تخصصی

برای پیشگیری از سکته قلبی به این غذاها لب نزنید

مثبت زندگی: متخصصان قلب روز به روز بیشتر از اثرات رژیم غذایی نادرست آگاه می‌شوند. و در عین حال که بعضی از چیزهای خوشمزه مثل شکلات را گاهی اوقات و خیلی کم می‌خورند اما غذاهایی وجود دارد که هرگز لب به آنها نمی‌زنند. این غذاها جزو غذاهایی هستند که به شدت برای قلب مضر هستند و حتی مقدار کم آنها از نظر متخصصان قلب ممنوع است.

گوشت‌های فراوری شده فست فودی

سوسیس، کالباس و هات داگ بخشی از رژیم غذایی روزمره مردم بخصوص مردم آمریکاست که بسیار عشق فست فود هستند اما جنیفر هایت متخصص قلب و استادیار علوم پزشکی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک، نمی‌خواهد نزدیک اینها برود.

به گفته او این فراورده‌ها غرق اسیدهای چرب هستند. و ما می‌دانیم که سوسیس و گوشت‌های فراوری شده با نارسایی قلبی و سرطان مرتبط هستند. گوشت‌های فراوری شده اشاره به گوشت‌های نمک زده، حاوی مواد نگهدارنده، پردازش شده یا دودی شده‌اند تا ماندگاری آنها بیشتر شود.

این غذاها اگرچه خیلی سریع و راحت هستند اما مواد شیمیایی و سدیم مورد استفاده در غذاهای فراوری شده برای قلب مضر هستند بخصوص که در مقادیر زیادی خورده شوند. هات داگ نیز جزو غذاهایی است که هرگز نباید خام خورده شود.

گوشت قرمز

یک استیک آبدار و برشته با قارچ‌های سرخ شده در کره، غذایی است که ممکن است بخواهید برای روزهای خاصی، رزرو کنید. دکتر هایت می‌گوید: استیک خوشمزه جلوی شما سرشار از اسیدهای چرب، کلسترول و نمک است. دکتر هایت به همه بیمارانش توصیه می‌کند تا مصرف گوشت قرمز را به ماهی یکبار محدود کنند.

وقتی گوشت قرمز می‌خورید، سعی کنید برش‌های کم چرب و کوچک، نوعی که روی آن برشته شده، گوشت راسته و گوشت بدون چربی مصرف کنید. از ادویه‌ها و گیاهان معطر استفاده کنید و بدون کره، خامه یا سس آنها را درست کنید. و اگر برای خوردن بیرون می‌روید سعی کنید از استیک‌های همراه استخوان کمتر مصرف کنید.

چیپس سیب زمینی

ریختن چیپس سیب زمینی از پاکت به داخل یک کاسه ذرت بوداده کار راحتی ست اما دکتر هایت می‌گوید این تنقلات می‌توانند حاوی مقدار کمی اسیدهای چرب، سدیم و کربوهیدرات باشند. پژوهشی منتشر شده در مجله پزشکی انگلستان نشان داد که ۹۹/۲ درصد مردم سراسر جهان بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم سدیم در هر روز مصرف می‌کنند.

این نوشته را از دست ندهید  ۸ نكته برای كاهش خطر حمله قلبي

بسیاری از موسسات سلامت توصیه می‌کنند که بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز مصرف نکنید. افرادی که بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف می‌کنند از هر ۱۰ نفرشان یک نفر دچار مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی می‌شود. آیا دفعه بعد که می‌خواهید فیلم مورد علاقه‌تان را ببینید باید از خیر ذرت بوداده بگذرید؟

اگر نمی‌توانید بطور کامل چیپس و ذرت بوداده را کنار بگذارید سعی کنید که چیپس‌های تنوری و ذرت با نمک و کره کم را انتخاب کنید. مقادیر کمی بردارید، بسته چیپس یا ذرت را در آشپزخانه بگذارید و مقدار کمی از آن را در یک کاسه تک نفره، سرو کنید.

پیتزا

یک شام هفتگی به صرف پیتزا چیزی است که اکثر ما آن را در برنامه داریم. متاسفانه تنها چیزی که از پیتزا نصیب ما می‌شود مقدار زیادی کربوهیدرات به همراه نمک و پنیر فرایند شده است. شما مجبور نیستید که شام آخر هفته مورد علاقه‌تان را از دست بدهید فقط سعی کنید که یک پیتزای سالمتر با قارچ، فلفل، سس زیاد و پپرونی سفارش بدهید. گزینه دیگر درست کردن یک پیتزای خانگی سالمتر در خانه است. دکترهایت توصیه می‌کند از گندم کامل در خمیر، روغن زیتون و پنیر بز استفاده کنید.

نوشابه رژیمی

دکتر سیندو کوشی متخصص قلب در بیمارستانی در میشیگان می‌گوید حتی نوشابه گازدار معمولی بهتر از نوع رژیمی است. آسپارتام موجود در نوشابه رژیمی واقعا بیش از شکر یا فروکتوز بالای شربت ذرت است و می‌تواند شما را نسبت به چیزهای شیرین حریص کند.

به گفته دکتر کوشی، نوشابه رژیمی افزایش وزن را بیشتر می‌کند و اضافه وزن برای قلب خوب نیست. به گفته موسسه قلب آمریکا نزدیک به ۷۰ درصد بزرگسالان آمریکایی دچار اضافه وزن یا چاقی هستند. چاق بودن شما را در معرض خطر برای مشکلات سلامتی همانند بیماری‌های قلبی، سکته، فشار خون بالا، دیابت و سایرین قرار می‌دهد.

نمک

ظاهرا جوانه‌های چشایی ما تا زمانی که نمک روی غذا ریخته نشود یا یک کیسه چیپس نمکی را برنداریم، راضی نمی‌شود اما نمک می‌تواند موجب مشکلاتی در فشار خون شود. اگر فشار خونتان خیلی بالاست، ممکن است عروق خونی‌تان سفت و باریک شده باشند که منجر به احتمال بیشتر ابتلا به بیماری قلبی می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  آشنایی با مواد غذایی کلسیم‌دار برای جلوگیری از پوکی استخوان

دکتر کوشی به هیچ غذایی به هنگام آشپزی نمک اضافه نمی‌کند. حتی نمکدان روی میز غذایش نمی‌گذارد. او می‌گوید: این که چه نوع نمکی استفاده می‌کنید مثلا هیمالیا یا نمک دریا، مهم نیست کلا هر چیزی که اسمش نمک است، خوب نیست.

اگر مشکل فشار خون بالا دارید، مصرف نمک را محدود کنید و جوانه‌های چشایی‌تان را با ادویه‌هایی همانند، زیره، کاری، سیر، رزماری، دارچین و غیره آشنا کنید. این کار می‌تواند در پایین آوردن فشار خون نتایج چشمگیری داشته باشد. معمولا اگر فردی مبتلا به فشار خون بالاست در صورتی که نمک را از رژیم غذایی خود حذف کند، فشار خونش به حدی پایین می‌آید که دیگر نیازی به داروها ندارد.

غلات صبحانه شکری

شکر برای سلامتی و تناسب اندام شما بد است اما قلبتان عشق به آن را در هیچ صورتی از دست نمی‌دهد. پژوهشی در سال ۲۰۱۴ نشان داد افرادی که ۱۷ تا ۲۱ درصد کالریشان را از قندهای افزوده، بدست می‌آورند، ۳۸ درصد احتمال خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را نسبت به آنهایی که ۸ درصد کالری مصرفی‌شان از شکر افزوده است، بالا می‌برند.

دکتر کوشی، شکر افزوده در بسیاری از غلات صبحانه (و هر غذای با شکر افزوده) را به خوردن آب نبات تشبیه می‌کند. اینها قند را در خون ما افزایش می‌دهند که تری گلیسرید را افزایش داده و کلسترول را بالا می‌برند.

غلات بدون شکر را انتخاب کنید، اگر هم اوتمیل استفاده کنید باز هم بهتر است. من توصیه می‌کنم هر روز اوتمیل استفاده کنید: نوع ساده با میوه تازه به جای نوع بسته بندی که حاوی شکر و میوه‌های خشک هستند. اوتمیل اورنایت بخصوص از نوع بدون شیرین کننده شاید بهترین انتخاب برای شما باشد.

نان سفید در سبد خریدتان نباشد

نان سفید، پاستا و برنج سفید همگی نشاسته‌هایی هستند که دکتر کوشی از آنها اجتناب می‌کند. باید مقدار نشاسته‌های سفیدی را که در حال خوردن هستید، به حداقل برسانید چون آنها در بدن تبدیل به قند می‌شوند.  به دنبال نانها و پاستایی با غلات کامل باشید که حاوی فیبر بیشتر نسبت به انواع سفید هستند و کندتر هضم می‌شوند تا به تنظیم میزان قند خون کمک کنند.

این نوشته را از دست ندهید  پروبیوتیک چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

علاوه بر این، غلات کامل فیبر بیشتری تولید می‌کنند که به شما کمک می‌کنند به مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید بنابراین کمتر دچار افت قند خون شده و میل کمتری برای رفتن به سمت میان وعده‌های قندی بین غذاها دارید.

نوشیدنی‌های انرژی زا

اکثرا نوشیدنی‌های انرژی زا ادعا می‌کنند که روشی سالم برای تقویت انرژی هستند. مشکل اینجاست که چندین ماده تشکیل دهنده آنها همانند گوارانا و تائورین به عنوان تقویت کننده انرژی طبیعی معرفی شده‌اند. این مواد را با کافئین ترکیب کنید و ببینید که چگونه ضربان قلبتان در حال بالا رفتن است.

نیکول واینبرگ یکی از متخصصان قلب و مدیر موسسه قلب زنان در مرکز سلامت سن جونز سانتا مونیکا می‌گوید: مقدار بالایی از کافئین در نوشیدنی‌های انرژی زا وجود دارد که می‌تواند باعث آریتمی قلبی شود. این وضعیت که با کمبود خواب همراه می‌شود و معمولا دلیل گرایش افراد به مصرف نوشیدنی انرژی زاست، یک ترکیب نامناسب را ایجاد می‌کنند.

مرغ سوخاری

بسیاری از مردم دنیا بخصوص آمریکایی‌های فست فودخور عاشق چیزهای سرخ کردنی هستند از مرغ تا بارهای آب نباتی. این غذاها ممکن است خوشمزه باشند اما به گفته دکتر واینبرگ هیچ ارزش غذایی قابل توجهی ندارند حتی اگر یک نوع سبزی باشند.

این غذاها برای قلب شما بد هستند و حتی برای تناسب اندام شما نیز بد هستند و اکسیدان‌ها را وارد بدنتان می‌کنند. اکسیدانها نقطه مقابل آنتی اکسیدانها هستند. غذاهای سرخ کردنی شامل روغن داغ هستند و این ماده بافت ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها را تغییر می‌دهد. شما فقط چربی و کالری زیاد دریافت نمی‌کنید بلکه اکسیدان‌های صدمه زننده به سلول‌ها را می‌خورید.

سس پنیری

دکتر ویکتوریا شین، متخصص قلب می‌گوید: از مصرف این ماده و سایر پنیرهای فراوری شده، خودداری کنید چون آنها همراه با مواد نگهدارنده هستند. اصولا هر غذایی که تاریخ مصرف طولانی دارد، احتمالا تاریخ حیات ما را کوتاه می‌کند. علاوه بر مواد شیمیایی استفاده شده در مواد نگهدارنده، سس پنیری در هر ۲ قاشق غذاخوری، ۹۱ کالری و ۷ گرم چربی اشباع شده دارد. وقتی که داریم ۲ قاشق غذاخوری پنیر را روی ناچو یا ساندویچ‌مان می‌ریزیم به این عددها فکر کنیم.

این نوشته را از دست ندهید  چند توصیه کرونایی به بیماران دیابتی

نودل فوری

ظرف‌های نودل فوری احتمالا یکی از انتخاب‌های فوری بسیاری از دانشجویان هستند اما هرگز در لیست خرید متخصصان قلب قرار نمی‌گیرند. کتاب‌ها و سایت‌های آشپزی پیشنهادهای زیادی را ارائه می‌کنند که حتی می‌تواند آنها را خوشمزه‌تر کند. چطوری یک بسته کوچک نودل می‌تواند به قلب صدمه بزند؟

آیا می‌دانید نودلها ابتدا به میزان زیادی سرخ می‌شوند؟ به همین علت برای قلب شما خوب نیستند. علت دیگر آن نمک است. یک بسته معمولی نودل، ۸۷۵ میلی گرم سدیم دارد و از این جهت جزو غذاهای با سدیم بالا است که پزشکان و متخصصان قلب از آنها پرهیز می‌کنند. این مقدار سدیم بخش زیادی از ۱۵۰۰ میلی گرم توصیه شده روزانه توسط موسسه قلب آمریکا را تشکیل می‌دهد.

این مقدار زیاد نمک باعث می‌شود بدن مایعات اضافی را در بدن نگه دارد که فشار خون را افزایش می‌دهد و کار قلب را زیاد می‌کند. بنابراین اگر به فکر سلامتی و به ویژه قلب‌تان هستید، به توصیه متخصصان قلب در مورد مصرف نکردن غذاهای بسته بندی گوش کنید.

شیرینی با خامه قنادی ممنوع

کسی هست که قبل از شیرجه زدن به سمت خامه قنادی برای سرد شدن کیک صبر کند؟ خب این وسوسه انگیز است اما بهتر است شیرجه نزنید و مصرف خامه قنادی را محدود کنید. علاوه بر اینکه سرشار از مواد نگهدارنده و تشکیل دهنده‌ای ست که شما حتی نمی‌توانید تلفظ کنید، یک کابوس قندی برای قلب شماست.

یک بسته معمولی خامه قنادی به اندازه ۲۰ گرم در هر ۲ قاشق غذاخوری است. اول اینکه ما به ندرت فقط ۲ قاشق غذاخوری مصرف می‌کنیم اما حتی اگر هم این مقدار را مصرف کنیم باز هم نزدیک به بالاترین مقدار مقیاس‌ها در زمینه مصرف نادرست شکر هستیم. قند با افزایش دور کمر و سلامت قلب مرتبط است. خامه قنادی همچنین جزو غذاهایی است که هرگز میزان کالری دقیق آن را نخواهید فهمید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + یازده =

دکمه بازگشت به بالا