ترفند

دلایل داغ شدن گوشی و راه‌های جلوگیری از این مشکل

مثبت زندگی: این روزها که زندگی‌ها به تلفن‌های همراه آخرین مدل گره خورده و از پشت تلفن و پیامک و شبکه‌های مجازی همدیگر را می‌بینیم، باید حواس‌مان به تنها ابزار دیدار و خبر گرفتن از دوست و رفیق‌مان هم باشد. چرا این را می‌گوییم؟ برای اینکه با حجم وسعیی از اطلاعات و دلتنگی‌ها و عکس‌ها در تلفن همراهمان است و اگر خدایی ناکرده یک روز ناغافل خاموش شود، غم دنیا می‌نشیند روی دلمان. اما باید بگوییم که خاموش شدن بدون دلیل اتفاق نمی‌افتد. مثلا گوشی همراه‌مان بدون دلیل داغ می‌کند یا هنگ می‌کند و … بعد یک روز، بی‌دلیل خاموش می‌شود. امروز قرار است از دلایل داغ شدن گوشی برایتان بگوییم و راهکارهایی جلوگیری از این اتفاق هم برایتان روایت کنیم. همراه ما باشید.

عجیب و غریب نیست اما…

همین ابتدای کار بگوییم داغ شدن معمول گوشی اصلا اتفاق عجیب و غریبی نیست؛ اما چقدر داغ شدن و تعداد دفعاتی که این اتفاق می‌افتد و دلایل آن، می‌تواند برای گوشی هوشمند و احتمالا گران قیمت شما دردسر ساز باشد.

درست مثل روزهای دیگر از گوشی موبایلتان برای تماس گرفتن، چک کردن شبکه های اجتماعی، بازی کردن و پیام فرستادن از طریق چند اپلیکیشن استفاده کرده‌اید. واقعا یادتان نمی آید چه کار دیگری با گوشی‌تان انجام داده‌اید اما به نظر می‌رسد گوشی‌تان عکس العمل شدیدی به کاری که انجام داده نشان می‌دهد.

از سوی دیگر زمانی که گوشی را به شارژ می‌زنید بعد از مدتی متوجه می‌شوید که گوشی بسیار داغ شده و این در حالی است که گوشی همانند روزها و دفعات قبل تنها به شارژ بوده است و اتفاق دیگری نیفتاده. پس چرا گوشی داغ شده؟

دلایل داغ شدن گوشی های اندرویدی چیست؟

بعد از سرمایه‌گذاری مقدار قابل توجهی پول برای خرید گوشی تلفن هوشمند یا اسمارت‌فون، احتمالاً نمی‌خواهید تلاش‌تان به خرید یک گوشی ناقص ختم شود یا اینکه گوشی‌تان را صرفاً به خاطر اینکه باطری‌اش بیش از حد داغ می‌شود، رها کنید. باید در ذهن داشته باشید که طرز استفاده‌ شما نقش مهمی را در مورد مسائل داغ شدن گوشی ایفا می‌کند. چیزی که در نظر شما استفاده‌ متوسط و معمول است ممکن است برای گوشی بار زیادی به همراه داشته باشد. چند ساعت و با چه فشاری استفاده برای یک گوشی هوشمند با چه سخت افزاری، یک استفاده معمول به حساب می‌آید.

بازی‌های گرافیکی در گوشی فشار زیادی را به CPU و تمامی سخت افزارهای تلفن‌تان وارد می‌آورد و می‌تواند به گرم و داغ شدن بیش از حد بینجامد.

وبگردی‌های طولانی مدت می‌تواند به باطری آسیب برساند. در نتیجه پس از مدتی باطری شروع به داغ شدن می‌کند

مشکل داغ شدن گوشی زمانی پدید می‌آید که CPU نمی‌تواند از پس تقاضا برآید. این اتفاق برای باتری هم اتفاق می‌افتد. وقتی یک گوشی تلفن برای مدت طولانی کار می‌کند، بخش‌های خاصی از تلفن شروع به داغ شدن می‌کند. بر خلاف کامپیوتر و لپ‌تاپ‌هایمان، گوشی‌ها وسیله‌ مناسبی برای خنک کردن و تهویه ندارند.

گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند اندروید دائماً مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای همین فضای کافی برای نفس کشیدن ندارد. به همین خاطر است که وقتی با گوشی بازی می‌کنید در اواسط بازی یا انتهای آن، دمای داخلی تلفن همراهتان بالا می‌رود و داغ می‌شود. یک بازی برای اجرا، بخش‌های مختلفی از سخت افزار را به صورت همزمان به کار می‌گیرد. این باعث می‌شود گوشی بسیار بیشتر از زمانی که با آن گالری عکس‌ها را بالا و پایین می‌کنید، کار کند. به همین خاطر است که بازی کردن را به عنوان اولین دلیل مشکلات داغ  شدن گوشی می‌شناسند.

این نوشته را از دست ندهید  دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ و نحوه برطرف کردن آن‌ها

گیم‌های داغ‌کننده گوشی!

در حالی‌که بازی‌های تصویری یک مشکل را تداعی می‌کنند، دلیل دیگری که به شدت توجه را به خود جلب می‌کند، استفاده از اینترنت است. اگر ساعت‌ها به تماشای ویدئوهای یوتیوب بپردازید، بدون شک گوشی‌تان به طور قابل توجهی شروع به گرم شدن می‌کند. علت آن هم مدت زمان طولانی است که صفحه‌ گوشی‌تان روشن مانده.

تلاشی که گوشی برای پخش ویدئو کرده است و این حقیقت که اتصال اینترنت را باید برقرار نگه دارد، دلیل دیگری است که باعث داغ شدن گوشی‌تان می‌شود. تمامی این‌ها به مقدار کاری که CPU باید به سختی انجام دهد اضافه می‌شود.

باتری قدیمی است؟

گوشی‌ای که در حال داغ شدن است، باتری قدیمی دارد؟ اگر باتری تلفن همراهتان عمرش را کرده باشد، تردید نکنید که داغ می‌شود و کلافه‌تان می‌کند.

اپلیکیشن‌های سنگین!

موضوع دیگر اپلیکیشن‌های سنگین هستند که هر کس در هر حرفه و مهارتی ممکن است با برخی از این اپلیکیشن‌های سنگین سر و کار داشته باشد. این اپلیکیشن‌ها همانند بازی‌ها، مقدار قابل توجهی از سخت‌افزار و مخصوصاً CPU را درگیر خود می‌کنند و جالب اینجاست که ممکن است در بکگراند(تصویر زمینه) در حال فعالیت باشند و شما متوجه فعالیت آن‌ها نباشید.

حالا که برخی از دلایل داغ شدن گوشی اندروید را می‌دانیم، بیایید به راه‌های حل مشکل هم نگاهی بیندازیم.

روش های جلوگیری از داغ شدن گوشی

1. تهویه‌ی مناسب

اگر متوجه شدید گوشی‌تان در جیبتان داغ می‌کند یا حتی با داشتن قاب دورش هم داغی ان را احساس می‌کنید، در اولین اقدام، گوشی را از کاور خارج کنید یا تلفن همراهتان را در معرض هوا قرار دهید.

سعی کنید در این زمان‌ها از گوشی و تبلتتان بدون قاب استفاده کنید و ببینید آیا باز هم داغ می‌شود؟

اگر با برداشتن قاب گوشی مشکل داغ شدن گوشی‌تان بر طرف شد پس باید به فکر تعویض قاب گوشی یا کنار گذاشتن قاب به طور کامل باشید. ممکن است مواد سازنده‌ی قاب امکان تهویه‌ هوا در گوشی را گرفته باشد. این مشکل زمانی که گوشی را در جیب‌تان می‌گذارید هم رخ می‌دهد.

دلایل داغ شدن تلفن همراه

2. گوشی تان را ریست کنید

اگر اولین باری است که متوجه شده‌اید گوشی بیش از حد داغ شده، آن را ریست کند. اگرچه ریست کردن گوشی‌تان می تواند مشکل را به طور موقت برطرف کند، اما گاهی تنها کاری که برای کمک به گوشی یا تبلت‌تان لازم است انجام دهید این است که‌یک شروع دوباره به آن بدهید که این کار امکان داغ شدن گوشی تان را کاهش می‌دهد.

3. نرم افزار گوشی تان را به روز رسانی (آپدیت) کنید

نرم افزارهای گوشی شما تضمین کننده‌ عملکرد روان گوشی‌تان هستند. نرم افزارهای منسوخ و قدیمی می‌تواند باعث بروز مشکلات متعددی، از جمله داغ شدن، برای گوشی شما شوند. نرم افزارهای گوشی‌تان را به روز رسانی کنید تا آخرین ورژن موجود را اجرا کند. به روز رسانی نرم افزارها به برطرف شدن باگ‌ها و دیگر مسائل شناخته شده روی گوشی و تبلت‌تان کمک می‌کند. کارخانه‌ها به روز رسانی خودکار را در دستگاه‌ها تعبیه کرده‌اند اما اگر این آپشن را غیر فعال کرده‌اید وقت آن است که خودتان دست به کار شوید:

وارد منوی تنظیمات (setting) گوشی‌تان شوید.

روی About device کلیک کنید.

این نوشته را از دست ندهید  لیست هزینه جشن عروسی در ایران و نکاتی برای صرفه‌جویی در آن

در اینجا متوجه گزینه‌ای برای بررسی آپدیت‌ها می‌شوید.

روی آن کلیک کنید و اجازه دهید آخرین ورژن موجود برای به روز رسانی دانلود شود.

بعد از به روز رسانی گوشی تان ریست کنید.

اگر هم پیامی مبنی بر نبود آپدیت مشاهده کردید دیگر آپدیت جدید برای گوشی شما منتشر نشده است پس به سراغ روش بعدی برویم.

4. اپلیکیشن‌ها را به روز رسانی کنید

اگرچه نرم‌افزار گوشی تان نقش مهمی را ایفا می‌کند، اما اپ‌ها نیز می‌توانند مقصر داغ شدن گوشی یا تبلت‌تان باشند. وقتی دستگاه بیش از حد داغ می‌شود به بررسی اپلیکیشن‌هایی بپردازید که جدیداً نصب کرده‌اید. امکان دارد برنامه‌ی نصب شده باگ یا مشکلی دارد که باعث داغ شدن گوشی‌تان می‌شود. مطمئن شوید تمامی اپ‌ها به روز رسانی شده باشند تا هر مشکلی قبل از آسیب رسیدن به گوشی‌تان یا پدیدار شدن مشکل داغ شدن آن برطرف شود.

دلایل داغ شدن تلفن همراه

5. گوشی‌تان را کجا نگه می دارید؟

بعضی از ما گوشی‌هایمان را در داشبورد می‌گذاریم یعنی جایی که نور آفتاب می‌تواند آن را داغ کند. همین مشکل زمانی که گوشی را نزدیک دستگاه‌های الکترونیکی دیگر می‌گذاریم رخ می‌دهد. این امر می‌تواند باعث مغناطیسی شدن دستگاه شود که پس از مدتی مشکلات داغ شدن گوشی را به همراه خواهد داشت. حتی زمانی که گوشی‌تان را شارژ می‌کنید مهم است که به دنبال جایی باشید که گوشی‌تان بیش از حد داغ نشود. دلیل این کار هم این است که خود عمل شارژ کردن تا حدی باعث بالا رفتن دمای گوشی می‌شود.

6. مدیریت اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه فعال هستند

بالاتر گفتیم که ممکن است در پس زمینه گوشی شما اپلیکیشن‌های سنگین و زیادی فعال باشند که در عین حال که از گوشی استفاده خاصی نمی‌کنید ولی سخت افزارها را شدیداَ به خود مشغول کرده‌اند. حتماَ می‌دانید که در اندروید زمانی که از یک برنامه خارج می‌شوید آن برنامه بسته نمی‌شود و باز باقی می‌ماند.

باید خودتان دست به کار شوید. تنظیمات در هر گوشی ممکن است کمی متفاوت باشد ولی با رفتن به بخش تنظیمات گوشی و سپس مدیریت اپلیکیشن‌ها که با نام های app و سپس running apps ( یا اسم‌ها دیگری و حتی ممکن است در بخش‌ها دیگری قابل دستیابی باشند) رفته و سپس مشاهده کنید در حال حاضر کدام اپلیکیشن‌ها در حال اجر هستند.

اگر بدین صورت نتوانستید بخش سرویس‌ها در حال اجرا را پیدا کنید با فعال کردن بخش مخفی developer option  در اندروید، به بخش running services  بروید و برنامه‌های غیر ضرور در حال اجرا هم‌چون فیسبوک، اسنپ، اینستاگرام و … را متوقف کنید.

7. روی قطعات اورجینال و اصلی سرمایه گذاری کنید

آیا تازه باطری گوشی تان را عوض کرده‌اید؟ اگر این‌طور است، آیا باطری را از کارخانه ‌یا نمایندگی مجاز خریده‌اید؟ نمونه‌های تقلبی ارزان قیمت برای تمامی قطعات گوشی به صورت آنلاین موجود هستند.

سعی کنید همیشه از قطعات اصلی استفاده کنید، به خصوص اگر قصد تعویض باطری گوشی‌تان دارید. به خاطر داشت باشید باطری را انتخاب کنید که اصل است و از نمایندگی‌های مجاز خریداری شده است. کیفیت قطعات اصلی عملکرد روان گوشی را تضمین می کند در حالیکه نمونه‌های تقلبی و ارزان قیمت‌تر شما را به دردسر می‌اندازند.

دلایل داغ شدن تلفن همراه

8. نور صفحه گوشی و داغ شدن گوشی

صفحه‌ گوشی علت اصلی خالی شدن باطری است و این موضوع در مورد تبلت‌ها بدتر است چون صفحه‌ بزرگتری دارند. صفحه‌ بزرگ یعنی مصرف بیشتر باطری برای روشن نگه داشتن صفحه. وقتی تصمیم می‌گیرید نور صفحه‌تان را در بالاترین سطح آن قرار دهید به استفاده‌ی زیاد از باطری دامن می‌زنید. قسمت نوتیفیکیشن را پایین بکشید و میزان نور صفحه را چک کنید. اگر دیدید خیلی روشن است، آن را تا سطحی که دیدن را برایتان سخت نکند کاهش دهید.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه فایل‌های دانلود شده در آیفون را پیدا کنیم؟

اگر زیر نور خورشید قرار بگیرید و بخواهید گوشی‌تان را چک کنید به راحتی می‌توانید سطح نور صفحه‌تان را تنظیم کنید. وقتی از زیر نور خورشید خارج شدید مجدداَ سطح نور صفحه را کم کنید.

9. برنامه‌هایی با همگام سازی پس زمینه را بررسی کنید

همه‌ی ما دوست داریم گوشی‌مان این قابلیت را داشته باشد که در بک گراند فعال باشد و نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌های متفاوتی که داریم را به روز نگه دارد. با این حال، بیشتر اوقات به همگام‌ سازی خیلی از برنامه‌ها نیازی نداریم. گوشی شما وقتی برنامه‌ها را در پس زمینه همگام سازی می‌کند کار زیادی را انجام می‌دهد. سعی کنید از طریق تنظیمات فقط همگام سازی برنامه‌های خیلی مهم را فعال کرده و این قابلیت را برای بقیه‌ی برنامه‌ها خاموش کنید.

روش کار به این طریق است:

به منوی تنظیمات (settings) گوشی‌تان بروید.

Accounts (حساب های کاربری) را انتخاب کنید.

در لیست اپلیکیشن‌ها، همگام سازی‌ برنامه‌ای می‌خواهید خاموشش کنید، انتخاب کنید و تنظیمات همگام سازی‌اش را تغییر دهید.

این کار به شما کمک می‌کند در کار کردن گوشی‌تان صرفه‌جویی کنید و دمای گوشی‌تان را هم تا حد قابل‌توجهی کاهش دهید.

10.جنس بدنه گوشی را فراموش نکنید

اگر احیاناً از آن دسته از افرادی هستید که طراحی ظاهری برایتان با اهمیت است خوب می‌دانید که گوشی‌های با بدنه فلزی یک سر و گردن در طراحی از سایر گوشی‌ها بالاتر هستند ولی این زیبایی معایبی هم به همراه دارید. فلزها بسیار سریع‌تر گرما را جذب می‌کنند و طبیعی است که در یک گوشی با بدنه فلزی نسبت به گوشی با بدنه پلاستیکی گرمای معمول، به راحتی به دست شما منتقل شود.

11. تنظیمات نوتیفیکیشن (اخطار) را تغییر دهید

تنظیمات نوتیفیکیشن گوشی‌تان برای برنامه‌های مختلف نیز می‌تواند تفاوتی ایجاد کند. وقتی تنظیمات اپ را به گونه‌ای تغییر می‌دهید که نوتیفیکیشن را تنها برای برخی از برنامه‌ها نشان دهد- یعنی برنامه‌هایی که نمی‌خواهید اخطارهایشان را از دست بدهید- می‌توانید ظرفیت کار گوشی‌تان را کاهش دهید. تغییر تنظیمات نوتیفیکیشن برای اپ‌هایی که به آنها نیازی ندارید می‌تواند از طریق رفتن به منوی تنظیمات گوشی و انتخاب مدیریت برنامه‌ها (applications manager) صورت بگیرد. برنامه‌های دانلود شده (downloaded apps) را بررسی کنید و روی هر کدام ضربه بزنید تا بتوانید وضعیت تنظیمات نوتیفیکیشن را بررسی کنید. می‌توانید گزینه‌ی مورد نظرتان را برای برنامه‌ای که لازم دارید انتخاب کنید.

12. آیا گوشی شما دارای یک دوربین عالی است؟

دوربین‌های فوق العاده‌ای که روی گوشی‌ها هستند و عکس‌هایی با کیفیت فوق العاده می‌اندازند خوب هستند اما وقتی با چنین گوشی‌هایی برای مدت طولانی فیلمبرداری می‌کنید گوشی شروع به داغ شدن می‌کند. این موضوع به خاطر این است که وقتی گوشی در حال فیلمبرداری است به نیروی زیادی از جانب CPU نیاز دارد.

وقتی قرار است برای مدت طولانی با گوشی تان فیلمبرداری کنید تنظیمات دوربین را روی کیفیت نسبتا پایین‌تری قرار دهید.

دلایل داغ شدن تلفن همراه

13. اپلیکیشن‌های جلوگیری از داغ شدن گوشی

اگر با امتحان کردن راه حل‌های بالا باز هم مرتباً داغ می‌شود استفاده از یک اپ برای حل این مشکلُ گام بعدی است. Play Store چندین اپ دارد که می‌تواند به طرق مختلف برای حل مسئله‌ داغ شدن گوشی مورد استفاده قرار بگیرد. اپ‌هایی وجود دارند که می‌توانند اپ‌هایی که باعث خالی شدن باطری گوشی‌تان شوند و کاری بیشتر از آنچه که باید از CPU بکشند را شناسایی کنند و نیز اپ‌هایی وجود دارند که می‌توانند به کاربرد مؤثر باطری کمک کنند و در نتیجه تضمین کنند که باطری داغ نمی‌شود. بعضی از این اپ‌ها که می توانید پیدا و نصب کنید عبارتند از:

این نوشته را از دست ندهید  چگونه موس و کیبوردم را تمیز کنم؟

Greenify

این برنامه با هایبرنیت و غیر فعال کردن برنامه‌هایی که در لحظه از آنها استفاده نمی‌کنید به گوشی شما کمک می‌کند تا کارایی بهتری داشته باشد. همچنین برنامه‌هایی که باطری گوشی را خالی می‌کنند متوقف می‌کنند و مانع از این می‌شوند که CPU به خاطر اپ‌هایی که در پیش زمینه بدون هیچ دلیلی در حال اجرا هستند کاری را که لازم نیست انجام دهد. این برنامه سطح مصرف باطری و CPU بسیار پایینی دارد که آن را به‌یک برنامه‌ عالی برای مشکلات داغ شدن گوشی بدل کرده است.

Coolify

برنامه‌ دیگری که برای تحت کنترل نگه داشتن دمای گوشی بسیار کارآمد است Coolify است. این برنامه از امکانات ابتدایی و ریشه‌ای برای کار کردن مؤثر استفاده می‌کند، در نتیجه تنها برای کسانی مناسب هستند که فقط به دسترسی‌های ابتدایی به برنامه های گوشی‌شان نیاز دارند.

Cooler Master

این برنامه دمای گوشی را نشان می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا با شناسایی اپ‌هایی که باعث بالا رفتن دمای گوشی‌تان می‌شوند گوشی را خنک کنید. این برنامه گوشی را اسکن می‌کند، برنامه‌های نامناسب را شناسایی می‌کند و به خنک نگه داشتن گوشی‌تان کم می‌کند.

این سه برنامه تنها نمونه‌های موجود در Play store نیستند. برنامه‌های دیگری هم وجود دارند. قبل از نصب بررسی‌های موجود در مورد برنامه را بخوانید و بدانید این برنامه‌ها چگونه عمل می‌کنند. به این ترتیب می‌دانید چه انتظاری باید از برنامه داشته باشید.

14. گوشی را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید

وقتی همه‌ی راه حل‌های دیگر ناکام ماندند، راه حل تمامی مشکلات در بازنشانی به تنظیمات کارخانه است. با factory reset مثل روز اولی که آن را از جعبه بیرون آوردید می‌شود. با این کار تمامی اطلاعات ذخیره شده روی گوشی‌تان را به اضافه‌ی تمامی برنامه‌هایی که روی آن نصب کرده‌اید را از دست می‌دهید. خوبی‌اش این است که می‌توانید مشکل را برطرف کنید و در صورت بر طرف شدن مشکل با بک آپی که از اطلاعاتتان دارید می‌توانید تمامی داده‌ها را بازیابی کنید و مثل قبل از آن استفاده کنید.

قبل از ریست کردن گوشی مطمئن شوید که از اطلاعاتتان بک آپ گرفته‌اید، در این صورت چیزی را ازدست نمی‌دهید.

برای رفتن به تنظیمات کارخانه این مراحل را دنبال کنید:

روانه‌ی منوی تنظیمات گوشی‌تان شوید.

روی Backup and Reset بزنید.

گزینه‌هایی را برای بک آپ گرفتن از داده‌ها خواهید دید. اگر بخواهید بک آپی بگیرید می‌توانید این گزینه را بررسی کنید و سپس روی Factory Reset بزنید.

گوشی شما فرایند بازنشانی کارخانه را شروع خواهد کرد و سپس گوشی به صورت خودکار خاموش و روشن می‌شود.

وقتی گوشی‌تان روشن شد ببینید بدون داغ شدن کار می‌کند. اگر مشکل حل شده باشد، می‌توانید اطلاعاتتان را بازیابی کنید. اما اگر مشکل حل نشده باشد باید گوشی را به نمایندگی ببرید. اگر گوشی‌تان تحت پوشش ضمانت باشد می‌توانید بدون پرداخت هزینه آن را تعمیر کنید یا حتی جایگزینی برای آن پیدا کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا