آخرین نوشته هادکوراسیون

بهترین گیاهان برای محل کار و نکاتی برای نگهداری از آنها

مثبت زندگی: گذراندن ساعات زیادی از روز در محل کار و در محیطی بسته، می‌تواند به‌شدت بر روحیهٔ کسانی که عاشق فضای بیرون هستند اثر منفی بگذارد. با قرار دادن چند گلدان از گیاهان مختلف می‌توانید حس کمبود طبیعت را برطرف کنید و بهره وری و حس رضایت شغلی بیشتری داشته باشید. این گیاهان می‌توانند رطوبت محیط اطراف را کمی افزایش دهند، سموم را از بین ببرند و ظاهر شیک‌تری به محل کارتان ببخشند. شاید اگر تجربه زیادی در نگهداری از گیاهان نداشته باشید، گلدان‌های‌تان خیلی زود از بین بروند. خوشبختانه جای نگرانی نیست؛ ما قصد داریم بهترین گیاهان برای محل کار را به شما معرفی کنیم که شرایط نگهداری آسانی هم دارند. پس اگر به‌دنبال ایجاد آرامش و تغییر مثبت در محیط کار خود هستید، با ما همراه باشید.

۱. سانسوریا؛ یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

سانسوریا یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

«سانسوریا» (Sansevieria) با نام‌های «گیاه ماری»، «شمشیری» و «زبان مادرشوهر» هم شناخته می‌شود. این گیاه یکی از بهترین گیاهان برای محل کار است. سانسوریا گیاه بسیار مقاومی است و یکی از بهترین گزینه‌ها برای تازه‌کارها در این زمینه به‌ حساب می‌آید. این گیاه می‌تواند تا ۱ ماه بدون آب و در نور کم دوام بیاورد.

برگ‌های شمشیری و کشیدهٔ آن ظاهر زیبایی به محل کارتان می‌بخشد. برخی گونه‌های سانسوریا بسیار بلند می‌شوند. اگر محدودیت جا دارید، به‌دنبال گونه‌های کوتاه‌تر مثل «سوپربا» (Futura Superba) یا «ویتنی» (Whitney) باشید.

۲. بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

«بنفشه آفریقایی» (African Violet) با برگ‌های کرکی‌اش یکی از گل‌های محبوب میان طرف‌داران گیاهان گل‌دار است. این گیاه با رطوبت و دمای متوسط سازگاری دارد. گرچه مقدار کافی نور برای گل‌دهی گیاه ضروری است، ولی بنفشه آفریقایی حساسیت زیادی به دریافت نور مستقیم خورشید ندارد. لامپ‌های فلورسنت که با فاصلهٔ مناسب به‌صورت مستقیم بالای گلدان قرار می‌گیرد، به گل‌دهی گیاه کمک می‌کند. این بنفشه‌ها مینیاتوری و کوچک‌اند. قطر کل گیاه کمتر از ۱۵ سانتی‌متر است. همین تأییدی بر مناسب بودن این گیاه برای محیط کار با فضای کوچک است.

۳. پاپیتال

پاپیتال یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

«پاپیتال» (English Ivy) با نام «پیچک» یا «عشقهٔ معمولی» نیز شناخته می‌شود. این گیاه یکی از بهترین گیاهان برای محل کار محسوب می‌شود. شاخه‌های دنباله‌دار پاپیتال ظاهر بهتری به چهارگوشه خسته‌کننده میز می‌بخشند. این گیاه برای رشد در محیط داخلی، به نور و آب متوسط نیاز دارد. اگر رشد پیچک زیاد بود، آن را با نخ و طناب در جای مناسب ببندید و ظاهر دلپذیری به محیط ببخشید.

نام علمی این گیاه «هدرا هلیکس» (Hedera helix) است که گونه‌های متنوعی دارد. «سیلور دالر» (Silver Dollar) و «ریپل زرد» (Yellow Ripple) رگه‌های طلایی و خاکستری دارند. اگر فضای بزرگی ندارید، به‌دنبال گونه‌های کوتاه مثل «پیکسی‌دیکسی» (Pixie Dixie) باشید. اگر از طرف‌داران شاخ‌وبرگ‌های پیچیده هستید، گونه‌های عشقه با برگ‌های طوق‌دار مثل «کرلی لاکس» (Curly Locks) یا «مانداس کرستد» (Manda’s Crested) را تهیه کنید.

این نوشته را از دست ندهید  انواع گودی کمر، شیوه تشخیص و چند حرکت اصلاحی برای رفع آن

۴. زامیفولیا

زامیفولیا یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

یکی از بهترین گیاهان برای محل کار «زامیفولیا» (Zamiifolia) است. نگهداری از این گیاه نیز ساده است. ساقه‌های ضخیم و ریشه‌ متراکم و غده‌ای زامیفولیا، آب زیادی در خود نگه می‌دارد و شما را از آبیاری روزانه این گیاه بی‌نیاز می‌کند.

زامیفولیا یکی از گیاهان موردعلاقهٔ کسانی است که سابقه درخشانی در نگهداری از گل‌وگیاه ندارند. این گیاه در نور کم نیز دوام می‌آورد و به‌ویژه برای روزهای تاریک زمستان مناسب است. چراغ‌های فلورسنت نیز پاسخ‌گوی نیاز زامیفولیا به نور هستند. شاید تا همین جای کار به‌نظرتان این گیاه عالی باشد ولی از عالی هم بهتر است! زامیفولیا به کود شیمیایی کمی نیاز دارد و خیلی کم به آفت دچار می‌شود. در نتیجه، گیاه تقریبا بی‌دردسری است.

۵. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

پرورش «آلوئه ورا» (Aloe vera) بسیار آسان است و بی‌شک یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نگهداری در محل کار خواهد بود. آلوئه‌ورا خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا را نیز دارد. ژل موجود درون ساقه‌های این گیاه دارای خواص درمانی است. بهتر است آلوئه‌ورا را نزدیک پنجره قرار دهید و هر ۲ هفته یک بار به آن آب دهید. این گیاه را در خاک مخلوط مخصوص کاکتوس با زهکشی مناسب بکارید.

۶. فیلودندرون

فیلودندرون یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

فرقی ندارد محل کارتان غرق در نور طبیعی باشد یا کنج اتاق را برای گیاه‌تان در نظر بگیرید؛ «فیلودندرون» (Philodendron) یکی دیگر از بهترین گیاهان برای محل کار است. فیلودندرون به مراقبت خاصی نیاز ندارد. برگ‌های سبز درخشان و بالارونده‌ٔ این گیاه به محیط کارتان نشاط می‌بخشد. فیلودندرون در گلدان‌های آویز نیز ظاهر جذابی خواهد داشت. این گیاه به تصفیهٔ هوا کمک می‌کند و محیطی سالم و زیبا برای‌تان ایجاد خواهد کرد. غبارپاشی با اسپری آب و حفظ رطوبت گیاه را فراموش نکنید. همچنین می‌توانید از گلدان‌های خودآبیار برای نگهداری از فیلودندرون استفاده کنید.

۷. گیاه هوازی تیلاندسیا

تیلاندیسا یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

به‌منظور پرورش «تیلاندسیا» (Tillandsia) یا دیگر گونه‌های گیاهان هوازی بی‌نیاز از خاک، بهتر است روش خلاقانه‌ای در نظر بگیرید. می‌توانید گیاه هوازی موردنظرتان را با استفاده از نخ ماهیگیری روی تکه‌ای چوب قرار دهید و یا یک گلدان تراریوم کوچک را با انواع گیاهان هوازی پر کنید؛ حتی می‌توانید تیلاندسیا را روی قفسه یا یک ظرف غیرمعمول مثل فنجان چای نگه دارید.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه گوشی اندروید خود را به گونه‌ای تغییر دهیم که شبیه گوشی آیفون شود؟

هر ۲ یا ۳ روز یک بار گیاه را با اسپری آب غبارپاشی کنید. تیلاندسیا به نور زیادی نیاز ندارد، اما احتمال گل‌دهی گیاهانی که در معرض نور بیشتری قرار می‌گیرند، نیز بیشتر خواهد بود. گردش هوای مناسب نیز به داشتن گیاه هوازی سالم و شاداب کمک می‌کند.

۸. اگزالیس

اگزالیس یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

«اگزالیس» (Oxalis) با نام «گل پروانه‌ای» یا «شبدر زینتی» نیز شناخته می‌شود. این گیاه با رنگ بنفشی که دارد می‌تواند به‌کلی حال‌وهوای محیط کارتان را عوض کند. اگزالیس رطوبت کم و نور مناسب را دوست دارد. بهتر است گلدان را در جایی قرار دهید که نور به‌صورت مستقیم به آن نتابد؛ در غیر این صورت، برگ‌های اگزالیس رو به سبزی می‌روند.

۹. بگونیا رکس

بگونیا یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

یکی دیگر از بهترین گیاهان برای محل کار، «بگونیا رکس» (Rex Begonia) است. بگونیا گونه‌های مختلفی دارد که چشم‌انداز زیبایی به محل کارتان می‌بخشد. شاخ‌وبرگ‌های این گیاه در رنگ‌های متفاوت در رگه‌ها، لکه‌ها و حتی نقش‌های چرخان به رنگ‌های نقره‌ای، بنفش، قرمز و سبز یافت می‌شود.

بگونیا رکس با نور کم سازگار است اما برای رشد بیشتر، به رطوبت کافی نیاز دارد.

۱۰. بامبو خوش‌شانس

بامبو خوش‌شانس یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

«بامبو خوش‌شانس» (Lucky Bamboo) از تیرهٔ «دراسنا ساندریانا» (Dracaena Sanderiana) یکی از جالب‌ترین گیاهان برای محل کار است. گفته می‌شود این گیاه انرژی منفی (و همکاران آزاردهنده!) را دور می‌کند. بامبو عاشق نور کم و غیرمستقیم خورشید است و می‌توان آن را هم در خاک و هم در آب پرورش داد. احتمالا در گل‌فروشی دیده‌اید که ساقه‌های بامبو خوش‌شانس را به فرم‌ها و اشکال مختلف مثل قلب یا طرح‌های تودرتو درآورده‌اند.

۱۱. پتوس

پوتوس یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

گیاه «پتوس» (Devil’s Ivy) با نام علمی «Epipremnum aureum» از خانواده گل‌شیپوریان و یک گیاه همیشه‌سبز است. برگ‌های پتوس یا پوتوس بزرگ‌اند و گاهی به‌شکل قلب هستند و در رنگ‌ها و شکل‌های متفاوتی یافت می‌شوند.

این گیاه سازگاری مناسبی با محیط داخلی و نور کم دارد؛ بنابراین یکی از بهترین گیاهان برای محل کار خواهد بود. این گیاه زیبا و بالارونده، ظاهر بسیار دلپذیری به محیط کارتان می‌بخشد.

۱۲. آگلونما

آگلونما یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

گیاه «آگلونما» (Aglaonema) در فارسی با نام «نخشید» و در انگلیسی با نام «گیاه چینی همیشه‌سبز» (Chinese evergreens) نیز شناخته می‌شود. این گیاه به‌خاطر رنگ برگ‌هایش که لکه‌هایی از سبز تیره، نقره‌ای یا قرمز دارد، از محبوبیت زیادی برخوردار است. زیستگاه آگلونما در جنوب شرق آسیاست. گل‌های سفید این گیاه در تابستان شکوفا می‌شوند. آگلونما به نور غیرمستقیم، محیط گرم و رطوبت نیاز دارد.

۱۳. فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

«فیکوس بنجامین» (Ficus Benjamina) با نام «انجیر برگ‌ریز» (weeping fig) نیز شناخته می‌شود. فیکوس بنجامین یکی از گیاهان تطبیق‌پذیر است که ظاهر جذابی به محیط اطرافش می‌بخشد. فیکوس بنجامین به‌صورت وحشی در جنگل‌های هند، جنوب آسیا و شمال استرالیا می‌روید؛ بااین‌حال، با محیط‌های داخلی نیز سازگار است. باد سرد از درب یا پنجره به گیاه آسیب می‌زند. نور کم تا متوسط غیرمستقیم، گرمای زیاد و خاک همیشه خیس برای فیکوس بنجامین دلپذیر است.

این نوشته را از دست ندهید  بد دهنی می‌تواند نشانه یک بیماری باشد

۱۴. آناناسیان

آناناسیان یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

گیاه آناناسیان یا «کریپتانتوس بروملیادس» (Cryptanthus Bromeliad) یکی از بهترین گیاهان برای محل کار در قسمت پذیرش یا در امتداد راهروهای اداره است. ممکن است آناناسیان برای گل‌دهی، در ابتدا به مراقبت بیشتری نیاز داشته باشد، زیرا به زمان بیشتری نیازمند است؛ اما زمانی که این گیاه گل داد، جدا از آبیاریِ هرازگاهی، به مراقبت ویژه‌ای نیاز ندارد. این گیاه به کود نیاز ندارد. تنها کافی است هرازگاهی به آن سر بزنید و آبیاری‌اش کنید.

۱۵. اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

یکی دیگر از بهترین گیاهان برای محل کار، «اسپاتی فیلوم» (Spathiphyllum) است که با نام «گل چمچه‌ای» یا «برگ‌قاشقی» نیز شناخته می‌شود. اسپاتی فیلوم در زبان انگلیسی با نام «Peace lily» نیز معروف است. این گیاه برگ‌های سبز براق و پهن دارد و معمولا در تابستان، گل‌های آن روی سنبله سفید استوانه‌ای می‌روید. این گیاه به نور کمی نیاز دارد؛ از همین‌رو از محبوبیت خاصی برخوردار است. اگر گاهی گیاه‌تان را بیش از حد آبیاری کنید، اسپاتی فیلوم شما را می‌بخشد و همچنان به زندگی‌اش ادامه می‌دهد.

اسپاتی فیلوم علاوه بر داشتن ظاهری زیبا، خاصیت تصفیهٔ هوا و سم‌زدایی نیز دارد. می‌توانید گلدان‌تان را گوشهٔ میز قرار دهید ولی آبیاری منظم و حفظ رطوبت خاک با زهکشی مناسب را فراموش نکنید.

۱۶. دراسنا

دراسنا یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

یکی از مقاوم‌ترین و بهترین گیاهان برای محل کار، «دراسنا» (Dracaena) است. این گیاه نیز خاصیت از بین بردن سموم محیط اطرافش را دارد. نگهداری از دراسنا نیز راحت است.

«دراسنا مارگیناتا» (Dracaena marginata) در محیط‌های خشک مقاوم است. سیستم سرسخت ریشهٔ گیاه، آن را در برابر پژمرده شدن محافظت می‌کند. این گیاه جدا از داشتن ظاهر تنومند و محکم، برگ‌هایی باریک و گاهی چندرنگ دارد که زیبایی خاصی به محیط کارتان می‌بخشد.

۱۷. گیاه یشم

گیاه یشم یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

«گیاه یشم» (Jade plant) با نام علمی «Crassula ovata» که با نام‌های «درخت دوستی»، «درخت شانس» یا «درخت پول» هم شناخته می‌شود، گزینهٔ دیگری است که قصد معرفی آن را داریم. گیاه یشم با مقاومت بالایی که در محیط‌های داخلی نامساعد از خود نشان داده است، از بهترین گیاهان برای محل کار خواهد بود. برگ‌های تیرهٔ این گیاه به نور زیادی نیاز ندارند.

این نوشته را از دست ندهید  زیباترین گل های پاییزی که می‌توانید در گلدان یا حیاط خانه‌تان بکارید

۱۸. کالانکوئه

کالانکوئه یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

این گیاه گل‌دار، ظاهر زیبایی به محل کارتان می‌بخشد. «کالانکوئه» (Kalanchoe) دارای گل‌هایی به رنگ‌های مختلف است که در دمای گرم ظاهر می‌شوند. گلدان‌تان را در محلی قرار دهید که نور مناسبی به گیاه برسد. پنجره‌های جنوبی یا غربی برای کالانکوئه ایدئال خواهد بود.

۱۹. کاهوی آبی

کاهوی آبی یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

همان‌طور که از اسم «کاهوی آبی» (Water Lettuce) مشخص است، یک گیاه آبزی زینتی است. می‌توانید این گیاه را در یک گلدان شیشه‌ای یا روی یک سینی قرار دهید که با سنگ‌ریزه پوشانده شده است. می‌توانید مقداری خاک یا ماسهٔ مرطوب در آب این گیاه قرار دهید. کاهوی آبی محیط سایه‌دار را به نور مستقیم ترجیح می‌دهد.

۲۰. گیاه عنکبوتی

گیاه عنکبوتی یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

«گیاه عنکبوتی» (Spider Plant) گیاه بسیار مقاومی است که در برابر شرایط نامساعد محل کار یا خانه دوام می‌آورد. اگر به‌دنبال گیاهی برای تصفیهٔ هوا هستید، حتما یک گلدان گیاه عنکبوتی تهیه کنید. آبیاری متوسط و غبارپاشی در فصول گرم را فراموش نکنید. گلدان را در جایی قرار دهید که نور غیرمستقیم کم تا متوسط به آن بتابد.

۲۱. سرخس برگ‌شمشیری

سرخس یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

یکی دیگر از بهترین گیاهان برای محل کار، «سرخس برگ‌شمشیری» (Nephrolepis exaltata) است. این گیاه دارای برگ‌های پهن و پرپشت است و از محبوبیت زیادی میان علاقه‌مندان به گل‌وگیاه برخوردار است. می‌توانید سرخس را نیز در گل‌دان‌های آویز بکارید. هرگاه خاک گلدان خشک بود، آبیاری‌اش کنید. نور متوسط غیرمستقیم برای سرخس بسیار مناسب است.

۲۲. گیاه شویدی

گیاه شویدی یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

«گیاه شویدی» (Asparagus aethiopicus) یا «مارچوبه زینتی» گیاهی است که محیط گرم را می‌پسندد. این گیاه به مراقبت خاصی نیاز ندارد. آبیاری منظم و دریافت نور غیرمستقیم برای گیاه شویدی کافی خواهد بود.

۲۳. کاکتوس

کاکتوس یکی از بهترین گیاهان برای محل کار

وقتی همه‌چیز خراب می‌شود، می‌توان به انواع کاکتوس اعتماد کرد. کاکتوس‌ها ازجمله گیاهانی هستند که بدون مراقبت خاصی، به رشدشان ادامه می‌دهند. کاکتوس می‌تواند مقدار زیادی آب در خود نگه دارد. همین موضوعْ نگهداری از آن را حتی برای فراموشکارترین افراد هم آسان می‌کند. کاکتوس به میزان نور بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین اگر میزتان کنار پنجره است، کاکتوس را آنجا قرار دهید. تنوع بی‌نظیر کاکتوس‌ها، آنها را به یکی از بهترین گیاهان برای محل کار تبدیل می‌کند.

نظر شما همراهان گرامی درباره این موضوع چیست؟ آیا شما هم به نگهداری از گل‌وگیاه علاقه دارید؟ آیا متوجه تغییرات مثبتی شده‌اید که گیاهان در محیط به وجود می‌آورند؟ اگر مایلید، نام گیاه موردعلاقه‌تان را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + یک =

دکمه بازگشت به بالا