پوست و مو

جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی، تنها با رعایت چند روش خانگی

مثبت زندگی: سفید شدن مو با بالا رفتن سن اجتناب ناپذیر است. اما امروزه خیلی از افراد، سفیدی زودتر از موعد را در موهای خود تجربه می‌کنند. دیدن یکی دو موی سفید در بیست سالگی می‌تواند باعث ترس شما شود. اگر چند تار موی سفید در جوانی داشته باشید علت آن ممکن است ارثی باشد یا مشکلی در سلامتی شما وجود داشته باشد. همیشه بحث بسیاری در این باره وجود دارد که آیا سفید شدن زودهنگام موها نشانه بیماری است یا نه. بهتر است بدانید که جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی تنها ملزم به رعایت چند روش خانگی است که مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آنها در این مقاله بیان خواهد شد.

علت سفید شدن مو در جوانی

دانستن علت سفید شدن مو در جوانی می‌تواند به شما کمک کند مشکل خود را حل کنید. موی سفید می‌تواند ارثی باشد، می‌تواند به دلیل استفاده زیاد از محصولات شیمیایی مو باشد یا ممکن است استرس زیاد باعث آن شود. در عین حال می‌تواند به علت مشکلاتی در سلامت شما باشد. بهتر است نگاهی به سبک زندگی خود بیندازید تا علت سفید شدن مو در جوانی و سن کم را پیدا کنید. اگر سرعت سفید شدن موهایتان بالاست می‌توانید به متخصص مراجعه کنید.

تغییراتی برای جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی

رژیم مناسب

چیزی که می‌خورید ارتباط زیادی با ظاهرتان دارد. اگر متابولیسم شما خوب کار می‌کند اما غذاهای چرب زیادی می‌خورید ممکن است اضافه وزن پیدا نکنید اما مشکلات سلامتی دیگری پیدا خواهید کرد. سفید شدن مو و همینطور ریزش زیاد آن ارتباط زیادی با رژیم غذایی‌تان دارند. اگر در رژیم غذایی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم کمی وجود داشته باشد موهای‌تان شروع به از دست دادن رنگدانه‌های خود و شکننده شدن می‌کند. بنابراین اگر موهایی دارید که با مشکل روبروست تغییر رژیم غذایی می‌تواند به حل مشکل شما کمک کند.

محصولات مراقبت از مو

اغلب آقایان متوجه آسیبی که محصولات شیمیایی مراقبت از مو به موهایشان وارد می‌کند نیستند. وقتی به موهای خود ژل حالت دهنده می‌زنید ممکن است آسیب غیر قابل جبرانی به موهای خود وارد کنید. شامپو، نرم کننده، ژل مو و رنگ موی نامناسب می‌تواند دلیل عمده سفید شدن پیش از موعد باشند.

بهتر است اجازه دهید موهایتان حالت طبیعی خود را حفظ کنند. در عین حال بعضی از محصولات مراقبت از مو هم مهم هستند. یک شامپوی گیاهی می‌تواند برای موهای‌تان کاملا ضروری باشد. در حال حاضر محصولات زیادی وجود دارد که مخصوصا برای جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی و سنین کم تولید شده‌اند. پس باید محصولی را شناسایی کنید که برای موهایتان مناسب است.

درمان پزشکی

اگر دلیل سفید شدن موها دارویی است، بهترین راهکار این است که ابتدا سلامتی خود را به دست آورید و بعد به مشکل سفید شدن موها بپردازید. خیلی از داروها هستند که باعث سفیدی مو می‌شوند. نیازی نیست مصرف این داروها را متوقف کنید بلکه باید تا زمان به دست آوردن سلامتی صبر کنید تا بعد بتوانید رنگ موی طبیعی خود را دوباره به دست آورید.

این نوشته را از دست ندهید  علت ریزش مو در تابستان و روش‌های پیشگیری از آن

موی سفید، نشانه بالا رفتن سن و دانا شدن ما است. اما آقایان جوان نمی‌توانند موی سفید را تحمل کنند. محققان معتقدند دلیلی که باعث سفید شدن موها در جوانی می‌شود تستوسترون است. میزان این هورمون در بعضی مردان بالاست. عوارض جانبی این پدیده به آسانی قابل مشاهده است که همان سفیدی موهاست.

درمان‌هایی برای موهای سفید

سوای مراجعه به پزشک، می‌توانید بعضی درمان‌های خانگی را هم برای درمان موهای سفید خود به کار ببرید. مثلا هنگام شستن موها با شامپوی خود از کافئین استفاده کنید. این کار باعث احیای موها می‌شود. همچنین می‌توانید موها را با آب گرم ماساژ دهید تا سفید شدن آنها را متوقف کنید. رژیم غذایی هم راه مهم دیگری برای متوقف کردن سفید شدن موهاست. باید رژیمی با ارزش تغذیه‌ای مناسب مصرف کنید.

از استرس دوری کنید

استرس یکی از چیزهایی است که خیلی از مردان جوان این روزها تجربه می‌کنند. به همین دلیل افراد دچار مشکلات سلامتی زیادی می‌شوند. جدا از مشکلات سلامتی، فرد همچنین دچار مشکلات مو مثل سفید شدن، ریزش و شوره هم می‌شود. بنابراین سعی کنید زندگی بدون استرسی داشته باشید. اگر احساس می‌کنید استرس دارید چند دقیقه‌ای پیاده روی کنید که باعث از بین رفتن تمام تنش و عصبانیت شما می‌شود.

سیگار کشیدن را ترک کنید

اکثر آقایانی که موهایشان سفید می‌شود سیگاری هستند. سیگار کشیدن به صورت تدریجی فرد را می‌کشد. سیگار کشیدن همچنین نقش عمده‌ای در سفید شدن مو در جوانی و سنین پایین دارد. پس آن را ترک کنید تا زندگی سالم و نیز موهای سالمی داشته باشید. این یکی از اقدامات پیشگیرانه ثابت شده برای جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی ست.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک درمان خارجی برای سفید شدن زودهنگام موهاست. روغن نارگیل با برگ‌های کاری، درمانی عالی برای حفظ موهای سالم است. به دلیل وجود برگ کاری موهای شما رنگ مشکی طبیعی خواهد گرفت.

آب فراوان بنوشید

این روش یک روش داخلی برای جلوگیری از سفید شدن موهاست. مرطوب نگه داشتن بدن باعث می‌شود پوست سر رطوبت خود را حفظ کرده و از خشکی آن جلوگیری شود. نبود رطوبت در فولیکول‌های مو امکان سفید شدن آنها را افزایش می‌دهد. پس عادت کنید تا جایی که می‌توانید آب بنوشید.

افزایش مصرف ویتامین‌ها

سفید شدن موها معمولا حاصل کمبود ویتامین ب ۱۲ در رژیم غذایی است. اگر می‌خواهید جلوی این اتفاق را بگیرید باید دریافت ویتامین آ و ب را افزایش دهید. مصرف میوه های زرد و سبز و سبزیجات برگ دار را افزایش دهید. اگر می‌خواهید میزان کافی ویتامین ب دریافت کنید باید موز، سبزیجات تیره‌ی سبز برگ، گل کلم، گوجه فرنگی، ماست، جگر، مخمر و غلات صبحانه مصرف کنید. اگر می‌خواهید ویتامین ب ۱۲ بیشتری دریافت کنید نیز باید لبنیات، گوشت و تخم مرغ بیشتری مصرف کرده یا مکمل ویتامین ب ۱۲ دریافت کنید.

این نوشته را از دست ندهید  پیر شو اما نگذار موهایت سفید شود!
غذاهای ید دار مصرف کنید

غذاهایی که ید فراوانی دارند جلوی سفید شدن موها را می‌گیرند. هویج، ماهی و موز مقادیر فراوانی ید دارند. اگر می‌خواهید مقدار ید غذای خود را افزایش دهید از نمک ید دار به جای نمک ساده یا نمک دریا استفاده کنید.

انگور فرنگی بخورید

آلما یا انگور فرنگی هندی در پیشگیری از ریزش مو یا سفید شدن مو در جوانی فوق العاده موثر است. می‌توانید از آن به طرق مختلف استفاده کنید. می توانید خمیر آن را که از آب لیمو و انگورفرنگی هندی له شده درست کرده‌اید روی موهای سفید خود بزنید تا دوباره مشکی شود.

مشکی کردن موها به طور طبیعی حالا دیگر تنها یک رویای محال نیست و به واقعیت نزدیک شده است. استفاده از نرم کننده‌ها و شامپوهای شیمیایی را محدود کرده یا به طور کامل متوقف کنید چون موها را سفید می‌کنند. به جای آن از آلمایی که یک شب در آب خیسانده‌اید به عنوان یک نرم کننده موثر استفاده کنید. اگر به دنبال جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی هستید، هر شب قبل از رفتن به رختخواب کمی میوه آلما بخورید.

به موهای خود حنا بزنید

حنا نه تنها می‌تواند موها را نرم کند بلکه روند سفید شدن آن را هم معکوس می‌کند. به علاوه، در صورتی که یک ساعت قبل از حمام استفاده شود از کم پشت شدن و سفیدی زودهنگام موها جلوگیری می‌کند.

ادویه‌ها و گیاهان

بعضی ادویه جات و گیاهان مثل زیره سیاه، فلفل سیاه، زنجبیل و کاری در جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی موثرند. گیاهانی مثل شیکاکایی و براهمی که از دانه‌های هندی به حساب می‌آیند، از زمان‌های خیلی قدیم برای حفظ رنگ موها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. برگ‌های کاری همچنین با روند سفید شدن زودهنگام موها مبارزه می‌کنند.

بنابراین باید غذاهای خود را با برگ کاری بپزید. این برگ‌ها حاوی ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز برای جوان سازی و تقویت موها هستند. می‌توانید روغن نارگیل را گرم کرده و برگ‌های کاری را به آن اضافه کنید و این مخلوط را به موها بزنید. اما در مصرف ادویه‌‌جات زیاده روی نکنید چون خود این کار باعث سفیدی موها می شود. گیاهان دیگری که باعث جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی می‌شوند شامل رزماری، مریم گلی، باباآدم، گزنه و هلو هستند.

آلوئورا

آلوئورا هم در پیشگیری از سفید شدن مو در جوانی موثر است. وقتی موهای خود را با ترکیبی از روغن جوانه گندم، شیر نارگیل و آلوورا ماساژ می‌دهید شوره سر را کاهش داده، رشد موها را افزایش می‌دهد و منافذ پوست سر را تمیز می‌کند. بعد از آن طبق روال همیشه موها را شامپو زده و بشویید.

خمیر پیاز

با اینکه پیاز ممکن است اشکتان را درآورد اما می‌توانید از خمیر آن برای جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی و سن کم و حتی بعد از آن و در سنین بالاتر استفاده کنید. خمیر پیاز را روی پوست سر بمالید. اجازه دهید برای چند دقیقه بماند تا خشک شود. بعد از چند روز موهای سفید شما دوباره مشکی خواهند شد.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۰ روش خانگی برای سفید و محکم شدن ناخن‌های دست و پا

اگر می‌خواهید به نتیجه برسید از این درمان هر روز استفاده کنید. اگر فقط هفته‌ای یکبار این کار را انجام دهید اثر آن چندان ملموس نخواهد بود. باید پوست پیاز را خوب بکنید و بعد آن را رنده کنید تا خمیری شکل شود. این خمیر را به پوست سر خود زده و به آن فرصت دهید تا روی سر بماند. بعد از نیم ساعت آن را بشویید. اگر می‌خواهید از شر بوی پیاز خلاص شوید می‌توانید موها را با شیکاکایی بشویید.

آب هویج

آب هویج هم خوشمزه است هم سالم. اگر به دنبال جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی هستید، باید هر روز آب هویج بنوشید. آب هویج موهای شما را قوی و سالم نگه می‌دارد. حتی لازم نیست آب هویج را به موها بزنید. مصرف آن کفایت می‌کند. نوشیدن آب هویج برای سلامت کلی شما هم مفید است.

تخم شنبلیله

یک شب تخم شنبلیله را در آب بخیسانید. نوشیدن آب آن در روز بعد و با معده خالی نیز توصیه می‌شود. این کار را چهار تا شش ماه انجام دهید تا نتیجه‌ي آن را مشاهده کنید.

چای سیاه

می توانید برای درمان سفید شدن موها از چای سیاه هم بهره بگیرید. یک قاشق چای خوری نمک را به یک فنجان چای سیاه اضافه کنید. این مخلوط را روی پوست سر خود ماساژ دهید و بعد از یک ساعت آن را به آرامی بشویید.

جوانه گندم

می‌توانید دو قاشق چای خوری جوانه‌ی گندم را با کمی شیر مخلوط کرده و بنوشید.

ماسک خانگی برای درمان و جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی

گیاه لیف

از گیاه لیف به طور گسترده برای جلوگیری و درمان سفیدی زودرس موها استفاده می‌شود. این گیاه کمک می‌کند رنگدانه‌ی پوست احیاء شده و همچنین ریشه‌ی مو تقویت شود. می‌توانید با استفاده از گیاه لیف و روغن نارگیل یک تونیک مو طبق دستورالعمل زیر برای خود درست کنید.

محتویات
  • نصف فنجان لیف(چند تکه)
  • یک فنجان روغن نارگیل
طرز تهیه

نصف فنجان لیف را در آفتاب خشک کنید. سه تا چهار روز تکه‌های لیف را در روغن نارگیل بخیسانید. حالا روغن را با تکه‌های لیف درون آن حرارت دهید تا رنگ روغن تیره شود. مایع را از صافی گذرانده و آن را در ظرفی نگهداری کنید. از این روغن حداقل دو بار در هفته برای ماساژ دادن پوست سر استفاده کنید.

سرشیر

می‌توانید برای جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی از ترکیب سرشیر و برگ‌های کاری نیز استفاده کنید. این درمان مخصوصا به درد افرادی می خورد که موهای چربی دارند. می‌توانید برای تهیه‌ی آن از دستورالعمل زیر استفاده کنید.

محتویات
  • نصف فنجان برگ کاری
  • نصف فنجان سرشیر
طرز تهیه

برگ‌های کاری را آسیاب کرده و سپس آب آن را خارج کنید. سرشیر و آب برگ کاری را با هم مخلوط کرده و مخلوط آن را برای پنج دقیقه با شعله‌ی ملایم حرارت دهید و اجازه دهید ولرم شود. مخلوط فوق را به پوست سر خود بمالید و بگذارید نیم ساعت روی سر بماند. بعد موها را با آب ولرم بشویید.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین راهکارها برای رفع پینه پوست
مریم گلی

برگ‌های مریم گلی نه تنها باعث جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی و همچنین سن بالا می‌شود، بلکه رنگ طبیعی موها را هم برمی‌گردانند.

محتویات
  • آب
  • برگ‌های مریم گلی
طرز تهیه

برگ‌های مریم گلی را در مقداری آب بجوشانید. ظرف را از روی اجاق بردارید و اجازه دهید خنک شود. مایع حاصل شده را به تمام پوست سر خود بمالید و اجازه دهید چند ساعت روی سر بماند. سپس سرتان را بشویید. این کار کمک می‌کند رنگ موهای خود را کم کم برگردانید.

خاک رس

چیزی که نیاز دارید کمی خاک رس است. این درمان روند پیری را کند کرده، عوارض جانبی بدی ندارد و برای التهاب چشم، سردرد و بی خوابی هم مفید است.

محتویات
  • کمی خاک رس تمیز
  • کمی آب
طرز تهیه

کمی آب را به خاک اضافه کرده تا محلولی شکل گیرد. آن را از فیلتر قهوه بگذرانید و بعد موهای خود را با عصاره حاصله بشویید. این کار را هفته‌ای یکبار انجام دهید تا نتیجه لازم را ببینید.

تخم خردل

برای این درمان خانگی کمی تخم خردل سیاه نیاز دارید. تخم خردل سیاه در مقایسه با خردل سفید به این دلیل که سبوس آن جدا شده است مواد مغذی بیشتری دارد. اما هر دو سرشار از ویتامین ب و مواد معدنی‌اند. این درمان نه تنها کمک می‌کند موهای مشکی خود را دوباره برگردانید بلکه ریزش مو را هم کاهش می‌دهد.

محتویات
  • آب
  • تخم خردل
طرز تهیه

کمی تخم خردل را در آب بخیسانید و بگذارید یک شب بماند. با استفاده از میکسر یا مخلوط کن، آب و خردل را مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. این خمیر را به موها و پوست سر خود بزنید و ماساژ دهید.

گیاهان «بهی رنگراج» و «تریفالا»

تریفالا یکی از مهم ترین اجزاء طب سنتی آیورودا که در شمال هند واقع شده است محسوب می‌شود. بهی رنگراج هم باعث افزایش رشد موها می‌شود.

محتویات
  • تریفالا
  • آب گیاه بهی رنگراج
  • آلما یا انگورفرنگی هندی
طرز تهیه

هر سه ماده را در ظرفی روی حرارت قرار داده و بجوشانید. مخلوط حاصل را خشک کنید. پودری که به دست می‌آید را با آب و عسل مخلوط کرده و هر روز صبح به موها بزنید.

رزماری

این گیاه به طور طبیعی باعث تیرگی موها می‌شود. این گیاه را در ترکیب با برگ‌های مریم گلی استفاده کنید تا به تیره کردن موهای شما کمک کند.

محتویات
  • چند برگ رزماری
  • چند برگ مریم گلی
طرز تهیه

این دو برگ را با آب بجوشانید. سپس چند ساعتی صبر کنید تا محلولی شکل بگیرد. موهای خود را با محلول فوق شستشو داده و بعد از چند ساعت بشویید. این کار را هفته‌ای یکبار انجام دهید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا