تخصصی

درمان خانگی خار پاشنه

مثبت زندگی: خار پاشنه، زایده‌ای استخوانی است که در استخوان پاشنه پا پدید می‌آید. مچ پای انسان مرکب از هفت استخوان است که بزرگ‌ترین آنها استخوان پاشنه است. گاهی در این استخوان، یک زایده خار مانند تشکیل می‌شود که دردناک شده و می‌تواند در راه رفتن اختلال ایجاد کند.

خار پاشنه رژیم غذایی خاصی ندارد فقط باید وزن خود را کم کنید، مصرف چربی‌ها را محدود کنید، سبزی‌ها و میوه‌های تازه را در برنامه غذایی خود قرار دهید، نان‌های سبوس دار مصرف کنید، از مصرف نوشابه‌های گازدار، شیرینی و مواد نشاسته‌ای اجتناب کنید و بیشتر ویتامین ث مصرف کنید.

علت درد پاشنه

مهم‌ترین علت دردهای پاشنه، خارپاشنه است اما جالب اینجاست که این درد به علت خار بوجود نمی‌آید؛ در واقع درد را همان چیزی به وجود می‌آورد که باعث به وجود آمدن خار پاشنه است.

خار پاشنه در اثر التهاب فاسیای کف پا ایجاد می‌شود. فاسیای کف پا، یک باند پهن است که در کف پا از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می‌شود. اگر به هر علت، فاسیا ملتهب شود و این التهاب طول بکشد می‌تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا شود.

این رسوب غیرطبیعی کلسیم، به شکل یک زائده کوچک خارمانند است که به آن خارپاشنه گفته می‌شود. خار پاشنه به خودی خود دردناک نیست بلکه درد، ناشی از کشیدگی فاسیا است.

علل خار پاشنه

اضافه وزن، افزایش ناگهانی وزن در دوران بارداری، صاف بودن کف پا، التهاب مفاصل کف پا، پوشیدن کفش نامناسب و ایستادن به مدت طولانی از علل بروز این بیماری است. استراحت و کاهش وزن از اصول درمانی خار پاشنه ساده است و انجام ورزش‌هایی از جمله کشش فاسیای کف پا، کشش تاندون آشیل، گرفتن خودکار با پا و نوشتن حروف الفبا با انگشت بزرگ پا، استفاده از آب گرم، استفاده از یخ و کفی مخصوص کف پای صاف در درمان خار پاشنه موثر است.

این نوشته را از دست ندهید  پوکی استخوان چیست؟ عوامل و پیشگیری از این بیماری

پس از بهبودی، توصیه به استفاده طولانی از پد پاشنه و ورزش‌های کششی، مصرف کمتر چربی‌ها و افزایش مصرف ویتامین C می‌شود. یک کفی مناسب در کفش به منظور کاهش فشار وارده بر پاشنه پا قرار دهید. علت بروز خار پاشنه هنوز مشخص نشده اما وارد آمدن آسیب به پاشنه پا که باعث التهاب، رسوب کلسیم و استخوانی شدن رباط کف پا شود را می‌توان از علل بروز این مشکل برشمرد. البته نباید از چاقی و ایستادن‌های طولانی مدت که موجب فشار بر روی پاشنه پا می‌شود نیز غافل شد.

درمان خار پاشنه

برای درمان خانگی خارپاشنه راهکارهای زیر را به کار ببرید:

  • از ایستادن‌های طولانی مدت بپرهیزید.
  • برای کم شدن درد در پاشنه، روزی 3 تا 4 مرتبه محل درد را کمپرس کیسه یخ کرده و هر بار باید این کار را 10 تا 15 دقیقه ادامه دهید.
  • شب هنگام، قبل از خواب یا صبح قبل از بیرون آمدن از رختخواب، پاها را 15 دقیقه در آب گرم قرار داده، سپس خشک کنید و 5 تا 10 دقیقه به طور ملایم به پاشنه ضربه بزنید.
  • ماساژ پاشنه پا در آب ولرم نیز می تواند یکی از راهکارهای موثر دمران خانگی خار پاشنه باشد که موجب کاهش درد می‌شود.
  • از وسیله مناسب حفظ قوس کف پا یا قالب مناسب کف پایتان استفاده کنید.

خار پاشنه در زنان بیش از مردان

اگر درد پاشنه دوطرفه، یا همراه با تغییرات پوستی و یا در مواردی که همزمان با درد علائم گزگز، مور مور وجود داشته باشد بیماری‌های زمینه‌ای مختلفی مطرح می‌شود که می‌توان برخی از انواع روماتیسم را نام برد. خار پاشنه یکی از شایع‌ترین علل مراجعه بیماران به مراکز درمانی است و زنان بیش از مردان به دلیل ایستادن‌های طولانی مدت و اضافه وزن به خارپاشنه مبتلا می‌شوند.

درد در محل پاشنه پا به صورت یک طرفه یا دو طرفه یکی از شایع‌ترین علل مراجعه بیماران به پزشک محسوب می‌شود. خار پاشنه به برجستگی استخوان پاشنه به سمت داخل در اثر التهاب و کوتاهی نیام کف پا اتفاق می‌افتد که بیشتر در زنان به دلیل ایستادن‌های طولانی مدت و یا چاقی افزایش می‌یابد.

این نوشته را از دست ندهید  تفاوت کلیدی کرونا با سرماخوردگی و آنفلوآنزا

التهاب بافت نرم در محل اتصال نیام کف پا به استخوان پاشنه، بیماری‌های استخوان، ضایعات پوستی، دردهای ناشی از فتق دیسک کمر، بیماری اعصاب محیطی از جمله عصب سیاتیک می‌تواند از علل درد پاشنه باشد.

موثرترین روش درمان

ساده‌ترین و در بسیاری از موارد موثرترین روش درمان اصلاح کفش و قراردادن بافت نرم در محل پاشنه‌ها است. انجام ورزش‌های مخصوص مچ و پا، روش‌های طب فیزیکی مانند درمان با امواج ماورا صوت و روش‌های ضربه‌ای(شوک درمانی)، تزریق دارو در محل درد و در نهایت جراحی از درمان‌های دیگر است. مهمترین اقدام در درمان درد پاشنه مراجعه به پزشک، تشخیص علت و نهایت ارائه روش درمانی مناسب است.

درمان این بیماری در حیطه کاری پزشکان متخصص طب فیزیکی، ارتوپدی و روماتولوژی است. فیزیوتراپیست نیز انجام اقدامات درمانی فیزیکی تجویز شده و آموزش روش‌های ورزشی را به عهده دارند و در مواردی درمان درد پاشنه طولانی مدت و نیازمند روش‌های ترکیبی و متنوع است.

خار پاشنه در ابتدا علامتی ندارد و با شروع درد موجب لنگ زدن بیمار هنگام راه رفتن می‌شود اما به تدریج در اثر راه رفتن، درد کاهش پیدا کرده و با ایستادن طولانی مدت، درد شدت می‌یابد. خارپاشنه با درمان‌های موجود بهبود پیدا می‌کند و در واقع جراحی آخرین راه درمانی است که پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند. بنابراین در صورت دچار به این مشکل راهکارهای درمان خانگی خار پاشنه که در بالا اشاره کردیم را به کار بندید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا