آخرین نوشته هاتغذیه

خواص خرما؛ از تسهیل زایمان تا بهبود هضم

مثبت زندگی: فاطمه شفیعی کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، با بیان اینکه خرما یکی از مهمترین منابع تغذیه‌ای در کشورهای مختلف جهان است، تاکید کرد که مصرف روزانه این ماده مغذی، تاثیرات مفیدی بر فرآیندهای مختلف بدن انسان دارد.

شفیعی در کارگاه آنلاین تغذیه، گفت: درخت نخل گیاهی از خانواده palmae که میوه آن خرما (phoenix dactylifera) یکی از مهم ترین منابع تغذیه ای در کشورهای جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است، به طور معمول خرما در ۳۵ کشور جهان و به ویژه در آسیای میانه، شمال آفریقا، بخش های مرکزی و جنوب آمریکا، جنوب اروپا، هند و پاکستان کشت می شود.

به دلیل آنکه حدود ۷۰ درصد خرما از کربوهیدرات ( قند) تشکیل شده، این میوه دارای انرژی بالایی است و حدود ۱۰۰ گرم از آن، حدود ۳۱۴ کیلوکالری انرژی دارد، به این معنی که حدود ۱۰۰ گرم خرما بین ۱۲-۱۵ درصد از این میزان متوسط انرژی موردنیاز افراد را تامین می کند.

کربوهیدرات‌ها

اهمیت خرما به دلیل وجود ترکیباتی مانند کربوهیدرات ها (گلوکز، فروکتوز، مانوز، مالتوز، ساکارز و پلی ساکاریدها)، اسیدهای چرب و ترکیبات معدنی( پتاسیم، فسفر، آهن، برم، کادمیم، کلر، سولفور، فلوئور، کلسیم، کبالت، مس، منیزیم، منگنز، پتاسیم، سدیم و ویتامین ها ( ویتامین c، B۲، B۱، A، نیاسین )، فیبر، پکتین، پرتئین و اسید آمینه است.

او با بیان اینکه یافته ها نشان داده که خرما علاوه بر انرژی زایی فراوان، به واسطه داشتن ترکیبات متعدد می‌تواند در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها موثر باشد گفت: اثر خرما روی تسهیل زایمان و افزایش بردباری در کودکان یکی از مهم ترین اثرات مفید و کاربردی مصرف خرما در مادران باردار است. امروزه مطالعاتی که بر روی خرما انجام شده است نشان می دهد این میوه باعث تسهیل زایمان شده، دهانه رحم را منقبض و عضلات آن را در ماه‌های آخر حاملگی تقویت می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه با زبان بدن جذاب‌تر باشیم؟ (محیط کاری، دوستانه و اجتماعی)

پائین آوردن فشار خون

از دیگر خواص خرما پائین آوردن فشار خون در مادران باردار طی یک مدت زمان کوتاه و تاثیر بر کاهش میزان خونریزی حین زایمان است، از طرفی مصرف خرما در اواخر دوران بارداری باعث افزایش شروع خود به خودی زایمان شده و مصرف خرما در آمادگی سرویکس رحم قبل از شروع زایمان موثر خواهد بود.

به نظر می رسد که خرما بر روی گیرنده های اکسی توسین تاثیر گذاشته و باعث پاسخ بهتر عضلات رحم به اکسی توسین می شود و انقباضات موثرتری ایجاد می کند. همچنین خرما حاوی ترکیباتی است که به کشیدگی رحم و آماده کردن آن برای زایمان و برگرداندن رحم به حالت قبل از حاملگی در دوره بعد از زایمان کمک کرده و باعث کاهش خونریزی در روزهای اول پس از زایمان می شود.

خاصیت آنتی اکسیدانی خرما

تحقیقات نشان داده است که مصرف خرما در جلوگیری از التهاب مفاصل، تصلب شرائین، بیماری‌هایی مانند انسداد عروق قلب و سایر بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری های خودایمنی، دیابت، سرطان، پارکینسون و آلزایمر موثر است. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی خرما مربوط به ترکیبات فنولی، آنتوسیانین ها، فلانوئیدها، پروسیانین‌ها و سلنیم موجود در آن است.

اثر خرما در بیماری‌های قلبی – عروقی

از مهم ترین علت ابتلا به بیماری‌های قلبی، افزایش میزان کلسترول و لیپوپرتئین ها است. مطالعات نشان داده که خرما می تواند باعث کاهش میزان تری گلیسریدهای پلاسما، کلسترول و لیپوپرتئین‌ها شود.

مصرف خرما می تواند با جلوگیری از تجمع پلاکت ها و اکسیداسیون لیپوپرتئین های با چگالی پایین از بروز بیماری قلبی عروقی پیشگیری کند، به نظر می رسد ترکیبات فنولیک موجود در خرما به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد ترومبوز می تواند در کاهش فشار خون تاثیر داشته باشد.

این نوشته را از دست ندهید  ۹ روش قدرتمند برای پیشگیری از خطر ابتلا به آلزایمر

اثرات ضد میکروبی خرما

این متخصص تغذیه گفت: مطالعات نشان داده که عصاره خرما دارای اثرات ضد میکروبی شامل اثرات ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی است. ترکیبات فنولیک موجود در خرما به دیوار باکتری متصل شده و مانع رشد باکتریایی می شود. علاوه بر این، ترکیبات یاد شده نقش مهمی در رسوب پرتئین ها و مهار آنزیم های میکروارگانیسم ها ایفا می کند.

اثر خرما بر فعالیت دستگاه گوارش

شفیعی همچنین با بیان اینکه امروز ثابت شده یکی از مهمترین مزایای استفاده از خرما در ماه مبارک رمضان اثرات حفاظتی آن بر روی مخاط معده است، گفت: مصرف این ماده غذایی مانع تخریب مخاط معده بر اثر اسید معده و ایجاد زخم معده می شود.

مطالعات نشان داده که خرما برای جلوگیری از زخم معده بسیار مفید است. این اثر خرما هم به علت وجود ترکیبات آنتی اکسیدان و سایر ترکیبات مفید در خرما است. همچنین استفاده از خرما می تواند خطر ابتلا به سرطان کولون را نیز کاهش دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا