سیاحت

جاهای دیدنی کاشان، بهشت تاریخ و طبیعت ایران

مثبت زندگی: کاشان یکی از شهرهای پررفت‌وآمد ایران است؛ شهری که با وجود وسعت کم، وجب به وجب، می‌توان در آن دیدنی‌های طبیعی و خانه‌های تاریخی را دید و از این جهت است که به آن لقب مروارید کویر را داده‌اند. این مروارید کوچک و زیبا در حوزه‌ی مالکیت استان اصفهان قرار دارد، اما آن‌قدر مستقل و معروف است که به‌تنهایی و بدون بردن نام اصفهان می‌توان فهمید که مکان‌های دیدنی‌ و منحصربه‌فردی در آن قرار گرفته است. در این مقاله، گوشه‌ای از زیبایی جاهای دیدنی کاشان را برایتان به تصویر می‌کشیم. همسفر ما باشید.

گشتی در جاهای دیدنی کاشان

اگر مسافر این شهر گرم و جذاب کویری هستید، بهتر است بدانید که بازدید از جاهای دیدنی کاشان بیشتر از یک روز از شما وقت خواهد گرفت. صرف نظر از تعداد زیاد جاذبه‌های گردشگری، هر جاذبه گردشگری می‌تواند ساعت‌ها شما را به خود مشغول کند. این اتفاق چندان هم عجیب نیست، زیرا این بخش زیبا از سرزمین ایران، مهد تمدن و فرهنگ سنتی ایران است و می‌توان گفت حدود ۷۰۰۰ سال سابقه‌ی شهرنشینی دارد. پس کوله بارتان را ببندید و در صفحه‌های تاریخ این خطه‌ی شگفت‌انگیز غرق شوید. جاهای دیدنی کاشان تنوع بسیاری دارند. برای دیدن آن‌ها بهتر است بر اساس مسیر دیدنی‌ها را اولویت‌بندی کنید. به‌یاد داشته باشید که در روزهای شهادت و سوگواری، اماکان بازدید از آثار باستانی و جاذبه‌های تاریخی وجود ندارد.

خانه عباسیان ، معماری متقارن قاجار

محله‌ٔ سلطان امیر احمد را می‌توان یکی از اصیل‌ترین محله‌های شهر کاشان دانست؛ محله‌ای پر از خاطرات قدیمی و تاریخی که دوره‌های مختلف را به خود دیده است. خانه عباسیان در این محله قرار گرفته است. هنگام نزدیک شدن به باغ متوجه می‌شوید که به باغی در دل شهری کویری نزدیک می‌شوید. جایی که می‌توان با قاطعیت گفت که پر از صفا، زیبایی و حس نوستالژیک است.

تاریخچه خانه عباسیان

این مجموعه تاریخی به درخواست حاج محمد ابراهیم، تاجر کاشی، ساخته شد. از نام معمارِ مجموعه هیچ اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما روایت‌های تاریخی نشان می‌دهند که این خانه در طول ۲۰ سال ساخته و تکمیل شده است. پس از عبور از شیب ورودی خانه، هشتی بی‌نظیر آن در مقابل شما نقش می‌بندد. این عمارت آجری آن‌قدر زیبا و شگفت‌انگیز است که نامزد دریافت جایزه‌ی زیباترین معماری ایران شده است. هشتی دو شاخه است که نشان می‌دهد بخشی برای ورود اهالی خانه بوده و بخش دیگر به عبور و مرور خدمه‌ی عمارت اختصاص داشته است.

این نوشته را از دست ندهید  محلات؛ سفر به هلند ایران

تقارن در معماری

زیبایی عمارت تنها در نقاشی‌های دیوار، گچ‌بری‌های ماهرانه و پنجره‌های ارسی رنگارنگ خلاصه نمی‌شود. بلکه تقارن در معماری، این بنا را به یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی کاشان تبدیل کرده است. تقارن موضوعی است که معماران از شروع ساخت یک بنا تا پایان، با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، اما معمارِ خانه عباسیان در حدود بیش از صد سال پیش از این ویژگی در ساخت بنای خود استفاده کرده است. جالب است بدانید اگر در وسط هر ضلع، خطی فرضی رسم کنید، تصویری قرینه در هر دو سمت آن خواهید دید و این شگفتی معماری در دوره‌ی قاجار به حساب می‌آید.

آدرس: خیابان علوی، کوی سلطان امیر احمد

خانه عامری‌ها، مهمان‌سرایی به وسعت تاریخ

خیابان علوی را می‌توان معبر تاریخ شهر کاشان دانست. عمارت‌ها و باغ‌های بسیاری را که در این راسته قرار گرفته‌اند، می‌توان یک به یک دید و در هنر دوره‌های مختلف تاریخی ایران غرق شد. خانه عامری‌ها یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان است که تاریخ ساخت آن به دوران زندیه بازمی‌گردد. علاوه‌براین، یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های تاریخی نیز هست. بخش‌های اندرونی و بیرونی با ایوان‌های بلند، مهمانخانه، حیاط خدمه و ۸۵ اتاق، بخش‌های مختلف این عمارت را تشکیل می‌دهند.

استراحت در هتل سنتی عامری‌‌ها

شاید یکی از خوشایندترین حس‌ها برای افرادی که به سفر و به ویژه جاذبه‌های تاریخی علاقه‌مند هستند، تجربه‌ی زندگی در روزگاران تاریخی است. مجموعه تاریخی عامری‌ها این امکان را برای تاریخ‌دوستان فراهم کرده است. پس از آنکه این مجموعه به حمایت میراث فرهنگی درآمد، در بخش‌هایی از آن وسایل رفاه و آسایش آماده و همچنین، هتل سنتی عامری‌ها افتتاح شد. در این مکان، تالار آینه نیز میزبان مهمانان است و رستوران سنتی نیز می‌تواند پذیرای بازدیدگنندگان در این عمارت قدیمی باشد.

این نوشته را از دست ندهید  ۵ مکان دیدنی در ایران که باید با آنها عکس داشته باشیم

آدرس: کاشان، خیابان علوی، بن‌بست باستان هفتم

تپه‌های سیلک، مهد تمدن

این تپه‌ها در منطقه‌ای وسیع قرار دارند که در دلِ آن، تمدنی چندهزارساله یافت شده است. تپه‌های سیلک را به همین دلیل بهشت باستان‌شناسان نیز می‌نامند. حدود پنج هزار سال پیش، هنگامی که مردم به‌دنبال جایی برای استقرار و سکونت بودند، تپه‌های سیلک میزبان آنان شد، جایی که البته به روایت تاریخ‌نگاران منطقه‌ای سرسبز بود و با امروزش تفاوت بسیاری داشت

سال ۱۳۱۰ بود که اشیای عتیقه بسیاری از دل این تپه‌ها بیرون کشیده شد، اما سال‌ها بعد هویت اصیل و تاریخی منطقه به‌درستی برای مردم روشن شد؛ تا آنجا که تعدادی از این اشیای به‌دست‌آمده به موزه‌ی لوور پاریس منتقل شد. اگر مسافر شهر کاشان هستید هم می‌توانید در این تپه‌ها قدم بزنید و به موزه‌ی اشیاء منطقه که در مجموعه دایر است، نگاهی بیندازید.

آدرس: ۴ کیلومتری جنوب غرب کاشان، نزدیک به روستای ديزچه (جاده کاشان به فین)

شهر زیرزمینی نوش آباد، شهری در اعماق زمین

شاید تصور اینکه در دوره‌ی ساسانیان شهری در اعماق زمین وجود داشته کمی عجیب و دور از ذهن بیاید، اما واقعیت این‌طور است! شهر زیرزمینی اویی در نوش آباد کاشان کشف شده و سابقه‌ای حدود ۱۵۰۰ ساله دارد. سال ۱۳۸۵ و درست هنگامی که یکی از اهالی شهر در حال حفاری خانه‌ی خود بود، به‌طور اتفاقی کشف شد.

این شهر زیرزمینی مجموعه‌ای از دالان‌های تودرتو است و به‌عنوان پناهگاه در هنگام حمله‌ی دشمن (احتمالا حمله‌ی مغول‌ها) استفاده می‌شد. شهر زیرزمینی گویی کاملا دست‌کن است و یکی از جاذبه‌های مهم شهر کاشان به حساب می‌آید.

این نوشته را از دست ندهید  جاهای دیدنی بروجرد را بشناسید

آدرس: کاشان، نوش آباد

خانه بروجردی‌ها، عروس خانه‌های کاشان

ویژگی معماری این خانه علاوه بر زیبایی بی‌حد‌وحصر، کارایی آن است. خانه بروجردی‌ها ثمره‌ی عشق سید مهدی نطنزی به دختر حاج جعفر طباطبائی است. خان بزرگ طباطبائی شرط کرده بود که تنها در صورتی اجازه‌ی ازدواج او با دخترش را می‌دهد، که خانه‌ای درخور شأن و مقام آنان و به زیبایی خانه طباطبائی‌ها بسازد. این شرط باعث شد تا مرد عاشق‌پیشه خانه‌ای منحصر‌به‌فرد و بی‌نظیر در شهر کاشان بنا کند. همه‌ی بخش‌های عمارت نقشی از هنر دارد. از اندرونی و بیرونی و راهروها تا حیاط زمستان‌نشین و آشپزخانه، همگی معماری بسیار زیبا و تزئینات سنتی ایرانی را دارند.

بادگیرهای خاص عمارت بروجردی‌ها

بادگیرها را می‌توان یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز این خانه با سایر جاهای دیدنی کاشان دانست؛ بادگیرهای با معماری هلالی‌شکل که به‌صورت قرینه ساخته شده‌اند. این سبک از معماری علاوه بر زیبایی، به تهویه‌ی هوای عمارت به‌ویژه در بخش اندرونی کمک می‌کرد و باعث ایجاد جریان هوا می‌شد.

آدرس: محله سلطان امیر احمد، خیابان علوی

حمام فین کاشان، قتلگاه صدراعظم محبوب

باغ و حمام فین از معروف‌ترین جاهای دیدنی کاشان هستند؛ باغی که با عمارت زیبایش در گذشته یکی از مهم‌ترین بناهای حکومتی به حساب می‌آمد. اما اصلی‌ترین علت شهرت باغ فین را می‌توان حمام فین دانست. این حمام در ضلع غربی باغ قرار گرفته و شاهد یکی از اتفاقات مهم تاریخ، یعنی قتل صدراعظم بوده است. این بنا در سال ۱۳۱۴ به ثبت ملی رسید.

قدم زدن در باغ یکی از لطف‌های سفر به کاشان است. در بخشی از باغ، حوض بزرگی قرار دارد که به حوض آرزوها معروف شده است. قدیمی‌ها معتقدند برای برآورده شدن آرزو باید سکه‌ای را به درون گودال چاه بیندازید.

این نوشته را از دست ندهید  شهرهای ناپدید شده‌ای که روزی وجود داشتند

آدرس: شش کیلومتری جنوب کاشان، انتهای خیابان امیرکبیر، روستای فین قدیم

بازار کاشان، خرید در تیمچه‌های قدیم کاشان

بازار کاشان فقط بازاری برای خرید کردن نیست؛ بلکه می‌توان آن را دالانی در تاریخ دانست. بازاری که معماری منحصربه‌فردش آن را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان تبدیل کرده است. این بازار در دوره‌ی صفویه ساخته شده و دارای رواق‌های زیبای هلالی با کاشی‌کاری و گچ‌بری‌های متنوع و زیباست. حضور در این بازار هم فال است و هم تماشا! زیرا علاوه بر دیدن یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ایران می‌توانید سوغاتی هم بخرید.

آدرس: تقاطع خیابان باباافضل و میدان کمال‌الملک تا دروازه دولت

قمصر، مهد گل محمدی

قمصر شهری از توابع کاشان است که بسیاری از گردشگران بعد از بازدید از کاشان به آن سر می‌زنند. فصل بهار پررونق‌ترین زمان سفر به قمصر است. در این فصل دشت‌های گل محمدی رنگین می‌شوند و گلاب‌گیری یکی از اتفاقات مهم گردشگری در این منطقه به حساب می‌آید. اگر در فصل بهار مسافر کاشان هستید، این جشنواره‌ی خوش‌رنگ‌وبو را از دست ندهید.

خانه موزه عروسک، تجدید پیمان با خاطرات کودکی

کافی است که پا به درون این عمارت قاجاری قدیمی بگذارید تا حال‌وهوای آن شما را به شور و شعف وا دارد. این خانه قدیمی به موزه اسباب‌بازی تبدیل شده و در آن می‌توانید خاطره‌انگیزترین اسباب‌های سرگرمی کودکی در گذشته را ببینید. فرفره‌ها، عروسک‌های دست‌ساز و بازی‌های فکری قدیمی همه دست به دست هم می‌دهند تا خاطره‌ایی زیبا از حضور شما بسازند.

تعدادی از اتاق‌های عمارت به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شده و شب‌ها مراسم‌هایی مانند بازی‌های دسته‌جمعی در حیاط برگزار می‌شود.

آدرس: خیابان فاضل نراقی، خیابان علوی، باستان ششم، روبه‌روی خانه طباطبائی‌ها، بن‌بست علامه، پلاک ۴۳

این‌ها تنها بخشی از زیبایی‌های کاشان، شهر تاریخ و فرهنگ، هستند. اگر شما هم از این مکان‌های زیبا خاطراتی دارید، ما را شریک روایت‌های سفر خود کنید.

منبع
چطور
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا