آخرین نوشته هاپوست و مو

خواص ماسک زردچوبه برای پوست صورت + طرز تهیه ۹ ماسک خانگی مؤثر

مثبت زندگی: یکی از کارهای ساده و کم‌هزینه‌ای که می‌توانید برای زیبایی بیشتر پوست صورت خود انجام دهید، استفاده از ماسک‌های صورت است. با اینکه ماسک‌های آماده‌ی بسیاری در بازار وجود دارند اما ماسک‌های خانگی ارزان‌تر و فاقد مواد شیمیایی مضر هستند. در تهیه‌ی ماسک‌های خانگی می‌توان از انواع میوه‌ها، گیاهان و حتی ادویه‌ها استفاده کرد. یکی از ادویه‌های پرکاربرد و محبوبی که تقریبا همه‌ی ما از آن استفاده می‌کنیم، زردچوبه است.

شاید تعجب کنید اما این ادویه‌ی شگفت‌انگیز نه‌تنها در آشپزی به‌کار می‌رود، بلکه بسیاری از تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی نیز در محصولات‌شان از آن استفاده می‌کنند. ما در اینجا دستور تهیه‌ی ماسک زردچوبه را برای‌تان شرح می‌دهیم. این ماسک خانگی بسیار محبوب، سریع و ساده آماده می‌شود. مطمئن باشید با یک‌بار امتحان کردن ماسک زردچوبه به سراغ هیچ ماسک دیگری نخواهید رفت.

خواص تغذیه ای زردچوبه بسیار متعدد هستند اما آیا می‌دانستید که این ادویه می‌تواند برای پوست‌تان نیز مفید باشد؟

زردچوبه که به‌دلیل رنگ زرد متمایل به نارنجی‌اش به زعفران هندی معروف است، در طول تاریخ به‌عنوان یک چاشنی و همچنین برای رنگ کردن پارچه استفاده می‌شده است. همچنین زردچوبه، خواص التیام‌دهندگی شگفت‌انگیزی هم برای داخل بدن و هم برای پوست‌تان دارد. عروس‌های هندی سال‌هاست که برای پاکسازی و تمیزی بدن‌ و همچنین درخشنده و روشن کردن پوست خود قبل از مراسم عروسی از اسکراب‌های بدن و ماسک‌های صورت زردچوبه استفاده می‌کنند.

خواص ماسک زردچوبه برای سلامت و زیبایی پوست

چرا ماسک زردچوبه برای پوست مؤثر است؟

خواص زردچوبه - ماسک زردچوبه

زردچوبه از ادویه‌های قدیمی جنوب هند است که کاربردهای فراوانی دارد. از این ادویه برای افزودن طعم و رنگ به غذا استفاده می‌شود و از گیاهان دارویی و زیبایی هم به شمار می‌رود. زردچوبه می‌تواند به‌عنوان ماده‌ای برای درمان خانگی آکنه و نیز درمان اگزما و پسوریازیس به‌کار رود. زردچوبه همچنین در درمان پوست خشک، درمان چین و چروک دور چشم و برطرف کردن حلقه های سیاه دور چشم قابل استفاده است. همچنین زردچوبه به‌دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان‌ها، التهاب پوست را کاهش می‌دهد و آسیب سلولی را کُند می‌کند. به‌علاوه می‌تواند به کاهش تجمع رنگ‌دانه‌ها کمک کند و از این طریق باعث یک‌نواخت و یک‌دستی پوست شود.

اما چه چیزی باعث می‌شود که زردچوبه، این‌قدر مؤثر باشد؟ ثابت شده است که زردچوبه به‌علت روغن فرّار و رنگ‌دانه‌ی زرد یا نارنجی‌اش که کورکومین نامیده می‌شود، خواص ضدالتهابی بسیاری دارد. کورکومین، فیتونوترینتی با خواص ضدالتهابی است که طبق تحقیقات انجام‌شده، با بسیاری از داروهای موجود در بازار مقایسه‌کردنی است اما برخلاف آنها هیچ‌گونه سمّیتی ایجاد نمی‌کند.

ماسک زردچوبه برای لایه برداری پوست صورت فوق‌العاده است و فقط با استفاده از چند ماده‌ی تشکیل‌دهنده می‌توان آن را به‌آسانی در خانه آماده کرد. با این حال باید توجه داشته باشید که بعضی از افراد پس از تماس زردچوبه با پوست‌شان دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود که اول آن را روی ناحیه‌ی کوچکی از پوست‌تان امتحان کنید. ممکن است لازم باشد برای پاک کردن رنگ زرد ایجادشده روی پوست‌تان، از یک صابون ملایم و آب استفاده کنید. مراقب باشید که این ماسک روی لباس‌تان نریزید، چون ممکن است آن را لکه کند. (اگر لباس‌تان لکه‌دار شد، می‌توانید آن را با استفاده از انواع روش‌های پاک کردن لکه ها پاک کنید.)

استفاده‌ی مداوم از ماسک زردچوبه در درخشان شدن پوست شما بسیار مؤثر است.

به‌گفته دکتر ترور گیتس (Trevor Gates)، پزشک طب طبیعی (naturopathic physician)، ازنظر علمی ثابت شده است که زردچوبه ضدالتهاب است و قرمزی پوست و خارش پوست را تسکین می‌دهد.

دکتر گیتس می‌گوید: «زردچوبه با کنترل رشد میکروارگانیسم‌ها روی پوست، در ازبین‌بردن باکتری‌های ایجادکننده آکنه مؤثر است و از گسترش سایر عفونت‌ها جلوگیری می‌کند. زردچوبه از خواص آنتی‌اکسیدانی قوی‌ای برخوردار است، ترشح سبوم را متعادل می‌کند و برای پاک‌سازی منافذ صورت مفید است.»

۱. کاهش التهاب

ازجمله خواص زردچوبه برای پوست، می‌توان به کاهش التهاب‌های پوستی اشاره کرد. از کورکومینوئیدها (ترکیبات فعال موجود در زردچوبه) گاهی برای کاهش التهاب در آرتروز و ورم مفاصل استفاده می‌شود. این اثرات ضدالتهابی بالقوه می‌تواند برای پوست هم مفید باشد. زردچوبه برای درمان التهاب ناشی از بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس مفید است و در بهبود مشکلات التهابی مانند خشکی پوست و اگزما مؤثر است.

این نوشته را از دست ندهید  خواص باور نکردنی فلفل قرمز از درمان میگرن تا تقویت بدن

۲. خواص ضدباکتریایی

زردچوبه همچنین می‌تواند باکتری‌های موجود در پوست را از بین ببرد و از تجمع آنها روی پوست جلوگیری کند؛ باکتری‌هایی که می‌توانند به ایجاد کیست‌های آکنه و عفونت‌های استاف (staph infections/ عفونت ناشی از باکتری استافیلوکوک) منجر شوند. (البته هرگونه عفونت فعالی را ابتدا باید پزشک بررسی و معاینه کند!)

۳. درمان آکنه

زردچوبه با خواص ضدالتهابی خود، می‌تواند در درمان آکنه‌های التهابی مؤثر باشد. این آکنه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • کیست یا جوش چرکی؛
  • ندول یا گرهک (nodules)؛
  • چرک‌دانه یا پوسچول (pustules/ تاول کوچک چرک‌داری در پوست)؛
  • پاپول یا سفت‌دانه (papules).

زردچوبه می‌تواند جای جوش و آکنه را هم کاهش دهد. از زردچوبه می‌توان برای لایه برداری پوست استفاده کرد و بافت پوست را بهبود داد.


۴. خواص آنتی‌اکسیدانی

زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که آسیب سلولی را کند می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از تخریب سلول‌های سالم با رادیکال‌های آزاد جلوگیری کنند. این خاصیت زردچوبه می‌تواند از شکل‌گیری هایپرپیگمنتاسیون (hyperpigmentation یا لک‌های پوستی)، اسکار و جای زخم و سایر مشکلات پوستی بلندمدت جلوگیری کند.

حتی ممکن است که استفاده از زردچوبه (البته همراه با سایر عادت‌های سالم سبک زندگی) احتمال ابتلا به سرطان پوست را نیز کاهش دهد. البته برای تأیید این ادعا به پژوهش‌های بیشتری نیاز داریم.

۵. کاهش هایپرپیگمنتاسیون یا لکه‌های پوستی

استفاده از ماسک زردچوبه برای کاهش لکه های پوستی

هایپرپیگمنتاسیون یکی از موضوع‌های پژوهش درمورد استفاده موضعی از زردچوبه بوده است. هایپرپیگمنتاسیون یا لکه‌های پوستی بخش‌هایی از پوست هستند که تیره‌تر از بافت طبیعی اطراف خود هستند.

زردچوبه در کاهش لکه‌های پوستی مؤثر است و رنگ پوست را یکنواخت می‌کند. در یکی از پژوهش‌ها، استفاده از کرمی مبتنی بر زردچوبه در طول چهار هفته، هایپرپیگمنتاسیون را بیش از ۱۴ درصد کاهش داد.


۶. کاهش سوزش پوست

استفاده موضعی از زردچوبه، می‌تواند تحریک و سوزش پوست را کاهش دهد. در بعضی از پژوهش‌های مربوط به درمان سرطان سینه، تأثیر کورکومینوئیدها در تسکین سوزش و تحریک مشاهده شده است.

۷. درمان چین‌وچروک

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که می‌توان از زردچوبه برای درمان خطوط ریز و چین و چروک صورت استفاده کرد. این خاصیت زردچوبه برای پوست، موجب بهبود ظاهر کلی بافت پوست می‌شود و بهبود بافت پوست هم موجب می‌شود تا چین‌وچروک‌های پوستی کمتر دیده شوند.

خواص ماسک زردچوبه

خطرات استفاده از زردچوبه

به‌گفته مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین آمریکا (National Center for Complementary and Integrative Health) استفاده خوراکی یا موضعی زردچوبه به‌طورکلی ایمن و بی‌خطر است. البته گاهی مصرف مکمل‌های خوراکی موجب بروز عوارض جانبی دستگاه گوارشی مانند مشکلات معده و درد شکم می‌شود.

البته در استفاده از زردچوبه برای مراقبت از پوست هیچ عارضه جانبی مشاهده نشده است. با‌وجوداین، همیشه بهتر است که پیش از استفاده از هر ماده جدیدی روی پوست خود، ابتدا مقداری از آن را روی قسمتی از پوست امتحان کنید؛ زیرا حتی محصولات گیاهی مانند زردچوبه هم گاهی موجب بروز واکنش‌هایی در بعضی از افراد می‌شوند.

برای امتحان‌کردن زردچوبه، ابتدا ماسک زردچوبه خود را تهیه کنید و پیش از استفاده از آن روی پوست صورت، ابتدا مقدار کمی از آن را روی بازوی خود امتحان کنید:

  • دست‌کم یک روز صبر کنید و اگر هیچ واکنشی مشاهده نکردید، تقریبا می‌توانید مطمئن باشید که استفاده از ماسک زردچوبه روی صورت شما هیچ خطری نخواهد داشت؛
  • اگر هرگونه قرمزی، تورم یا خارشی را روی قسمت موردنظر مشاهده کردید، از ماسک زردچوبه استفاده نکنید.

در تهیه‌ ماسک زردچوبه خانگی، مشکلات و مسائلی هم وجود دارد که باید در نظر داشته باشیم:

  • تهیه‌کردن ماسک زردچوبه، مانند تهیه هر ماسک دیگری، موجب کثیفی و شلختگی می‌شود و کار وقت‌گیری است؛
  • زردچوبه می‌تواند موجب لکه‌شدن پوست و لباس‌هایتان شود؛ پس در زمان مخلوط‌کردن مواد موردنظر برای تهیه ماسک زردچوبه، باید خیلی دقت کنید تا پوست و لباس‌هایتان لکه‌دار نشوند.
این نوشته را از دست ندهید  ۱۰ روش سریع و آسان برای از بین بردن خط اخم

نکات اولیه برای تهیه ماسک زردچوبه

همیشه در تهیه ماسک زردچوبه، پودر یا عصاره آن را با ماده‌ای غلیظ‌کننده ترکیب می‌کنیم تا ماده‌ای خمیری‌شکل به دست بیاید. مواد تشکیل‌دهنده ماسک زردچوبه بسته به مشکل پوستی موردنظر متفاوت هستند:

  • برای درمان آکنه و مشکلات باکتریایی، زردچوبه را با آب گرم و عسل ترکیب کنید؛
  • در هایپرپیگمنتاسیون و چین‌وچروک، برای تغذیه بهتر پوست و افزودن اثرات روشن‌کنندگی، زردچوبه را با ماست و آب‌لیمو ترکیب کنید؛
  • برای سوزش پوست، عصاره زردچوبه را با ژل آلوئه ورا (به‌دلیل اثرات تسکین‌دهندگی طبیعی) ترکیب کنید؛
  • برای خواص آنتی‌اکسیدانی، فقط زردچوبه را با آب ترکیب کنید. البته می‌توانید مقدار کمی آرد برنج یا بادام به آن اضافه کنید تا ماسک زردچوبهٔ به‌دست‌آمده غلیظ‌تر شود و استفاده از آن روی پوست صورت آسان‌تر باشد.

از هر دستوری که استفاده می‌کنید، باید هر بار ماسک را حدود ۱۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید. سپس آن را با آب گرم کاملا بشویید و از شیرپاک‌کن، سِرُم و مرطوب‌کننده موردنظرتان استفاده کنید.

هرگز ماسک زردچوبه را در تمام طول شب، روی پوست خود نگه ندارید؛ زیرا زردچوبه موجب ایجاد لکه می‌شود (به‌ویژه اگر پوست روشنی داشته باشید). اگر لکه‌ای از این ادویه زردرنگ روی پوست‌تان باقی ماند، می‌توانید پوست خود را با شیر بشویید. از این ماسک می‌توانید دو یا سه بار در هفته استفاده کنید.

۹ دستور ساده برای تهیه ماسک زردچوبه

پوست درخشان - ماسک زردچوبه

از زردچوبه می‌توانیم در تهیه انواع ماسک‌های مختلف استفاده کنیم؛ ماسک‌هایی که هریک کاربرد و فوایدی دارند. در این قسمت، دستور تهیه ۸ ماسک زردچوبه مختلف برای ۸ کاربرد گوناگون را مشاهده می‌کنید.

۱. ماسک زردچوبه برای داشتن پوستی درخشان

مواد لازم

  • نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه؛
  • نصف قاشق چای‌خوری سرکه سیب ارگانیک؛
  • یک قاشق غذاخوری عسل ارگانیک، محلی و خام؛
  • نصف قاشق چای‌خوری شیر یا ماست؛
  • یک قطره اسانس طبیعی لیمو یا آب لیمو ترش تازه برای بیشتر سفید کردن پوست (اختیاری).

روش تهیه و استفاده از این ماسک

  1. اول دست‌ها و صورت‌تان را بشویید تا هرگونه آلودگی و آرایش پاک شود.
  2. در یک کاسه یا شیشه‌ی کوچک، پودر زردچوبه را با عسل، سرکه‌‌ی سیب، شیر یا ماست و اسانس لیمو مخلوط کنید. سعی کنید غلظت آن در حدی باشد که به پوست‌تان بچسبد. مراقب باشید که آن را بیش‌از‌حد رقیق نکنید، چون ممکن است از روی صورت‌تان به پایین چکه کند.
  3. ماسک را به‌دقت روی صورت‌تان بمالید و مراقب باشید که وارد چشم‌هایتان نشود.
  4. اجازه دهید ماسک به‌مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی صورت‌تان بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.
  5. اگر مقداری از ماسک باقی ماند، می‌توانید روی آن را بپوشانید و برای استفاده‌ی بعدی‌تان در یخچال قرار دهید.
  6. برای رسیدن به بهترین نتیجه، دوبار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

این دستور برای یک تا دو بار استفاده، کافی است.

۲. استفاده از ماسک زردچوبه برای درخشان‌شدن پوست

ماسک زردچوبه

مواد لازم

  • ۲ قاشق غذاخوری آرد: می‌توانید از آرد معمولی، آرد برنج یا آرد جو استفاده کنید؛
  • ۱ قاشق چای‌خوری زردچوبه؛
  • ۳ قاشق غذاخوری شیر: برای درمان آکنه می‌توانید از ماست هم استفاده کنید.
  • چند قطره عسل: از هر نوع عسلی که می‌توانید استفاده کنید، ولی عسل مانوکا برای آکنه بسیار مفید است.

روش تهیه و استفاده از این ماسک

  • آرد، زردچوبه، عسل و شیر را مخلوط کنید و خمیر درست کنید؛
  • لایه نازکی از خمیر به‌دست‌آمده را روی پوست بمالید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی پوست باقی بماند و خشک شود؛
  • زیر دوش ماسک را بشویید و به‌آرامی پوست صورت را بمالید تا ماسک زردچوبه از روی صورت پاک شود؛
  • از مرطوب کننده پوست محبوب‌تان استفاده کنید.
این نوشته را از دست ندهید  غذاهایی که فشار خون را پایین می‌آورند

۳. ماسک زردچوبه آب‌رسان برای پوست‌های حساس

ماسک زردچوبه آب‌رسان

برای درست‌کردن ماسک صورت آب‌رسان، از خواص روشن‌کنندگی و درخشان‌کنندگی زردچوبه و لیمو استفاده کنید. شیر هم ویتامین های گروه B، آلفا هیدروکسی اسیدها، کلسیم و سایر آنتی‌اکسیدان‌های قوی را به ماسک اضافه می‌کند.

مواد لازم

  • ۱ قاشق غذاخوری آب‌لیمو؛
  • ۳ قاشق غذاخوری شیر؛
  • یک‌چهارم قاشق غذاخوری زردچوبه.

روش تهیه و استفاده از این ماسک

  • مواد را به‌آرامی در کاسه‌ای باهم مخلوط کنید؛
  • ترکیب به‌دست‌آمده را روی پوست بمالید و اجازه دهید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه باقی بماند و سپس آن را با آب بشویید.

۴. ماسک زردچوبه برای لایه‌برداری پوست

ماسک زردچوبه برای لایه برداری پوست

لایه‌برداری پوست یکی دیگر از فواید ماسک زردچوبه برای صورت است. بافت زردچوبه آن را به لایه‌برداری عالی تبدیل کرده است که تولید چربی پوست را تنظیم می‌کند. زردچوبه ماده‌ای عالی برای پوست‌های مستعد آکنه است.

مواد لازم

  • نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه؛
  • ۳ قاشق چای‌خوری شیر بادام؛
  • ۳ قاشق چای‌خوری جوش شیرین.

روش تهیه و استفاده از این ماسک

تمام مواد را در کاسه‌ای کوچک باهم مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا ترکیب شوند. با دست‌های تمیز و با استفاده از نوک انگشتان، ماسک را روی پوست تمیز و مرطوب ماساژ دهید. ابتدا از چانه شروع کنید و با حرکات دورانی کوچک به‌سمت بالا حرکت کنید. پوست صورت را با آب بشویید و سپس از مرطوب‌کننده مناسبی استفاده کنید.


۵. ماسک زردچوبه برای سفت‌کردن و تسکین‌دادن پوست

ماسک زردچوبه برای سفت کردن و تسکین دادن پوست

زردچوبه التهاب و سوزش را تسکین می‌دهد و مواد آرام‌کننده و تسکین‌دهنده پوست مانند عسل خام و شیر نارگیل نیز در سفت‌شدن و روشن‌شدن پوست مؤثر هستند.

مواد لازم

  • یک‌ونیم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه؛
  • ۱ قاشق چای‌خوری عسل ارگانیک خام؛
  • ۱ قاشق غذاخوری شیر نارگیل.

روش تهیه و استفاده از این ماسک

زردچوبه، عسل و شیر نارگیل را در کاسه کوچکی بریزید و هم بزنید. ماسک تهیه‌شده باید به‌صورت خمیر نازکی روی پوست قرار بگیرد؛ بنابراین شیر را به‌تدریج اضافه کنید تا به غلظت موردنظر و مناسب برسید.

پیش از استفاده از ماسک، پوست صورت خود را بشویید تا آلودگی و آرایش آن پاک شود. ماسک را به‌طور یکنواخت روی تمام قسمت‌های صورت پخش کنید و توجه کنید که قسمت‌های ملتهب نیز با ماسک پوشانده شوند. اجازه دهید که ماسک ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را با آب گرم آبکشی کنید. استفاده از این ماسک را تا زمان برطرف‌شدن التهاب ادامه دهید.

۶. ماسک زردچوبه و نخود

ماسک زردچوبه و نخود

سه ماده موجود در این ماسک، نخود، نارگیل و خیار، همگی برای پوست تسکین‌دهنده و شفابخش هستند. وقتی زردچوبه را به این مواد اضافه می‌کنید، خواص ضدالتهابی و روشن‌کنندگی را هم به آن می‌افزایید.

مواد لازم

  • ۲ قاشق غذاخوری (یا ۱۵ گرم) آردِ نخود؛
  • یک‌دوم قاشق چای‌خوری شیر نارگیل شیرین‌نشده ارگانیک؛
  • ۱ قاشق چای‌خوری آب خیار؛
  • یک‌سوم قاشق چای‌خوری زردچوبه.

روش تهیه و استفاده از این ماسک

آرد، آب خیار، شیر نارگیل و زردچوبه را در کاسه‌ای کوچک باهم مخلوط کنید تا خمیری به دست بیاید. اگر خمیر به‌دست‌آمده غلظت کمی دارد، می‌توانید آرد بیشتری اضافه کنید. ماسک را به‌طور یکنواخت روی صورت خود بمالید. اجازه دهید که ۱۵ دقیقه روی پوست بماند، ولی نباید خشک شود. سپس ماسک را با آب گرم آبکشی کنید.

۷. ماسک زردچوبه برای درمان آکنه

ماسک زردچوبه برای درمان آکنه

زردچوبه و عسل که به‌طورطبیعی ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری هستند، پوست ملتهب و آکنه را درمان می‌کنند.

مواد لازم

  • سرکه سیب ارگانیک؛
  • یک‌دوم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه؛
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل ارگانیک و خام (درصورت‌ امکان، عسل مانوکا)؛
  • شیر.

روش تهیه و استفاده از این ماسک

مقداری پنبه را به سرکه‌سیب آغشته کنید و روی پوست صورت بکشید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید؛ سپس ماسک را روی صورت بمالید. پودر زردچوبه را با عسل ترکیب کنید. با دست‌های تمیز، ماسک را روی صورت بمالید. از مالیدن ماسک در اطراف چشم پرهیز کنید.

این نوشته را از دست ندهید  برای سفید شدن پوست صورت چه باید کرد؟

اجازه دهید ماسک ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی صورت بماند. سپس آن را با آب گرم بشویید. اگر پودر زردچوبه لکه‌های زردی روی پوست باقی گذاشته است، پنبه‌ای آغشته به شیر را روی قسمت‌های زردرنگ بکشید. از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید.

۸. ماسک زردچوبه و تخم‌مرغ برای لیفت صورت

ماسک زردچوبه برای لیفت صورت

مواد لازم

  • مقدار کمی پودر زردچوبه؛
  • ۱ قاشق چای‌خوری روغن زیتون تصفیه‌نشده و ارگانیک؛
  • ۱ عدد زرده تخم‌مرغ.

روش تهیه و استفاده از این ماسک

زرده تخم‌مرغ، زردچوبه و روغن را باهم مخلوط کنید تا خمیری به دست بیاید. خمیر به‌دست‌آمده را روی صورت بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند تا خشک شود. سپس آن را با آب گرم بشویید.

۹. استفاده از ماسک زردچوبه برای درمان شوره سر

ماسک زردچوبه برای درمان شوره سر

مواد لازم

  • ۱ قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه؛
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون.

روش تهیه و استفاده از این ماسک

زردچوبه و روغن زیتون را باهم ترکیب کنید و روی پوست سر بمالید. اجازه دهید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی پوست سر بماند. سپس سرتان را با شامپو بشویید.

آیا ماسک زردچوبه باعث ایجاد لکه روی صورت می‌شود؟

زرد شدن پوست در اثر استفاده از ماسک زردچوبه
زردشدن رنگ پوست براثر استفاده از ماسک زردچوبه

رنگ زرد زنده و پررنگ زردچوبه به‌دلیل آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در آن است. توجه داشته باشید که این رنگ زرد می‌تواند مدتی نسبتا طولانی روی پوست باقی بماند. گاهی زردچوبه موجب تغییر رنگ منافذ صورت می‌شود. به‌گفته دکتر گیتس، استفاده از زردچوبه در ماسک صورت می‌تواند پوست‌های روشن و رنگ‌پریده را لکه‌دار کند.

ابتدا می‌توانید ماسک زردچوبه را چند دقیقه روی قسمت داخلی بازوی خود امتحان کنید تا متوجه شوید که چه مدتی طول می‌کشد که پوست شما لکه‌دار شود. اگر پس از ۶۰ ثانیه متوجه هیچ تغییر رنگی نشدید، اجازه دهید که ۴ دقیقه دیگر نیز ماسک زردچوبه روی پوست شما باقی بماند. دوباره بررسی کنید و به‌تدریج این زمان را به ۱۰ دقیقه برسانید؛ ۱۰ دقیقه حداکثر زمان برای اغلب محصولات زیبایی و ماسک‌های خانگی است.

اگر از زردچوبه به‌صورت خوراکی در دزهای بالا استفاده کنید، ممکن است که از منافذ پوست به بیرون تراوش و لباس و پوست شما را زرد کند. البته این حالت بیشتر در دزهای بالاتر از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز ایجاد می‌شود.

بهتر است که لایه نازکی از ماسک را روی پوست خود بمالید؛ چون هرچه لایه ماسک روی صورت ضخیم‌تر باشد، احتمال لکه‌دارشدن پوست هم بیشتر خواهد بود، به‌ویژه در گردن که پوست نازک‌تری دارد. گاهی دست‌ها هم لکه‌دار می‌شوند، البته معمولا این لکه‌ها به‌راحتی از بین می‌روند. برای ازبین‌بردن لکه‌های زردچوبه ایجادشده روی پوست، می‌توانید صورت خود را دوباره بشویید یا پوست صورت را با پنبه‌ای آغشته به شیر پاک کنید.

دست‌به‌کار شوید و ماسک زردچوبه را امتحان کنید!

در این مقاله، شما را با فواید ماسک زردچوبه آشنا کردیم. همچنین ۸ ماسک مختلف را معرفی کردیم که هریک برای درمان و بهبود مشکلی مناسب هستند. شما نیز بر اساس نیاز و ترجیح خود، می‌توانید یک یا چند مورد از این ماسک‌ها را در خانه تهیه و استفاده کنید.

البته برای مشاهده نتایج کامل استفاده از ماسک زردچوبه مانند سایر ماسک‌های مراقبت از پوست، باید صبور باشید و پس از چند بار استفاده انتظار معجزه نداشته باشید. بنابراین باید دست‌کم چند هفته از این ماسک استفاده کنید تا نتایج استفاده از آن را مشاهده کنید.

می‌توانید پیش از استفاده از ماسک زردچوبه و در مراحل مختلف پس از استفاده از آن، از صورت خود عکس بگیرید تا تغییرات ایجادشده در پوست خود را مشاهده کنید. اگر تمایل داشتید، در بخش دیدگاه نتایج مشاهده‌شده و تجربیات خود را با ما و سایر دوستانتان در میان بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا