دهان و دندان

دلیل ریختن آب دهان در خواب چیست و چگونه از این پدیده جلوگیری کنیم؟

چگونه آب‌‌ریزش دهان را کم و یا متوقف کنیم؟

مثبت زندگی: تا به حال متوجه شده‌اید که بعضی اوقات و در هنگام خواب، آب دهانتان جاری می‌شود؛ این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که بزاق اضافی از دهان یک فرد به بیرون تراوش کرده. اما آیا می‌دانستید که اگر این پدیده به طور منظم و بیش از حد رخ دهد، می‌تواند نشانه‌ای از پیشرفت یک بیماری یا ایرادی در عملکرد عضوی از بدن باشد؟

وقتی همه خواب هستند

هنگام خواب، عضلات صورت و اندام‌های مرتبط با انعکاس بلع، در حال استراحت‌اند. از آنجایی که هنگام استراحت عضلات صورت، ممکن است دهان باز بماند، با انباشته شدن بزاق در دهان، این امکان وجود دارد که این بزاق اضافی شروع به چکیدن از دهان کند. به همین دلیل است که وقتی بیدار می‌شویم، بالشت خود را کمی خیس می‌بینیم!

ریختن بیش از حد آب دهان در خواب (Hyper-Salivation)، می‌تواند ناشی از بیماری‌های عصبی یا از پیامدهای گرفتگی‌های ناحیه بینی باشد. همچنین بدن افراد با سابقه در بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، تمایل بیشتری به ترشح بزاق از دهان دارد.


سینوس های خود را تمیز کنید

یکی از دلایل اصلی آبریزی دهان، گرفتگی بینی است که باعث می‌شود تنفس از ناحیه دهان انجام شود که این امر خود به آبریزش می‌انجامد. تمیز کردن سینوس‌های ناحیه بینی می‌تواند راهی آسان برای جلوگیری از تراوش بزاق دهانتان باشد.

راهکار های پیشنهادی برای خالی کردن سینوس‌ها

یک دوش آب گرم به خالی کردن بینی کمک می‌کند و باعث می‌شود در شب به طور عادی تنفس کنید.

عصاره‌های طبیعی، مخصوصا عصاره های اکالیپتوس باعث می‌شود که خیلی راحت‌تر نفس بکشید و خواب بهتری داشته باشید.

این نوشته را از دست ندهید  آیا استفاده از سفید‌کننده‌های دندان کار درستی است؟

داروهایی مانند «ویکس»، به تمیز شدن سینونس‌ها کمک می‌کند و باعث احساس کردن جریان هوا در ناحیه دهان و بینی می‌شود.

همچنین در نظر داشته باشید که عفونت‌های بینی را سریعاً درمان کنید؛ در غیر این صورت ممکن است با عوارض بسیار جدی نظیر گرفتگی شدید بینی روبرو شوید.

ریختن آب دهان در خواب

حالت خوابیدنتان را عوض کنید.

همان‌طور که واضح است، به پشت خوابیدن باعث جمع شدن تمام بزاق در دهان می‌شود، اما این بزاق هرگز از دهان به بیرون تراوش نمی‌کند؛ برعکس، اگر به پهلو یا شکم خود بخوابید، بزاق انباشته شده به راحتی از رهان بیرون ریخته و بالشت شما را خیس می‌کند.

از وجود تنگی نفس در خواب با خبر شوید

تنگی نفس هنگام خواب، یک اختلال شایع است که در آن فرد نمی‌تواند به نرمی و آرامی نفس بکشد. این اختلال عوارضی همچون اختلال در خواب، بیدار شدن از خواب در شب و احساس خستگی در صبح و کسالت در طول شبانه روز را به دنبال دارد.

آبریزش دهان و خرناس کشیدن از علایم بارز تنگی نفس هنگام خواب به شمار می‌آیند. اگر شما در شک هستید که آیا همچین اختلالی دارید یا نه، به پزشک مراجعه کنید و موضوع را با آن در میان بگذارید.

خاطرتان باشد که عواملی همچون سیگار کشیدن، احتمال مبتلا شدن به اختلالات تنفسی را افزایش می‌دهد.
وزن بالای خود را کم کنید.

اضافه وزن، نقش به‌سزایی در نحوه خوابیدن شما ایفا می‌کند. بیش از نیمی از مردم آمریکا که از تنگی نفس در خواب رنج می‌برند، دارای وزن اضافی‌اند.

از دستگاه های مخصوص استفاده کنید

دکتر با مشورت خود به شما کمک می‌کند که دستگاه مناسب برای جلوگیری از آبریزش دهان خود را تهیه کنید. این دستگاه می‌تواند وسیله‌ای مرتبط با دندان باشد که فرم دهان شما را بهتر نگه می‌دارد یا به بلعیدن غذایتان کمک می‌کند که همه این موارد، خوابی آسان را برای شما رقم بزند.

این نوشته را از دست ندهید  روش‌های سنتی جرم‌گیری دندان در خانه

داروهای خود را با اطلاع و اطمینان مصرف کنید

داروهایی را که بزاق اضافی ایجاد می‌کنند، دور بریزید! بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها باعث افزایش بیش از حد آب دهان می‌شوند که در نهایت باعث خروج آب از دهان می‌شوند.

هنگام خواب، سرتان را بالاتر قرار دهید

قرار دادن بالشتی با ارتفاع بیشتر در زیر سرتان، می‌تواند باعث کاهش تراوش بزاق از دهان شود. پس قبل از خوابیدن، از بلند بودن بالشت خود به اندازه کافی اطمینان حاصل کنید.


جراحی را نیز در نظر بگیرید

گاهی اوقات دکتر ممکن است تشخیص دهد که شما نیاز به جراحی و برداشت غدد دارید. این اتفاق هنگامی می‌افتد که در پشت آبریزش دهانی شما، مشکلات عصبی جدی پنهان شده باشد. اگرچه تمامی دکترها قبل از جراحی روش‌های دیگر را امتحان می‌کنند و تنها زمانی جراحی را پیشنهاد می‌کنند که راهی جز آن نمانده باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا