آخرین نوشته هاسیاحت

جزیره هرمز؛ سفر به سرزمین رویایی جنوب

مثبت زندگی: ماجراجویی در دل طبیعت و کشف رمزورازهای سرزمین‌ها، همیشه مهیج و دوست‌داشتنی بوده است. لذت دانستن، خاصیت جادویی سفر است و هرگاه که مقصد، سرزمینی از جنس رؤیا و راز باشد، این خاصیت خواستنی‌تر و ملموس‌تر خواهد شد. جزیره هرمز حال‌وهوایی به سبک مقصدهای جادویی دارد و یکی از کاریزماتیک‌ترین سرزمین‌هایی است که مسافران جنوب ایران را به سمت خاک خود می‌کشاند.

اگر اهل بوم گردی و سفرهای خاص هستید، کوله‌تان را پر از شوق ماجراجویی کنید تا برای کشف شگفتی‌های ناب این جزیره‌ی جادویی و رفتن به دل خاک رنگارنگ آن آماده شوید.

جادوی جزیره هرمز که تو را به سمت خود می‌کشاند

تصور کنید زیر آفتاب پرهیاهوی جنوب، روی شن‌های خوش‌آب و رنگ ساحل در حال قدم زدن هستید، صدای آرام باد زیر گوش‌تان زمزمه می‌کند و آواز دریا با هر برخوردش به صخره و ساحل، سمفونی جذاب طبیعت جنوب را می‌نوازد. حال‌وهوای بکر ساحل سرخ و امواج آبی و صورتی دریا، چنان روح‌تان را جلا می‌دهد که شیفته‌ی آرامش پرخلسه‌ی خاک سرخ و بهشتی جزیره هرمز خواهید شد.

در این سرزمین، مرزی بین شما و طبیعت نیست و با تمام وجودتان لذت واقعی رهایی در آرامش را تجربه خواهید کرد. این جزیره ویژگی‌های لذت‌بخشی دارد و سکوت و آرامش از این ویژگی‌های پرطرفدار آن است. این سرزمین کوچک جادویی مملو از جاهای دیدنی است که سفر را خواستنی‌تر می‌کند و کشف قدم‌به‌قدم دیدنی‌های آن، شما را غرق در حال‌وهوای یک ماجراجویی فراموش‌نشدنی می‌کند.

این جزیره بیضی‌شکل متعلق به خلیج نیلی فارس است و در ۸کیلومتری بندرعباس، در منطقه استراتژیک تنگه هرمز جا خوش کرده است و به‌دلیل همین موقعیت جغرافیایی خاص خود، اهمیت تاریخی و سیاسی آن کمتر از جاذبه‌ی زیبایی‌اش نیست. هرمز از معدود جزیره‌های جنوب است که چندان دست‌خوش تغییرات نشده و هنوز رد تاریخ پرماجرا و طبیعت بکرش را حفظ کرده است.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه شب‌ها راحت بخوابیم

رنگ‌بازی جزیره، بهشت رؤیایی زمین‌شناسان

جزیره هرمز سرزمین رؤیایی رنگ‌هاست و به‌دلیل تعدد لایه‌های رسوبی و سنگ‌های آتش‌فشانی و تنوع خاک‌های رنگی آن‌ها، این جزیره به بهشت زمین‌شناس‌ها تعبیر می‌شود. هرمز با تپه‌ها و گنبدهای نمکی و همچنین خاک سرخش در بین توریست‌ها مشهور است. اما رنگارنگی خاک هرمز تنها به سرخ محدود نمی‌شود و طیف رنگی دیگری نیز در این جزیره غوغا می‌کند. از خاک‌های خوراکی سرخ گرفته تا رنگ‌های زرد، نارنجی، قهوه‌ای، قرمز، سبز، نقره‌ای، طلایی، سفید، آبی و سیاه که در دره رنگین‌کمان خودنمایی می‌کنند و این جزیره را به تابلویی خوش‌رنگ‌ولعاب تبدیل کرده‌اند.

بیشتر رنگ‌های جزیره هرمز متعلق به سنگ‌های دره رنگین‌کمان است و تنوع طیفِ رنگِ کوه‌های این منطقه، گستره وسیعی از کانی‌های سنگ‌شناسی را پیشِ روی‌تان قرار می‌دهد. باید به سراغ این جعبه مدادرنگی خلیج فارس بروید تا لایه‌های رنگارنگ سنگ‌های مختلف آتش‌فشانی هوش از سرتان ببرد و شما را شیفته‌ای این جزیره جادویی کند.

رنگ‌های رؤیایی، تن‌پوش ساحل رنگی‌ جزیره

ساحل سرخ را باید یکی از زیباترین ساحل‌های رؤیایی جزیره هرمز دانست که به‌شکلی جادویی هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. خاک رنگی آن که حاصل معدن خاک سرخ هرمز در این ناحیه است، تمام ساحل را رنگ بخشیده و همچون قلب تپنده‌ای خون سرخ خود را به آب‌های مجاور ساحل پمپاژ می‌کند تا دریا هم کمی از این خوش‌رنگی را به ارث ببرد.

هر بار که امواج دریا پا در مرز ساحل سرخ می‌گذارند، مقداری از خاک آن را در خود حل می‌کنند و به همین دلیل آب‌های کناری ساحل سرخ جزیره هرمز، به رنگ صورتی جذابی نمایان می‌شود. بدون شک رؤیایی‌ترین غروب دریای ایران، متعلق به ساحل سرخ هرمز است که در آن رنگ‌های تند خورشید با همدستی آب‌های صورتی ساحل، تصویری کارت پستالی از طبیعت بکر را به نمایش می‌گذارند و فضایی هم‌رنگ قصه می‌سازند.

از دیگر رنگ‌های ساحلی جزیره، شن‌های نقره‌ای است که در بخش‌هایی از مناطق ساحلی هرمز دیده می‌شود. این شن‌ها زیر نور آفتاب همچون الماسی درخشان خودنمایی می‌کنند و با انعکاس ظریفی که دارند، جادوی جزیره را کامل می‌کنند.

این نوشته را از دست ندهید  دموکراسی یا دموقراضه؛ روایت پادشاه سرزمین مستبدها

زیستی به رنگ خاک‌های جادویی جزیره

خاک‌های رنگی در آداب غذایی و رسوم فرهنگی و همچنین شیوه‌ی درآمدزایی مردم محلی به شکل ملموسی رخنه کرده است. ساکنان هرمز از خاک سرخ برای ادویه‌ای با عنوان گِلَک در داخل مواد غذایی خود مثل ماهی، ترشی، سس، و نان استفاده می‌کنند و این ادویه از سوغات هرمز هم محسوب می‌شود.

همچنین یکی از آداب‌ورسوم این جزیره که معمولاً در آستانه‌ی نوروز و روز خلیج فارس اجرا می‌شود، طراحی فرش خاکی است که با نقش‌‌ونگار منحصربه‌فردش ساحل جزیره را جلا می‌دهد. مردمان جزیره طرح‌های هندسی و نقش‌ونگارهای افسانه‌ای و خاص بومی هرمز را با استفاده از رنگ‌های متنوع خاک این سرزمین، به‌روی این فرش رسم می‌کنند تا یکی از هنرمندانه‌ترین و خلاقانه‌ترین دیدنی‌های هرمز را پدید آورند.

این خاک‌های رنگی در درآمدزایی و صنعت هم ردی از خود به جا گذاشته است؛ از خاک سرخ جزیره برای صنایعی همچون سرامیک‌سازی، رنگ‌سازی و تولید مواد آرایشی استفاده می‌کنند و بسیاری از مردم محلی منطقه با استخراج این خاک روزگار می‌گذرانند. یکی از دیگر شغل‌هایی که به‌واسطه‌ی این خاک‌های بهشتی پدید آمده است، فروش آن‌ها در بطری‌های شیشه‌ای به توریست‌های منطقه است.

این بطری‌ها ظاهر جذاب و دلفریبی دارند، اما متأسفانه بزرگ‌ترین آسیب را به سرمایه‌ی رنگی جزیره می‌زنند و خریدوفروش و همچنین خروج آن‌ها از جزیره، یکی از عوامل اصلی تخریب زیبایی‌های هرمز است. فراموش نکنیم که خاک هرمز هم مثل دیگر سرمایه‌های زمین ابدی نیست و استفاده از آن‌ها چه برای اثر هنرمندانه‌ای مثل فرش خاکی و چه برای بطری‌های تزئینی، عمرشان را کوتاه می‌کند.

قلعه پرتغالی‌ها، تاریخ مصور جزیره

قلعه پرتغالی‌ها یکی از جذابیت‌های تاریخی جزیره هرمز است که اگر به سراغش بروید، توقف زمان را در این ناحیه احساس می‌کنید. این قلعه عظیم با دیوارها و برج‌های تاریخی خود، حال‌وهوای خاصی به جزیره بخشیده است و آن را مانند داستانی پررمزوراز زیبا کرده است.

این نوشته را از دست ندهید  باید‌ها و نباید‌های روزه‌داری در روز‌های کرونایی

پرتغالی‌ها پس از پی بردن به موقعیت خاص و مهم جزیره در منطقه، آن را اشغال کرده و قلمرو خود را با ساخت این دژ عظیم تثبیت کردند. هنوز هم ردپای پررنگی از تاریخ پرتغالی‌ها همچون توپ‌های بزرگ جنگی در اطراف قلعه خودنمایی می‌کند و تبدیل به دیدنی‌های هرمز شده است. طراحی این قلعه به‌گونه‌ای است که شامل بخش‌هایی همچون کلیسا، آب‌انبار، زندان و… است و معماری جذابی دارد.

دره‌های پررمزوراز، گشتی ماجراجویانه

هرمز جاذبه‌های جادویی فوق‌العاده‌ای دارد که برای هر گردشگری خاطره‌ای فراموش‌نشدنی خواهد ساخت. از جاذبه‌های کاریزماتیک هرمز، دره‌های شگفت‌انگیز آن است که می‌توان به دره سکوت و دره مجسمه‌ها اشاره کرد. وجود بلورها، تپه‌ها و گنبدهای نمکی از دیگر نعمت‌های فراوانی است که می‌شود هرمز را مهد آن دانست.

دره سکوت جولانگاه دنیای نمکی جزیره است و این ماده‌ی سفیدرنگ، با وجود بلورها و گنبدهای نمکی، این بخش از جزیره را به خود اختصاص داده است. سکوت این منطقه خاصیت ذاتی نمک است که صداهای مزاحم را به خود جذب می‌کند و سکوتی افسانه‌ای به فضا می‌بخشد. آرامش و رهایی در خلوت، سوغاتی است که با گشت زدن در این دره نصیب‌تان خواهد شد.

دره مجسمه یا دره تندیس از دیگر دره‌های اسرارآمیز جزیره هرمز است که خوراک ذهن‌های خلاق و خیال‌پرداز است. مجسمه‌ها نامی است که به‌واسطه‌ی وجود صخره‌های عظیم در این منطقه به آن داده شده است. این صخره‌ها با دست طبیعت به‌گونه‌ای تراش خورده‌اند که می‌شود شمایل یک موجود خیالی را در آن تصور کرد.

تعداد تندیس‌های گوناگون در دل این صخره‌ها بستگی به بی‌پروایی نیروی تخیل خودتان دارد که تا چه اندازه می‌تواند نقاط و خطوط مشترک بین تراش‌ها و زاویه‌های این تندیس‌های طبیعی با موجودات خیالی در ذهن شما پیدا کند.

این نوشته را از دست ندهید  آیا بیشتر عرق کردن در ورزش مساوی با چربی‌سوزی بیشتر است؟

موزه نادعلیان، جایی که هنر بومی در آن متولد می‌شود

زنان هنرمند هرمز، قادر به خلق آثار نابی هستند که هر توریستی را مشتاق می‌کند تا غرق در تماشای این خلاقیت‌های هنری شود و آن‌ها را با خود به سوغات ببرد. موزه نادعلیان جایی برای نگهداری آثار هنری بومیان جزیره هرمز است که رنگ‌وبویی از طبیعت دارند.

نقاشی‌هایی با خاک‌های رنگی، سوزن‌دوزی‌هایی که می‌شود در آن اصالت بومی هرمز را تماشا کرد، سنگ‌های حکاکی‌شده و هر حاصل دستی که از ذوق و هنر مردم محلی منطقه جان گرفته است، در موزه نادعلیان پیدا می‌شود. رفتن به این موزه خوش‌آب‌ورنگ و تماشای حاصل دست زنان بومی هرمز، یکی از تجربه‌هایی است که تا مدت‌ها در حافظه‌ی تصویری ذهن‌تان زنده خواهد ماند.

خوشحالی‌های فراموش‌نشدنی روزهای جزیره

اگر از ماجراجویی و سفرهای جذاب بوم‌گردی سر ذوق می‌آیید، حتماً در فصول سرد سال، زمانی را برای رفتن به جزیره جادویی هرمز اختصاص دهید. این جزیره رنگی، در دل خود جذابیت‌های دیدنی نابی دارد که در این مطلب با تعدادی از آن‌ها آشنا شدیم. هرمز با زیبایی‌هایش فرصت‌های خاطره‌ساز بسیاری را برای‌تان به‌وجود می‌آورد تا در آن حسی پر از خوشحالی را لمس کنید.

در کنار کشف و تماشای جاذبه‌های جزیره، می‌توانید غواصی، قایق‌سواری و همچنین گشت‌زنی با دوچرخه را هم تجربه کنید و خودتان را با قاب‌های زنده و زیبایی از حیوان‌های ساکن جزیره و پرندگان بومی و مهاجر آن سرگرم کنید. از هرمزگردی، خاطرات و چطوری‌های این سفر مهیج برای ما بنویسید و زیبایی‌هایش را با دیگر مشتاقان سفر شریک شوید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + هفت =

دکمه بازگشت به بالا