سلامتعمومی

حساسیت فصل بهار را با این روش‌ها دور بزنید

مثبت زندگی: حساسیت فصلی این روزها غوغا می‌کند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده که با تغییر فصل، به خصوص با شروع فصل بهار، با عطسه‌های پشت سر هم از خواب بیدار شوید و آنقدر عطسه ‌کنید که با خودتان بگویید: وای خدای من! خسته شدم!

هنور جمله‌تان کامل نشده که عطسه بعدی می‌آید و کلامتان ناقص باقی می‌ماند. از آبریزش بینی و  آبریزش بیخود و بی‌جهت چشم‌ها هم نگویم برایتان بهتر است!

آ‌ن‌قدر اشک ریزش و آبریزش دارید که یک بسته دستمال کاغذی را در عرض چند ساعت تمام می‌کنید و چشم‌هایتان قدر یک عدس ریز می‌شوند و البته سرخ سرخ. انگار که ساعت‌ها گریه کرده‌اید.

به این اوضاع تلخ و غمگین چهره، خارش گلو را هم اضافه کنید. این شرایط برای خیلی‌ها یعنی بحران! اگر این علامت‌ها را دارید شما درگیر حساسیت فصلی شده‌اید.

اما این حسایت‌های فصلی که مشخص نیست چرا گریبان ما را می‌گیرند دلیل دارند و هر چیزی که دلیل داشته باشد، راهکاری برای مقابله با آن هم پیدا می‌شود. مثبت زندگی را همراهی کنید تا بیشتر با حساسیت فصلی و درمان آن آشنا شوید.  

سر و کلۀ حساسیت از کجا پیدا می‌شود؟

هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما نسبت به یک آلرژی بیرونی، مثل گرده گیاهان، واکنش شدید نشان می‌دهد، حساسیت فصلی اتفاق می‌افتد.

با تغییر فصل، گیاهان گرده افشانی می‌کنند. برای همین باید گفت که بیشترین عوامل حساسیت، گرده‌‌افشانی گیاهانی مانند درختان، علف‌ها و چمن‌ها هستند که گرده این گیاهان به وسیله باد در هوا پراکنده می‌شوند.

البته حشرات هم در این میان بیکار نیستند. اما چون گرده‌های گیاهانی که توسط حشرات گرده‌افشانی می‌شوند، سنگین هستند. به‌مدت طولانی در راه‌های هوایی بینی باقی نمی‌ماند، بنابراین احتمال بسیار کمی وجود دارد که موجب واکنش آلرژیک شوند.

این نوشته را از دست ندهید  این مشکلات جسمی مردان باعث شرمندگی آن‌ها می‌شود!
حساسیت فصلی

علائم حساسیت‌ فصلی

حساسیت‌‌های فصلی، از خفیف تا شدید علائمی مشترک دارند که در ادامه به ان‌ها اشاره می‌کنیم:

عطسه

آب‌ریزش یا گرفتگی بینی

آب‌ریزش یا خارش چشم

التهاب سینوس‌ها، گلو و یا کانال‌های گوش

گرفتگی گوش

ترشحات پشت بینی

علائمی که کمتر شایع هستند شامل موارد زیر می‌شود:

سردرد

تنگی نفس

خس خس سینه

سرفه

چکار کنم و چه کار نکنم؟

روتختی و ملافه خود را حداقل یک‌ بار در هفته  با آب بسیار گرم بشویید.

روی تخت، بالش و لحاف‌تان را با کاورهای ضدآلرژی بپوشانید.

وسایلی را که امکان کپک‌زدگی دارند تمیز کنید؛ مانند رطوبت‌سازها، کولرهای آبی، تصفیه‌کننده‌های هوا و یخچال.

برای کاهش رطوبت اضافی از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید.

پنجره‌ها را بسته نگه دارید.

کمتر در فضای باز بمانید. اما اگر مجبورید بیرون از خانه باشید از ماسک‌های مناسب استفاده کنید.

از دود سیگار دوری کنید تا علائم‌تان شدیدتر نشود.

درمان‌های خانگی برای حساسیت فصل بهار

عسل

عسل طبیعی و محلی، نخستین درمان خانگی برای حساسیت فصلی است. استفاده روزانه چند قاشق چای‌خوری عسل باعث می‌شود تا نشانه‌های حسایت فصلی کمتر و کمتر شوند. همچنین جویدن موم عسل روزی 3 قاشق چای‌خوری بسیار مفید است.

حساسیت فصلی

ویتامین C

ویتامین C نوعی آنتی هیستامین، آنتی اکسیدان و آنتی توکسین طبیعی است. با مصرف این ویتامین در کنار عسل خام می‌توان به راحتی به جنگ حساسیت فصل بهار رفت.

پرتقال، گریپ فروت، لیموترش، فلفل دلمه‌ای، بروکلی و دیگر کلم‌ها (کلم ترش و کیمچی عالی هستند)، توت فرنگی، آناناس، کیوی و طالبی هم سرشار از ویتامین C هستند و برای از میان برداشتن حساسیت فصلی بسیار مفیدند.

این نوشته را از دست ندهید  با این روش‌ها دوش بگیرید تا سرحال شوید

گزنه

گزنه، آنتی هیستامینی طبیعی است. از عطاری گیاه گزنه را تهیه کنید و با نوشیدن دمنوش آن التهاب‌هایی را که باعث ایجاد حساسیت شده، از خودتان دور کنید.

فلاونوئید بخورید!

سیب، زردآلو، زغال اخته، گلابی، تمشک، توت فرنگی، لوبیا سیاه، کلم، پیاز، جعفری، سرشار از فلاونوئید هستند. با مصرف این خوراکی‌ها قدری از حساسیت فصل بهار کم می‌شود و برای چند روز راحت نفس می‌کشید.

پاکسازی خانه از گرده های گل

فصل که عوض می‌شود، گرده‌ها همه‌جا هستند. کافی است یک قدم از خانه بیرون بروید برای خریدی کوچک از بقالی سرکوچه. آن‌وقت یا یک دنیا گرده به خانه برمی‌گردید.

برای همین می‌توانید پوست و موی خود را به محض ورود به خانه بشویید تا آب گرده‌هایی را که همراه خود به خانه آوردید، نابود کند. چشم‌هایتان را هم با آب سرد بشویید.

حساسیت فصلی و حیوانات خانگی

اگر حیوان خانگی دارید، بهتر است در زمان اوج حساسیت فصلی از آن فاصله بگیرید. همین‌طور آن را مرتب بشویید.

نوشیدن آب کافی

تا می‌توانید آب بنوشید یا از میوه و سبزیجات آبدار استفاده کنید. وقتی بدن پر آب است، ترشحات موجود در آن رقیق می‌شود و غشاهای مخاطی را پر آب می‌کند و در نتیجه احساس خشکی و خارش از بین می‌رود.

سرکه سیب

سرکه سیب فقط برای لاغری نیست. این سرکه ترش پر خاصیت، در درمان حساسیت فصلی هم معجزه می‌کند.
برای درمان حسایت فصلی با سرکه سیب، باید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری لیموترش و نصف قاشق غذاخوری عسل طبیعی ترکیب کنید. چند روز پشت سر هم این نوشیدنی را استفاده کنید تا حساسیت فصل بهار دست از گریبان شما بردارد.

این نوشته را از دست ندهید  آلرژی بهاری با این 3 خوراکی بدتر می‌شود
گرد آورنده
ارغوان مشتاق
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 18 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا