سلامتعمومی

خداحافظی با کمبود آهن و کم‌خونی

مثبت زندگی: کمبود آهن و کم‌خونی یکی از بیماری‌هایی است که یک‌باره بروز می‌کند. خوش و خرم به آزمایشگاه می‌روید و وقتی آزمایش خون می‌دهید و جوابش را می‌گیرد، پزشک می‌گوید: کم‌خونی دارید! آن وقت است که هر روز باید یک قرص کوچک آهن بخورید تا کمبود این ماده مهم در بدنتان تامین شود اما چرا قرص؟ اصلا چرا باید گذاشت به کم‌خونی کشیده شود، وقتی در خانه کلی مواد غذایی هست که اگر از آن‌ها استفاده کنیم، کم‌خونی کوله‌بارش را می‌بندد و می‌رود. همراه مثبت زندگی باشید تا در این مقاله با مواد غذایی آشنا شوید که سرشار از آهن هستند.

کم‌خونی بیشتر در کدام گروه دیده می‌شود؟

کودکان و زنان باردار بیشتر در معرض کمبود آهن و کم‌خونی هستند. برای همین تغذیه در دوران کودکی و بارداری از اهمیت برخودار است. اما شاید سوال شما هم این باشد که اصلا چرا باید آهن مصرف کنیم؟

جوابش خیلی ساده است. آهن موجود در بدن به ایجاد هموگلوبین در سلول های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن به سراسر بدن برسد. برای همین وقتی کسی کم‌خونی دارد مدام خسته است. انرژی ندارد. معده‌اش درد می‌کند و توانی برای تمرکز کردن در او پیدا نمی‌شود. تمام این‌ بیماری‌ها به دلیل کمبود آهن و کم‌خونی اتفاق می‌افتد.

پزشکان معتقدند که زنان 19 تا 50 ساله باید در روز حداقل، 18 میلی‌گرم آهن دریافت کنند. زنان باردار اما بیشتر از این مقدار به دریافت آهن نیازمندند و مطابق گفته پزشکان به 27 میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند.

مردان اما در مقایسه با زنان به آهن کمتری نیاز دارند و اگر بخواهیم آماری از نیاز آهن در مردان صحبت کنیم باید بگوییم که مردان بالای 19 سال به 8 میلی‌گرم آهن در طول روز نیازمندند.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین موقع برای دوش گرفتن چه زمانی است؟

جالب است بدانید که یک فنجان اسفناج پخته شده چیزی حدود 3 و نیم میلی‌گرم آهن به بدن می‌رساند. حالا خودتان حساب کنید طبق سن و سال و جنسیت، مقدار کافی آهن به بدنتان می‌رسانید؟

میگو و جگر و بادام انتخاب خوبی برای رساندن آهن به بدن هستند اما دیگر چه موادی آهن مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند؟

همراه مثبت زندگی باشید تا با این مواد غذایی بیشتر آشنا شوید.

تخم‌مرغ

پروتئین‌های حیوانی مثل تخم‌مرغ و به‌خصوص زرده، آهن سرشار دارد. پزشکان بسیاری معتقدند که هفته‌ای 4 عدد تخم‌مرغ برای رساندن آهن به بدن لازم است. البته اگر خدایی ناکرده کبد چرب دارد، تخم‌مرغ را با مشورت پزشک مصرف کنید.

کمبود آهن و کم‌خونی

لوبیا سفید

قدیم‌ترها لوبیا سفید بیشتر در غذاها استفاده می‌شد و مادرها قرمه‌سبزی را با لوبیای سفید می‌پختند. حتی بعضی در کنار نخود در آبگوشت‌های خود هم از لوبیا سفید استفاده می‌کردند.

خب! جالب است بدانید این حبوبات که این روزها کمتر از آن استفاده می‌کنیم، سرشار از آهن است. خوردن یک فنجان لوبیا سفید پخته شده، 4 میلی‌گرم آهن به بدن می‌رساند. بماند که این ماده غذایی، سرشار از فیبر است و به کاهش کلسترول و کاهش قند هم کمک می‌کند. پس برای دور زدن کمبود آهن و کم‌خونی لوبیا سفید مصرف کنید.

اسفناج

کمتر کسی را پیدا می‌کنید که نداند اسفناج سرشار از آهن است. اما نه اسفناجی که با روغن و کره و ماست فراوانی ترکیب شود. برای اینکه خیال‌تان را راحت کنم بگذارید حقیقتی را به شما بگویم. اگر می‌خواهید اسفناج، آهن کافی به بدن شما برساند، باید آن را تمیز بشویید و بعد با مقداری کمی آب بپزید و خالی بخورید. اگر اسفناج را با این روش استفاده کردید خیال‌تان راحت که 3 و نیم میلی‌گرم آهن جذب بدن‌تان شده است.

این نوشته را از دست ندهید  کبد چرب؛ علامت‌ها و روش‌های درمان خانگی

نخود

یک فنجان نخود پخته شده، 5 میلی‌گرم آهن دارد. یعنی از اسفناج و لوبیا سفید هم بیشتر. گیاهخوارانی که گوشت را کنار گذاشته‌اند، بدانند و آگاه باشند که ترکیب نخود پخته شده با یک قاشق آب‌لیموی تازه 5 میلی‌گرم آهن به بدن می‌رساند. اگر با نفخ کردن معده بعد از مصرف نخود مشکل دارید، کافی است نخود را 24 ساعت در آب بخیسانید. دیگر نفخ نمی‌کنید.

دانه‌های چیا

دانه‌های چیا را با تخم‌شربتی و بذر کتان اشتباه نگیرید. اگر چه تخم‌‍شربتی و بذر کتان هم خاصیت‌های فراوان دارند اما دانه‌های چیا، گیاه بومی آمریکای مرکزی هستند و در بعضی فروشگاه‌ها و عطاری‌ها پیدا می‌شوند. این دانه، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و منبع خوبی برای دریافت آهن است. این دانه، چیزی حدود 2 میلی‌گرم آهن دارد و از دیگر خواصش باید به آسان کردن فرآیند هضم در دستگاه گوارش اشاره کرد.

عدس

در هر ۱۰۰ گرم عدس، ۳ میلی گرم آهن وجود دارد. باز هم اگر به گذشته برگردیم، عدسی در وعده صبحانه یا عصرانه جای می‌گرفت و مصرف این غذا به رساندن آهن کافی به بدن کمک می‌کرد. علاوه بر این، عدس چربی ندارد و سرشار از قندهای پیچیده و فیبر است. پس عدس را هم در لیست غذاهای دشمن کم‌خونی قرار دهید.

آویشن

در هر ۱۰ گرم  آویشن، ۱۲ میلی گرم آهن وجود دارد. علاوه بر آویشن، جعفری نیز سرشار از آهن است. هر ۱۰۰ گرم جعفری حداقل ۳.۸ میلی گرم آهن وجود دارد. پس اگر به آویشن حساسیت ندارد، آن را در نمک‌پاش بریزید و به جای نمک روی غذاهایتان بپاشید و مصرف کنید تا آهن مورد نیازتان تأمین شود.

این نوشته را از دست ندهید  روش‌های طبیعی برای درمان عفونت چشم
گرد آورنده
ارغوان مشتاق
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا