عمومی

خواص بی‌نظیر پسته خام برای سلامتی و پوست و مو

مثبت زندگی: پسته یکی از انواع آجیل‌های خوشمزه است، درخت پسته بومی آسیا به ویژه کشورهای ایران و عراق است. ایران بزرگترین تولید کننده پسته در جهان است و پس از آن نام کشورهای آمریکا و ترکیه به چشم می‌خورد.

در ایران شهرهای فردوس، رباط جز، سیرجان، رفسنجان، کاشان، انار، دامغان، قزوین، مروست، شهر بابک، زرند و راور تولید کننده پسته هستند.

فواید پسته برای پوست

آکنه و جوش صورت

پسته حاوی مقادیر قابل توجهی سلنیوم و ویتامین E بوده که باعث کاهش التهاب می‌شود و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند.

ماسک پسته برای پوست

دو قاشق چای خوری پودر پسته را با ½ قاشق چای خوری آرد جو و ½ قاشق چای خوری آب لیموترش تازه ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای ویتامین E موجود در پسته برای کاهش چین و چروک پوست مفید بوده و باعث جوان سازی پوست صورت می‌شود. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در پسته یکی از عوامل مهم در پیشگیری از پیری زودرس است.

ماسک صورت با پسته

یک قاشق غذاخوری پودر پسته را با 3 تا 4 قطره عسل ترکیب کنید و آن را بر روی صورت و دور چشم ها بمالید، بگذارید 20 تا 25 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

سرطان و عفونت پوست

ویتامین B6 موجود در پسته باعث افزایش گلبول های سفید و قرمز خون شده و در جلوگیری از سرطان و انواع عفونت پوستی موثر است.

مرطوب کننده طبیعی پوست

روغن پسته یک مرطوب کننده طبیعی عالی برای پوست محسوب می شود.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال هیولا - قسمت دوم

ماسک روغن پسته

هر روز مقداری روغن پسته را به آرامی بر روی پوست خود ماساژ دهید تا پوست شما صاف، نرم و لطیف شود.

ضد آفتاب طبیعی

مقادیر بالای ویتامین E موجود در پسته پوست شما را از آسیب‌های نور خورشید محافظت می‌کند و در نتیجه موجب کاهش احتمال سرطان پوست و آفتاب سوختگی می‌شود.

تقویت و افزایش رشد مو

اسیدهای چرب موجود در پسته به تقویت و افزایش رشد مو کمک می‌کنند.

ماسک پوست پسته برای مو

پوست پسته تازه را در آب بجوشانید تا عصاره آن در بیاید، این عصاره را به مدت 40 شب بر روی موها و کف سر خود ماساژ دهید، بگذارید بماند و روز بعد با آب گرم بشویید.

نرم کننده طبیعی مو

پسته به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده طبیعی مو عمل کرده و انعطاف پذیری الیاف مو را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این پسته یک درمان عالی برای موخوره و موهای خشک و آسیب دیده است.

ماسک روغن پسته برای مو

6 قاشق غذاخوری روغن پسته را با 3 قاشق غذاخوری روغن گردو ترکیب کنید و هر شب قبل از خواب بر روی موها و کف سر خود ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

درمان ریزش مو

کمبود بیوتین یکی از عوامل اصلی ریزش مو است، پسته حاوی مقدار قابل توجهی از بیوتین است و مصرف منظم آن می‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند.

خواص دارویی و درمانی پسته برای بدن

نوزادان و کودکان

پسته یک منبع خوب پروتئین و انرژی برای نوزادان و کودکان محسوب می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۰ خوراکی مناسب برای کم خونی و درمان کمبود آهن بدن

پسته منبع خوبی از ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانوتنیک اسید، ویتامین B6، فولات، ویتامین A و ویتامین E است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان مفید هستند. مقادیر بالای فیبر موجود در پسته برای درمان یبوست در کودکان مفید است. ویتامین B6 موجود در پسته برای بهبود عملکرد مغز و افزایش هوش کودکان مفید است.

جنین و زنان باردار

مقادیر بالای پروتئین موجود در پسته برای رشد ماهیچه‌ها و بافت‌ها در جنین مفید است. آنتی اکسیدان‌های موجود در پسته از جمله پلی فنل‌ها، ویتامین E و کاروتن‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار کمک می‌کند. مقادیر بالای مس موجود در پسته باعث افزایش تولید گلبول قرمز خون شده و به درمان کم خونی در دوران بارداری کمک می‌کند.

ویتامین‌های A و E موجود در پسته برای پیشگیری از عفونت در دوران بارداری مفید هستند. مقادیر بالای فیبر موجود در پسته از یبوست در زنان باردار جلوگیری می‌کند. اسید چرب امگا 3 موجود در مغز پسته باعث رشد مغز جنین می‌شود.

تقویت قوای جنسی مردان

مطالعات نشان داده افرادی که برای سه هفته روزانه حدود 100 گرم پسته مصرف کردند، جریان خون در آلت تناسلی افزایش یافته و عملکرد نعوظ در آنها بهبود یافته است.

لاغری و کاهش وزن

پسته حاوی کالری کم و پروتئین بالا بوده و به عنوان یک میان وعده ایده آل برای افرادی است که رژیم دارند. مقادیر بالای فیبر موجود در پسته باعث کاهش اشتها شده و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می‌کند، همچنین یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش وزن می‌شود این است که محتوای چربی پسته کاملا جذب نمی‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  انتخاب و خرید بهترین کادو برای دختر مورد نظرتان

در یک برنامه 12 هفته‌ای کاهش وزن، کسانی که 53 گرم پسته را به عنوان یک میان وعده در بعد از ظهر مصرف کردند، شاخص توده بدنی در آن ها کاهش یافته بود.

پسته خام چاق می کند؟
بله! گفته می‌شود که زیاده روی در مصرف پسته خام باعث چاقی و افزایش وزن افراد می‌شود.

قلب

پسته باعث افزایش قدرت عضلات قلب شده و با کاهش کلسترول بالای خون برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی مفید است.

کبد چرب

پسته سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین E است که برای سلامت کبد مفید بوده و به درمان کبد چرب کمک می‌کند.

یک مطالعه شش ماهه نشان داده افرادی که در رژیم غذایی خود از پسته استفاده می‌کردند، آنزیم‌های کبدی در آنها افزایش یافته و کبد چرب غیر الکلی در آنها درمان شده است.

معده و دستگاه گوارش

پسته منبع خوبی از فیبر رژیمی است که به هضم غذا کمک می‌کند، معده درد را کاهش داده، زخم معده را بهبود می‌بخشد و باعث سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

کم خونی

مقادیر بالای مس و ویتامین B6 موجود در پسته مقدار هموگلوبین و اکسیژن خون را افزایش داده و برای درمان کم خونی مفید است.

دیابت و قند خون

مقادیر بالای فسفر موجود در پسته برای جلوگیری از دیابت نوع 2 نیز مفید است، همچنین فسفات موجود در پسته در تجزیه پروتئین‌ها به اسیدهای آمینه که باعث تحمل گلوکز می‌شود، موثر است.

پسته دارای شاخص گلیسمی پایینی است به این معنی که پس از خوردن باعث افزایش قند خون افراد نمی‌شود. اگر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برای 12 هفته 25 گرم پسته خام را دو بار در روز به عنوان میان وعده استفاده کنند، قند خون ناشتا در آن ها کاهش می‌یابد.

این نوشته را از دست ندهید  سکته می‌کنید اگر این سه قرص را بخورید!

سرما خوردگی

ویتامین B6 موجود در پسته باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک می‌کند.

یبوست و اسهال

مقادیر بالای فیبر موجود در پسته باعث بهبود حرکات روده شده و به درمان یبوست و اسهال در افراد کمک می‌کند.

چربی خون

مصرف پسته برای چهار هفته باعث کاهش چشم گیر کلسترول، تری گلیسیرید و چربی خون بالا در افراد می‌شود.

فشار خون

مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها و پتاسیم موجود در پسته باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود.

چشم

در میان آجیل‌ها پسته دارای بالاترین میزان لوتئین و زاکسنتین را دارد که هر دو آنتی اکسیدان‌ها برای سلامت چشم بسیار مهم هستند و از بیماری دژنراسیون ماکولا در افراد جلوگیری می‌کنند.

سرطان

پسته غنی از آنتی اکسیدان‌ها است که باعث کاهش خط ابتلا به انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان پوست، پروستات و ریه می‌شود.

منبع غنی پروتئین

پسته حاوی مقادیر بالای پروتئین بوده و به عنوان یکی از بهترین منابع طبیعی و گیاهی پروتئین برای گیاهخواران، خام گیاهخواران محسوب می‌شود.

ضد التهاب طبیعی

مغز پسته دارای خواص ضد التهابی طبیعی است و خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی مانند آرتروز کمک می‌کند.

عوارض و مضرات پسته

پسته ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شود، حساسیت به پسته ممکن است به صورت خارش چشم، عطسه، سرفه، اسهال و در بعضی موارد باعث شوک آنافیلاکسی شود. زیاده روی در مصرف پسته به دلیل سدیم بالا می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا