عمومیکرونا

درمان خشکی پوست دست پس از شستشوی زیاد

مثبت زندگی: افرادی که از قبل زمینه ی اگزما داشته اند باید در مدتی که مجبور به شستن زیاد دست‌ها هستند از کرم‌های ضد التهاب که جذب زیادی هم ندارد زیر نظر پزشک مربوطه استفاده کنند.

ویروس کرونا این روزها تمام ابعاد زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و کلیدواژه‌هایی چون شستشوی مکرر دست ها و ضدعفونی سطوح بیشتر از هر چیزی در اخبار و منابع مختلف شنیده و مبادله می شود. در این راستا دکتر محمد علی نیلفروش زاده، متخصص پوست و مو و رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داده و در خصوص اثرات مواد ضدعفونی کننده بر پوست دست ها و راهکارهایی در این رابطه صحبت کردند.

استفاده مداوم از مواد ضدعفونی کننده و اگزمای پوست دست

او در ابتدا در خصوص عدم ابتلا به ویروس کرونا گفت: توصیه ی همه‌ی متخصصین این است که بهترین راه، شست وشوی صحیح و مکرر دست‌ها با آب و صابون است. برای شست‌و‌شوی دست‌ها حداقل 20 ثانیه باید زمان بگذارید. در ضمن شستن کف دست، بین انگشتان، نوک انگشتان، شست و مچ دست را فراموش نکنید. اما ممکن است در بعضی مواقع امکان شستشو دست‌ها و یا دسترسی به آب و صابون وجود نداشته باشد که خوشبختانه برای تمیز نگه داشتن دست‌ها راه‌های دیگری مانند محصولات ضدعفونی کننده دست، الکل و … نیز وجود دارند.

استفاده طولانی مدت از مواد ضدعفونی کننده، زمینه ی شیوع اگزما را افزایش می‌دهد و فرد دچار التهاب، خارش و قرمزی پوست می‌شود. همچنین افرادی که زمینه ی اگزما را داشته اند، این علائم به صورت شدید تر در آن‌ها بروز می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  ۸ استفاده اشتباه از ضد عفونی کننده‌ها

اگر سابقه اگزمای دست داریم چه کنیم؟

افرادی که از قبل زمینه ی اگزما داشته اند باید در مدتی که مجبور به شستن زیاد دست‌ها هستند از کرم‌های ضد التهاب که جذب زیادی هم ندارد زیر نظر پزشک مربوطه استفاده کنند. افراد زمانی که دست‌های خود را می‌شویند حتما بعد از آن یک لایه نازک نرم کننده برای جلوگیری از خشک شدن پوست خود استفاده کنند. همچنین افرادی هم که پوست خیلی خشکی دارند از یک لایه کرم چرب کننده برای عدم ایجاد اگزما، خارش و التهاب استفاده کنند.

آب داغ پوست دستتان را خشک می کند!

درست است که باید همیشه دست‌های خود را تمیز نگه دارید، اما استفاده از صابون ضدباکتری باعث خشکی پوست می‌شود. در عوض، دست‌هایتان را با صابون‌های مرطوب‌کننده که حاوی مواد آبرسان، مثل کره‌ی شیا، روغن زیتون یا آلوئه‌ورا هستند، بشویید تا روغن طبیعی پوست را نگه دارید.

از آب ولرم استفاده کنید. در هر بار شستشوی دست و یا کار با آن ها، حلقه و انگشتری را از دست خارج کنید. حلقه و انگشتر، صابون و رطوبت را در زیر خود جمع کرده و موجب آزرده شدن پوست می‏شوند. بلافاصله پس از شستن دست‏ها، از کرم مرطوب کننده به منظور حفظ آب موجود در پوست استفاده نمایید.برای تمیز کردن سطوح از دستکش بپوشید.

همیشه برای نرم و مرطوب نگهداشتن پوست دست‏هایتان از یک فرآورده مناسب نرم کننده که حاوی اوره و بدون عطر و بو باشد یا وازلین استفاده کنید. اینگونه فرآورده‏ها را باید چندین بار در روز بسته به نیاز، به دست‏ها بمالید.

این نوشته را از دست ندهید  دلایل سردرد‌های صبحگاهی چیست؟

همچنین برای ضدعفونی کردن اشیا و سطوح ابتدا دستکش بپوشید. این کار باعث می‌شود که دستان شما خشک نشود و ترک نخورد. در مواردی که فرد دچار علائم اگزمای تماسی مثل ضایعات قرمز رنگ، خارش ،زخم و التهاب است، مراقبت و درمان جدی تری لازم است و توصیه می شود درمان هایی را بسته به شدت اگزما شروع کند.

هنگام خارش پوست دست چه کرمی استفاده کنم؟

حمام کردن با استفاده از آب ولرم و استفاده از مواد پاک‌کننده ملایم و فاقد شوینده صابونی برای افرادی که دچار اگزمای پوست دست شده اند، مفید است. لباس‌هایی بپوشید که نرم، لطیف و خنک باشند و از پوسیدن لباس‌های پشمی اجتناب شود. از پوست خود در برابر گردوغبار، آب، حلال‌ها، مواد پاک‌کننده و آسیب‌های پوستی محافظت کنید و هنگام خارش از یک کرم یا پماد استروئیدی مانند کرم پیمکرولیموسکه (Pimecrolimus cream) – که یک کرم ضدالتهابی جدید است و عوارض جانبی آن نسبت به استروئیدهای موضعی کمتر است، استفاده کنید.

داروهایی برای کاهش التهاب بر اثر اگزمای پوستی

دکتر نیلفروش زاده داروهایی چون فلوکلوگزاسیلین یا اریترومایسین و قرص آنتی‌هیستامین را در کاهش التهاب بر اثر اگزمای پوستی را کمک کننده دانست و گفت: در موارد شدید اگزمای پوستی، استروئیدهای خوراکی معمولاً برای دوره‌های کوتاه‌مدت توصیه می شود.

فوتوکموتراپی (Photochemotherapy)هم یک روش درمانی برای مشکلات پوستی در موارد اگزمای شدید است. آزاتیوپرین، سیکلوسپورین و یا دیگر داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی هم در این مواقع می توانند مؤثر باشند. از طرفی پماد تاکرولیموس و کرم پیمکرولیموس نیز از جمله داروهایی هستند که سیستم ایمنی را از طریق مهار کلسی نئورین، آرام می‌سازند. با توجه به شیوع رو به رشد کرونا همانطور که بارها تذکر داده شده، قرنطینه ی خانگی را جدی بگیرید و از عبور و مرور و سفر غیر ضروری اجتناب کنید تا به نشر ویروس و بروز فاجعه دامن نزنید.

این نوشته را از دست ندهید  ویتامین D با دوز بالاتر از ۴ هزار واحد مصرف نشود
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا