روان

در دهه‌های مختلف زندگی خود مستعد چه اختلالات روانی هستیم؟

مثبت زندگی: بسیاری از افراد معتقدند که بیماری یا اختلالات روانی هرگز به سراغشان نمی‌آید. اما جالب است بدانید که اغلب انسان‌ها در دوره‌های مختلف زندگی خود مستعد برخی مشکلات هستند. بروز اختلالات و مشکلات روانی موضوع پیچیده ای نیست. اما بسیار مهم است که وقتی چنین مشکلاتی را تجربه می کنیم، هر چه سریعتر به یک مشاور روانشناس مراجعه کنیم.

کودکان: اضطراب، به ویژه ترس

بچه ها باید یاد بگیرند که چگونه در دنیای خود حرکت و پیشرفت‌ کنند. اگر با این مسئله مشکل داشته باشند به راحتی ممکن است مضطرب شوند. جفری کوهن، روانشناس بالینی در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک می گوید: “کودکان ممکن است با کمرویی، جدایی از والدین یا ترسیدن بجنگند.” و این ممکن است باعث شود که آنها از هر چیز ساده مثل مدرسه، غریبه‌ها و حتی رفتن برای خرید نیز مضطرب شوند.

نوجوانان(14 تا 18): اضطراب، به ویژه اضطراب اجتماعی

عملکردهای اجرایی مغز تا 25 سالگی کاملاً رشد نمی کند. این باعث می شود نوجوانان از عهده احساسات خود، از جمله اضطراب، کمتر بربیایند. دکتر کوهن می گوید، نوجوانان همچنین نشانه هایی از اضطراب اجتماعی، ترس و گاه اجتناب از موقعیت‌های اجتماعی را نشان می دهند. نوجوانان فکر می کنند همه افراد آنها را تماشا می کنند، اما در حقیقت این طور نیست. بنابراین شما اغلب نوجوانانی دارید که احساس می کنند زیر میکروسکوپ هستند یا خود را با سایر همسالان خود مقایسه می کنند که چه می گویند، چه می پوشند و چه آنها انجام می دهند.

بزرگسالان (18 تا 25 سال): اضطراب، اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنی

دکتر کوهن می گوید: “با توجه به برخی شرایط بهداشت روان، به ویژه اختلالات روانی ،برخی مواد ژنتیکی یا بیولوژیکی وجود دارد که می تواند با یکی از مشکلات تنش زای زندگی در تعامل باشد ومغز در حال رشد در بزرگسالان جوان می تواند آنها را بیشتر در معرض خطر قرار دهد. رفتارهای اشتباهی مانند استعمال سیگار ماری جوانا یا استفاده از مواد مخدر دیگر نیز ممکن است باعث روانپریشی شود.

این نوشته را از دست ندهید  کتاب صوتی و تصویری برای کودکان؛ گوریل و هانا

25 تا 40 ساله: اضطراب، افسردگی، افسردگی پس از زایمان

در دهه 30، افسردگی ممکن است اضطراب را به وجود آورد. اضطراب یک وضعیت آینده‌نگر برای آینده است که با تفکر”چه می شود” مشخص می شود. معمولا افراد جوان تمایل دارند که بسیار آینده گرا باشند زیرا بیشتر زندگی خود را در پیش روی خود می بینند. موقعیت‌های استرس‌زا مانند از دست دادن شغل نیز می توانند باعث بروز افسردگی شوند، همانطور که زنانی که یک نوزاد دارند نیز اغلب دچار افسردگی پس از زایمان می شوند.

دهه 40 و 50: افسردگی، خودکشی

طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در ایالات متحده، بزرگسالان 40 تا 59 ساله بیشترین میزان افسردگی را دارند. در این سنین یک رویداد آسیب زا (تصادف یا طلاق) می تواند باعث افسردگی شود. بنابراین افراد در این سنین نیاز به مراقبت بسیار زیادی دارند.

دهه 60: افسردگی، سوء مصرف مواد

افراد در دهه 60 سالگی خود به احتمال زیاد با مشکلاتی مانند مرگ همسر، با یک واقعه افسرده کننده روبرو شده اند. آدام روزنبلات، دکتر و مدیر روانپزشکی سالمندان در دانشگاه مریلند، در هاور د می گوید: “این حالت ممکن است با افراد مسن که دچار بیماری های جسمی در ارتباط با افسردگی هستند مشکلاتی مضاعفی مثل سکته های مغزی، سرطان یا بیماری قلبی تحمیل کند.

دهه 70 و بعد از آن: افسردگی، زوال عقل

دبورا دی مارین، روانپزشک سالمندان در بیمارستان مونتی سینای در نیویورک می گوید ، پزشکان می توانند افسردگی در سالمندان را به راحتی با علائمی ماننداز دست دادن اشتها، مشکلات خواب، انرژی کم و مواردی مشابه به راحتی شناسایی کنند. وی می افزاید: “هرچه افراد پیرتر شوند، مشکلات پزشکی بیشتری دارند و همچنین ممکن است انزوای اجتماعی بیشتری داشته باشند.”  بین افسردگی در زندگی و زوال عقل رابطه وجود دارد، که مشکلات رفتاری دیگری مانند تحریک پذیری، اضطراب و پارانویا را توسعه می دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا