سلامتعمومی

تحقیقات جدید: بی‌خوابی ارثی است

مثبت زندگی: خوابیدن در شب‌ها برایتان مشکل است؟ اگر همه کارهایی که درمقالات و کتاب‌ها گفته شده را انجام داده‌اید تا بتوانید بخوابید اما فایده‌ای نداشته، شاید بی‌خوابی‌تان خارج از کنترل شما باشد. طبق تحقیقات جدید دانشگاه پزشکی ایستر در انگلستان و بیمارستان عمومی ماساچوست، ۵۷ ناحیه ژنی مرتبط با بی‌خوابی کشف شده است، پس شاید باید ژنتیک‌تان را مقصر بدانید!

 طبق یافته‌های قبلی محققان؛ بی‌خوابی به سبک زندگی یا عواملی مانند استرس و افسردگی مربوط می‌شد، اما تحقیقات جدید این موارد را نقض می‌کند. این تحقیق که در مجله علمی «نیچر ژنتیک » منتشر شده‌ است، اطلاعات مربوط به ۴۵۰ هزار نفر را تحلیل کرده است و اینطور که شواهد این مطالعه نشان می‌دهد شما می‌توانید بی‌خوابی را به ارث ببرید.

این تحقیقات نقش ژنتیک در ایجاد علائم بی‌خوابی را تایید می‌کند و چهار ناحیه ژنی مرتبط به بی‌خوابی را شرح می‌هد. این نواحی کمک می‌کند بفهمیم چرا یک نفر به بی‌خوابی دچار می‌شود، چه عواملی بر آن تاثیرگذار است و چگونه درمان می‌شود.

بی‌خوابی چیست؟

بی‌خوابی یک اختلال خواب است که ناتوانی در خوابیدن یا در خواب ماندن را به دنبال دارد و تقریبا ۱۰ الی ۲۰ درصد از مردم جهان را تحت تاثیر قرار داده است. رایج‌ترین علائم این بیماری به شرح زیر است:

سخت به خواب رفتن

مشکل در خوابیدن به مدت طولانی

زود بیدار شدن

خستگی و انرژی کم

تحریک پذیری و تند مزاج بودن در طول روز


علت حرف زدن در خواب چیست؟


 چطور می ‌توان بهتر خوابید؟

اشتیاق به خوابیدن را در خود افزایش دهید: بهبود تنها در صورتی ایجاد می‌شود که شما زمان درستی در رختخواب باشید. دیر خوابیدن و زود بیدار شدن بازه خوابیدنتان را کوتاه‌تر می‌کند و میل به خواب را در شما افزایش می‌دهد. بنابراین به‌جای اینکه ساعت‌ها بدون خوابیدن در رختخواب دراز بکشید زمانی به تخت بروید که واقعا احساس خواب‌آلودگی می‌کنید و از آن طرف زودتر از خواب بیدار شوید. به تدریج می‌توانید ساعت‌های خواب را با این روش افزایش دهید.

این نوشته را از دست ندهید  پایین آوردن فشار خون بالا با ۱۰ درمان گیاهی مؤثر

تاریکی مطلق ایجاد کنید: به این معنی که در خاموشی کامل بدون کوچکترین نوری بخوابید حتی نوری که از برخی وسایل ساطع می‌‌شود مثل نور آبی. این نور ناشی از تکنولوژی‌هایی مانند گوشی موبایل و تبلت است و بر خواب و هورمون‌هایی مانند ملاتونین که در به خواب رفتن انسان نقش دارند، تاثیر می‌گذارد.

مراقب نوشیدنی‌ها باشید: از نوشیدنی‌های الکی در زمان خواب پرهیز و بعد از ساعت چهار بعد از ظهر از نوشیدنی‌های حاوی کافئین استفاده نکنید. از لحظه‌ای که کافئین مصرف می‌کنید ۶ ساعت زمان می‌برد تا سطح کافئین در بدنتان به نصف مقداری که استفاده کرده‌اید برسد بنابراین دچار اضطراب و تاخیر در خواب خواهید شد. از طرفی الکل مغز و سیستم عصبی‌‌ را تحت فشار قرار می‌دهد و با اینکه ممکن است احساس خواب‌آلودگی کنید ولی کیفیت خواب‌تان بشدت افت می‌کند.

 دفتر خاطرات خواب درست کنید: این دفترچه به شما کمک خواهد کرد که ارتباط بین سبک زندگی و خواب‌تان را متوجه شوید. می‌توانید جزییات خواب و عوامل موثر بر خوابید‌ن‌تان را با ذکر تاریخ در این دفترچه بنویسید.


۷ کاری که بعد از بیدار شدن از خواب نباید انجام دهید


مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا