تغذیهسلامت

تفاوت رنگ كره‌ها از كجا آب مي‌خورد؟!

دكتر گيتي كريم - استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و عضو وابسته فرهنگستان علوم

مثبت زندگی: کره یکی از فرآورده‌های شیر و از نظر چربی بسیار غنی است. میزان چربی موجود در این ماده غذایی حدود 82 درصد است و چرب‌ترین فرآورده لبني به شمار می‌آید. مواد ديگري نيز در کره وجود دارد كه از آن جمله 16 درصد آب و حدود 5/1 درصد مواد جامد غیر از چربی مانند پروتئین، کلسیم و فسفر است. زردی رنگ کره به دلیل مواد محلول در چربی است. کاروتن و بتاکاروتن که پیش‌ویتامین آ هستند موجب ایجاد رنگ متمایل به زرد در کره می‌شود.

ماندگی و تغيير رنگ

البته رنگ زرد كره با تغيير رنگ و پررنگ‌تر شدن سطح آن بر اثر ماندگي تفاوت دارد. بیشترین عاملی که موجب تغییر رنگ سطح کره در اثر ماندگی می‌شود، كاهش آب سطح کره در اثر تبخیر سطحی است و معمولا زمانی اتفاق مي‌افتد که کره برای مدت طولاني بدون پوشش در محيط بماند. اما لایه‌های پايين‌تر کره به دلیل عدم تماس با جریان هوا و حفظ آب خود، تغییر رنگ نمی‌دهند.

کره محلی

چرا كره‌های محلی سفيدترند؟

دليل تفاوت رنگ كره‌هاي محلي و صنعتي مقدار متفاوت آب موجود در آن است و هرچه ميزان آب در كره بيشتر باشد، رنگ آن سفيدتر است. با اينكه هر دوي اين محصولات از یک منبع تولید می‌شوند ولی داراي روش توليد متفاوت هستند. توليد كره‌هاي صنعتي بسیار پیشرفته‌تر از کره‌های محلی است و به همين دليل آب كمتري در كره باقي مي‌ماند. دلیل سفیدی رنگ کره‌های محلی نسبت به کره‌های صنعتی، وجود آب بیشتر در کره‌های محلی است. کره‌های صنعتی نسبت به كره‌هاي محلي، دارای مقدار آب و مواد جامد غیر از چربی کمتری در ترکیب خود هستند و کیفیت محصول نهایی بهتر و نگهداری آن ساده‌تر از انواع محلی آن است.

این نوشته را از دست ندهید  شب‌ها با چراغ خاموش بخوابید!
گرد آورنده
دكتر گيتي كريم
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا