زیبایی

خرید بالم لب و نکات مهمی که باید بدانید

مثبت زندگی: لب‌ها مظلوم‌ترین عضو صورت‌اند! چون تا خشک و پوسته‌پوسته نشوند، یادمان نمی‌افتد که باید مراقبت‌شان کنیم. از جمله محصولات مراقبت لب می‌توان به بالم‌ها اشاره کرد. همراه ما باشید تا برای خرید بالم لب به ابهامات‌تان پاسخ دهیم.

پوست لب متشکل از لایه‌هایی بسیار نازک و ظریف است. همین نازکی و ظرافت پوست لب سبب شده است که به‌شدت مستعد خشک‌شدن و تَرَک‌خوردن باشد. جالب است بدانید که لب‌ها غدد چربی ندارند و قادر به تولید چربی لازم برای خودمرطوب‌سازی نیستند. درنتیجه لب‌ها خصوصا در ماه‌های سرد سال به‌دلیل خشکی و سردی هوا به مراقبت بیشتری احتیاج دارند. خرید بالم لب یکی از تدابیری است که می‌توانید از همین الآن در فکرش باشید. خیلی تا شروع سرما راهی نیست!

بالم لب چیست و چه فایده‌ای دارد؟

بالم لب محصولی مومی‌شکل برای استفاده موضعی است. بالم‌ها می‌توانند ماتیکی یا کاسه‌ای باشند. ماتیکی یعنی مثل رژلب استفاده می‌شوند. اما برای مالیدن بالم کاسه‌ای باید از انگشت‌تان کمک بگیرید. مهم‌ترین کارکرد این محصول مراقبت از پوست لب‌هاست. یک بالم خوب کمک می‌کند که لب‌‌ها براثر خشکی و پوسته‌پوسته‌شدن تَرَک نخورند. لب‌های خشک و پوسته‌پوسته به‌تنهایی برای خراب‌کردن شادابی صورت کافی‌اند! تازه برخی بالم‌ها ضدآفتاب هم دارند و از پوست لب در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت می‌کنند. درکل کارکرد بالم لب مراقبت از عضو مظلومی است که معمولا قربانی کم‌توجهی می‌شود.

منتها اینکه چقدر از بالم لب نتیجه بگیرید به فرمولاسیون بالمی که انتخاب می‌کنید هم بستگی دارد. پس بهتر است درمورد مواد تشکیل‌دهنده بالم‌ها کمی اطلاعات‌تان را تقویت کنید.

کدام ترکیبات سازنده ممکن است در برخی افراد سبب ایجاد واکنش‌های آلرژیک شوند؟

بالم لب باید حاوی مواد مرطوب‌کننده باشد. اما این کافی نیست. علاوه‌بر مواد مرطوب‌کننده (مانند شی‌باتر) باید مواد دیگری هم وجود داشته باشند که به‌عنوان لایه محافظتی جهت حفظ رطوبت عمل کنند (مانند موم زنبورعسل). مواد مرطوب‌کننده جذب پوست می‌شوند و لایه محافظ از تبخیر و خروج رطوبت جلوگیری می‌کند. ولی لازم است بدانید که گاهی در برخی بالم‌ها ترکیباتی یافت می‌شود که ممکن است با نتیجه معکوس همراه باشند و پوست لب را درعوض بیشتر اذیت کنند. ازجمله موادی که باید درموردشان محتاط‌تر بود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این نوشته را از دست ندهید  کاشت ناخن پودری چیست؟

ترکیبات معطر: در منابع مختلفی به احتمال حساسیت‌زایی ترکیبات معطر اشاره شده است. اغلب بالم‌ها بوی خاصی ندارند. منتها برخی بالم‌ها را با اضافه‌کردن ترکیبات معطر (رایحه‌های گیاهی یا میوه‌ای) خوشبو و خوشمزه می‌کنند. اما خب برخی افراد ممکن است به ترکیبات معطری که بعضا در فرمولاسیون بالم‌ها استفاده می‌شوند حساسیت نشان دهند. برای مثال، می‌توان از سینامِیت‌ها که به‌خاطر عطر خوب و خواص ضدآفتابی در بالم‌ها استفاده می‌شوند. ولی اینکه با همه پوست‌ها سازگار نیستند.

ترکیبات خنک‌کننده: در برخی منابع آنلاین دیدیم که درمورد کافور، فِنول، مِنتول و الکل هم هشدار داده شده است. ترکیبات نام‌برده خاصیت خنک‌کنندگی دارند و لب‌ها را پس از استفاده خنک و مورمور می‌کنند. اما ممکن است اذیت‌کننده هم باشند. گویا اینها حتی در مواردی ممکن است لایه محافظتی پوست را به‌تدریج از بین ببرند و لب‌ها را در برابر محرک‌های محیطی حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر کنند.

پارابن‌ها: پارابن‌ها به گروهی از مواد نگهدارنده‌ اطلاق می‌شود که وجودشان در لوازم آرایشی به پیشگیری از آلودگی محصول به عوامل باکتریایی جلوگیری می‌کند. اما پارابن‌ها ممکن است آلرژی و ناراحتی‌های پوستی ایجاد کنند.

سالیسیلیک اسید: سالیسیلیک اسید ماده‌ای ضدآکنه است که خاصیت لایه‌برداری دارد. این ماده سلول‌های مرده پوست را از روی لب برمی‌دارد. اما گفته می‌شود که استفاده مکرر از بالم‌های حاوی سالیسیلیک اسید ممکن است سبب ایجاد التهاب و خشکی لب شود.

ویتامین E: ویتامین E ماده رایجی در فرمولاسیون بالم‌هاست. اما متأسفانه برخی افراد به ویتامین E موضعی واکنش آلرژیک نشان می‌دهند.

اینها تنها پاره‌ای از ترکیباتی‌اند که در منابع مختلف درمورد احتمال آلرژیک‌بودن‌شان صحبت شده است. بنابراین هنگام خرید بالم لب حتما نیم‌نگاهی هم به ترکیبات محصول بیندازید. شاید حتی مجبور شوید چند بالم مختلف را امتحان کنید تا ببینید که کدام بالم و چه ترکیباتی با پوست لب‌تان سازگارترند.

این نوشته را از دست ندهید  تکنیک‌هایی برای آرایش چشم‌های درشت

بالم لب ضدآفتاب‌دار بخرم؟

البته که پوست لب هم به محافظت در برابر پرتوهای خورشیدی مضر نیاز دارد! پس خرید بالم لب SPFدار (یعنی دارای فاکتور محافظتی در برابر نور خورشید) می‌تواند اتفاقا مفید باشد. اما گویا استفاده از بالم‌های حاوی ضدآفتاب‌های شیمیایی چندان توصیه نمی‌شود. ترکیباتی مانند اُکسی‌بِنزون و اُکسی‌نوکسات حاکی از وجود این نوع ضدآفتاب‌هاست که از طریق جذب پرتوهای فرابنفش عمل می‌کنند. اما درعوض می‌توانید بیشتر دنبال بالم‌هایی باشید که از ضدآفتاب‌های فیزیکی استفاده می‌کنند. وجود ترکیباتی مانند زینک‌اکسید یا تیتانیوم دی‌اکسید نشانه استفاده از ضدآفتاب‌های فیزیکی است. این‌دست از ضدآفتاب‌ها درست مثل سپر روی پوست می‌نشینند و مانع ورود پرتوهای فرابنفش می‌شوند.

سخن پایانی

در پایان نکته‌ای هم برای شما فعالان حقوق حیوانات داریم. برخی حامیان سرسخت حقوق حیوانات از مصرف محصولاتی که روی حیوانات آزمایش شده باشند خودداری می‌کنند. اگر شما هم تصمیم دارید که به این جرگه بپیوندید، پس باید دنبال خرید بالم‌های کروئِلتی فری (cruelty-free) باشید. بالم‌های کروئِلتی فری روی حیوانات آزمایش نشده‌اند و طی تولیدشان هیچ حیوانی صدمه ندیده است.

آیا شما هم با چنین رویکردی موافق‌اید؟ حاضرید برای حمایت از حقوق حیوانات انتخاب‌هایتان را محدودتر کنید؟

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − یک =

دکمه بازگشت به بالا