سالمندانسلامت

درباره یائسگی مردان چه می‌دانید؟

یائسگی فقط برای زنان نیست

مثبت زندگی: یائسگی تنها مختص زنان نیست و به سراغ مردان هم می‌آید. یائسگی مردانه سن و نشانه‌هایی دارد که با توجه به آنها متخصصان توصیه‌هایی برای درمان تقریبی و به تاخیر انداختن آن دارند.

یائسگی مردان چیست؟

این نوع از یائسگی، اصطلاحی عام برای آندروپوز است. تغییرات مربوط به سن در سطوح هورمون مردانه است. همین گروه از نشانه‌ها نیز به عنوان کمبود هورمون تستسترون، کمبود آندروژن، و هیپوگنادیسم دیر، نیز شناخته می‌شوند. یائسگی در مردان شامل کاهش تولید تستوسترون در بالای ۵۰ سال می‌شود. اغلب به هیپوگنادیسم وابسته است و هر دو شرایط شامل سطوح پایین تستوسترون و علائم مشابه هستند.

اگر مرد هستید، هورمون تستوسترون هورمونی است که در واحد بیضه‌هایتان تولید می‌شود. این بیشتر از یک محرک جنسی است. باعث تغییرات در زمان بلوغ می‌شود، انرژی ذهنی و جسمی شما را تقویت می‌کند، تراکم عضلانی را حفظ می‌کند، پاسخ مبارزه‌ای را منظم می‌کند و دیگر ویژگی‌های تکاملی کلیدی دیگر را تنظیم می‌کند.

نشانه‌های یائسگی در مردان:

یائسگی مردانه می‌تواند موجب مشکلات جسمی، جنسی و روانی شود و آن‌ها معمولاً وقتی پیرتر می‌شوند بدتر می‌شوند که این موارد عبارتنداز:

  • انرژی کم
  • افسردگی یا ناراحتی
  • کاهش انگیزه
  • پایین آمدن اعتماد به نفس
  • دشواری در تمرکز
  • بی خوابی یا دشواری در خواب
  • افزایش چربی بدن
  • کاهش توده عضلانی و احساس ضعف جسمانی.
  • بزرگ شدن سینه‌ها
  • کاهش چگالی استخوان
  • اختلال در عملکرد نعوظ
  • کاهش توان جنسی
  • ناباروری

هم چنین ممکن است سینه‌های ورم کرده ، اندازه بیضه‌های کاهش یافته، از دست دادن مو، یا گرگرفتگی نیز بوجود آید. میزان کم تستوسترون در ارتباط با یائسگی مردان نیز به پوکی استخوان مرتبط است این علائم نادر هستند.

این نوشته را از دست ندهید  کافئین این خوراکی‌ها چقدر است؟ از چای سبز تا آدامس

تغییرات در تستسترون در طول سال‌ها

قبل از رسیدن به بلوغ، میزان تستوسترون بدن پایین است. سپس آن‌ها نیروی جنسی شما را افزایش می‌دهند. هورمون تستسترون هورمونی است که تغییرات معمول در بلوغ پسران را ایجاد می‌کند، مانند:

  • افزایش توده عضلانی
  • رشد موی بدن
  • پایین آمدن صدا
  • ایجاد تغییراتی در کارکرد جنسی

تشخیص و درمان یائسگی مردان:

پزشک می‌تواند یک نمونه از خون را برای آزمایش میزان تستوسترون بگیرد.اگر یائسگی در مردان باعث ایجاد مشکلات شدید و یا اختلال در زندگی شود، می‌توانید علائم را بدون درمان مدیریت کنید. بسیاری از مردان بیش از حد خجالتی هستند تا درباره موضوعات جنسیشان با پزشکشان گفتگو کنند. رایج‌ترین نوع درمان برای نشانه‌های یائسگی مردانه، داشتن سبک زندگی سالم‌تر است برای مثال، پزشک شما ممکن است به شما این موارد را توصیه کند:

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید
  • ورزش منظم داشته باشید
  • به اندازه کافی استراحت کنید
  • استرس خود را کاهش دهید.

اگر افسردگی را تجربه می‌کنید، ممکن است پزشکتان داروهای ضد افسردگی و تغییر سبک زندگی را برایتان تجویز کند. درمان جایگزینی هورمونی نیز یک گزینه درمانی دیگر است مثلا بالا بردن عملکرد استروییدی، و هورمون تستسترون مصنوعی می‌تواند اثرات جانبی زیان آوری داشته باشد. برای مثال، اگر سرطان پروستات دارید، ممکن است این موارد باعث رشد سلول‌های سرطانی شما شود.

نسخه‌های طبیعی و خانگی برای یائسگی مردان

در ادامه توصیه‌هایی برای مقابله با آندروپوز یا همان یائسگی مردان آورده شده است که البته درمان‌های طبیعی برای مردان یائسه می‌تواند در بسیاری از مردان مفید باشد. با وجود پایین رفتن سطح تستوسترون و دیگر سطوح آندروژن, بخشی طبیعی از پیری و مشخصه بارز آن وجود دارد. این روش‌های طبیعی پیشنهادی, بخشی از پایه‌های رژیم غذایی پروستاتی هستند:

خوردن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر

یک رژیم غذایی ضعیف می‌تواند به یائسگی کمک کند. میوه‌ها و سبزیجات منبع غنی آنتی اکسیدان‌ها، پلی فنول‌ها، ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند که همگی برای رژیم غذایی سالم ضروری هستند.

این نوشته را از دست ندهید  10 رابطه که سرانجامی ندارد!

چربی‌های سالم را انتخاب کنید

چربی‌های سالم مانند چربی‌های تک اشباعی و اسیدهای چرب امگا ۳ به حمایت از قلب سالم و گردش خون کمک می‌کنند.

پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی

منابع پروتئین گیاهی‌ مانند لوبیا، حبوبات، و دانه‌ها اجزای مهم یک رژیم غذایی سالم هستند و می‌توانند به پیش گیری از علائم یائسگی کمک کنند.

یائسگی در مردان

بهترین درمان‌های یائسگی مردان

چای سبز

چای سبز حاوی موادی است که خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند و بنابراین به پیش گیری از بیماری‌ها کمک می‌کنند.

غذاهای غنی از امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ با التهاب مبارزه می‌کنند, فرآیندی که باعث از بین رفتن آنتی اکسیدان‌های طبیعی بدن می‌شود و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و ممکن است به افسردگی کمک کند.

نوشیدن آب زیاد

نوشیدن آب جز اصلی‌ترین رژیم غذایی سالم است.

راه‌های به تاخیر انداختن یائسگی در مردان

مکمل‌های غذایی

برخی درمان‌های طبیعی با درمان مکمل‌ها هستند که می‌توانند به بالا بردن سطح تستوسترون و یا کاهش سطح استروژن کمک کنند.

وزن سالم

اضافه وزن و داشتن چربی زیاد بر سطح هورمون‌ها تاثیر دارد, زیرا سلول‌های چربی استروژن را تولید می‌کنند که می‌تواند تعادل حساس انسان را از استروژن و تستوسترون خارج کند.

روش‌های درمان آندروپوز یا یائسگی مردان

ورزش منظم

فقدان ورزش به یائسگی کمک می‌کند و به کنترل و حفظ وزن بدن سالم کمک می‌کند.

درمان‌های طبیعی

درمان‌های طبیعی مانند طب سوزنی, طب سنتی, طب سوزنی, درمان هورمونی و روش‌های مدیریت استرس ممکن است برای درمان این بیماری موثر باشند.

مدیریت استرس

آندروپوز یک مولفه روان شناختی به نام افسردگی و نوسان خلق است. تمرین تکنیک‌های مدیریت استرس می‌تواند به کاهش و حتی پیش گیری از این علائم کمک کند.

این نوشته را از دست ندهید  فعالیت‌های مضری که کلیه‌ها را از بین می‌برد

یائسگی مردان چگونه درمان می‌شود؟

تعادل هورمونی نقش مهمی در پیش گیری و درمان این بیماری دارد.

زندگی جنسی سالمی داشته باشید

تغییر در عملکرد جنسی و میل جنسی ممکن است همراه با تغییر عمل جنسیتی رخ دهد. با این حال, حفظ ارتباط باز با شریک جنسی و کمک به مشکلات جنسی از یک متخصص قابل اعتماد می‌تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد.

از مواجهه با سموم اجتناب کنید

مواجهه با مواد شیمیایی و دیگر سموم محیطی می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت کلی و سلامت جنسی داشته باشد.

منبع
کاویاب
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 1 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا