عمومی

خواص و مضرات عدس

مثبت زندگی: عدس از جمله حبوبات قدیمی است که از زمان‌های گذشته روی زمین کشت شده است. خیلی از باستان شناسان می‌گویند که عدس در دوران قبل از میلاد مسیح کشت می‌شده است. باید بدانید که عدس امروزه از جمله حبوبات پرخاصیت است که در کشورهای چین، ترکیه، ارمنستان و کرواسی به وفور تولید می‌شود.

از مهم‌ترین غذاهای ایرانی و خارجی که عدس در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به غذاهایی مثل عدسی ، عدس پلو ، کوکوی عدس ، انواع آش‌های معروف ایرانی مثل آش رشته ، آش شله قلمکار و آش جو اشاره کرد. در این مطلب مجموعه‌ای از مهم‌ترین مضرات و خواص عدس را به صورت خلاصه جمع آوری کرده‌ایم.

خواص ضد سرطان

عدس دارای پلی فنل‌های مختلف است که باعث درمان سرطان می‌شود. خواص عدس سرشار از فیتو استروژن است که خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان‌های هورمونی مانند سرطان سینه و پروستات را کاهش می‌دهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در عدس باعث خنثی کردن اثر رادیکال های آزاد شده و از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند.

مناسب برای بدنسازان

عدس دارای فیبر، پروتئین و کربوهیدرات است. به همین جهت یک وعده غذایی مناسب برای ورزشکاران و بدنسازان محسوب می‌شود. عدس در انواع سیاه و سبز و نارنجی وجود دارد که باعث عضله سازی بیشتر می‌شود.

خواص عدس آهن موجود در عدس باعث می‌شود تا اکسیژن رسانی به تمامی نواحی بدن به شکل ویژه‌ای انجام شود.

درمان آکنه و جوش صورت

عدس می‌تواند باعث درمان آکنه و جوش صورت شود. شما می‌توانید برای از بین بردن جوش مقداری عدس را پودر کرده و با آب ترکیب کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. خمیر را به صورت ۲۰ دقیقه بر روی صورت خود قرار دهید.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین زمان پیاده روی برای چربی سوزی

کاهش فشار خون

یکی از خاصیت‌های عدس این است که می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد. پتاسیم موجود در عدس باعث می‌شود تا فشار خون بدن کاهش پیدا کند.

کاهش قند خون

بیماران دیابتی می‌توانند از عدس در رژیم غذایی خود استفاده کنند. مصرف عدس در بیماران دیابتی باعث می‌شود تا هضم و جذب قند در جریان خون کم شود، این امر به کنترل قند خون کمک می‌کند.

توصیه می‌شود افرادی که بیماری دیابت دارند به جای مصرف سیب زمینی یا برنج از عدس در رژیم غذایی خود استفاده کنند. عدس از جمله مواد غذایی است که دارای شاخص گلیسمی کمی است و برای بیماران دیابت نوع دوم مفید است.

درمان کم خونی

عدس به دلیل داشتن آهن می‌تواند به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک کرده و اکسیژن رسانی را بهبود ببخشد. برای جلوگیری از کم خونی عدس میل کنید.

بهبود کبد چرب

به دلیل داشتن فیبر فراوان باعث پاکسازی کبد و سم زدایی از کبد می‌شود.

کاهش کلسترول خون

با توجه به خواص عدس می‌تواند باعث کاهش فشار و چربی خون شود. عدس دارای مقادیر زیادی از فیبر محلول است که باعث کاهش میزان کلسترول و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

برای زنان باردار و جنین

زنان باردار به پروتئین زیادی نیاز دارند که می‌توانند این امر را با مصرف عدس مرتفع کنند. دارای فیبر بوده و از یبوست پیشگیری می‌کند. نیاز بدن به فولات را برطرف می‌کند و برای دوران جنینی مفید است.

درمان یبوست

اگر بیماری یبوست دارید بهتر است از عدس استفاده کنید چرا که دارای فیبر است. سرشار از فیبر بوده که باعث می‌شود تا غذاها هضم شده و فرآیند انتقال آن به روده بزرگ آسانتر شده و مدفوع به راحتی دفع شود.

این نوشته را از دست ندهید  فشار خون را صبح اندازه‌گیری کنید

سلامت قلب

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که خوردن عدس باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود. عدس به دلیل داشتن فولات و منیزیم می‌تواند باعث اکسیژن رسانی بهتر غذا به سراسر بدن شود و به سلامت قلب کمک کند.

زیان‌ها و عوارض عدس

ایجاد نفخ

عدس در روده بزرگ هضم شده و باعث ایجاد نفخ می‌شود. برای پیشگیری از ناراحتی‌های گوارشی بهتر است قبل از مصرف عدس آن را چند ساعت خیس کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا