آخرین نوشته هاعمومی

راهکار‌ها و پیشنهاد‌هایی برای جوان ماندن مغز

مثبت زندگی: مغز انسان هم مانند دیگر اعضای بدن نیاز به مراقبت دارد. در دنیای امروزی افراد به شدت در معرض تابش امواج مایکروویو از وسایلی همچون تلفن همراه قرار دارند به همین دلیل نرخ ابتلا به بیماری‌هایی چون سردرد و میگرن، آلزایمر، سرطان مغز بیش از گذشته شده است. سلامت نورون‌های مغزی اهمیت فراوان دارد و درصورتی که این بخش‌ها از مغز آسیب ببیند احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی و جسمی وجود دارد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید، راه‌هایی وجود دارد که در صورت انجام دادن آن‌ها، می‌توانیداز مغز خود مراقبت و باعث جوان ماندن آن شوید. امروز در این مطلب قصد داریم به شما چند راه برای جوان ماندن مغز معرفی کنیم.

ورزش

اولین کاری که می‌توانید برای جوان نگه‌ داشتن مغز انجام دهید چیست؟ انجام محاسبات ریاضی پیچیده؟ شطرنج؟ خواندن درباره‌ی تئوری آشفتگی؟ خیر؛ بهترین گزینه جوان‌کننده مغزتان، کفش‌های ورزشی شما است.

محققان دانشگاه بوستون دریافتند هر یک ساعت ورزش سبک در هفته ریسک پیری مغز را حدود یک سال کاهش می‌دهد. ورزش می‌تواند زوال عقل را به‌خوبی به تاخیر بیندازد. اما می‌دانید که ورزش منظم می‌تواند زوال عقل را کاملاً معکوس کند؟ طبق تحقیقات تمرینات ایروبیک سرعت و شفافیت تفکر را بسیار بالا برده و همچنین بافت نسج مغز را زیادتر میکند.

سیگار را کنار بگذارید

بسیاری از مواد شیمیایی موجود در سیگار برای مغز سمی هستند، پس نباید برایتان جای تعجب داشته باشد که سیگار کشیدن با زوال عقلی و دمانس در ارتباط است. مسأله‌ای که دامن افراد نزدیک به سیگاری‌ها را هم می‌گیرد. به‌طور کلی از هر نوع ماده تنباکودار دوری کنید.

این نوشته را از دست ندهید  فشارخون نرمال چند است؟

خونسرد باشید

استرس‌های آسیب‌زا، برای سلول‌های مغزی شما بد هستند. استرس می‌تواند فرآیند‌های شناختی مانند یادگیری و حافظه را مختل کند و در نتیجه کیفیت زندگی انسان را پایین بیاورد. افرادی که مضطرب، افسرده، کم خواب یا خسته هستند، در تست‌های عملکرد شناختی نمره‌های پایینی می‌گیرند.

بعضی از دانشمندان بر این عقیده ‏اند که داشتن یک زندگی متعادل و دنبال کردن فعالیت های آرامش بخش مانند یوگا، حضور در اجتماع و انجام فعالیت‏های هنری می تواند روند فراموشی بر اثر کهولت سن و پیری مغز را به تاخیر بیاندازد.

مغزتان را به چالش بکشید

انجام فعالیت‌هایی که مغز را به چالش می‌کشد به رشد آن کمک می‌کند. محاسبات ریاضی، پازل، بازی‌هایی را انجام دهید که مانند شطرنج، به مهارت‌های ذهنی نیاز دارند. امروز بسیاری از بازی‌های آنلاین به طور خاص برای بهبود مغز شما طراحی شده اند. همچنین، موسساتی وجود دارند که می‌توانند شما را توسط روش‌های نوین، در بهبود و تقویت عملکرد مغز و حافظه‌ی خود یاری دهند.

به طبیعت پناه ببرید

طبیعت اثر آرام‌بخشی دارد و می‌تواند استرستان را کاهش دهد، حتی اگر به اندازه بیرون نگاه کردن از پنجره باشد. وقتی در فضای باز هستید به ذهنتان اجازه می‌دهید از جریان مداوم داده‌ها دور باشد و خود را برای ادامه روز یا هفته آماده کند. مغز پس از این استراحت کوتاه می‌تواند دوباره توانایی‌اش برای تمرکز کردن را فعال کند و به این صورت خلاقیت و توانایی بیشتری داشته باشد.

به مغزتان هم غذا دهید

روش دیگری که از طریق آن می‌توانید برای جوان نگه داشتن مغز تلاش کنید، به معده مربوط می‌شود. احتمالا اکثر ما از تأثیر آنتی‌اکسیدان‌ها در مبارزه با سرطان اطلاع داریم. خوردن غذا‌هایی که حاوی این مولکول‌ها هستند و رادیکال‌های آزاد مضر را خنثی می‌کنند، ممکن است برای مغزتان هم مفید باشد؛ رادیکال‌های آزادی که ممکن است سلول‌های عصبی مغزتان را از بین ببرند. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات رنگی مانند برخی لوبیاها، غلات سبوس‌دار، آجیل و ادویه‌جات حاوی آنتی‌اکسیدان هستند.

 شکلات تلخ، کرفس، گردو، چای، هویج، گوجه‌فرنگی، روغن‌زیتون و تخم‌مرغ بهترین خوراکی‌ها برای مغز می‌باشند.

این نوشته را از دست ندهید  علائم کمبود ویتامین در صورت شما

خوب بخوابید

آیا می‌دانستید که مغز نمی‌خوابد؟ هنگام خواب ما است که مغز زمان می‌برد تا تمام اطلاعاتی را که در طول روز جمع کرده است مرتب کند و به درستی آن را ذخیره کند. در حالی که ما در خواب هستیم، مغز سخت کار می‌کند به طوری که وقتی از خواب بیدار می‌شویم، آماده است تا ماجرا‌های جدید روز را در پیش بگیرد.

بنابراین، اگر خواب کافی ندارید، چه اتفاقی می‌افتد؟ احتمالاً قبلاً آن را تجربه کرده اید. ذهن شما احساس خوبی ندارد، در گرفتن و پردازش اطلاعات کند است، احساس خستگی می‌کنید. بنابراین، بله، شما فقط به زیبایی خود و تنها یک پوست خوب نیاز ندارید، بلکه باید باهوش‌تر نیز باشید. یک فرد بالغ هر شب بین ۷-۹ ساعت خواب نیاز دارد تا مغز بتواند با ظرفیت کامل وظایف خود را انجام دهد.

به زندگی خود رنگی از موسیقی بدهید

دیجی کالا مگ نوشت: مغزتان زمانی که پلی لیست دلخواهتان را پخش می‌کنید وارد فضای ورزش ذهنی می‌شود. نه تنها گوش دادن به موسیقی باعث می‌شود هوشیارتر شوید، بلکه حس‌وحال و حافظه‌ی شما را هم بهبود می‌بخشد.

یک دلیل برای توضیح این اتفاق، این است که موسیقی و نحوه‌ی ارتباط هر نت با یکدیگر شکلی از ریاضی است؛ مغزتان باید به جنب‌وجوش بیفتد تا بتواند این ساختار را درک کند، به ویژه وقت‌هایی که برای اولین بار یک آهنگ را می‌شنوید.

مدیتیشن انجام دهید

خوش بینی، قدردانی و ارتباط اجتماعی همگی راه‌های ثابت برای کاهش استرس و آسیب ناشی از آن به ما هستند. پس مدیتیشن انجام دهید یک مطالعه نشان داد که مغز منظم هفت سال از سن واقعی خود کوچک‌تر به نظر می‌رسد فقط چند دقیقه در روز برای دیدن مزایا (باور‌های معنوی خاصی) نیاز دارید سعی کنید اصول اولیه یک سبک زندگی سالم را حفظ کنید.

این نوشته را از دست ندهید  علت چاق شدن در فصل زمستان چیست؟

متعادل بخورید

انرژی بسیار زیاد یا انرژی بسیار کم، خللی بزرگ در کارایی مغز ایجاد می‌کند. رژیم غذایی تشکیل شده از مواد قندی کم با فیبر بالا و چربی و پروتئین معمولی بسیارآرام‌تر از غذا‌هایی با میزان قند بالا (مانند شیرینی جات و نشاسته) در بدن تجزیه می‌شوند. سرعت ثابت و ملایم هضم در روده مقدار انرژی بیشتری را به مغز می‌رساند و باعث بهینه‏‌سازی سوخت‌و‌ساز در ارگان‌هایی می‌شود که می‌توانند در سلامتی طولانی مدت نقش به‌سزایی داشته باشند.

بیشتر بخندید

شوخ طبعی بخش‌هایی از مغزمان که با استفاده از پیام‌رسان شیمیایی دوپامین به ما «حس خوب» می‌دهند را تحریک می‌کند. در حقیقت خنده برای مغز لذت‌بخش است، حتی شاید اعتیادآور باشد. اما آیا شوخ طبعی می‌تواند باعث شود باهوش‌تر بشویم؟ برای پاسخ به این سؤال هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز داریم، اما نتایج اولیه دلگرم‌کننده است.

یک مقاله در این زمینه نشان می‌دهد که شوخ طبعی می‌تواند باعث بهبود حافظه‌ی کوتاه مدت شود. در این مطالعه، مقایسه‌ای بین افرادی که یک ویدیوی خنده‌دار دیده بودند با افرای که بدون انجام هیچ کاری نشسته بودند، انجام شد و بر روی حافظه‌شان امتحانی صورت گرفت. افرادی که ویدیوی خنده‌دار را دیده بودند نه تنها امتیاز‌های بهتری در امتحان حافظه به دست آوردند، بلکه هورمون کورتیزول (هورمون استرس) کمتری داشتند.

ارتباط برقرار کنید

روابط اجتماعی قوی با خطر پایین‌تر جنون و فشار خون کم‌تر و طول عمر طولانی‌تر همراه بوده است. روابط اجتماعی قوی با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و همچنین فشار خون پایین و امید به زندگی بیشتر در ارتباط است. شناخت افراد جدید همانند حل جدول کلمات متقاطع، عملکرد اجرایی مغز شما را تقویت می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  قد بلندها بخوانند

سخن آخر

داشتن مغزی سالم و جوان آرزوی هر انسانی است و همه ما می‌خواهیم تا آخرین روز‌های زندگی ما ذهنی کاملا سالم داشته باشیم. این درست است که ژنتیک عاملی بسیار مؤثر در ابتلا به بیماری‌های شناختی است، اما همان‌طور که با هم مرور کردیم و تحقیقات نشان می‌دهد، نحوه‌ی زندگی ما هم به میزان زیادی در جوان نگه داشتن مغز ما و به عقب انداختن بیماری‌های شناختی اثرگذار است. پس بهتر است تا آنجایی که از دست‌مان برمی‌آید موانع جوان ماندن مغزمان را کنار بزنیم و برای روز‌های پیری از همین الان برنامه‌ریزی کنیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا