تخصصیسلامت

برای چه بیماری‌هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

مثبت زندگی: متخصص اورولوژی پزشکی است که در زمینه آزمایش اعضای دستگاه ادراری مانند کلیه‌ها، مثانه و اعضای تناسلی زنان و مردان و همچنین در زمینه پروستات و بیضه در مردان آموزش های لازم را دیده است.

متخصص اورولوژی با جراحی و درمان سیستم دفع ادراری مردان و زنان و همچنین ارگان‌های تولید مثل مردان سروکار دارد ولی در زنان اورولوژی دخالتی در دستگاه ژنیتال و تولید مثل زنان ندارد. به پزشکی که در این شاخه پزشکی تخصص دارد اورولوژیست نیز می‌گویند.

کدام بخش‌های بدن به اورولوژی مربوط است؟

بخش‌هایی از بدن که به تخصص ارولوژی مربوط می‌شود شامل کلیه‌ها، غدد آدرنال، حالب‌ها (لوله ای که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه منتقل می‌کند)، مثانه، مجرای دفع ادرار و دستگاه باروری آقایان شامل بیضه‌ها، اپیدیدیم (لوله‌هایی در پشت و چسبیده به بیضه‌ها که محل بلوغ و ذخیره اسپرم هستند)، وازدفران (لوله‌ای که اسپرم را از بیضه به میزراه منتقل می‌کند)، کیسه‌های منی، پروستات و آلت تناسلی است. کلیه و مجاری ادراری یکی از رشته‌های مهم در پزشکی است.

دستگاه ادراری و باروری ارتباط نزدیکی با هم دارند، و اختلالات یکی بر روی دیگری تاثیر می‌گذارد و بخش قابل توجهی از بیماری‌هایی که در ارولوژی درمان می‌شوند تحت عنوان بیماری‌های ادراری، تناسلی نامگذاری می‌شود. ارولوژی شامل درمان طبی و دارویی (غیر جراحی) بیماری‌ها مثل عفونت‌های مجاری ادراری و بیماری خوش‌خیم پروستات و همچنین درمان جراحی بیماری‌ها مثل سرطان‌ها، اصلاح بیماری‌های مادرزادی، و بی اختیاری ادراری است.

چه هنگام باید به یک اورولوژیست مراجعه نمود؟

هنگام بروز علایم زیر باید به اورولوژیست مراجعه شود:
  • ناراحتی هنگام دفع ادرار
  • مشکل در تخلیه مثانه به طور کامل
  • بی اختیاری (از دست دادن کنترل ادرار)
  • وجود خون در ادرار
  • حس درد که ظاهرا به دستگاه ادراری مربوط است.
  • مشکل در عملکرد جنسی
  • ناباروری (مشکلات در بچه‌دار شدن)
این نوشته را از دست ندهید  برای رهای از گرد و غبار، لطفا دوباره ماسک بزنید

گاهی اوقات ممکن است مشکل بیمار بصورت اتفاقی هنگام تصویر برداری با اشعه ایکس و یا سونوگرافی مشخص گردد  و این تصویر برداری‌ها وجود اختلال در دستگاه ادراری را نشان دهد.

متخصص اورولوژی

آزمایشاتی که توسط متخصص اورولوژی انجام می‌گیرد:

در بررسی علایم بیمار، اورولوژیست ابتدا علل احتمالی را مشخص می‌نماید(تشخیص افتراقی) سپس به معاینه بیمار می‌پردازد تا متوجه شود که:

  • آیا مناطق دردناک (حساس به لمس) در منطقه شکم، بیضه‌ها یا پروستات وجود دارد. البته درباره ناراحتی در پروستات باید گفت آزمایش این قسمت از طریق آزمایش رکتال دیجیتال DRE انجام می‌پذیرد که پزشک دستکش به دست کرده و انگشت خود را چرب نموده و داخل مقعد بیمار می‌کند تا وجود هرگونه ناهنجاری را تشخیص دهد.
  • آیا پس از تخلیه کامل ادرار، بزرگی یا تورم در اعضای دستگاه ادرای(کلیه‌ها، بیضه‌ها یا پروستات) وجود دارد یا خیر.
  • آیا عدم کنترل ادرار وجود دارد.

البته جهت ارزیابی کامل بیمار و مشکلات خاص او در این زمینه استفاده از سایر آزمایشات ضروری است.

اورولوژیست همچنین ادرار را مورد آزمایش قرار می‌دهد(آزمایش ادرار) تا مشخص شود آیا سلول‌های التهابی(احتمال عفونت) یا خون (هماچوری) و یا قند یا پروتئین در ادرار وجود دارد یا خیر، وجود قند یا پروتئین در ادرار حاکی از وجود بیماری دیابت یا بیماری‌های کلیوی است.

پس از آزمایش، اورولوژیست تعیین می‌نماید که آیا برای ارزیابی عملکرد اعضای دستگاه ادراری و بررسی وجود ناهنجاری (برای مثال سنگ کلیه،آناتومی غیرطبیعی و سرطان) استفاده از تصویر برداری مانند سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن محوری کامپیوتری (CAT) ، اسکن‌های مختلف هسته‌ای یا تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (ام‌ار‌آی) لازم است یا خیر.

بعلاوه برای تعیین اینکه آیا عفونت یا سنگ کلیه باعث بروز اختلال در عملکرد کلیه‌ها شده است و آیا التهاب یا سرطان پروستات باعث افزایش آنتی ژن اختصاصی پروستات PSA شده است یا خیر اغلب از آزمایش خون استفاده می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  کنترل دیابت با یوگا!
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا