رفتار

خوش‌بینی چیست و خوش‌بین‌ها دقیقا چه‌جوری‌اند؟

مثبت زندگی: می‌گویند نیمه پر لیوان را ببین! چقدر تو بدبینی آخه! کسانی که این جمله را به زبان می‌آورند گاهی راست می‌گویند و گاهی اغراق می‌کنند. اما کسانی که این جمله به سمت‌شان شلیک شده بدون شک آدم‌های خوش‌بینی نیستند؛ البته با بدبینی خودشان را اذیت می‌کنند و به قول معروف خون، خون‌شان را می‌خورد. قرار است در این مقاله به شما بگوییم خوش‌بینی چیست و خوش‌بین‌ها دقیقا چه‌جوری‌اند؟ همراه ما باشید تا اگر کمی بدبینی در زندگی‌تان دارید این رفتار را به طور کامل کنار بگذارید که زندگی دو روز بیشتر نیست…

می‌دانند که پدیده‌های منفی هم رخ می‌دهند

خوشبین‌ها نسبت به حوادث منفی، ساده‌لوح نیستند، آنها فقط شیوه‌ای متفاوت در نگاه به این حوادث دارند. به‌عبارتی دیگر، بعضی از افراد باران را می‌بینند، خوشبین‌ها هم رنگین کمان را.

مطمئنا چالش‌های فراوانی وجود دارند که همه ما تجربه‌شان می‌کنیم. افراد خوشبین، با نگرش «این نیز بگذرد» به چالش‌ها نگاه می‌کنند و با این ایده چالش‌ها را به فنا می‌دهند.

زیاد خیال‌پردازی می‌کنند

خوشبین‌ها در مورد چیزهایی که برای‌شان روی می‌دهد خیال‌پردازی می‌کنند. شاید هم رویاپردازی. این خیال‌پردازی در هر چیزی ممکن است؛ چه موفقیت شغلی باشد، چه پیشرفت در روابط رومانتیک‌شان یا حتی برنده شدن در لاتاری. اما دل‌تان برای گم شدن‌ آنها در اعماق ذهن‌شان نسوزد. تحقیقات ثابت کرده خیال‌پردازی فواید زیادی برای مغز دارد که شامل افزایش خلاقیت می‌شود.

احتمال دیرکردن‌شان زیاد است

ممکن است خوشبین‌ها را «بیزار از زمان» بدانید. آنها به‌طرز عجیبی فکر می‌کنند ترافیک زیاد نیست یا عقیده دارند می‌توانند پیش از رفتن چند کار دیگر هم انجام دهند که روی برداشت‌شان از زمان تاثیر می‌گذارد.

این نوشته را از دست ندهید  نحوه ابراز علاقه به کسانی که دوستشان دارید

امیدوارند!

خوش-بینی

خوشبین‌ها انتظار بهترین‌ها را دارند اما لزوماً برای بدترین خود را آماده نمی‌کنند. این روش، به‌عنوان خوشبینی استراتژیک هم شناخته می‌شود.

نظرات منفی واقعاً ناتوان‌شان می‌کند

خوشبین‌ها و از همه مهمتر خوشبین‌های استراتژیک، وقتی توسط افرادی که به بلا و مصیبت فکر می‌کنند احاطه می‌شوند، تحلیل می‌روند چون «بدترین نتیجه ممکنی» که در ذهن‌شان از آن اجتناب می‌کنند، برای‌شان مجسم می‌شود.

می‌دانند که همیشه واقع‌گرا نیستند

البته هر شرایطی قرار نیست مثبت پیش برود یا طبق برنامه باشد چون به‌هر حال این ویژگی زندگی است. قطعاً اگر همه چیز درست بود، اسب تک شاخ وجود داشت و بردپیت همچنان مجرد و با دسته گل منتظر ما بود، عالی بود اما فکرش هم خنده‌دار است، درست است؟

سالم‌ترند

پژوهش‌ها نشان می‌دهد عادت به خوشبینی منجر به طول عمر بیشتر، قلب سالم‌تر و کلسترول بهتر می‌شود. کافی بود؟

چاره‌جو هستند

خیلی از موفق‌ترین کارآفرینان در دنیا همان رویکردی را دارند که خوشبین‌ها دارند. مثلا استیو جابز که به خودش لقب خوشبین داده است، بااین‌که پیش از این‌که رویای اپل را به واقعیت تبدیل کند، بارها شکست خورده بود. چرا؟ چون برای کارش زمان زیادی صرف کرده و راهکارهای وقوعش را پیدا کرده بود.

خوش-بینی

قهرمان فرصت‌های دوباره هستند

خوشبین‌ها در هرچیزی دنبال بهترین‌ می‌گردند که شامل افرادی هم می‌شود که اجازه می‌دهند به زندگی‌شان وارد شوند. این یعنی، اشتباهات معمولاً بخشیده می‌شوند چون وقتی افراد می‌گویند تغییر خواهند کرد یا نیت‌شان خیر بوده، خوشبین‌ها دوست دارند باورشان کنند. اما فکر نکنید به روابط مضر و منفی رضایت خواهند داد. معمولاً خوشبین‌ها اطرافشان را با آنهایی پر می‌کنند که مثبت‌ها را انجام می‌دهند.

این نوشته را از دست ندهید  حرف‌هایی که هرگز نباید به افراد افسرده بزنید

تمایل به ریسک کردن دارند

آنهایی که نیمه پر لیوان را می‌بینند، خیلی راحت دست به عمل می‌زنند زیرا امید به بهترین دارند اما این همیشه هم بهترین حالت نیست. محققان عقیده دارند افراد خیلی خوشبین، سرمایه‌گزاری‌های ریسک‌پذیر انجام می‌دهند و در نتیجه پول کمتری نسبت به بقیه پس‌انداز می‌کنند. احتمالاً همه چیز در حالت اعتدال، بهترین است.

به شکست فکر نمی‌کنند

خوشبین‌ها، انعطاف‌پذیرند. از این‌رو شکست را به‌عنوان فرصتی برای تلاش دوباره می‌بینند یا حداقل چیز جدیدی را امتحان می‌کنند. این رویکرد شدیدا نتایج خوبی دارد: تحقیقات نشان داده ارتباط چشمگیری بین انعطاف‌پذیری روانی و احساسات مثبت وجود دارد. همان‌طور که می‌گویند «اگر هفت بار افتادی، برای هشتمین بار بلند شو»، زندگی از جنبه‌های مثبتش چندان هم بد نیست.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

دکمه بازگشت به بالا