دهان و دندان

خوراکی‌هایی که باعث آسیب رساندن به دندان می‌شوند

مثبت زندگی: آسیب دیدن دندان مشکلی است که همه با آن مواجه می‌شوند، حتی استفاده از خوراکی‌های معمولی مثل چیپس، آدامس و چای می‌تواند این مشکل را بزرگتر کند. همه ما دوست داریم یک لبخند سالم و زیبا داشته باشیم و هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم تا از این زیبایی مطمئن شویم: ما به طور منظم به دندانپزشک مراجعه می‌کنیم، از خوردن غذاهای شیرین خودداری می‌کنیم و رژیم‌هایمان را حفظ می‌کنیم. با این حال، غذاهایی که به نظر می‌رسد مناسب هستند اغلب موجب آسیب دیدن دندان می‌شوند. در این مقاله فهرست غذاهایی که هر روزه مصرف کرده و به دندان‌ها آسیب می‌رساند آورده شده است.

بلوبری

بلوبری  سلامت دندان‌های ما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، اما آنها را آبی رنگ می‌کند. البته، اگر شما خیلی از این میوه نخورید، این اتفاق نخواهد افتاد، اما طرفداران واقعی آن باید آماده باشند که دندان‌هایشان به دلیل آب بلوبری کمی زرد شوند.

آبنبات

ممکن است به نظر بیاید که آبنبات (Candy) ضرر چندانی نداشته بـاشد. اما مصرف زیاد آبنبـات، دندان‌های شما را به دفعات در معرض قند قرار می­‌دهد که سبب آسیب رسیدن به دندان­‌های شما خواهد شد. آبنبات‌­های سخت و محکم، از جنبه دیگری نیز برای دندان­‌های شما مضر هستند. علاوه بر قند زیاد موجود در آبنبات، سختی آنها، دندان­‌های شما را مستعد شکستگی و لب ­پریدگی می­‌کنند. برای حفظ سلامت دندان‌­ها، آدامس بدون قند را جایگزین مصرف آبنبات کنید. البته همواره آدامس بدون قندی را مصرف کنید که برچسب تأیید انجمن دندانپزشکی آمریکا ADA را دارا باشد.

چیپس

این ساده است: چیپس‌ها شامل کربوهیدرات‌هایی هستند که سریع تحت تاثیر بزاق دهان قرار می‌گیرند. این می‌تواند منجر به ایجاد یک حفره کوچک اما خطرناک در دندان و آسیب دیدن دندان شود. چیز دیگری که چیپس‌ها را روی آن اثر می‌گذارند پلاک دندانی است، پس فراموش نکنید دهان خود را بعد از خوردن این میان وعده حتما بشویید.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین رنگ مو برای پوست سبزه

یخ

خوراکی‌-های-مضر-برای-دندان

یخ برای خنک کردن نوشیدنی شماست نه برای جویدن. شاید تعجب کنید اما بخشی از مردم گمان می­‌کنند که یخ برای دندان‌­های آنها سودمند است. دلیل آنها نیز این است که یخ از آب بدست می­‌آید و عاری از قند و دیگر افزودنی­‌هاست. اما جویدن مواد سختی چون یخ، دندان‌­های شما را مستعد آسیب­‌های زیادی از جمله صدمه به مینای دندان و اورژانس­‌های دندانپزشکی (از قبیل شکستگی دندان) خواهد کرد. توصیه ADA: اگر عادت به جویدن یخ دارید، هرچه زودتر آن را ترک کنید و بجای آن آب را به فرم مایع آن مصرف کنید.

آدامس جویدن

ممکن است به نظر برسد جویدن آدامس بدون قند برای دندان‌ها مفید است. با این حال، بزرگترین خطر آدامس شکر آن نیست بلکه، تاثیر مخرب آن روی دندان‌های پر شده، تاج‌های دندان و پل‌های آن است. علاوه بر این، هنگامی که آدامس می‌خورید، تولید بزاق افزایش می یابد و منجر به قلیایی شدن داخل دهان و آسیب دیدن دندان ها می شود. حالت قلیایی باعث فرسایش دندان های پر شده و مینای دندان خواهد شد.

مرکبات

توجه داشته باشید که چه میزان مرکبات مصرف می­‌کنید. چنانچه دندان­‌های شما به دفعات در معرض غذاهای اسیدی قرار بگیرد، سبب سایش شیمیایی (اروژن) دندان­‌های شما خواهد شد که در دراز مدت، دندان­‌ها را مستعد پوسیدگی خواهد کرد. شاید اضافه کردن عصاره لیمو یا لیموترش سبز به آب، سبب تبدیل آن به نوشیدنی خوش­ طعم شود اما توجه داشته باشید که این ترکیب برای دندان­‌های شما مناسب نیست. از سوی دیگر مرکبات و آب میوه­‌ها سبب آزردگی و تحریک زخم­‌های دهانی نیز خواهد شد. همواره مطمئن باشید که به میزان کافی آب می­نوشید.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۳ روش ارزان و خانگی برای سفید کردن دندان‌ها

پاپ کورن

خوراکی‌-های-مضر-برای-دندان

دیدن فیلم بدون پاپ کورن؟ اما به نظر می رسد که شما باید فکر آن را از سر بیرون کنید، زیرا هر بسته پاپ کورن شامل دانه هایی است که نشکفته است و همچنان سفت هستند. آنها می توانند تاج دندان و دندان های ضعیف را خراب کنند. علاوه بر این، این خوراکی مطبوع شامل کربوهیدرات های سریع است که از گلوکز مضر تشکیل شده است و باعث آسیب دیدن دندان می شود.

قهوه

تمام انواع قهوه برای شما سودمند نیست. قهوه و چای در شکل طبیعی خود، نوشیدنی سالمی به حساب می‌­آیند. اما متأسفانه بسیاری از افراد مقدار زیادی شکر یا قند به این نوشیدنی­‌ها اضافه می­‌کنند؛ چای و قهوه حاوی کافئین، سبب خشک شدن دهان شما خواهد شد. مصرف مداوم چای و قهوه سبب رنگ گرفتن دندان‌­های شما می­‌گردد که به این ترتیب نمای زرد رنگ پیدا می‌­کنند. اگر مایل هستید این نوشیدنی­‌ها را مصرف کنید، نکات زیر را در نظر بگیرید. به میزان کافی آب بنوشید. افزودنی­‌ها از جمله قند را تا حد امکان کاهش دهید.

گوجه فرنگی

درست مانند همه مرکبات، گوجه فرنگی نیز اسیدی است. نه تنها گوجه فرنگی تازه، بلکه همه سس ها و رب های مختلفی که از این میوه تهیه می شود نیز دارای این اسید هستند. اسید به شدت باعث آسیب دیدن دندان ها می شود و حساسیت دندان را افزایش می دهد. سعی کنید اغلب غذاهای حاوی گوجه فرنگی نپزید.

الکل

مصرف الکل را کاهش دهید. الکل سبب از دست رفتن آب بدن و خشکی دهان می‌شود. افرادی که به میزان زیادی نوشیدنی‌­های الکلی مصرف می­‌کنند، در دراز مدت جریان بزاقشان کاهش می­‌یابد کاهش جریان بزاق زمینه را برای پوسیدگی دندان و دیگر عفونت­‌ها و بیماری­‌های دهانی از جمله بیماری لثه فراهم می­‌کند. مصرف بیش از اندازه الکل، ریسک ایجاد سرطان دهان را افزایش می­‌دهد.

این نوشته را از دست ندهید  رژیم غذایی مناسب پس از ایمپلنت دندان

نان، ماکارونی و سیب زمینی

غذاهایی که حاوی مقدار زیادی نشاسته هستند به دندان ها می چسبند و مدت زمان طولانی در داخل دهان باقی می مانند. نشاسته، باعث تشکیل زمینه ای جهت به وجود آمدن پلاک دندانی (جرم دندان) می شود. علاوه بر این، نشاسته وقتی با بزاق تماس پیدا کند به شکر تبدیل می شود. این موضوع ممکن است منجر به ایجاد حفره های دندانی و سایر مسائل جدی شود.

نوشابه‌های ورزشی

توجه داشته باشید که چه میزان نوشابه­‌های ورزشی مصرف می­‌کنید.نوشابه­‌هـای ورزشی به نظر سالم می­‌آیند. این­طـور نیست؟ اما باید بدانید که قند، جزء اصلی ترکیبـات نوشابه­‌های ورزشی و نوشیدنی­‌های انرژی­ زا می­‌باشد. طبق نظر انجمن پـزشکی کودکـان آمریکا، با آنکه نوشابه­‌هـای ورزشی برای ورزشکاران جوانی که در فعالیت‌های بدنی طولانی مدت و جدی شرکت دارند، می­تواند مفید باشد اما در بیشتر موارد مصرف آنها کاملاً غیرضروری و نا لازم است.

قبل از مصرف نوشابه ورزشی حتماً به برچسب روی آن توجه کنید و مطمئن شوید که میزان قند موجود در آن اندک است. اگر نتوانستید اطمینان حاصل کنید که چه میزان قند در نوشیدنی شما وجود دارد، بهتر است آن را مصرف نکنید و بجای آن آب بنوشید.

میوه خشک

خوراکی‌-های-مضر-برای-دندان

سیب خشک و گلابی فقط بسیار شیرین هستند، در حالی که “جویدن” زردآلو خشک، آلو شیرین و دیگر میئه‌های خشک شده خطرناک است، زیرا ساختار چسبنده ای دارند. آنها به معنای واقعی کلمه شکر را به دندان های شما می چسبانند. شکر ماده شناخته شده ای در آسیب زدن به دندان هاست که منجر به ایجاد حفره ها و تخریب مینای دندان می شود.

این نوشته را از دست ندهید  چرا صبح‌ها دهانم بوی بد می‌دهد؟

چای

همه می دانند که چای حاوی کافئین است که تأثیر منفی بر روی بدن دارد اما نه بر روی دندان ها. فلورین در چای بسیار کمتر از کافئین است، اما به دندان های شما آسیب زیادی وارد می کند.
فلورین برای بدن انسان لازم است، اما زمانی که مقدار آن بیش از حد شود، روی سلامتی استخوان و دندان ها تاثیر منفی می گذارد. برای اینکه از آسیب دیدن دندان های خود جلوگیری کنید، در روز بیش از ۴ فنجان چای ننوشید و از چای های کیسه ای ارزان قیمت استفاده نکنید.

دندان درد می‌تواند به دلیل مشکل در دیگر اعضا باشد

بعضی از پزشکان ادعا می کنند که بین درد دندان و مشکلات عملکرد اندام های داخلی ارتباطی وجود دارد. برای مثال، درد در دندان های پیشین ممکن است یک بیماری قلبی یا معده را نشان دهد. به پزشک مراجعه کنید تا دلیل دندان درد مشخص شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

دکمه بازگشت به بالا