سلامت

خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات با کمبود ویتامین D

مثبت زندگی: ویتامین D برای سلامت استخوان و تعدادی دیگر از اندام‌های بدن مانند ماهیچه‌ها، دندان‌ها و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن، اهمیت بسیار زیادی دارد. اما مشکلی که وجود دارد این است که ویتامین دی به سختی از منابع غذایی معمولی به دست می‌آید و تامین اندازه مورد نیاز بدن، تنها از طریق مصرف منابع ویتامین D امکان پذیر نیست و باید از فرآورده‌هایی مثل شیر یا غلاتی که با این ویتامین غنی شده‌اند، استفاده کرد. اگر بدن شما این ویتامین را به مقدار کافی دریافت نکند، با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی ناشی از کمبود ویتامین دی مواجه خواهد شد که برخی از آن‌ها را در این مقاله ذکر کرده‌ایم. پس با ما همراه باشید تا با عوارض کمبود ویتامین D راه‌های درمان آن آشنا شوید.

کمبود ویتامین D و مشکلاتی که به وجود می‌آید

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به فشارخون بوده و کمبود ویتامین D دارند دو برابر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی قرار دارند.

این ویتامین‌ محلول در چربی محسوب می‌شود که برای بدن لازم است و به رشد و استحکام استخوان‏ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند. ویتامینD با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و از طریق ترجمه ژن‌های هسته سلول منجر به رشد سلول می‌شود.

پوکی استخوان در کهنسالی

منبع اصلی دریافت این ویتامین به جز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر ٬ نور آفتاب است. این ویتامین  به بدن برای جذب کلسیم کمک می‌کند اما کمبود آن باعث بروز مشکلات استخوانی نظیر نرمی استخوان می‌شود.

سطوح پایین ویتامین D میتواند اثرات فراتری از استخوان  داشته باشد؛  مطالعات نشان می‌دهد کمبود این ویتامین، علاوه بر افزایش خطر بیماری‌های قلبی و ابتلا به افسردگیمنجر به بروز آسم شدید می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  ترک سیگار به کمک ۷ ماده خوراکی خوشمزه

افرادی که پوست تیره‌تری دارند سخت‌تر ویتامین D را جذب می‌کنند

ویتامین D برای سلامت پوست بسیار ضروری است و دریافت آن از طریق آفتاب باعث بروز سرطان می‌شود، چرا که اشعه ماورای بنفش که منجر به تحریک سلول‌ها برای تولید این ویتامین می‌شود عامل اصلی ابتلا به سرطان پوست است.

مطالعات نشان می‌دهد این ویتامین بر تمام گروههای سنی مانند نوجوانان، کودکان، بزرگسالان و نوزادان تاثیر می‌گذارد. اما افرادی هستند که سن بالای 50 سال دارند ، چاق هستند، داروی خاصی مصرف می‌کنند یا اختلالات گوارشی دارند و بیشتر در معرض خطر هستند، به همین دلیل این افراد باید مصرف ماهی قزل‌آلا و تخم‌مرغ  را افزایش دهند.

ترکیبی از فشار خون بالا و کمبود ویتامین D می‌تواند کشنده باشد

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به فشارخون هستند و کمبود ویتامین D دارند دو برابر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی قرار می‌گیرند. همچنین کمبود این ویتامین می‌تواند اخطاری برای ابتلا به سرطان پستان در زنان باشد. به خصوص در افراد مسن‌تر باعث می‌شود غدد پارا تیروئید هورمون‌های بیشتری تولید کند،سطح پایین این ویتامین و سطح بالای هورمون‌های پارا تیروئید به شدت به افسردگی وابسته است.سرطان روده بزرگ و پروستات می‌تواند به دلیل کمبود ویتامین D باشد.

ویتامین D

یائسگی و ویتامین D

بسیاری  از زنان پس از یائسگی دچار افزایش وزن می‌شوند اما مصرف مکمل‌ها و ویتامین D و کلسیم ممکن است افزایش وزن را آهسته‌تر کنند. مصرف این ویتامین در کودکان سبب می‌شود کمتر در معرض ابتلا به دیابت قرار گیرند و کودکان مبتلا به آسم در زمان کمبود ویتامین D فورا بستری می‌شوند. یکی از راههای دریافت ویتامین D از طریق رژیم غذایی است؛ ماهی آزاد، ماهی تن و ماهی‌های چرب منبع غنی از این ویتامین هستند.

این نوشته را از دست ندهید  درمان سنگ کلیه

تخم‌مرغ،‌ پنیر، جگر گاو، مارگارین، ماست و پنیر، روغن کبد ماهی هم غنی از ویتامین D هستند اما در مورد پنیر و بستنی حتما باید برچسب غنی بودن از ویتامینD روی آن کنترل شود. بیشتر قرص‌های مکمل حاوی ویتامین Dهستند. همچنین ویتامین D3 تا سه برابر در بالا بردن سطح ویتامین D موثر است.  میزان مصرف این نوع ویتامین بستگی به سن و فعالیت افراد در طول روز دارد و مقدار مجاز توصیه شده 600 واحد در روز برای بزرگسالان تا سن 70 سال و 800 واحد برای بالاتر از 70 سال است.

شیر مادر خود یک منبع غنی از ویتامین D است اما دریافت آن باید حداکثر تا 400 واحد در روز باشد. داروهای استروئیدی می‌توانند با ویتامین D ناسازگار باشد، بنابراین در این مورد باید  پزشک مشورت شود. مصرف روزانه تا حدود 4000 واحد از ویتامین D امن است اما با مصرف بیشتر به کلیه‌ها آسیب می‌رسد.

عفونت‌های مکرر

اگر متوجه شده‌اید که به طور مکرر به عفونت ادراری یا مشکلات تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار می‌شوید، این احتمال وجود دارد که سیستم ایمنی بدن شما به اندازه‌ی کافی قوی نباشد. یکی از دلایل ضعف سیستم ایمنی بدن کمبود ویتامین D است که در سلول‌های سیستم ایمنی، در غلظت بالا یافت می‌شود و برای عملکرد مناسب آنها ضروری است. در مطالعه‌ای مشخص شد که احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی یا آنفولانزا در کودکانی که ویتامین D به میزان زیاد در سیستم ایمنی بدن آنها وجود دارد، کمتر است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 14 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا