آخرین نوشته هاتغذیه

خواص تغذیه‌ای و درمانی کفیر

مثبت زندگی: کفیر نوعی فرآورده نوشیدنی تخمیری و پروبیوتیکی شیر است که علاوه بر باکتری‌های موجود در ماست گونه‌هایی از باکتری‌های پروبیوتیکی و مخمرها نیز در آن وجود دارد. کفیر از قدیمی‌ترین فرآورده‌های تخمیری شیر محسوب می‌شود که پیدایی آن را به سرزمین قفقاز نسبت می‌دهند. مردمان قفقاز به داشتن عمر طولانی شهرت دارند که یکی از عوامل آن را مصرف فراوان شیر و فرآورده‌های شیری از جمله ماست و کفیر می دانند. در این مطلب با محصولات پروبیوتیک از جمله کفیر آشنا می‌شوید:

محصولات پروبیوتیک چه نوع محصولاتی هستند؟

در سیستم گوارش انسان میلیون‌ها باکتری مفید زندگی می‌کنند که نقش مهمی در کارایی سیستم ایمنی و هضم و جذب غذا بر عهده دارند. این باکتری‌های سودمند پروبیوتیک نامیده می‌شوند. در محصولات پروبیوتیک، این باکتری‌های سودمند تکثیر و به مصرف می‌رسند.

این محصولات علاوه بر ارزش غذایی معمولی، خصوصیات تعریف شده درمانی و یا غذایی دیگری نیز دارند که به خصوصیات قبلی اضافه می‌شود. فرآورده‌های پروبیوتیکی حاوی باکتری‌های مفید هستند که پس از مصرف در ناحیه روده ساکن می‌شوند و اثرات مفیدی در سلامتی انسان بر جای می‌گذارند.

پروبیوتیک‌ها به دو صورت مصرف می‌شوند یکی به صورت مکمل‌های غذایی به شکل پودر، شربت یا قرص و دیگری مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیک‌ها. اگر در تولید هرگونه فرآورده لبنی تخمیری همچون ماست، از باکتری‌های پروبیوتیکی استفاده شود محصول حاصل را پروبیوتیک می‌نامند.

تاثیر ماست پروبیوتیک در بدن انسان

حفظ تعادل میکروفلور روده.
مولد ویتامین k و اسیدفولیک.
افزایش جذب کلسیم ، روی، آهن، منیزیم و فسفر در بدن.
افزایش متابولیسم ویتامین‌ها و پروتئین‌ها.

این نوشته را از دست ندهید  آیا هیولای خودکامل پنداری، ما را می‌بلعد؟

ویژگی‌های تغذیه‌ای کفیر

کفیر منبعی غنی از ویتامین‌های گروه B به ویژه B1 و B2 و کلسیم و پتاسیم است. مخمرهای موجود درآن قادر به ساخت اسید فولیک است که کمبود آن در بانوان به ویژه در زنان باردار بسیار شایع است و کمبود آن مشکلاتی را به همراه می‌آورد. پروتئین‌های کفیر حاوی اسید آمینه‌های ضروری مورد نیاز بدن است.

خواص درمانی

– کمک به بهبود بیماری‌های گوارشی و تنظیم فشارخون.
– موثر در زیبایی پوست به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B و ویتامین A.
– موثر در افزایش حرکات روده و رفع یبوست.
– تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل عوارض بیماری‌زا.
– مناسب برای افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند.
آیا ماست پروبیوتیک نیز به اندازه شیر می‌تواند در جلوگیری از پوکی استخوان مفید باشد؟
از آنجا که ماست پروبیوتیک از افزودن باکتری‌های مفید به شیر حاصل می‌شود میزان کلسیم و فسفر و سایر املاح موجود در شیر نیز در این فرآورده وجود دارد و می تواند نیاز بدن به کلسیم را تامین کند.

میزان مصرف در طول شبانه روز

در شرایط معمولی و سلامتی روزانه یک لیوان.

اگر کسی در منزل با شیر پاستوریزه ماست درست کند و مایه ماست آن از ماست پروبیوتیک باشد آیا ماست حاصل شده ماست پروبیوتیک است؟

خیر، ماست پروبیوتیک تولید نمی‌شود.

آیا ماست‌های پروبیوتیک برای شرایط سنی ممنوعیت استفاده دارند؟

خیر همه گروه‌های سنی می توانند از این فرآورده مفید استفاده کنند.

اگر کفیر ترش شود ارزش غذایی آن کاهش می‌یابد؟

اگر کفیر ترش شود میزان اسید آن بیشتر است و اسید بیشتر برای برخی افراد ممکن است مناسب نباشد. ضمن اینکه تغییراتی در ترکیب املاح و یون‌ها و ویتامین‌های محلول در آب ایجاد می‌شود و به طور کلی ارزش غذایی آن مقداری کاهش می‌یابد.

این نوشته را از دست ندهید  کدام سلبریتی‌ها افسردگی را شکست داده‌اند؟

آیا کفیر برای سلامت پوست و مو نیز مناسب است؟

کفیر محصولی است با خواص فراویژه که در راستای سالم سازی باعث طول عمر، بهبود سیستم گوارشی و مانع تکثیر باکتری‌های ترشح کننده سموم که پوست و مو را خراب می‌کنند می‌شود. بنابراین کسانی که کفیر را مستمر مصرف می‌کنند پوست و موی سالم تری خواهند داشت.

روش نگهداری

به مصرف کنندگان محصول کفیر تاکید می گردد که آن را در یخچال نگهداری کنند چون در صورت نگهداری در خارج از یخچال این محصول گاز دار شده و ضمن تغییر عطر و طعم از ارزش غذایی آن کاسته می‌شود.

آیا مصرف کفیر می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی به همراه آورد؟

کفیر از فرآورده‌های شیر فراویژه بوده و بنابراین از ارزش تغذیه‌ای بالایی برخوردار است. به دلیل وجود باکتری‌های مفید خواص درمانی زیادی را شامل می‌شود. تاکنون نیز اطلاعاتی مبنی بر تاثیرات منفی کفیر برای سلامتی گزارش نشده است.

آیا همه اقشار جامعه (نوجوانان،جوانان، سالمندان و …) می‌توانند از محصول کفیر استفاده کنند و یا مصرف آن به گروه خاصی محدود می‌شود؟

همه افراد می‌توانند از کفیر استفاده نمایند( بخصوص زنان شیرده و باردار). از طرفی به دلیل اینکه میکرو ارگانیزم‌های کفیر قابلیت تجزیه لاکتوز شیر را دارند بنابراین توصیه می‌شود افراد از کفیر بیشتر استفاده نمایند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا