پوست و موزیبایی

خوراکی‌های مفید برای رشد مو

مثبت زندگی: با افزایش سن، موها می‌ریزند. هر قدر هم که شامپوهای گران قیمت و ویتامین‌های مو مصرف کنید، باز هم این ریزش متوقف نمی‌شود؛ مگر اینکه تغذیه مناسب داشته باشید و بدانید چه مواد غذایی برای مو مفید است. همراه ما باشید تا در این مقاله نویسندگان مثبت زندگی شما را با خوراکی‌های مفیدی آشنا کنند که برای رشد مو بسیار مفید است.

رشد طبیعی مو چقدر است؟

از نظر علمی اگر بخواهید، میانگین سرعت رشد موی انسان در ماه، ۱.۲۵ سانتی‌متر و در سال، ۱۵ سانتی‌متر است.

هرچند این سرعت به عواملی مثل سن، سلامتی، ‌ژنتیک و رژیم‌غذایی بستگی دارد. باز هم رسیدیم به نقطه نخست. برای اینکه سن و ژنتیک از مواردی هستند که نمی‌توانیم آنها را تغییر دهیم؛ اما خوشبختانه می‌توانیم رژیم‌غذایی خود را کنترل کنیم. کمبود برخی از مواد مغذی در برنامه‌ی غذایی به ریزش مو منجر می‌شود؛ در نتیجه، یک رژیم‌غذایی مناسب می‌تواند به افزایش سرعت رشد مو و تقویت مو کمک کند. برای آشنایی با این مواد غذایی مفید لازم است مهمچنان همراه مثبت زندگی باشید.

اسفناج و کلم بروکلی

اسفناج و کلم بروکلی منبع عالی ویتامین‌های A و C هستند که در تولید چربی طبیعی پوست سر مؤثرند. این چربی مفید نرم کننده طبیعی نیز به حساب می‌آید.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و بیوتین است؛ این دو ماده‌ باعث بهبود سرعت رشد موها می‌شود. از طرفی کمبود پروتئین هم باعث ریزش مو می‌شود.  

تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که به کمبود بیوتین مبتلا هستند، می‌توانند با مصرف ویتامین B7 به رشد موهای خود کمک کنند.

این نوشته را از دست ندهید  راهکارهایی برای پیشگیری از «سرطان کبد» در مبتلایان به هپاتیت سی

تقویت رشد مو با چای سبز، گردو و ماهی سالمون

پلی فنولز و امگا ۳ علاوه بر تقویت قلب و مغز، باعث شادابی مو هم می‌شود.  چای سبز و گردو و ماهی سالمون سرشار از این دو ماده هستند. اگر دچار شوره سر هستید، سر خود را با چای سبز شست‌وشو دهید تا از بروز قارچ های شوره‌زا پیشگیری کنید.

مغزها

مغزها علاوه بر طعم بسیار خوب،‌ حاوی مواد مغذی فراوانی هستند که در بهبود رشد موها نقش مؤثری دارند. به شرط اینکه خام باشند؛ نه شور!

برای مثال، تنها ۲۸ گرم بادام درختی می‌تواند ۳۷ درصد از نیاز روزانه‌ی ویتامین E بدن را تأمین کند. مغزها می‌توانند انواع مختلفی از ویتامین B و زینک و اسیدهای چرب ضروری بدن را تأمین کنند. کمبود هرکدام از این مواد مغذی مستقیما با ریزش مو در ارتباط است.

خوراکی‌های مفید برای رشد مو

تقویت رشد مو با میوه

میوه‌هایی با رنگ‌های شاد مانند هلو، توت فرنگی، انبه، کیوی و گوجه فرنگی غنی از ویتامین C است. این ویتامین برای تولید کلاژن که در ساختار مو نقش دارد، ضروری است. علاوه بر آن، ویتامین C پوست را نیز سفت می کند.

میگو

میگو  منبع مناسب پروتئین، ویتامین‌های B، زینک، آهن و ویتامین D به شمار می‌رود. مصرف ۱۰۰ گرم میگو می‌تواند ۳۸ درصد از نیاز روزانه‌ی ویتامین D بدن را تأمین کند.

تقویت رشد مو با لوبیا، غلات سبوس‌دار و مواد غذایی سالم غنی از ویتامین B

ویتامین های B به ویژه B6 و اسید فولیک، در خون رسانی به فولیکول های مو موثر است.این ویتامین رشد مو را تقویت و ریزش مو را کند می‌کند. مواد غذایی دیگر غنی از ویتامین B شامل لوبیا، نخود، هویج، گل کلم و دانه سویا است.

این نوشته را از دست ندهید  باید‌ها و نباید‌های روزه‌داری در روز‌های کرونایی

گوشت

پروتئین موجود در گوشت به رشد، ‌ترمیم و تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کند. مصرف ۱۰۰ گرم گوشت راسته‌، می‌تواند ۲۹ گرم از پروتئین مورد نیاز را تأمین کند.

آهن موجود در گوشت قرمز به آسانی در بدن جذب می‌شود. این ماده‌ی معدنی باعث می‌شود که گلبول‌های قرمز خون بتوانند اکسیژن را به سراسر بدن، ‌از جمله فولیکول‌های مو برسانند. کمبود پروتئین و آهن مستقیما با ریزش مو در ارتباط است.

تقویت رشد مو با آواکادو

آووکادو سرشار از مواد مغذی و چربی‌های سالم است. این میوه‌ی خوشمزه منبع مناسب ویتامین E محسوب می‌شود که در رشد موها نقش مؤثری دارد. یک آووکادوی معمولی (تقریبا ۲۰۰ گرم) می‌تواند ۲۱ درصد از نیاز روزانه‌ی ویتامین E بدن را تأمین کند.

پس از بررسی‌های مختلف مشخص شد که مصرف مکمل‌های ویتامین E به مدت هشت ماه، می‌تواند رشد موها را تا ۳۴.۵ درصد افزایش دهد. ویتامین E همچنین از برخی نواحی پوست مثل پوست سر محافظت می‌کند و مانع از استرس اکسیداتیو می‌شود. پوست آسیب‌دیده‌ی سر می‌تواند به ضعیف‌شدن موها و کاهش فولیکول‌های مو منجر شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا