سیاحت

خطرناک ترین فرودگاه‌های جهان که فرود آمدن در آنها، کار هر خلبانی نیست!

مثبت زندگی: در سفرهای هوایی احتمالاً به باند فرودگاه توجه خاصی نمی‌کنید، فقط امیدوار هستید که هواپیما بدون مشکل از زمین بلند شود و در مقصد فرود آید! اما بعضی از باندهای فرودگاه خاص هستند و به‌نوعی در میان باندهای فرودگاه سراسر جهان کم‌نظیر محسوب می‌شوند و بعضی نیز علاوه بر خاص بودن، برای خلبانان چالش‌برانگیز هستند. در این مطللب قصد داریم 10 باند از عجیب‌ترین باندهای فرودگاهی جهان را برای شما معرفی کنیم، جالب است بدانید از میان یکی از آنها ریل قطار هم عبور می‌کند.

فرودگاه کورشول، فرانسه

فرودگاه کورشول، فرانسه

در میان کوه‌های پوشیده از برف آلپ و در ارتفاع حدودا 2000 متری از سطح دریا، فرودگاه کوچک کورشول (Courchevel Altiport) قرار گرفته است. باند این فرودگاه شیب‌دار و با دست‌انداز است و چشم انداز اطراف آن بسیار دیدنی است. طول باند فرودگاه کورشول حدودا 545 متر است.

فرودگاه بین المللی جبل الطارق

فرودگاه بین المللی جبل الطارق، جبل الطارق

خیابانی که در عکس می‌بینید، از میان باند فرودگاه بین المللی جبل الطارق (Gibraltar International Airport) عبور می‌کند. می‌توانید تصوّر کنید که پشت چراغ قرمز توقف کرده‌اید و هواپیمایی از روبروی شما عبور می‌کند؟! پس از سبز شدن چراغ نیز، از میان باند فرودگاه عبور خواهید کرد. نام این خیابان، خیابان وینستون چرچیل است.

فرودگاه اگاتی، هند

فرودگاه اگاتی، هند

در فرودگاه اگاتی (Agatti) هند از هیچ سمتی جای اشتباه وجود ندارد. کوچک‌ترین اشتباه در زمان تیک‌آف و یا فرود در این فرودگاه می‌تواند هواپیما را به درون آب‌های اقیانوس هند بفرستد.

فرودگاه بین‌المللی کانزای، ژاپن

فرودگاه بین‌المللی کانزای، ژاپن

فرودگاه بین المللی کانزای (Kansai International Airport) در شهر اوساکای ژاپن (در وسط خلیج اوساکا) به‌عنوان یک شاهکار مهندسی معرفی می‌شود. جالب است بدانید این فرودگاه تماماً بر روی آب بنا شده است. در واقع یک جزیره دست‌ساز است و به‌عنوان اَبَر سازه معرفی می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  شهری که همیشه بوی تخم مرغ می‌دهد

فرودگاه گوستاف 3، سنت بارتلمی

فرودگاه گوستاف 3، سنت بارتلمی

اگر برایتان سؤال است که چرا پرواز به کارائیب خیلی گران است، دلیل اصلی آن همین فرودگاه گوستاف 3 (Gustaf III Airport) است که توان پذیرش هواپیماهای حداکثر با ظرفیت 20 مسافر را دارد. این فرودگاه کوچک که باند فرودی بتونی با طول 650 متر دارد، در منطقه کارائیب و جزیره سنت بارتلمی فرانسه واقع‌ شده است. فرودگاه گوستاف 3 یکی از کوچک‌ترین فرودگاه‌های جهان است. و به دلیل نزدیک بودن به دریا و جاده، جزء خطرناک‌ترین فرودگاه‌های جهان شناخته می‌شود.

فرودگاه یوانخو ئی. یروسخین، سیبا

فرودگاه یوانخو ئی. یروسخین، سیبا

فرودگاه یوانخو ئی. یروسخین (Juancho E. Yrausquin Airport)  در جزیره سیبا (Saba) کشور هلند و در دریای کارائیب قرار گرفته است. این فرودگاه با طول باند کمتر از 400 متر، کوتاه‌ترین باند فرودگاه جهان را در اختیار دارد.

فرودگاه بین‌المللی پرنسس جولیانا، سنت مارتین

فرودگاه بین‌المللی پرنسس جولیانا، سنت مارتین

چشم‌انداز این فرودگاه هنگام فرود بی‌نظیر است، در فرودگاه پرنسس جولیانا (Princess Juliana) هواپیماها هنگام فرود کمتر از 30 متر با ساحل دریا فاصله‌ دارند. با وجود اینکه این فرودگاه ساحلی در ساحل دریای کارائیب صحنه‌هایی بسیار هیجان‌انگیز را برای گردشگران رقم می‌زند، ولی به دلیل خطراتی که موقعیت آن برای گردشگران حاضر در ساحل دارد، در زمره خطرناک‌ترین فرودگاه‌های جهان طبقه‌بندی می‌شود.

فرودگاه تنزینگ – هیلاری، نپال

فرودگاه تنزینگ – هیلاری، نپال

فرودگاه تنزینگ – هیلاری (Tenzing-Hillary Airport) در ارتفاع حدوداً 3000 متری از سطح دریا در کوه‌های هیمالیا قرار گرفته است. در چنین ارتفاعی و در باندی باریک و کوتاه که در لبه یک پرتگاه صخره‌ای قرار گرفته است، عملیات تیک آف و فرود، کمی با سایر فرودگاه‌های جهان متفاوت است. این فرودگاه حتی در بهترین روزهای سال نیز فقط برای چند ساعت دسترسی مطلوب دارد.

فرودگاه گیسبورن، نیوزلند

فرودگاه گیسبورن، نیوزلند

فرودگاه گیسبورن (Gisborne Airport) نیوزلند احتمالاً خاص‌ترین فرودگاه جهان است. ریل قطار از وسط باند این فرودگاه می‌گذرد و هیجانی بسیار زیاد به تیک‌آف و فرود هواپیماهای فرودگاه گیسبورن می‌بخشد. طول باند این فرودگاه حدود 1300 متر است و در ارتفاع 5 متری از سطح دریا واقع‌ شده است. طبق گفته مسئولین فرودگاه، چالش‌برانگیزترین کار آن‌ها هماهنگی بین فرود هواپیما در باند فرودگاه و گذر قطار از خط‌ آهن است.

این نوشته را از دست ندهید  کشتی تایتانیک؛ تاریخچه، اسرار و تصاویر واقعی

فرودگاه بارا، اسکاتلند

فرودگاه بارا، اسکاتلند

فرودگاه بارا (Barra International Airport) اسکاتلند فرودگاهی است که جذر و مد روی عملکرد آن اثرگذار است؛ زیرا این فرودگاه در ساحل قرار گرفته است. درواقع این فرودگاه تنها فرودگاه جهان است که از ساحل به‌عنوان محلی برای تیک‌آف و فرود هواپیماهای خود استفاده می‌کند. فرودگاه بارا از 3 باند تشکیل شده است که یکی از آن‌ها در هنگام مد شدید به زیر آب می‌رود.

شما فرودگاه عجیب‌وغریب دیگری را در ایران یا جهان می‌شناسید که جایش در این لیست خالی باشد؟

منبع
Last second
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − سه =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا