تخصصی

تیر کشیدن پستان چه عللی دارد و چه موقع باید به دنبال درمان بود؟

مثبت زندگی: تیر کشیدن پستان می‌تواند هشدار دهنده باشد اما همیشه موجب نگرانی نیست. برای بسیاری از افراد، درد سینه مربوط به چرخه قاعدگی یا تغییرات هورمونی دیگر است. اگر چه می‌توانید درد ملایم را در خانه درمان کنید، عفونت و سایر بیماری‌های زمینه‌ای نیازمند توجه پزشکی هستند. مسئول درمانی شما از این اطلاعات استفاده می‌کند تا علت زمینه‌ای را پیدا کند و به شما در مورد مراحل بعدی توصیه کند. این مطلب را بخوانید تا در مورد علت تیر کشیدن پستان و اینکه چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید، چیزهایی یاد بگیرید.

چه موقع باید به دنبال درمان باشید؟

بعضی اوقات باید به دنبال خدمات درمانی باشید یا از کسی بخواهید شما را به اورژانس ببرد. در صورتی که تیر کشیدن پستان را همراه با یک یا بیشتر از علائم زیر را داشتید، به دنبال اقدامات درمانی باشید:

  • احساس فشار، پری یا فشردگی در قفسه سینه که می‌آید و می‌رود
  • دردی که از قفسه سینه به بازوها، پشت، فک، گردن یا شانه‌ها منعکس می‌شود
  • تهوع یا تعریق بی علت
  • تنگی نفس
  • گیجی ناگهانی
  • از دست دادن هوشیاری

این‌ها می‌تواند علائم بیماری جدی همچون حمله قلبی، سکته مغزی یا لخته خون در ریه باشد.

تفاوت بین درد سیکلی و غیر سیکلی چیست؟

درد سینه اغلب دو طبقه بندی دارد: سیکلی یا غیر سیکلی

درد سیکلی معمولا مربوط به چرخه قاعدگی است، درد غیر سیکلی اصطلاحی برای مواردی غیر از موضوع قاعدگی است.

از این جدول برای کمک به محدود کردن نوع دردی که دچار شده‌اید، استفاده کنید.

درد سینه سیکلیدرد سینه غیر سیکلی
معمولا قبل، حین یا بعد از چرخه قاعدگی ظاهر می‌شودظاهرا به چرخه قاعدگی مربوط نیست
اغلب به صورت دردی خسته کننده، سنگین یا دردناک شرح داده می‌شوداغلب بصورت سوزش، گرفتگی یا درد بیان می‌شود
همراه با ورم یا برآمدگی است که بعد از پریود از بین می‌رودممکن است ثابت باشد یا برود و تا چند هفته نباشد
معمولا بر هر دو سینه اثر می‌گذاردمعمولا یک ناحیه خاصی از یک سینه را فقط درگیر می‌کند
ممکن است دو هفته قبل از پریود شروع شود و بعد از خونریزی بهتر شوداحتمال آن در افرادی که اخیرا یائسه شده‌اند، بیشتر است
احتمال آن در افراد دهه ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ بیشتر اثر می‌گذارد

اندازه یا شکل طبیعی

سینه‌های شما از چربی و بافت غده‌ای ساخته شده‌اند. چربی و بافت بیشتر منجر به سنگینی و بزرگی بیشتر می‌شود. این می‌تواند مربوط به در سینه‌ها، همچنین در سینه، گردن و کمر شود. سینه‌ها بزرگتر می‌شوند یا آویزانتر هستند که می‌تواند موجب کشیدگی رباطهای خاصی شود که منجر به درد می‌شود. فعالیت فیزیکی می‌تواند این علائم را تشدید کند حتی اگر یک سوتین ورزشی بپوشید.

این نوشته را از دست ندهید  رژیم فودمپ (FODMAP) چیست؟

چرخه قاعدگی ماهانه

نوسان هورمونها در ارتباط با چرخه قاعدگی ماهانه عامل شایع برای درد پستان است. با این حال هیچ دو قاعدگی مثل هم نیست. به عنوان مثال برخی افراد ممکن است قبل از پریود شدن به دلیل افزایش استروژن، درد سینه را تجربه کنند.

برخی دیگر ممکن است در دوره‌های خود هنگامی که سطح استروژن آنها کاهش می‌یابد، درد قابل توجهی داشته باشند. بدن شما ممکن است قبل یا در طول دوره آب بیشتری را نگه دارد که این می‌تواند باعث شود سینه‌های شما پرتر به نظر برسند  و ممکن است بر روی رباطها، رگهای خونی یا مناطق دیگر فشار وارد کند و باعث ناراحتی شود.

سقط جنین، بارداری، یائسگی یا سایر تغییرات هورمونی

سایر اوقاتی که نوسان هورمونی به وجود می‌آید می‌تواند منجر به تیر کشیدن سینه شود. به عنوان مثال سطح پروژسترون به هنگام بارداری افزایش می‌یابد. این موجب می‌شود سینه‌ها مایعات بیشتری را نگه دارند. این همچنین نقش مهمی در آماده کردن غدد شیری ایفا می‌کند بنابراین می‌توانید به بچه شیر بدهید یا با پمپ شیر بگیرید.

این می‌تواند موجب تیر کشیدن سینه شود. پستانهای شما معمولا در این دوره حساستر می‌شوند. و دقیقا همانطور که موقع چرخه قاعدگی دچار درد سینه می‌شوید، موقع از بین رفتن این چرخه هم دچار این درد خواهید شد. تیر کشیدن پستان به هنگام یائسگی هم اتفاق می‌افتد یعنی موقعی که سطح استروژن کاهش یافته و باعث می‌شود سینه نسبت به درد حساستر و مستعدتر شود.

مصرف زیاد دارو

تیر کشیدن سینه یکی از عوارض جانبی بسیاری از داروها است، از جمله:

  • اوکسی متولون (آنادرول)
  • کلورپرومازین (لارگاکتیل)
  • دیجیتالیس (دیگوکسین)
  • متیل دوپا (آلدومت)
  • اسپیرونولاکتون (آلداکتون)
این نوشته را از دست ندهید  بايدها و نبايدهاي انجام عمل سزارين

قرص‌های ضد بارداری و سایر داروهای هورمونی نیز می‌توانند موجب تیر کشیدن پستان شوند که اغلب مربوط به چرخه قاعدگی است. اگر چه بعضی از افراد قرصهای ضد بارداری را مصرف می‌کنند تا درد سینه و سایر علائم را به حداقل برسانند، سایرین ممکن است به جای کم شدن درد، احساس درد بیشتری کنند.

صدمه به سینه یا قفسه سینه

سابقه صدمه به سینه می‌تواند منجر به ناراحتی بخش سینه شود. این شامل آسیب دیدگی ناخوشایند است، زمانی که فرمان یا کیسه هوا در حین تصادف رانندگی به سینه برخورد می‌کند. افتادن و ضربه به سینه نیز می‌تواند منجر به درد شدید شود.

جراحی

داشتن سابقه جراحی کوچک کردن سینه، جراحی ایمپلنت سینه یا ماستکتومی ممکن  است علت بروز علائم در شما باشد. این جراحی‌ها می تواند بر جریان خون و انتقال عصبی اثر بگذارد که منجر به عوارض دردناکی به مرور زمان خواهد شد.

کیست

کیستها یکی از عوامل شایع تیر کشیدن پستان هستند بخصوص در سنین ۳۵ و بالاتر. کیست موقعی بوجود می‌آید که یک غده داخل سینه با مایع پر شده یا مسدود شود. ممکن است در این ناحیه توده‌ای را حس نکنید.

اگر کیست بزرگ باشد یا یک لکه ناجور ایجاد کند، می‌تواند فشار اضافی را روی نزدیکی بافت سینه ایجاد کند. اگر چه کیستها خودشان از بین می‌روند اما درمانی هم برای آنها وجود دارد. اگر درد شدید است یا اگر علائم زندگی روزمره‌تان را مختل می‌کند به پزشک مراجعه کنید. آنها می‌توانند فرایند درمان را بوسیله تخلیه کیست سریعتر کنند.

آبسه

آبسه موقعی بوجود می‌آید که باکترها داخل سینه جمع شوند تا یک توده دردناک پر از چرک ایجاد کنند. آبسه‌های سینه در میان افرادی که شیر می‌دهند، شایعتر هستند. البته در افرادی که سابقه صدمه به سینه یا عفونتهای پوستی دارند، هم بوجود می‌آید. سایر علائم عبارتند از:

  • قرمزی
  • ورم
  • تب
این نوشته را از دست ندهید  بررسي تاثير قرص‌هاي ضدبارداري بر تمايلات جنسي

ماستیت یا اکتازی داکتال

ماستیت التهاب یا عفونت در بافت سینه است. این معمولا زنانی را دچار می‌کند که در حال شیر دادن هستند. این حالت وقتی بوجود می‌آید که باکتریها از دهان نوزاد از طریق کانال شیری وارد سینه می‌شود. سایر علائم ماستیت عمدتا شامل موارد زیر هستند:

  • ورم
  • یک برآمدگی یا ضخیم شدن بافت سینه
  • قرمزی اغلب به شکل یک مثلث
  • تب ۳۸ درجه یا بالاتر

بعضی از افراد ممکن است دچار ماستیت مزمن شوند. به عنوان مثال، افرادی که یائسه یا در وضعیت پیش یائسگی هستتد ممکن است دچار گرفتگی کانال شیری یا اکتازی داکتال شود. این وضعیت موجب می‌شود کانالهای شیری با سلولهای مرده و سایر مواد زائد سلولی بسته شوند. این می تواند موجب علائم زیر شود:

  • قرمزی
  • ترشح غیرعادی پستان که احتمالا سفید، سبز یا سیاه است
  • نوک سینه‌ها معکوس می‌شوند و به سمت داخل می‌روند

اگر باکتریها به تجمع خود ادامه دهند، ممکن است عفونت بوجود آید. این با علائم معمول ماستیت ظاهر خواهد شد.

نکروز چربی

نکروز چربی یک نوع زخمی است که ممکن است پس از اینکه جراحی سینه انجام شده باشد یا یک زخم روی سینه بوجود آمده باشد. این حالت موجب می‌شود بافت اسکار در محل بافت سینه بوجود آید.

وقتی که سلول چربی بمیرد، می‌تواند روغن را به شکل یک کیست آزاد کند. پزشکان به اینها کیست‌های چربی می‌گویند. نکروز چربی و کیستهای چربی هر دو می‌توانند موجب توده‌هایی در سینه شود که ممکن است درد قفسه سینه را تحریک کند.

فیبروآدنوماس

فیبروآدنوماسها توده‌های غیرنکروزی هستند که در سنین ۱۵ تا ۳۵ سال بوجود می‌آیند. این توده‌ها معمولا گرد هستند و موقع تماس به راحتی حرکت می‌کنند. اگر چه فیبروآدنوماس معمولا بدون درد است اما توده‌های بزرگتر روی بافتهای نزدیک و عروق خونی فشار آورده و موجب درد می‌شوند.

این نوشته را از دست ندهید  سرطان زبان را با این ۳ نشانه تشخیص دهید

عدم تعادل اسیدهای چرب

بعضی از اسیدهای چرب همانند امگا۳ و امگا۶ به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. اگر از این اسیدهای چرب به میزان کافی در رژیم غذایی‌تان نداشته باشید، بافت سینه شما ممکن است به التهاب و نوسان هورمونی حساستر شود. این می‌تواند منجر به درد سینه و ناراحتی شود. بالا بردن جذب ماهی چرب، دانه‌های روغنی و مغزهای خوراکی می‌توانند به بازگرداندن تعادل و بهبود علامتان کمک کنند.

هیپوتیروئیدیسم

هیپوتیروئیدیسم یا کم کاری تیروئید زمانی بوجود می‌آید که غده تیروئید قادر به تولید هورمونهایی خاص به میزان کافی نباشد. اگر چه تیروئید به تنظیم بسیاری از عملکردهای بدن کمک می‌کند اما علائم آنها به کندی بروز می‌کنند. به مرور زمان متوجه این علائم خواهید شد:

  • درد سینه
  • کاهش وزن
  • خستگی
  • خشکی پوست
  • یبوست
  • نازک شدن مو
  • ضعف عضلات

آیا تیر کشیدن پستان می‌تواند نشانه سرطان سینه باشد؟

تیر کشیدن پستان و درد سینه معمولا ربطی به سرطان سینه ندارد. ممکن است دچار درد همراه با سرطان سینه التهابی شوید اما این بیماری نادر است. سرطان سینه التهابی موجب موارد زیر هم می‌شود:

  • تغییر رنگی که موجب ظاهری کبود می‌شود
  • فرو رفتگی پوست
  • تغییر در شکل نوک پستان یا موقعیت آن
  • تغییر ناگهانی در سایز سینه
  • بزرگی غدد لنفاوی

پژوهشگران مطمئن نیستند که چه چیزی موجب سرطان سینه التهابی می‌شود اما آنها تعدادی از عوامل خطر را مشخص کردند. شما در صورت داشتن موارد زیر به احتمال بیشتری دچار این بیماری خواهید شد:

  • زن بودن
  • سیاه بودن
  • چاق بودن

اگر فکر می‌کنید که علائم نشان دهنده سرطان است سریعا به پزشک مراجعه کنید. آنها می‌توانند علت زمینه‌ای را تعیین کرده و در مراحل بعد هم شما را راهنمایی کنند.

چه موقع باید به دنبال درمان رفت؟

اکثر موارد تیر کشیدن پستان در صورتی که شخص استراحت کند و داروهای بدون نسخه مثل ایبوپروفن و یا درمانهای خانگی، کمپرس گرم را استفاده کند  و با پوشیدن یک سوتین کاملا مناسب و گیرنده کامل پستان، به خودی خود از بین می‌روند.

اگر ظرف یک هفته از بین نرفت و یا به مرور زمان بدتر شد، به دنبال درمان باشید. پزشک شما می‌تواند مشخص کند که درد خارج پستانی است یا مربوط به پستان است پس شما را برای انجام مراحل بعدی راهنمایی خواهد کرد. اگر فکر می‌کنید که بیماری‌های دی مثل ذات الریه (پنومونی) دارید در حداقل زمان ممکن به دنبال درمان باشید تا از بدتر شدن علائم جلوگیری کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − چهار =

دکمه بازگشت به بالا