بدانیم

جالب‌ترین فستیوال‌های ایران

مثبت زندگی: مراسم‌ها و جشن‌های مذهبی و فرهنگی بسیار زیادی در ایران وجود دارند که به صورت سالیانه برگزار می‌شوند. شرکت کردن در هر کدام از این مراسم‌ها قطع به یقین دید متفاوتی را نسبت به ایران در شما ایجاد می‌کند. در این مطلب قصد داریم به معرفی فستیوال‌های معروف ایران بپردازیم.

عید نوروز

عید-نوروز

نوروز، سال نو ایرانی است که در اول فروردین جشن گرفته می‌شود. در این زمان در خیابان‌ها ازدحام عظیمی از مردم دیده می‌شوند که با شور و اشتیاق فراوان برای سفره هفت سین خود ظروف سرامیکی و ماهی قرمز می‌خرند. حاجی فیروز نیز یک شخصیت بشاش است که در خیابان‌ها آواز می‌خواند و تنبک خود را به صدا در می‌آورد تا فرا رسیدن سال جدید را به همگان اعلام کند و نوید بخش شادی برای مردم باشد. در اولین هفته تعطیلات، یعنی زمانی که تهرانی‌ها به شمال می‌روند می‌توانید به پایتخت سفر کنید و از هوای پاک و خیابان‌های خلوت آن لذت ببرید.

چهارشنبه سوری

چهارشنبه-سوری

در شبانگاه آخرین چهارشنبه سالِ قبل از نوروز، ایرانیان در سرتاسر کشور، چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سرخ را که ریشه‌ای زرتشتی دارد، جشن می‌گیرند. در این جشن سالیانه، آسمان شب با آتش بازی‌هایی که مردم به پا می‌کنند تابناک و درخشان می‌شود. خیل عظیمی از مردم از روی آتش‌هایی که در خیابان‌ها به پا می‌کنند می‌پرند و همزمان می‌خوانند سرخی تو از من، زردی من از تو. این شعر بر این دلالت دارد که شما حال و احوال بد خود را به آتش می‌دهید و انرژی و گرمای آن را دریافت می‌کنید. چهارشنبه سوری را می‌توان از فستیوال‌های معروف ایران دانست.

سیزده به در

سیزده-به-در

ایرانی‌ها سیزدهمین و آخرین روز نوروز را در سیزده به در جشن می‌گیرند. در این روز پارک‌ها مملو از خانواده‌هایی است که به بازی کردن، کباب درست کردن و نوشیدن چای می‌پردازند.

این نوشته را از دست ندهید  ۳ مرحله جهت تعیین سایز انگشت برای انگشتر

جشن گلاب‌گیری کاشان

جشن گلاب‌گیری کاشان

این جشن تماشایی با بوی خوش گل محمدی همراه است. کاشان به دلیل خانه‌های تاریخی که دارد بسیار معروف و شناخته شده است. در این شهر صحرایی غنچه‌های معطر و صورتی رنگ گل محمدی به وفور شکوفه می‌زنند و در سرتاسر ناحیه قمصر پخش می‌شوند. در فاصله بین ماه‌های خرداد و تیر می‌توان در این جشن که در آن آب گل‌های ظریف محمدی را استخراج می‌کنند شرکت کنید و چند بطری گلاب برای استفاده در غذاها و یا مراقبت از پوست، همراه خود ببرید.

جشن برداشت زعفران

جشن برداشت زعفران

گرانترین ادویه جهان، زعفران، در غذاهای ایرانی بسیار زیاد استفاده می‌شود. پس چرا در فصل پاییز برای تماشا و انتخاب این بنفشه‌های زیبا به ایران سفر نکنید؟ استان خراسان جنوبی به دلیل داشتن مزارع فراوان زعفران رتبه اول را در ایران دارد و پس از آن شهر نطنز در رتبه بعدی است. کاشت زعفران می‌تواند قشر عظیمی از زنان و دختران روستایی را به کار گیرد و نه تنها باعث سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت آنان می‌شود بلکه می‌تواند از این راه کمک مؤثری به اقتصاد خانوار بنماید. برای چیدن گل‌ها پیش از آنکه خورشید صبحگاهی اشعه نارنجی خود را بر مزرعه پوشیده از گل بتاباند، برداشت شروع و تا ساعت ۹ صبح ادامه می‌یابد. عملیات گل چینی حدودا ۱۵ تا ۲۵ روز به طول می‌انجامد.

یلدا

یلدا

یلدا به طولانی‌ترین شب سال (یا انقلاب زمستانی) گفته می‌شود و مردم ایران این شب را به عنوان شب پیروزی روشنی بر تاریکی و خوبی بر بدی جشن می‌گیرند. در شب یلدا ایرانیان به خواندن منظومه حماسی شاهنامه و گرفتن فال حافظ می‌پردازند و به خوردن تنقلات و میوه‌های قرمز رنگ مانند انار و هندوانه که سمبل قرمزی بامداد و سلطه همیشگی روشنی هستند مشغول می‌شوند.

این نوشته را از دست ندهید  تکلیف یارانه بعد از طلاق چه می‌شود؟

تاسوعا

تاسوعا

تاسوعا نهمین روز از ماه محرم است و نشانگر سالگرد شهادت امام حسین(ع)، امام سوم شیعیان در قرن هفتم میلادی است. در سرتاسر کشور مردم به صورت دسته‌هایی در خیابان‌ها یا مساجد گرد هم می‌آیند و هماهنگ با یکدیگر سینه می‌زنند. در این میان غذای نذری هم توزیع می‌شود. مراسم تاسوعا در شهرهای زنجان یا یزد به خوبی و نظم هرچه بیشتر برگزار می‌شود. این مراسم مذهبی توجه افراد را به اسلام شیعیان در ایران، بیشتر جلب می‌کند.

عاشورا

عاشورا

دهمین روز از ماه محرم مصادف با شهادت امام حسین (ع) است. در این روز مراسم غم انگیز تعذیه (به عنوان یکی از میراث‌های فرهنگی در یونسکو به ثبت رسیده است) برگزار می‌شود که جلوه‌گر شهادت امام حسین(ع) و یارانش در نبرد کربلا است. این مراسم در تمامی شهرها برگزار می‌شود. در خرم آباد، محلی‌ها به نشانه‌ی غم و اندوه در مراسم مذهبی خره مالی شرکت می‌کنند. عاشورا نیز همانند تاسوعا فرصت مناسبی برای کسب اطلاعات در مورد اسلام شیعیان در ایران به حساب می‌آید. عاشورا یکی از بزرگترین فستیوال‌های ایران و حتی جهان محسوب می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + پنج =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا