تغذیهسلامتطب سنتیعمومی

دلایل نفخ معده و راهکارهایی برای درمان

مثبت زندگی: نفخ معده یک واژه پزشکی است که برای گاز تولید شده در دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این مقاله می خواهیم به دلایل ایجاد نفخ و معرفی درمان های خانگی نفخ شکم بپردازیم.

نفخ معده تجمع گاز در دستگاه گوارش است که با آماسیدن و بادکردن شکم، احساس‌پری و فشار در شکم پس از غذاخوردن و آروغ زدن مشخص می‌شود. نفخ از نشانه‌های سوء هاضمه است و معمولاً بر اثر خوردن برخی غذاها که بادزا و نفخ‌آورند پدید می‌آید.

نفخ معده در بسیاری موارد با اصلاح رژیم غذایی، داشتن آرامش و تحرک یا مصرف آنتی‌بیوتیک در صورت وجود عفونت معده یا روده درمان می‌شود.

کم تحرکی، دلیل نفخ معده

زیاد خوردن غذاهای خمیری و لزج مانند آش رشته، ماکارونی و لازانیا، نوشیدن مایعات همراه غذا، خواب زیاد یا نامنظم و کم‌تحرکی از عوامل مستعدکننده نفخ هستند.

زیاده‌روی در خوردن مواد ترش برای سیستم مغز و اعصاب، ریه و گوارش بد است و باعث بروز ضعف حافظه، افسردگی, فکر و خیال، تنگی نفس یا سرفه، آروغ و نفخ می‌شوند.

ادویه و نمک و پیاز، عامل اصلی نفخ معده

مصرف بیش از حد انواع ادویه و نمک باعث نفخ می‌شود و فرآیند هضم را مختل می‌کند.

پیاز تشنگی را زیاد می‌کند، مصرف زیاد آن باعث نفخ می‌شود و آروغ و مشکلات دیگر ایجاد می‌کند که افراد باید از مصرف بیش از اندازه پیاز پرهیز کنند.

و این مواد نفخ‌ساز

لوبیا، محصولات لبنی، غلات کامل به غیر از برنج(گندم و جو و مانند این‌ها)، سبزیجات، نوشابه‌های گازدار، میوه‌ها، آب‌نبات، آدامش و غذاهای فرآوری شده از دیگر مواد غذایی هستند که مصرف بیش از اندازه آن‌ها نفخ معده را همراه دارد.

این نوشته را از دست ندهید  ۵ فنجان سبز برای متوقف کردن ویروس‌ها

هوا قورت داده می‌شود و نفخ می‌آید!

متناسب با نوع غذا باید جویدن به‌طور کامل انجام شود در غیر این صورت، هوا قورت داده می‌شود و باعث نفخ، ترش کردن و شل شدن دریچه فوقانی معده می‌شود.

نفخ معده

زنیان و سنبل‌الطیب و آویش درمان سنتی نفخ

زنیان ضد نفخ و از بین برنده بادهای تشکیل‌شده داخل بدن و سیستم گوارش است لذا برای رفع برخی از انواع پیچ خوردن روده و قولنج مفید است.

دم‌کرده سنبل‌الطیب رطوبت زائد معده را که مانع هضم صحیح غذاست، رفع می‌کند و برای کسانی که نفخ دارند، آروغ می‌زنند و غذایشان هضم نمی‌شود، بسیار مفید است.

آویشن ضد نفخ است و مخصوصاً اگر همراه غذاهای رطوبتی و آبکی استفاده شود، نفخ را کاهش داده و باعث باز شدن مجاری انسدادهای داخل اعضا می‌شود.

درمان‌هایی از جنس سبک زندگی

اما همه راه‌های از بین بردن نفخ معده به درمان‌های سنتی محدود نمی‌شود. همچنان مثبت زندگی را همراهی کنید تا در ادامه از سبک زندگی‌ای بگوییم که با نفخ معده غریبه است.

در مدت زمان کوتاه، مقادیر زیادی مواد غذایی مصرف نکنید

از رژیم غذایی با فودمپِ کم استفاده کنید

از مصرف مواد غذایی که به آنها حساسیت دارید خودداری کنید

از بلعیدن هوا خودداری کنید

مواظب مصرف الکل قند باشید

از مصرف مواد غذایی نفاخ خودداری کنید

یبوست‌تان را درمان کنید

روغن نعناع مصرف کنید

مکمل‌‌های حاوی آنزیم‌ گوارشی مصرف کنید

از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید


گرد آورنده
ارغوان مشتاق
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − یک =

دکمه بازگشت به بالا