مادر و کودک

ختنه و چیزهایی که باید درباره آن بدانید

مثبت زندگی: ختنه پسران یک عمل جراحی برای برداشتن پوست ختنه گاه است؛ در واقع در ختنه نوزاد پسر یک پوست تاخورده که انتهای آلت تناسلی را پوشانده، برداشته می‌شود. پوست ختنه گاه یک تاخوردگی دو لایه پوست و غشای مخاطی است که از سر (ختنه گاه) آلت تناسلی در برابر خشکی و آزاری که ممکن است به خاطر تماس ادرار، مدفوع و لباس ایجاد شود، جلوگیری می‌کند.

ختنه در بعضی ادیان و بعضی فرهنگ‌ها توصیه می‌شود که به خاطر مسائل سلامتی و بهداشتی انجام شود. البته این کار برای بسیاری والدین استرس زیادی به همراه دارد. همراه ما باشید تا همه چیز را درباره ختنه به شما بگوییم.

دلایل ختنه پسران

ختنه درست می‌تواند ریسک بروز عفونت دستگاه ادراری و همچنین سرطان آلت تناسلی را کاهش داده و از ابتلا به برخی عفونت‌های جنسی جلوگیری می‌کند.
بر اساس آمارهای موجود، یک نفر از هر ۱۰۰ پسر که ختنه نشده، در طول اولین سال زندگیش دچار عفونت دستگاه ادراری می‌شود و این آمار در پسران ختنه شده، یکی در هر هزار پسر است.
همچنین محققان می‌گویند ختنه می‌تواند ریسک سرطان آلت تناسلی را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. البته این سرطان به طور معمول نادر است و ریسک بروزش در پسرانی که بین ۱۱ تا ۱۲ سالگی واکسن HPV تزریق می‌کنند، باز هم کمتر می‌شود.
ختنه حتی می‌تواند ریسک انتقال جنسی ایدز از یک خانم مبتلا به ایدز به شوهرش را تا ۵۰-۶۰ درصد کاهش دهد. ختنه پسران باعث می‌شود آنها بعد از ازدواج، ۳۰ تا ۴۵ درصد کمتر از مردان ختنه نشده دچار تبخال تناسلی شوند.
حتی میزان ابتلا به برخی عفونت‌های جنسی مثل عفونت باکتریایی واژن، تریکومونازیس و HPV یا پاپیلوماویروس انسانی در زنانی که شوهرشان ختنه شده، کمتر است.

ختنه و کاهش عفونت‌ها

درباره اینکه ختنه چطور می‌تواند به کاهش عفونت‌ها و جلوگیری از خطرات سلامت کمک کند، پژوهشگران معتقدند سطح داخلی پوست ختنه گاه و پوست محافظ زیر آلت تناسلی در طول رابطه جنسی، در معرض بریدگی و شکاف قرار دارد و این نوع بریدگی‌ها می‌تواند راهی برای ورود آلودگی به جریان خون باشد.
همچنین پوست ختنه گاه با تولید محیطی مرطوب، محل خوبی برای پناه گرفتن و رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها ایجاد می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  جنسیت فرزندان چه تاثیری بر نحوه حمام کردن آنها دارد

خطرات ختنه چیست؟

از رایج‌ترین عوارض ختنه می‌توان به کمی خونریزی و ورم اشاره کرد اما گاهی ممکن است اختلالات دیگری هم ایجاد شود:

«چسبندگی »که ممکن است به خاطر باقی ماندن بخشی از پوست ختنه گاه به ختنه گاه در حال ترمیم پیش بیاید. این اتفاق معمولا به خودی خود یا با کمی پماد از بین می‌رود.

گاهی ممکن است دور تا دور آلت تناسلی به خاطر رینگ، زخم شود. اگر ترمیم نشود، این اتفاق می‌تواند ادرار کردن را سخت کرده مشکلاتی برای بهداشت و عملکرد جنسی ایجاد می‌کند. این مشکل معمولا با کرم استروئیدی یا جراحی رفع می‌شود.

عفونت که گاهی کم است و با آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شود.

ختنه-پسران
عوارض شدید و خطرناک ختنه بسیار نادر است اما می‌تواند به این ترتیب باشد:

خونریزی که با فشار معمولی بند نیاید، ممکن است به بخیه احتیاج داشته باشد.

مثل دیگر جراحی‌ها خطر سپسیس که نوع خطرناکی مسمومیت خونی است، وجود دارد.

صدمه‌هایی مثل معلولیت جزئی سر آلت یا برداشتن پوست زیادی ممکن است پیش بیاید. این اتفاق می‌تواند غیر از ظاهر، عملکرد آلت تناسلی را هم تحت تاثیر قرار دهد.

ترمیم غیرعادی که ممکن است منجر به باقی ماندن جای زخم یا کوتاهی آلت تناسلی شود. این پیچیدگی‌ها ممکن است باعث خم شدگی غیرعادی یا تغییر شکل آلت تناسلی شده یا منجر به اختلال نعوظ شود.

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، اگر ختنه توسط افراد کاربلد و آموزش دیده و باتجربه انجام شود، عوارض ختنه بسیار جزئی و نادر خواهد بود و از هر ۲۵۰ تا ۵۰۰ مورد، فقط برای یک نفر ممکن است ایجاد شود.
البته گاهی هم ممکن است پوست ختنه گاه زیادی باقی بماند و چندان از ظاهر آلت تناسلی بعد از عمل ختنه راضی نباشید. در چنین مواردی، باید صبر کنید تا پسربچه حداقل ۶ ماهه شود و عمل اصلاحی ختنه (تحت بیهوشی عمومی)برایش انجام شود تا باقیمانده پوست ختنه گاه برداشته شود.

این نوشته را از دست ندهید  راه حل رفتار با کودک بد غذا!

ختنه عارضه دارد؟

بعضی‌ها فکر می‌کنند ختنه ممکن است باعث کاهش لذت جنسی بعد از ازدواج شود چراکه آلت تناسلی بعد از ختنه، دیگر کلاهک محافظش را ندارد و به مرور زمان، پوست خارجی ختنه گاه سفت‌تر می‌شود که بعضی‌ها فکر می‌کنند باعث کاهش احساس و لذت جنسی می‌شود.
اما به گفته سازمان جهانی بهداشت، ختنه مردان باعث هیچ تغییری در رضایت جنسی یا عملکرد این عضو نشده یا تغییر بسیار ناچیزی ایجاد می‌کند.

برای ختنه به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

برای ختنه نوزاد پسر حتما باید به فردی آموزش دیده در مراکز مجاز مراجعه کنید که از لوازم تخصصی و استریلیزه و کرم و آمپول‌های بی‌حسی مناسب استفاده کند.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت، کارهایی مثل خوراندن پستانک یا آب قند و قنداق کردن نمی‌تواند برای جلوگیری از درد موثر باشد.

اگر پسر کوچولوی شما در همان نوزادی در بیمارستان ختنه شد، نیازی به نگرانی نیست چراکه این کار توسط متخصص اطفال یا پزشک خانواده انجام می‌شود.

می‌توانید از سابقه پزشک و تعداد ختنه‌هایی که انجام داده، پرس و جو کنید و این کار را به دست رزیدنت‌ها و دانشجویان پزشکی نسپارید.

اگر قصد داشتید این کار را به رزیدنت جراحی بسپارید، مطمئن شوید که یک جراح متخصص هم بر روند جراحی نظارت دارد.

ختنه چطور انجام می‌شود؟

اول پزشک با استفاده از داروی بی‌حسی، موضع جراحی را بی‌حس کرده و آمپول را در ابتدای آلت تناسلی نوزاد تزریق کرده یا یکساعت قبل از عمل ختنه، موضع ختنه را به کرم بی‌حسی آغشته می‌کند.
پزشک با کمک یک حلقه یا رینگ مخصوص ختنه، پوست ناحیه ختنه گاه را در جایش نگه می‌دارد و با کمک یک چاقوی جراحی پوست ختنه گاه را برش می‌زند. در بعضی موارد، پوست اضافی نیاز به پیرایش دارد.
این عمل جراحی، بسته به روش ختنه، بین ۳۰ ثانیه تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.
با توجه به قوانین کلینیک یا بیمارستانی که ختنه را در آن انجام می‌دهید، شما می‌توانید در طول عمل کنار فرزندتان بمانید و با چسباندن صورت‌تان به صورت او یا خواندن یک لالایی برای او، آرامش کنید. بعد از عمل می‌توانید او را بغل کرده و با مشورت پزشک، به او شیر بدهید.

این نوشته را از دست ندهید  دنیای بازی و دنیای خانواده – بخش اول
ختنه-پسران

بهترین سن ختنه

نوزادی معمولا بهترین زمان برای ختنه پسران است چراکه پوست ختنه گاه نازک‌تر است. این عمل جراحی معمولا قبل از مرخصی نوزاد از بیمارستان انجام می‌شود اما ممکن است این زمانبندی با توجه به اعتقادات مذهبی یا فرهنگی متفاوت باشد.
ختنه معمولا برای نوزادان نارس و تا قبل از ترخیص‌شان از بیمارستان انجام نمی‌شود. بچه‌های نارسی که خیلی زود ختنه می‌شوند، در معرض خطر بالاتری از مشکلات بعدی مثل چسبندگی یا عفونت و زخم دور آلت تناسلی قرار دارند.
ختنه گاهی به خاطر وجود مشکلات پزشکی در سنین بالاتر انجام می‌شود، مثل اختلالات مرتبط با پوست ختنه گاه که ممکن است مانع از جمع شدن صحیح زخم شود.

بعد از ختنه

بعد از ختنه پسر بچه‌ها، او کمی درد و تورم خواهد داشت. دستورات لازم را پزشک به شما ابلاغ خواهد کرد اما می‌توانید در صورت بی‌تابی او، از استامینوفن کمک بگیرید.
بعضی پزشکان توصیه می‌کنند که بانداژ روی ختنه گاه را تا زمان ترمیم کامل، نگه دارید اما برخی اینطور نمی‌گویند. در صورت نگه داشتن بانداژ، بعد از هربار تعویض پوشک، باید بانداژ را هم عوض کنید.
گاهی به جای بانداژ، از یک رینگ پلاستیکی برای ختنه استفاده می‌شود که این رینگ معمولا بین ۵ تا ۸ روز خواهد افتاد.
مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید، تمیز نگه داشتن آلت نوزاد است تا دوره درمان طی شود. می‌توانید بعد از هر بار تعویض پوشک، با یک لیف نخی تمیز و صابون بدون عطر و آب او را تمیز کنید.
حتی سعی کنید چند ساعتی در روز او را پوشک نکنید تا موضع جراحی در معرض هوا قرار گیرد و به این ترتیب روند بهبودی بهتر پیش می‌رود.
گاهی هم ممکن است پزشک توصیه کند ختنه گاه را با وازلین چرب کند تا میزان حساسیت کمتر شود. این زخم باید بین ۷ تا ۱۰ روز بهبود یابد.

این نوشته را از دست ندهید  درمان‌های غذایی و غیرغذایی زودانزالی
منبع
نی‌نی‌سایت
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا