آخرین نوشته هاکرونا

درمان گرفتگی بینی کیپ شده

مثبت زندگی: گرفتگی بینی و یا کیپ شدن بینی یکی از مشکلات شایع در فصول سرد سال به دلایل مختلف است و روش های باز کردن بینی کیپ شده و یا برطرف کردن گرفتگی بینی نیز فروان. در این مقاله برای شمایی که از این مشکلات رنج می برید روش هایی را مهیا کرده ایم.

دلیل گرفتگی بینی

بینی کیپ شده  یا گرفتگی بینی می تواند آزار دهنده باشد. آبریزش بینی دارید، وقتی حرف میزنید صدایتان تغییر می کند و درست زمانی که می خواهید بینی تان را صاف و تخلیه کنید تا در نهایت دوباره بتوانید نفس بکشید، هیچ چیزی بیرون نمی آید.

بعضی ها فکر می کنند گرفتگی بینی یا کیپ شدن بینی به خاطر وجود مادۀ مخاطی زیاد در مجرای بینی است. اما یک بینی گرفته در اثر رگ های خونی متورم در سینوس ها ایجاد می شود. این رگ های تحریک شده معمولا در پس سرماخوردگی، تب، آلرژی یا التهاب های سینوسی ایجاد می شود.

ما این موراد را بر اساس ویژگی هایی که وجود دارند انتخاب می کنیم. فهرست مزایا و معایب هر روش به ما کمک می کند تا تعیین کنیم کدام روش برای ما بهترین اثرگذاری را دارد. محصولاتی که در این مقاله وجود دارند به راحتی قابل خریداری  و یا تهیه هستند.

بخور

با این روش عموما همگی آشنا هستید، دستگاه بخور یک روش آسان و سریع برای کاهش درد سینوس ها و رهایی از بینی پر شده است. این دستگاه آب را به بخار تبدیل می کند و این بخار هوا را پر می کند که باعث افزایش رطوبت هوای اتاق می شود.

نفس کشیدن در هوای مرطوب می تواند بافت های ملتهب و رگ های خونی متورم در بینی و سینوس ها را التیام بخشد. دستگاه بخور، مخاط موجود در سینوس را نیز رقیق می کند. این به خالی شدن مواد داخل بینی تان و برگشتن تنفستان به حالت عادی کمک می کند. یک دستگاه بخور را در اتاقتان بگذارید تا از التهابات ایجاد شده به خاطر گرفتگی بینی رها شوید.

این نوشته را از دست ندهید  اگر این نشانه‌ها را دارید، خوش به‌ حال‌تان...

اگر دستگاه بخور در منزل ندارید تنها با یک ظرفی که در آن آب جوش قرار دارد می توانید کارتان را ادامه بدهید، ظرف آب جوش را از روی حرارت برداشته و سپس با استفاده از یک پارچه، حوله و یا پتو سعی کنید بخار و سر خود را در زیر این حوله محبوس و با دقت که دچار سوختگی نشوید از بخور آن استفاده کنید و از بینی نفس بکشید. این کار را تکرار کنید.

دوش حمام

آیا تا به حال شده که بینی گرفته ای داشته باشید و بعد از یک حمام داغ احساس کرده باشید که بهتر می توانید نفس بکشید؟ یک دلیل خوب پشت این پدیده است. بخار حاصل از دوش آب به رقیق شدن مخاط داخل بینی و کاهش التهابات کمک می کند. گرفتن دوش آب گرم به شما کمک می کند تا حداقل برای مدتی، تنفستان به حالت عادی بازگردد.

می توانید همین تأثیر را از بخار آبی که در سینک باز می شود دریافت کنید. با این روش: آب داغ را درسینک دستشویی باز کنید. وقتی دما مناسب شد، حوله ای را روی سرتان بگذارید و سرتان را بالای سینک بگیرید. بگذارید بخار ایجاد شود و سپس نفس های عمیق بکشید. مراقب باشید صورتتان با آب داغ یا بخار آن نسوزد.

از مایعات به وفور استفاده کنید

وقتی بینی تان گرفته است اجازه بدهید مایعات در بدنتان جریان داشته باشند. وقتی بیمار هستید تقریباً تمامی مایعات، از جمله آب، نوشیدنی و دم نوش های مناسب و حتی آب میوه، می توانند به شما در حفظ آب بدنتان کمک کنند. این مایعات به رقیق کردن مخاط در مجاری بینی تان، بیرون راندن مایعات از بینی، و حتی کاهش فشار روی سینوس هایتان کمک میکند. فشار کمتر یعنی التهاب و سوزش کمتر.

این نوشته را از دست ندهید  خواص زنجبیل؛ صبح‌ها با معده خالی آب زنجبیل بخورید

اگر بینی گرفته شده شما با گلو درد همراه است، چای گرم و سوپ به تسهیل ناراحتی موجود در گلویتان هم کمک می کند.

محلول نمک

با استفاده از محلول آب و نمک، یک گام فراتر از حفظ آب بدنتان بردارید. با استفاده از محلول یا اسپری آماده نمکی بینی می توانید رطوبت سوراخ بینی تان را افزایش دهید. این اسپری به رقیق شدن و سپس حرکت مخاط به سمت بیرون در مجرای بینی تان کمک می کند که این امر باعث کاهش التهاب رگ های خونی و کمک به تخلیۀ مواد بینی تان می شود. اسپری های نمکی زیادی در بازار موجود هستند. حتی خودتان هم می توانید نسبت به تهیه این محلول به راحتی اقدام و سپس بینی و سینوس ها را شست و شو دهید.

برخی از اسپری های نمکی هم دارای مواد ضد انعقاد (دی کنژستانت) هستند. قبل از شروع استفاده از این نوع اسپری ها با پزشکتان مشورت کنید. اگر این داروها بیشتر از سه روز استفاده شوند ممکن است گرفتگی تان را بدتر کنند. همچنین اگر همراه با داروهای دیگر استفاده شوند می توانند باعث بروز عوارض جانبی نیز شوند.

سینوس‌هایتان را خشک نگه دارید ( تخلیه سینوس‌ها وبینی)

وسیله ای که در تصویر مشاهده می کنید نتی پات است. نتی پات وسیله ای است که با ایجاد یک جریان آب در بینی به شستشوی آن با محلول نمک کمک می کند. مطمئنا اگر همچین وسیله ای در خانه ندارید از قوری و یا وسیله های مشابه هم می توانید کمک بگیرید.  این محفظه برای تخلیۀ مخاط و مواد از مجرای بینی طراحی شده است. برای شستشو به جای آب شیر از آب استریل استفاده کنید.

این نوشته را از دست ندهید  پست‌ها و استوری‌های خصوصی اینستاگرام احتمالا چندان هم خصوصی نیستند!

روش استفاده از نتی پات به این طریق است: کنار سینک دستشویی بایستید و سرتان را بالای سینک بگیرید. دهانۀ نتی پات در یکی از سوراخ های بینی قرار دهید. نتی پات را کج کنید تا آب وارد مجرای بینی تان شود. زمانی که آب در سوراخ بینی تان جریان پیدا کند، از سوراخ دیگر خارج می شود و در سینک تخلیه می شود. این کار را به مدت یک دقیقه انجام دهید و سپس جهت را عوض کنید.

استفاده از کمپرس آب گرم برای بینی کیپ شده

کمپرس گرم می تواند با باز کردن مجاری بینی از بیرون به باز شدن بینی کمک کند. برای درست کردن کمپرس گرم، ابتدا حوله ای را در آب گرم بخیسانید. آن را بفشارید تا آبش گرفته شود، سپس آن را تا کنید و روی بینی و پیشانی تان قرار دهید. گرما می تواند هر درد را تسکین دهد و از التهاب در سوراخ های بینی پیشگیری کند. این کار را تا جایی که لازم است تکرار کنید.

دکونژستانت (ضد انعقاد) را امتحان کنید

یک داروی دکونژستانت می تواند به کاهش التهاب و تسکین درد همراه با سوزش در مجرای بینی کمک کند. این داروها نیازی به تجویز پزشک ندارند. به دو شکل موجود هستند: اسپری بینی و قرص. اسپری های معمول دکونژستانت ،اکسی متازولین (افرین) و فنیل افرین (سینکس) هستند. قرص های رایج دکونژستانت عبارتند از سدوفدرین (سودافد، سوداگست). بسیاری از این داروها پشت پیشخوان داروخانه ها نگهداری می شوند، پس باید آنها را از آنجا تهیه کنید.

از تمامی دکونژستانت ها به طور صحیح و ایمن استفاده کنید. شما نباید بیش از سه روز بدون نظارت پزشک از دارو های ضد انعقاد استفاده کنید. پس از سه روز دکونژستانت بینی ، گرفتگی بینی را تشوید می کنند.

این نوشته را از دست ندهید  طرز تهیه خورش انار مسما گیلانی؛ غذایی برای شب یلدا

از آنتی هیستامین یا داروهای ضد آلرژی استفاده کنید ( با مشورت پزشک)

اگر گرفتگی بینی تان در اثر واکنش های آلرژیک باشد می توانید از آنتی هیستامین یا دارو های ضد حساسیت استفاده کنید. هر دو نوع دارو می تواند التهابات مجاری بینی را کاهش دهد و به باز شدن بینی گرفته تان کمک کند. ترکیب داروهایی که حاوی آنتی هیستامین و دکونژستانت هستند می تواند به از بین رفتن فشار سینوس و التهاب ایجاد شده با عکس العمل های آلرژیک کمک کند. دقت کنید که اگر سابقه استفاده از این دارو ها را ندارید و یا در شرایط سلامتی خاصی قرار دارید حتما با مشورت پزشک از این دارو ها استفاده کنید.

دستور العمل ها را برای این نوع داروها به دقت دنبال کنید. اگر این کار را نکنید ممکن است شرایط را بدتر کنید. همچنین باید دقت کنید که آنتی هیستامین ها می توانند باعث ایجاد احساس گیجی در شما شوند. اگر مطمئن نیستید که آنتی هیستامین ها چه تأثیری روی شما دارند، وقتی باید فعال و خلاق باشید این دارو را مصرف نکنید.

نتیجه گیری

یک بینی گرفته می تواند باعث ناراحتی تان شود، اما چند علاج خانگی می تواند مجرای بینی تان را تمیز کند و شما را خلاص کند. چند داروی بدون نیاز به تجویز دکتر نیز می تواند کمک کننده باشد، اما باید آنها را با دقت مصرف کنید. مطمئن شوید که موقع انتخاب داروهای دکونژستانت، آنتی هیستامین یا ضد حساسیت با داروساز مشورت کرده اید. داروساز همچنین می تواند به سوالاتی که دربارۀ داروی خاصی دارید جواب دهد. اگر گرفتگی بینی تان پس از سه روز خوب نشد یا اگر بیماری تان با تب همراه شد، با پزشکتان در ارتباط باشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

دکمه بازگشت به بالا