روان

توصیه‌های متخصص مغز و اعصاب برای جلوگیری از خستگی ذهنی

مثبت زندگی: افرادی که در حیطه کاری خود تحت فشار هستند و باید انتظارات زیادی را برآورده کنند دچار فرسودگی شغلی می‌شوند. بنابراین برای جلوگیری از این فرسودگی شغلی باید خود را از محل‌های استرس زا و پر تنش برای مدت کوتاهی دور شوید. این کار باعث می‌شود مغز از حالت تنش به حالت آرامش و استراحت برسد. در این مطلب به  پیشنهادات یک متخصص مغز و اعصاب برای جلوگیری از فرسودگی مغز و بازیابی آن خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

مشکلات زیاد است اما…

مشکل این‌جاست زمانی که می‌خواهید فعالیت جدیدی را در برنامه‌ی روزمره خود بگنجانید، با کوهی از مشکلات و موانع رو به رو شده و سریعا از هدف خود پشیمان می‌شوید. خیلی از متخصصین مغز و اعصاب بر این باورند که اگر افراد از نحوه عملکرد مغز هنگام ایجاد ناامیدی و خستگی ذهنی مطلع شوند، آن‌گاه به راحتی می‌توانند از بروز آن جلوگیری کنند. همراه ما باشید

تقصیر شما نیست

این روزها تقریبا همه‌ی افراد در مشاغل و زندگی خود درگیری‌هایی دارند و بعضی از آن‌ها خود را مقصر این درگیری‌ها و مشکلات می‌دانند. بهتر است بدانید که ناتوانی شما در حل مشکلات شغلی و زندگی تنها از سوی شما نیست و پیچیدگی دنیای امروز هم بر این مسئله تاثیر زیادی دارد. پس این مسئله را مد نظر قرار دهید که تنها شما نیستید که این مشکلات را دارید و آن‌ها لازمه‌ی زندگی مدرن و امروزی هستند.

اگر دچار خستگی ذهنی هستید مغز شما در حالت بقا قرار گرفته است

جودی ویلیس که یک متخصص مغز و اعصاب و معلم است می‌گوید «عکس‌برداری از مغز نشان می‌دهد که در زمان خستگی ذهنی قسمت‌هایی از مغز دچار تغییر عملکرد می‌شوند. در پی استرس چند تغییر خاص در الگوی فعالیت‌های عصبی ایجاد می‌شود. در شرایط پر استرس فعالیت بخش انعکاسی و منطقی مغز کاهش می‌یاید و به‌دنبال آن، فعالیت‌ها در بخش واکنشی که رفتارهای غیر ارادی و احساسی را کنترل می‌کند بیش‌تر می‌شود.»

این نوشته را از دست ندهید  آزمون تشخیص کودکان بیش فعال

بنابراین اگر فرد تحت شرایط پر استرس به مدت طولانی قرار گیرد، ارتباطات بین نورونی در قسمت کنترل کننده‌ی احساسات افزایش می‌یابد. توضیحی که می‌تواند برای این حالت بیان شود این است که مغز در پی سازگاری با محیط اطرافش است. اگر نوعی از شرایط به مراتب تکرار شود، ارتباطات نورونی خاص برای سازگای با آن بیش‌تر و قو‌ی‌تر می‌شود. بنابراین اگر شما مدام به خود تلقین کنید که مهارت کافی برای تدریس را ندارید و قادر نیستید استاندارهای بالای تدریس خود را برآورده کنید، آن‌گاه ارتباطات بین نورونی بخش واکنشی مغز بیش‌تر می‌شود. هر چه قدر این ارتباطات بیش‌تر و قوی‌تر شوند توانایی کنترل احساسات و حل مشکلات از شما گرفته می‌شود. 

شبکه نورونی مغز خود را از حالت عقب نشینی به حالت فعال تغییر دهید

خبر خوش این است که حالا با آگاهی از نحوه‌ی عملکرد مغز هنگام بروز خستگی ذهنی، به راحتی می‌توانید با کمک توصیه‌های یک متخصص مغز و اعصاب حالت بقای مغز را تغییر دهید و کنترل بخش احساسات را دوباره بدست آورید. شما می‌توانید به راحتی ارتباطات بین نورونی بخش انعکاسی و منطقی مغز را بیش‌تر و قوی‌تر کنید. با کسب موفقیت‌های بیش‌تر می‌توانید این حالت را بدست آورید. بنابراین سیم کشی عصبی مغز خود را عوض کنید و آن را روی حالت فعال قرار دهید.

سلاح شما در بازسازی سیم کشی مغز انجام فعالیت‌هایی است که منجر به ترشح دوپامین در مغز می‌شود.

دوپامین ماده‌ای است که هنگام احساس شادی و لذت از مغز ترشح می‌شود و تمام فعالیت‌های مغز را به حالت عادی برمی‌گرداند. این ماده باعث احساس رضایت و افزایش انگیزه، حس کنجکاوی، مقاومت و حافظه می‌شود. دوپامین هنگامی ترشح می‌شود که فرد به هدف خود دست یابد. بدین جهت اهداف آموزشی خود را واقع بینانه طرح کنید تا به هنگام رسیدن به آن‌ها حس موفقیت در شما انگیزه و احساس رضایت ایجاد شود. اهدافی که نمی‌توانید به آن‌ها دست یابید را کنار بگذارید و تمرکز خود را بر هدفی بگذارید که می‌توانید به آن برسید.

این نوشته را از دست ندهید  با کسی که سرمان فریاد می‌زند چگونه برخورد کنیم؟

اهداف 

به فعالیت‌هایی مانند گل کاری، نقاشی، نواختن موسیقی، آموختن زبان و ورزش‌هایی مانند تای چی روی بیاورید. اگر به این فعالیت‌ها علاقه ندارید، کاری را انتخاب کنید که عاشق آن هستید. یکی با عکس گرفتن شاد می‌شود، یکی با گوش کردن موسقی محبوبش.

اهداف فیزیکی

شما می‌توانید در برنامه‌ی روزانه خود فعالیت‌های بدنی مورد علاقه‌ی‌تان را بگنجانید. برای مثال اگر به پیاده‌روی علاقه دارید، می‌توانید آن را در برنامه خود قرار دهید. به طور کلی از انجام تمرینات و ورزش‌هایی که از آ‌ن‌ها لذت نمی‌برید خودداری کنید چراکه نتیجه‌ی عکس خواهند داشت.

تیراندازی

تیراندازی باعث تمرکز حواس می‌شود و در شما حس رسیدن به هدف را سریعا ایجاد می‌کند. برای شروع می‌توانید از دارت استفاده کنید. اگر در دارت دقت کافی را بدست آوردید، حالا بهتر است شانس خود را در تیراندازی با کمان امتحان کنید.

یادگیری زبان

اگر قصد مهاجرت به کشور دیگری دارید، یادگیری زبان کشور مقصد می‌تواند بهترین راه‌کار مقابل با خستگی ذهنی باشد.

شبکه نورونی مغزتان از حالت عقب نشینی به حالت فعال تغییر خواهد کرد

همان‌طور که در انجام تمرینات و توصیه‌های ذکر شده در این مطلب پیش ‌می‌روید، تجربه‌ی موفقیت و رسیدن به هدف در شما بیش‌تر می‌شود که خود به معنی تغییر شبکه نورونی از حالت بقا به حالت فعال است. تجارب مکرر رسیدن به هدف و دریافت جایزه باعث بهبود عملکرد نورونی در جهت مثبت می‌شود.

در این شرایط ارتباطات بین نورونی بخش واکنشی مغز ضعیف‌تر می‌شود و به تدریج کنترل احساسات خود را بدست می‌آورید. در نهایت مغز در جهت خوش بینی و دید مثبت سیم کشی عصبی خواهد شد. با فعال سازی بخش انعکاسی و منطقی مغز بار دیگر مقاومت، خلاقیت و توانایی حل مسئله را بدست خواهید آورد. به خاطر داشته باشید که مغز نیازمند شارژ شدن است و با انجام فعالیت‌هایی که حس موفقیت و لذت را در شما ایجاد خواهند کرد، می‌توانید به این مهم دست یابید.

این نوشته را از دست ندهید  اختلال آگورافوبیا یا ترس از مکان‌های شلوغ
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

دکمه بازگشت به بالا