سیاحت

جاذبه‌های گردشگری جهان که مشابه آنها در ایران وجود دارد

مثبت زندگی: در سال‌های اخیر و با افزایش قیمت ارز، سفر به خارج از ایران برای بسیاری از گردشگران مقرون‌به‌صرفه نیست. کافی است نگاهی به قیمت تورهای خارجی بیندازیم. بسیاری از علاقه‌مندان به سفر با این هزینه‌های نسبتا بالا، قید سفرهای خارجی را زده‌اند اما ناراحت نباشید؛ قرار نیست داستان سفر و گردشگری همین‌جا به پایان برسد. اگر تا امروز طبیعت ایران را دست‌کم می‌گرفتید، با خواندن این مطلب حتما نظرتان تغییر خواهد کرد. خوب است حالا که سفرهای خارجی سخت‌تر شده است، نگاهی به جاذبه‌های طبیعی ایران بیندازیم: جاذبه‌هایی که مشابه خارجی‌شان بسیار مشهور است و سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می‌کند.

آبشار خزه‌ای کبودوال و آبشار خزه‌ای بیگار رومانی

گلستان سرزمین آبشارهایی است که مانند گنجینه‌ای در دل جنگل‌های انبوه هیرکانی پنهان شده‌اند. یکی از زیباترین آبشارهای این استان، آبشار خزه‌ای کبودوال است. این آبشار تنها آبشار خزه‌ای ایران است و در ۵کیلومتری شهرستان علی‌آباد کتول قرار دارد. آبشار کبودوال شباهت بسیار زیادی به آبشار خزه‌ای بیگار رومانی دارد. آبشار بیگار رومانی زیباترین آبشار این کشور است و در کوهستان آنینا و میان دو شهر اوراویتا و بوزگویچی قرار دارد. هر دو آبشار با خزه‌های زیبا و همیشه‌سبز پوشیده شده‌اند که منظره‌ای بسیار رؤیایی ایجاد می‌کنند.

چطور به آبشار خزه‌ای کبودوال برسیم؟

جاذبه‌های گردشگری جهان که مشابه آنها در ایران وجود دارد
آبشار کبودوال در استان گلستان

کافی است از استان گلستان، خودتان را به علی‌آباد کتول برسانید. در ۵کیلومتری علی‌آباد کتول، به پارک جنگلی این شهر خواهید رسید. با حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی از پارک جنگلی علی‌آباد کتول، به آبشار خزه‌ای کبودوال می‌رسید.

جاذبه‌های گردشگری جهان که مشابه آنها در ایران وجود دارد
آبشار بیگار در رومانی

تنگه کافرین ایلام و جزیره فی‌فی، پوکت تایلند

اگر قصد سفر به استان ایلام دارید، حتما به شهرستان بدره و ارتفاعات کبیرکوه سر بزنید. کنار سد سیمره، تنگه‌ای قرار دارد که زیبایی‌اش احتمالا نفس‌تان را بند خواهد آورد. تنگه کافرین یا تنگه شداد یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های شهرستان بدره و استان ایلام است که به‌لحاظ تاریخی و باستان‌شناختی هم بسیار بااهمیت و ارزشمند است. قدمت زندگی بشر در این منطقه به حدود ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، یعنی زمانی حوالی میانه‌های عصر مفرغ. جالب است بدانید که منظرهٔ تنگه کافرین شباهت بسیار زیادی با جزیره فی‌فی در پوکت تایلند دارد: جایی که همه‌ساله، بسیاری از گردشگران خارجی، ازجمله گردشگران ایرانی را به خود جذب می‌کند. پس این بار قبل رزروکردن بلیط تایلند، به سفر به استان زیبای ایلام هم فکر کنید!

چطور به تنگه کافرین ایلام برسیم؟

برای رسیدن به تنگه کافرین خودتان را به ایلام برسانید. وارد جاده دره‌شهر-ایلام شوید و به مسیرتان ادامه بدهید تا به دوراهی برسید. مسیر سمت راست را انتخاب کنید و جاده خاکی را طی کنید تا به تنگه کافرین برسید.

جاذبه‌های گردشگری جهان که مشابه آنها در ایران وجود دارد
تنگه کافرین در ایلام
جاذبه‌های گردشگری جهان که مشابه آنها در ایران وجود دارد
جزیره فی‌فی در پوکت، تایلند

دودکش جن ماه‌نشان زنجان و برایس‌کنیون در یوتای آمریکا

در ۱۲۰کیلومتری شهرستان زنجان و درست ۲۰ کیلومتر دورتر از شهرستان ماه‌نشان، پدیده طبیعی جالبی قرار گرفته‌ است که محلی‌ها به آن «دودکش جن» می‌گویند. این پدیده اسرارآمیز طبیعی در علم زمین‌‌شناسی هودو (Hoodoo) نامیده می‌شود. هودو ارزش علمی بالایی دارد. هودودها درواقع ستون‌هایی بلند و از خاک رس هستند که براثر فرسایش به این شکل در آمده‌اند. تخته‌سنگ‌های سر این ستون‌ها آنها را به‌شکل قارچ درآورده‌ است. در زنجان، محلی‌ها اعتقاد داشته‌اند که این سازهٔ عجیب‌وغریب کار موجودات ماوراءالطبیعی است؛ به همین دلیل، به آن دودکش جن می‌گویند.

این نوشته را از دست ندهید  7 مکان در قزوین که حتما باید آن‌ها را ببینید!

یکی از معروف‌ترین هودوهای جهان در پارک ملی برایس‌کنیون یوتا در آمریکا قرار دارد. شباهت زیاد دودکش جن و هودوهای برایس‌کنیون هم در نوع خود جالب‌توجه است. نکتهٔ ناراحت‌کننده درمورد دودکش جن زنجان این است که متأسفانه هیچ نظارتی بر حفظ این میراث ارزشمند ملی صورت نمی‌گیرد و هودوها در حال تخریب هستند.

چطور به دودکش جن در ماه‌نشان زنجان برسیم؟

دودکش جن ماه‌نشان

از زنجان به‌سمت ماه‌نشان حرکت کنید. در ۱۲۰کیلومتری زنجان، درست ۲۰ کیلومتر مانده به ماه‌نشان، می‌توانید در حوالی روستای بهستان، دودکش جن یا هودو را پیدا کنید.

پارک ملی برایس‌کنیون در یوتا

تنگه شیرز لرستان و تنگه پادشاهان استرالیا

محل تلاقی سه استان ایلام، لرستان و کرمانشاه شاهد یکی از زیباترین مناطق طبیعی ایران است. این منطقهٔ اعجاب‌انگیز که در شهرستان کوهدشت قرار گرفته‌ است، تنگه شیرز نام دارد. این تنگه ۵ کیلومتر طول دارد و یکی از گرندکانیون‌های ایرانی است. صخره‌هایی که در مناطقی از تنگه به ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر می‌رسند، این تنگه را بسیار متفاوت و زیبا کرده‌اند. ویژگی‌های طبیعی تنگهٔ شیرز، چشمه‌ها و رودخانه‌هایی که در دل صخره‌های بلند آن می‌جوشند، این دره زیبا را به یکی از جاذبه‌های بالقوۀ جذب گردشگر تبدیل کرده‌ است. جالب است بدانید که تنگه شیرز لرستان یک خواهر دوقلو در آن طرف دنیا دارد: تنگه پادشاهان (Kings Canyon) یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ژئوتوریسم (گردشگری زمین‌شناختی در طبیعت بی‌جان) استرالیا است و در پارک ملی واتارکا در تریتوری شمالی جای دارد.

چطور به تنگه شیرز برسیم؟

تنگه شیزر لرستان

از خرم‌آباد به سمت شهرستان کوهدشت رانندگی کنید. از کوهدشت، خودتان را به روستای اولاد قباد برسانید. ۲ کیلومتر که در مسیر خاکی راندید، می‌توانید این تنگه زیبا را ببینید.

تنگه پادشاهان استرالیا

دره خزینه لرستان و گرندکانیون آریزونای آمریکا

اگر تابه‌حال قانع نشده‌اید که جاذبه‌های جغرافیایی بزرگِ جهان همزادهای جذابی در ایران دارند، احتمالا با دیدن این تصاویر قانع خواهید شد. دره خزینه لرستان در مسیر پلدختر به اندیمشک، در جوار روستای خزینه قرار گرفته‌ است. وجود پل معلقی به‌طول ۱۱۲ متر و ارتفاع ۸۵ متر، به جذابیت‌های این دره افزوده است. این پل معلق مرتفع‌ترین پل معلق ایران است. پس اگر عاشق ارتفاع و هیجان هستید، پیاده‌روی بر روی این پل را از دست ندهید. این دره زیبا که یکی از جالب‌ترین عوارض جغرافیایی ایران است، شباهت زیادی با گرندکانیون آریزونا واقع در آمریکا دارد.

چطور به دره خزینه برسیم؟

دره خزینه در استان لرستان
گرندکانیون آریزونا

برای رسیدن به دره خزینه کافی است از سمت پلدختر وارد جاده پلدختر به اندیمشک شوید. بعد از طی حدود ۴۴ کیلومتر به روستای خزینه می‌رسید. در مسیر روستا و در اطراف کارگاه احداث سد کرخه ۲، می‌توانید دره خزینه را پیدا کنید.

روستای کندوان آذربایجان شرقی و کاپادوکیه ترکیه

احتمالا بسیاری از شما اسم روستای کندوان آذربایجان شرقی را شنیده‌اید: روستایی صخره‌ای در دل کوه‌های آذربایجان شرقی که قدمتی بسیار زیاد دارد. سالانه هزاران گردشگر برای دیدن روستای کندوان به آذربایجان شرقی سفر می‌کنند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید این روستای زیبا و بکر همزادی مشهور در ترکیه دارد. روستای کاپادوکیه در ترکیه، شباهت بسیار زیادی با روستای کندوان آذربایجان شرقی دارد. این روستا سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می‌کند و یکی از جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  راه‌های کنترل خشم - قسمت ۴

چطور به روستای کندوان برسیم؟

از تبریز به‌سمت شهرستان اسکو حرکت کنید. بعد از طی ۶۰ کیلومتر می‌توانید این روستای بی‌نظیر را در برابر خودتان ببینید.

روستای کندوان در شهرستان اسکو
کاپادوکیه در ترکیه

کوه‌های رنگین‌کمانی آلاداغ‌لار زنجان و ژانگی‌دانکسیای چین

اگر فکر می‌کنید رنگین‌کمان را فقط در آسمان می‌توانید ببینید، سخت در اشتباهید! کافی است سری به استان زنجان و شهرستان ماه‌نشان بزنید تا خاک دست‌ودل‌باز این شهرستان، زیبایی طبیعت را به شما ارزانی کند. رسوبات معدنی در خاک این منطقه به‌طور طبیعی طیف رنگ‌های زیبایی به زمین ماه‌نشان بخشیده‌اند. شما می‌توانید رنگین‌کمان آرمیده در خاک این منطقه را ببینید و از زیبایی‌اش لذت ببرید. جالب است بدانید که پارک ملی ژانگی‌دانکسیا در چین دقیقا شبیه به ماه‌نشان زنجان است و به همین دلیل همه‌ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

چطور به کوه‌های آلاداغ‌لار برسیم؟

می‌توانید از ماهنشان حرکت کنید. مسیر اتوبان زنجان به تبریز، حدود ۲۵کیلومتری شهرستان تبریز، کوه‌های رنگی آلاداغ‌لار را پیدا کنید. این کوه‌ها درست در میانه این اتوبان قرار گرفته‌اند.

کوه‌های رنگین‌کمانی آلاداغ‌لار زنجان
ژانگی‌دانکسیای چین

بندر پزم‌تیاب سیستان‌وبلوچستان و ساحل دِردل‌دور انگلستان

استان سیستان‌وبلوچستان یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های جغرافیایی ایران است. متأسفانه به جذابیت‌های طبیعی این استان زیبا توجه زیادی نشده‌ است و زیبایی این استان کمتر شناخته شده‌ است. اگر دوست دارید به مکان‌های ناشناختۀ جغرافیایی سفر کنید و از شگفتی طبیعت لذت ببرید، حتما سیستان‌وبلوچستان را در برنامه سفرتان قرار دهید. یکی از زیبایی‌هایی این استان، سواحل صخره‌ای مکران است که با طبیعت بکر و بی‌نظیر خود میزبان شما خواهد بود. در میان این سواحل، ساحل بندر پزم‌تیاب، با صخره‌های زیبایش، چشم‌نوازی می‌کند. این جاذبه به ساحل صخره‌ای دِردل‌دور (Durdle Door) انگلستان بسیار شبیه است. ساحل دردل‌دور در میراث آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری انگلستان است.

چطور به بندر پزم تیاب برسیم؟

از چابهار به‌سمت شهرستان کنارک حرکت کنید. پس از طی ۵۰ کیلومتر، در ۶کیلومتری شهرستان کنارک، به بندر پزم‌تیاب خواهید رسید.

بندر پزم‌تیاب در استان سیستان‌وبلوچستان
ساحل دردل‌دور در انگلستان

کوه‌های مریخی چابهار و کوه‌های مریخی آتاکاما در شیلی

کوه‌های مریخی اصطلاحا به زمین‌های ناهمواری اطلاق می‌شود که براثر خشکی زیاد به این شکل درآمده‌اند. شباهت زیاد این ناهمواری‌ها با سطح مریخ، دلیل اصلی نام‌گذاری آن است. شاید کوه‌های مریخی چابهار برایتان چندان آشنا نباشد؛ اما مطمئن باشید که بعد از دیدن مناظر زیبای آن، شوکه خواهید شد. این کوه‌ها شباهت بسیار زیادی با همزاد خود در شیلی دارند. منظره‌ای که کوه‌های مریخی آتاکاما در شیلی ایجاد می‌کنند آن‌قدر جذاب است که همه‌ساله گردشگران زیادی را از نقاط مختلف جهان راهی این منطقه می‌کند: جایی که بیابان‌های خشک آن لقب خشک‌ترین نقطهٔ زمین را از آن خود کرده‌اند. منظرهٔ کوه‌های مریخی در منطقهٔ سن‌پدرو آن‌قدر برای گردشگران جذاب است که این نقطه را تبدیل به یکی از سه منطقه مهم گردشگری شیلی کرده‌ است.

این نوشته را از دست ندهید  نکاتی برای پوشیدن پیراهن چهارخانه مردانه در فصل پاييز

چطور به کوه‌های مریخی چابهار برسیم؟

کافی است در استان سیستان‌وبلوچستان از سمت چابهار به بندر گواتر سفر کنید تا بعد از طی ۵۰ کیلومتر، با کوه‌های مریخی چابهار روبه‌رو شوید.

کوه‌های مریخی آتاکاما در شیلی

بندر بریس سیستان‌وبلوچستان و سواحل بوندا کلیفس استرالیا

هرچه از جاذبه‌های جغرافیایی بکر استان زیبای سیستان‌وبلوچستان بگوییم، کم است! بندر بریس یکی از بنادر معروف ماهیگیری در استان سیستان‌وبلوچستان است. این بندر به سواحل صخره‌ای زیبا و چشم‌نواز هم شهرت دارد: سواحلی که شباهت زیادی با سواحل بوندا کلیفس (Bunda cliffs) استرالیا دارند.

چطور به بندر بریس برسیم؟

حدودا ۶۰ کیلومتر از چابهار به‌سمت سواحل مکران برانید. بعد از ردکردن کوه‌های مریخی، به بندر بریس خواهید رسید.

بندر بریس در چابهار
سواحل بوندا کلیفس در استرالیا

جاده ساحلی چابهار به بندر گواتر و گریت‌اوشن‌رود استرالیا

اگر فکر کردید که قرار است به این زودی‌ها دست از سر چابهار برداریم، سخت در اشتباهید. استان سیستان‌وبلوچستان آن‌قدر مناطق شگفت‌انگیز و جذاب دارد که می‌شود یک کتاب درباره آن نوشت. شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از جذاب‌ترین جاده‌های ساحلی ایران در این استان واقع شده‌ است. جاده ساحلی چابهار به بندر گواتر منظره بسیار جذابی دارد: از یک‌سو در کنار صخره‌های سربه‌فلک‌کشیده و از سوی دیگر در کنار دریا واقع شده‌ است. این جاده شباهت بسیار زیادی با گریت‌اوشن‌رود (Great Ocean Road) استرالیا دارد: جاده‌ای که به‌خاطر زیبایی‌های منحصربه‌فردش، شهرتی جهانی یافته‌ است. می‌بینید؟ کافی است کمی به جاذبه‌های طبیعی این استان توجه شود تا این استان به شهرتی جهانی برسد.

چطور به جاده ساحلی چابهار برسیم؟

از چابهار به‌سمت شرق یعنی دریای مکران حرکت کنید. طولی نخواهد کشید که به جاده ساحلی خواهید رسید.

جاده ساحلی چابهار
گریت‌اوشن‌رود در استرالیا

بندر تنگ سیستان‌وبلوچستان و سواحل کویری نامیبیا

تابه‌حال به تلفیق کویر و دریا فکر کرده‌اید؟ به جایی که کویر و دریا به هم می‌پیوندند. تناقض عجیبی است، نه؟ خب اگر تابه‌حال با چنین پدیده‌ای روبه‌رو نشده‌اید، باید به شما بگوییم که استان جذاب سیستان‌وبلوچستان یکی از این مناظر ناب و بکر را در خود جا داده‌ است. بندر تنگ، در شهرستان کنارک، همان جایی است که کویر سیستان‌وبلوچستان و دریای مکران به هم می‌پیوندند. سواحل کویری نامیبیا که حائز شهرتی جهانی است، دقیقا موقعیتی شبیه به بندر تنگ و ساحل آن دارد. حتی به‌جرئت می‌توان گفت که زیبایی بندر تنگ بسیار بیشتر از زیبایی ساحل کویری نامیبیا است.

چطور به بندر تنگ استان سیستان‌وبلوچستان برسیم؟

برای رسیدن به روستای تنگ، کافی است ۸۰ کیلومتر از کنارک به سمت چابهار برانید. از جاده بندر جاسک به‌سمت روستای تنگ برانید تا به این منظره بکر برسید.

این نوشته را از دست ندهید  وسایلی که در سفر به شهرهای ساحلی لازم داریم
بندر تنگ استان سیستان‌وبلوچستان
سواحل کویری نامیبیا

سواحل شب‌تابی بندر تنگ و سواحل وادهو مالدیو

فقط روزهای ساحل تنگ دیدنی نیست. اگر گذارتان به ساحل زیبای تنگ افتاد، حتما شب را هم در این ساحل زیبا سپری کنید تا با دیدن آب‌های درخشان شگفت‌زده شوید. سواحل شب‌تابی تنگ به‌خاطر زیست پلانکتون‌های ریزی به نام فیتوپلانکتون است که مانند کرم شب‌تاب در شب‌ها نورافشانی می‌کنند. موارد مشابه این پدیده زیبا و حیرت‌انگیز در جهان نادر است. یکی از سواحل شب‌تابی، ساحل وادهو (Vaadhoo) در مالدیو است که مانند سواحل تنگ، در شب‌ها درخششی خیره‌‌کننده دارد. بسیاری از گردشگران برای تماشای این منظره جذاب به مالدیو سفر می‌کنند. اگر به سواحل تنگ سفر می‌کنید، یادتان باشد که فیتوپلانکتون‌های آب یادگاری نیستند که بتوانید آنها را در لیوان و ظرف بریزید و با خود ببرید! با این کار، صرفا زیست‌بوم ساحل به خطر می‌افتد و به‌زودی اثری از آنها باقی نخواهد ماند.

چطور به سواحل شب‌تابی بندر تنگ برسیم؟

سواحل بندر تنگ در همین شهرستان واقع شده‌اند که در بخش قبل، راه دسترسی به آن را گفتیم.

سواحل شب‌تابی بندر تنگ
سواحل شب‌تابی مالدیو

دریاچه صورتی لیپار سیستان‌وبلوچستان و گیبسون استرالیا

احتمالا روزی که متیو فلیندرز (Matthew Flinders)، یکی از جست‌وجوگران نیروی دریایی سلطنتی انگلستان در استرالیا، دریاچه شگفت‌انگیز صورتی‌رنگ گیبسون را کشف کرد، فکرش را نمی‌کرد که این دریاچه روزی به شهرتی جهانی دست پیدا کند. رنگ صورتی این دریاچه به‌خاطر وجود میکروارگانیسم‌هایی است که طیف صورتی‌رنگی از خود ساطع می‌کنند. غلظت بالای نمک این دریاچه باعث شده‌ است شرایط زیستی این دریاچه بسیار خاص باشد؛ اما زیست‌بوم این دریاچه کاملا امن است.

گفته می‌شود که فقط چهار دریاچه صورتی در جهان وجود دارد. خبر خوب اینکه یکی از این دریاچه‌های زیبا در کشور ما قرار گرفته‌ است. بله! درست حدس زدید. بازهم سیستان‌وبلوچستان و بازهم چابهار شگفت‌انگیز! دریاچه لیپار در استان سیستان‌وبلوچستان قرار دارد. این دریاچه زیبا بستر زیست بیش از ۹۳ گونه پلانکتون گیاهی، ۳۱ گروه پلانکتون جانوری، ۸۵ گونه انواع ماهی، ۲۴ گونه از سخت‌پوستان، ۶۴ گونه از انواع نرم‌تنان، ۱۴ گونه مایوبنتوز (میان‌زیاگان/ گروهی از بی‌مهرگان کوچک) و ۴۶ گونه مختلف از جلبک‌ها است.

به شباهت زیاد دریاچه صورتی معروف و پرطرف‌دار گیبسون با دریاچه صورتی لیپار دقت کنید. شگفت‌زده نمی‌شوید؟

چطور به دریاچه صورتی لیپار برسیم؟

از شهرستان چابهار به‌سمت گواتر رانندگی کنید. در ۱۵کیلومتری این جاده به روستای رمین می‌رسید که دریاچه صورتی لیپار در آن قرار دارد.

دریاچه صورتی لیپار در استان سیستان‌وبلوچستان
دریاچه صورتی گیبسون استرالیا

کلام آخر

ایران شگفت‌انگیز ما بیشتر از آنچه که فکرش را بکنیم جذاب است. بسیاری از جاذبه‌های زمین‌شناختی ایران آن‌قدر کم‌نظیر و یا حتی بی‌نظیر هستند که بعضی از کشورها صرفا با داشتن یکی از آنها توانسته‌اند به صنعت توریسم خودشان تکانی اساسی بدهند. یادمان نرود افزایش گردشگری و رونق توریسم، علاوه بر کمک به اقتصاد داخلی، باعث رشد و شکوفایی و توسعه پایدار روستایی می‌شود. پس این بار که خواستیم پول‌های پس‌اندازشده خودمان را برای یک سفر پرخرج خارجی هزینه کنیم، کمی به این فکر کنیم که چند شهر و نقطه جذاب در ایران وجود دارد که هنوز آنها را ندیده‌ایم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا