بدانیم

بیشترین گروه‌های خونی در جهان کدامند و تفاوت آن ها در چیست؟

مثبت زندگی: قدیم‌ترها کمتر کسی برایش گروه خونی مهم بود. شاید اصلا کسانی بودند که گروه خونی‌شان را نمی‌دانستند. اما از روزی که مشخص شد بعضی بیماری‌ها، مانند معده درد به گروه خونی بستگی دارد و بعضی از گروه‌های خونی نباید یک سری از مواد غذایی را بخورند، داستان عوض شد. حالا سوال اینجاست، بیشترین گروه‌های خونی در جهان کدامند و تفاوت آن ها در چیست؟

اصلی‌ترین گروه‌های خونی

گروه خونی‌های A ،B ،O و همچنین Rh اصلی‌ترین نوع گروه خونی هستند که اکثریت مردم جهان را در برمی‌گیرند. جالب است بدانید گروه خونی افراد بر اساس آنتی‌بادی‌ها و موادی که در خون وجود دارد ( یا وجود ندارد!) طبقه‌بندی می‌شوند.

گروه خونی مبحثی است که در واقع بر اساس آنتی‌بادی‌ها و فاکتورهایی که به صورت ارثی داخل خون موجود هستند و یا حتی فقدان مواد خاصی در خون تعیین می‌شود. آنتی‌ژن‌های موجود در گلبول‌های قرمز خون می‌توانند به صورت کربوهیدرات، پروتئین، گلیکولیپید و گلیکوپروتئین ظاهر شوند. به همین علت هم خون با توجه به حضور این آنتی‌‌ژن‌ها دسته‌بندی می‌شود. والدین نیز به نوبه‌ی خود گروه خونی خودشان را به فرزندان خود انتقال می‌دهند. گروه خونی از هر دو والدین به فرزند منتقل می‌شود. در حال حاضر گروه خونی‌های A، B، O و Rh عمده‌ی نوع گروه خونی را در بین مردم تشکیل می‌دهند. صلیب سرخ آمریکا در حال حاضر هشت نوع گروه خونی رایج را با نام‌های +A+ ،A- ،B+ ،B- ،O+ ،O- ،AB و -AB معرفی کرده است.

گروه‌های خونی

این امکان برای خانم‌های باردار وجود دارد که گروه خونیشان با گروه خونی جنین مطابقت نداشته باشد و در واقع این مورد برای اکثر خانم‌های باردار مشابه است. این موضوع برای جنین و مادر خطرساز نخواهد بود اما موضوع حائز اهمیت این است که آنتی ژن RhD جنین مثبت است یا منفی. اکثر جنین‌هایی که دارای RhD مثبت هستند در صورتیکه مادرشان نیز RhD باشند، با خطر کمبود تعداد گلبول‌های قرمز یا خیز جنینی که در نهایت منجر به سقط جنین خواهد شد، مواجه‌اند.

این نوشته را از دست ندهید  مواد غذایی برای کاهش دردهای زنانه

گروه‌های خونی A ،O و B

در سیستم گروه خونی‌های فوق، آنتی‌ژن‌های موجود در گلبول قرمز دارای آنتی‌ژن‌های A و B هستند. همچنین گلبول‌های قرمز در خونابه‌ی خود، حاوی آنتی‌بادی‌های A و B هستند. اگر بخواهیم خون را از نظر آنتی‌ژن مورد بررسی قرار دهیم باید گفت خون انسان به چهار دسته‌ی گروه A، گروه B، گروه AB، و گروه O تقسیم می‌شود. گروه خونی A دارای آنتی‌ژن A، گروه B حاوی آنتی‌ژن B، گروه AB هم آنتی‌ژن A و هم آنتی‌ژن B و در نهایت گروه O فاقد آنتی‌ژن است.

ناگفته نماند که هر یک از گروه‌ خونی‌های فوق دارای آنتی‌بادی نیز در خونابه‌ی خود هستند، گروه A، B، به ترتیب دارای آنتی‌بادی‌های B ،A است. افرادی که دارای گروه خونی O هستند آنتی‌بادی‌های A و B را باهم دارند.

انواع مختلف گروه خونی کدام‌اند؟ به طور کلی گروه خونی افراد را می‌توان به ABO و Rh تقسیم کرد.

واکنش جمع شدن خون در یک قسمت هنگامی رخ می‌دهد که آنتی‌ژن‌ها و آنتی‌بادی‌های مشابه با یک‌دیگر ترکیب می‌شوند بنابراین انتقال خون زمانی ایمن است که آنتی‌بادی‌های شخص گیرنده با آنتی‌ژن‌های موجود در گلبول قرمز فرد اهدا‌کننده مشابه نباشند به همین علت گروه‌های خونی ABO برای انتقال خون بسیار حائز اهمیت هستند، به همین علت هم در حال حاضر پایگاه‌های انتقال خون بسیاری در سراسر جهان تشکیل شده‌اند تا در زمان احتیاج خون را از افراد اهداگر دریافت‌کرده و به گیرنده‌هایی که به خون نیاز دارند، انتقال دهند.

RH

گروه خونی Rh دارای پنجاه آنتی‌ژن بوده و فاکتور مهمی در انتقالل خون انسان به حساب می‌آید. از این پنجاه آنتی‌ژن، پنج تای آن‌ها به عنوان آنتی‌ژن‌های اصلی شناخته شده‌اند و بین این پنج نوع، آنتی‌ژن D معروف‌ترین آن‌هاست. این آنتی‌ژن به دلیل این‌که به راحتی می‌تواند واکنش سیستم ایمنی بدن را برانگیزد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شده است. فردی که دارای آنتی‌ژن منفی-D است لزوما نباید آنتی‌بادی D داشته باشد. وجود یا فقدان فاکتور Rh در خون انسان تا جایی به (Rh (D مرتبط است که به گروه خونی فرد معنای مثبت یا منفی بودن را می‌دهد. برای مثال، کسی که دارای گروه خونی O مثبت است دارای آنتی‌ژن (Rh (D بوده و به گروه O از خانواده‌ی ABO تعلق دارد.

این نوشته را از دست ندهید  قبل از خرید کوله پشتی مدرسه باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

دیگر گروه‌های خونی

ABO و Rh دو گروه اصلی از 35 گروه خونی که در حال حاضر موجود است را تشکیل می‌دهند. برخی از گروه‌های خونی متعلق به سیستم MNS، سیستم Lewis و Kell سیستم هستند. جالب است بدانید نام این سیستم‌ها اکثراً از مراجعانی گرفته شده که برای اولین بار با آنتی‌بادی‌های فوق تشخیص داده شدند.

گروه خونی‌هایی که درصد کمتری را به خود اختصاص داده‌اند در پایگاه‌های انتقال خون به شدت مورد احتیاج‌اند زیرا اگر فردی که دارای گروه خونی نادر است، به بیماری یا سانحه‌ای گرفتار شود که به خون احتیاج داشته باشد، افراد بسیار کمی هستند که می‌توانند به نجات جان او کمک کنند. اگر دارای گروه خونی نادر هستید حتماً به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کرده و اقدام به اهدای خون کنید زیرا قطعا با این‌کار جان حداقل یکی از هموطنان خود را نجات خواهید داد. به خاطر داشته باشید که با اهدای خون شما، یک زندگی احیا خواهد شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 1 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا