تخصصی

ترشحات بيني درباره سلامت شما چه مي‌گويند؟

مثبت زندگی: اين موضوع که ما مي‌توانيم بيش از 10هزار رايحه را با بيني‌مان شناسايي کنيم، حقيقتي شگفت‌آور است، اما بيني شما فقط مکاني براي تشخيص بوها نيست؛ بيني همچنين مي‌تواند پنجره‌اي به آنچه در بدن شما مي‌گذرد، بگشايد. در اين مورد کنجکاو هستيد؟ کافي است نگاهي به دستمال کاغذي‌تان بيندازيد. رنگ و قوام ترشحات مخاطي بيني مي‌تواند مشخص کند که آيا شما در آستانه سرماخوردگي هستيد يا براي مشکلي جدي‌تر مانند عفونت قارچي سينوس نياز به مراجعه به پزشک داريد.

شفاف

ترشحات رقيق و شفاف به معناي سالم بودن شماست. ما هر روز حدود 4 فنجان ترشحات مخاطي توليد مي‌کنيم که وظيفه اصلي آن مرطوب نگهداشتن پوشش بيني و به دام انداختن ذرات، کپک‌ها، ويروس‌ها، باکتري‌ها و مواد آلاينده است.

براي اين که ترشحات مخاطي‌تان در وضعيت طبيعي باقي بماند، بايد به اندازه کافي مايعات بنوشيد تا آب بدنتان حفظ شود. بافت توليدکننده ترشحات مخاطي علاوه بر بيني در گلو و دهان شما نيز وجود دارند و نوشيدن آب به پيشگيري از خشک شدن آنها هم کمک مي‌کند. و مرطوب کردن هوا در خانه و دفتر کارتان با دستگاه‌هاي توليدکننده بخور سرد به خصوص در فصل زمستان هم به شما کمک مي‌کند.

سفيد

ترشحات مخاطي سفيد ممکن است بيانگر شروع سرماخوردگي، آلرژي يا کم‌آبي بدن باشد. اين وضعيت هنگامي رخ مي‌دهد که سلول‌هاي تاژک‌دار بيني در نتيجه التهاب آسيب مي‌بينند، بنابراين توليد ترشحات کند مي‌شود، رطوبتشان از دست مي‌رود و به رنگ سفيد در مي‌آيند. در اين موارد مي‌توانيد آب بنوشيد يا سورا‌خ‌هاي بيني‌تان را با اسپري سالين (که در داروخانه‌ها موجود است)، پاک کنيد. اين کارها به مرطوب نگهداشتن بيني و خارج کردن ذرات آزارنده کمک مي‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  درمان آب‌مروارید با بهره‌گیری از روش «فیکو»؛ بهبودی در کوتاه‌ترین زمان

زرد يا سبز

در اين مورد نمي‌توانيد براساس رنگ ترشحات‌مخاطي درباره آنها قضاوتي قطعي کنيد. برخلاف باور عمومي، ترشحات مخاطي سبز به معناي عفونت باکتريايي و ترشحات زرد رنگ به معناي عفونت ويروسي نيست. تغيير رنگ ترشحات مخاطي بستگي به ميزان ترشحات درون بيني شما دارد و نيز اينکه چه مقدار التهاب وجود دارد.

هر دو رنگ زرد و سبز بيانگر اين هستند که شما بيمار هستيد و دستگاه ايمني‌تان در تلاش براي مقابله است. اين رنگ‌ها ناشي از مقدار فراواني سلول‌هاي سفيد خون است که براي کمک به مقابله با عوامل بيماري‌زا به صحنه وارد مي‌شوند. هنگامي که اين سلول‌ها مي‌ميرند، آنزيم‌هاي سبزرنگي را به جاي مي‌گذارند که باعث رنگ گرفتن ترشحات مخاطي مي‌شوند.

طلايي و بسيار چسبنده

ترشحات مخاطي که رنگ زرد تيره‌تر و قوامي مانند کره بادام‌زميني دارند، ممکن است بيانگر سينوزيت قارچي، نوعي عفونت ناشي از هاگ‌هاي کپک‌هايي باشند که درون بيني گير افتاده‌اند. همه ما هاگ‌هاي کپک‌ها را در طول روز استنشاق مي‌کنيم و اغلب افراد مي‌توانند اين ذرات را به کمک حرکت ترشحات مخاطي به پايين و به سمت گلو برانند، اما اگر شما نسبت به آنها آلرژي داشته باشيد، اين ذرات به پوشش مخاطي مي‌چسبند و باعث التهاب مجاري بيني شما مي‌شوند.

قرمز يا صورتي

علت ايجاد اين رنگ در ترشحات مخاطي نشت خون از رگ‌هاي خوني پاره شده است که بسيار نزديک به سطح پوشش دروني بيني قرار دارند. هنگامي که شما با شدت بيش از حدي فين مي‌کنيد يا پوششش مخاطي بيني‌تان بيش از حد خشک است، اين رگ‌هاي خوني پاره مي‌شوند.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین درمان دارویی فشار خون بالا چیست؟

سياه

ترشحات مخاطي کاملا تيره ممکن است ناشي از آلاينده استنشاق ‌شده یا دود سيگار باشند، اما ممکن است بيانگر عفونت مزمن سينوس يا عفونت قارچي باشند. قارچ‌ها به جايگزين ‌شدن روي بافت مرده گرايش دارند و اگر ترشحات مخاطي شما روي هم انباشته شده باشند، محيط مناسب و رشد قارچ‌ها فراهم مي‌کنند. در اين موارد بايد به دکترتان مراجعه کنيد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا