رفتار

به این دلایل کودک‌تان اعتماد به نفس ندارد

مثبت زندگی: درست در شرایط پرپیچ و خم و توان فرسای زندگی است که بیشترین چیزها را در مورد قدرت و شخصیت‌مان کشف می‌کنیم. این تجربیات و آموزه‌هایی که در پی دارند، برای مدیریت مشکلات و توانمند بودن در بزرگسالی ضروری‌اند.

مواجهه با چالش‌ها و مدیریت مشکلات، فرصت‌های بزرگی برای رشد و بلوغ بچه‌ها هستند. بله، البته دردناک و ناخوشایند است که شاهد قرارگرفتن جگرگوشه‌مان در شرایط سخت باشیم.

ما به عنوان پدر و مادر می‌خواهیم این شرایط را هرچه زودتر متوقف کنیم حال آنکه گذر از این روزهای سخت اعتماد به نفس و عزت نفس او را افزایش می‌دهد.

تمایل ما این است که وارد عمل شویم و همه چیز را روبه‌راه کنیم. اما خیلی مهم است که در همین زمان، کمی عقب بکشیم و دخالت نکنیم. بودن در نقش مربی، در شرایط سخت از فرزندتان پشتیبانی کرده و به او این فرصت و توانایی را می‌دهد تا قابلیت‌ها و نقاط قوتش را کشف کند.

یادتان باشد؛ فراگرفتن مدیریت مشکلات در زندگی، همه ما را قوی‌تر می‌کند. اگر درشرایط بحرانی، وارد شویم و دخالت کنیم، فرایند یادگیری فرزندمان را متوقف خواهیم کرد و مانع رشد و تکاملش خواهیم شد و نمی‌گذاریم شجاعت و جسارت لازم برای تجربه‌ی تازه‌ها را به دست آورد. پس حتی زمانی که خیلی برایتان سخت است و احتمال شکست او وجود دارد، صبور باشید و خودتان را کنار بکشید.

وقتی بیش از اندازه درگیر کارهای فرزندتان می‌شوید،چه اتفاقی می‌افتد؟

  • فرزندتان آموزش‌های نادرست دریافت می‌کند! یاد می‌گیرد که به جای مدیریت مشکلات از آنها فرار کند. شما را مجبور می‌کند کارها را برایش انجام دهید، یاد می‌گیرد به جای قبول مسئولیت، دیگران را مسئول بداند و به کار بگیرد.
  • شروع می‌کند به دست کم گرفتن توانایی‌هایش. اگر دختر یا پسرتان تجربه‌های جدید یا سخت را هرگز امتحان نکند، یاد نمی‌گیرد چطور دست به کار جدیدی بزند و اگر نتوانست چطور دوباره تلاش کند. او فکر می‌کند توانایی اش را ندارد.
  • شما هم خسته و فرسوده خواهید شد و در بلند مدت دیگر نمی توانید درگیر کارهایش باشید. شاید به جای وارد بحث شدن و … خودتان زودتر و بهتر ظرف‌ها را بشویید، اما پسرتان چه چیزی یاد می‌گیرد؟ شاید خودتان بهتر لباس‌ها را بشویید اما اگر دخترتان سال بعد به کالجی دور از شما رفت، چه کسی این کار را برایش انجام خواهد داد؟
  • دور نگه داشتن بچه‌ها از بالا و پایین و آسیب‌های زندگی، برایش گران تمام می‌شود. بچه‌ها باید بتوانند مشکلات را مدیریت کنند، و اگر ما همیشه پناهشان دهیم و با قبول مسئولیت حفظشان کنیم، ضربه خواهند خورد. اگر همیشه و در هر شرایطی شما مدافع حقوقشان باشید و به جای آنها صحبت کنید، جایی که قرار است تنها باشد و با صدای خودش و برای دفاع از خودش حرف بزند، چطور در این کار موفق شود؟ این مهارت را از کجا کسب کند؟
این نوشته را از دست ندهید  سندرم سیندرلا چیست و چگونه با رفع آن به استقلال برسیم؟

چالش‌های خاص

این توصیه را به خاطر بسپارید؛ بچه‌ای را پدر و مادری کنید که دارید، نه آنی که آرزو دارید داشته باشید. رفتارهای بچه‌ها می‌تواند پدر و مادری کردن را سخت کند. بچه‌هایی که تحصیل و یادگیری‌شان چالش برانگیز است، مشکل تمرکز دارند، مدام اضطراب دارند، بیش فعالند، حساسند و گردنکشی و نافرمانی می‌کنند، یعنی رفتارهایی دارند که باعث می‌شود فشار و الزامات بیشتری برای شما وجود داشته باشد.

یادتان باشد که شیوه و رویکردتان را براساس نیازها و شرایط فرزندتان تنظیم کنید. شاید لازم باشد نکاتی را بارها و بارها توضیح دهید تا فرزندتان به خوبی آن را بفهمد. یا این که راه‌هایی خلاقانه برای آموزش مهارتهای جدید در پیش بگیرید، مثلا استفاده از نمونه‌های عینی و ملموس.

شاید هم لازم باشد کارها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و هر زمان، بخش جداگانه‌ای را تعلیم دهید. شما باید چالش‌های منحصر بفرد فرزندتان را بشناسید و درک کنید، این چالش‌ها را مربیگری کرده و هدایت نمایید و تمرین کنید تا به این نتیجه برسید که چه چیزی برای فرزند شما موثرتر و کاربردی‌تر است. کار سختی است اما به نتیجه می‌رسید.

مدیریت مشکلات

این پروسه نیاز به صبر، روان آگاهی و توانایی به خاطرسپاری جریان تلاشهایتان دارد؛ شما به فرزندتان یاد می‌دهید چطور موانع زندگی را کنار بزند مشکلات را مدیریت نماید تا در آینده فردی مسئول باشد.

برای خیلی از ما این گونه است که مجبوریم در تمام دوران‌های زندگی فرزندمان روی این مساله کار کنیم. این پروسه‌ای است که با تغییرات شما و فرزندتان تغییر و تحول پیدا می‌کند. اگر شما در نقش مربیگری‌تان بهتر شوید، و فرزندتان توانایی‌ها و مهارت‌های بیشتری فرا گیرد، آن وقت پیشرفت و بهبود وجود خواهد داشت و فرزندتان فردی توانمند و مسئول خواهد بود که می‌تواند مدیریت مشکلات کتد.

این نوشته را از دست ندهید  حقایق جالب درباره افراد دارای گروه خونی O

این وظیفه والدین است که به بچه‌ها کمک کنند تا رویارویی با پستی و بلندی‌های زندگی و مدیریت مشکلات را یاد بگیرند و در سختی‌ها انعطاف لازم را نشان دهند. گاهی وظیفه‌ی دشواری به نظر می‌رسد، اما شما از عهده آن برمی‌آیید. هم شما و هم فرزندتان در این مسیر رشد می‌کنید و درس می‌گیرید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا