سیاحت

تاریخچه دیوار برلین

مثبت زندگی: تقریبا برای سه دهه دیوار برلین سمبلی از ظلم و ستم در این منطقه بوده است. این دیوار با ابهت یکی از ساختارهای مربوط به قرن ۲۱ است که اثرات آن بر تمامی جهان سایه افکنده‌اند. دیوار برلین یک کشور را به دو بخش مجزا تقسیم می‌کرد. تاریخچه دیوار برلین به جهانی مربوط می‌شود که برای احیای خود از جنگ جهانی دوم در کشمکش و تقلا بود.

تقسیم شرق و غرب

پایان جنگ جهانی دوم بشارت دهنده یک آینده ناامن برای آلمان شکست خورده بود. در دو کنفرانس صلح متفقین یالتا و پوتسدام سرنوشت تروریست های آلمانی مشخص شد. در این جا بود که تصمیم گرفته شد آلمان به چهار منطقه متحد تقسیم شود. قسمت شرقی کشور به شوروی و قسمت غربی آن به ایالات متحده، بریتانیا و در نهایت فرانسه واگذار شدند.

علیرغم این که برلین در سرتاسر قسمت شرقی کشور قرار داشت در طول توافقات یالتا و پوتسدام این شهر به دو ناحیه ی مشابه تقسیم شد. تنش های ناشی از جنگ سرد با تصمیم تقسیم برلین تشدید شدند. طبق گفته ی رهبر شوروی، نیکیتا خروشچف، برلین غربی که یک شهر سرمایه دار درون کشور کمونیستی آلمان شرقی بود مانند استخوانی بود که در گلوی شوروی گیر کرده است.

محاصره برلین

در حالی که شرق و غرب رابطه ی بسیار کمی با یکدیگر داشتند، روسیه تصمیم گرفت که ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه را برای همیشه از برلین جدا کند. در سال ۱۹۴۸، نیروهای شوروی برلین غربی را محاصره کردند و تمامی خط آهن و جاده هایی را که به برلین غربی می رسیدند را به منظور در مضیقه گذاشتن متحدان غربی و اجبار آن ها به واگذاری شهر مسدود کردند.

این نوشته را از دست ندهید  ۶ منطقه در ایران که داستان‌های عجیب و غریب دارند

در یکی از مهیج ترین تاریخچه ی های جنگ سرد ایالات متحده و هم پیمانانش به صورت هوایی مایحتاج قسمت های مربوط به خود در برلین را که در محاصره ی کامل بود، تامین می کردند. در جریان محاصره ی برلین کشورهای متحد بیش از ۲.۳ میلیون تن غذا، سوخت و سایر اجناس را به مدت بیش از یک سال تا زمانی که محاصره به اتمام رسید به صورت هوایی به نواحی محاصره شده اعزام می کردند. اتمام محاصره شروع یک دوره ی نسبتا آرام بود.

پدیدار شدن ناگهانی دیوار برلین

پس از یک دهه ای که با آرامش سپری شد در سال ۱۹۵۸ و تا سه سال بعد از آن مجددا هرج و مرج هایی به وجود آمد. از قرار معلوم شوروی به دلیل ورود فراینده ورود پناهندگان از شرق به غرب که بیشتر آن ها کارگرانی ماهر بودند شروع به تهدید برلین غربی کرد. ملاقات های سران حکومتی، کنفرانس ها و گفت و گوها هیچ گونه راه حلی را در پی نداشتند و در این میان سیل هجوم پناهندگان همچنان ادامه داشت و در ژوئن سال ۱۹۶۱ تقریبا ۱۹۰۰۰ نفر، جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی) را به مقصد برلین غربی ترک کردند.

این تعداد تا ۱۲ آگوست سال ۱۹۶۱ یعنی زمانی که حدود ۲۴۰۰ نفر ظرف مدت یک روز وارد برلین غربی شدند رو به افزایش می رفت. در همان شب رهبر شوروی، خروشچف به دولت آلمان شرقی این اجازه را داد که از طریق بستن مرز شهر برای همیشه جلوی مهاجرت افراد را بگیرند. در طول یک شب بخشی از دیوار برلین ساخته شد که در نتیجه ی آن اغتشاشاتی در این کشور تقسیم شده به وجود آمدند. این دیوار باعث شد تا از وخامت اوضاع ناشی از جنگ سرد و پناهندگانی که از شرق به غرب نقل مکان می کردند، کاسته شود.

این نوشته را از دست ندهید  جهنم‌دره؛ منطقه‌ای که جنازه افراد پایین افتاده‌ در آن پیدا نمی‌شود

با این حال دیوار نیز نتوانست برخی از مردمی را که سعی داشتند به برلین غربی فرار کنند را بازدارد و تقریبا ۱۷۱ نفر در حین تلاش برای عبور از دیوار جان خود را از دست دادند. به بیش از ۵۰۰۰ نفر از آلمان شرقی این وظیفه داده شد که مهاجرت به برلین غربی را غیرممکن کنند.

فروپاشی دیوار

تقریبا سه دهه بعد، زمانی که جنگ سرد رو به اتمام بود در ۹ نوامبر ۱۹۸۹ یک سخنران از حزب کمونیست برلین شرقی اعلام کرد که دیگر مانعی برای رفتن به برلین غربی وجود ندارد. او در آن روز ذکر کرد، شهروندان برلین شرقی از این پس می توانند بدون هیچ مشکلی از مرزهای شهر عبور کنند. تعداد زیادی از افراد حاضر در برلین شرقی و غربی در کنار این دیوار تجمع کردند و هم صدا با یکدیگر و با مشت هایی گره کرده این شعار را سر می‌دادند: Tor auf (دروازه را باز کن).

نگهبانان که کاملا گیج و سردرگم شده بودند از محل های بازرسی کنار رفتند و بدین طریق دوباره شهر متحد و یکپارچه شد. بیش از ۲ میلیون نفر از شرق و غرب برلین آمدند تا در جشنی که از آن به عنوان یکی از بزرگترین جشن های خیابانی تاریخ بشر یاد می شود شرکت کنند. پس از این اتفاق به نظر می رسید که دیگر زمان فروپاشی دیوار برلین فرا رسیده است و کشور آلمان برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ اتحاد و یک پارچگی خود را دوباره به دست آورد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − دوازده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا