بدانیم

با کشورهای بدون ارتش جهان آشنا شوید

مثبت زندگی:شاید تا قبل از خواندن این مقاله با خودتان فکر می‌کردید که همه کشورها نیروی نظامی و ارتش دارند. اگر این‌گونه فکر می‌کردید که سخت در اشتباه بودید! این مقاله قرار است باورهای قبلی شما را درباره ارتش‌دار بودن کشورها دور بریزد و کشورهایی را به شما معرفی کند که آرام و بدون تنش زندگی می‌کنند و ارتش و نیروی نظامی هم ندارند.

نیروی نظامی یک کشور می‌تواند آن را از هر گونه حمله احتمالی دیگر کشورها یا حتی تروریست‌ها محافظت کند. یک نیروی نظامی مؤثر و نیرومند برای حفاظت از مرزها نیز بسیار ضروری است. از لحاظ فنی، هر کشوری باید یک نیروی نظامی مستقل داشته باشد، اما کشورهای کوچکی در جهان وجود دارند که معتقدند «جنگ جهنم است» و از این‌رو هیچ نیروی نظامی را در کشور خود مستقر نمی‌کنند.

 همراه ما باشید تا نگاهی داشته باشیم به کشورهایی که فاقد هر گونه نیروی نظامی هستند.

کاستاریکا

ارتش

کاستاریکا با نام رسمی جمهوری کاستاریکا و مساحت ۵۱۱۰۰ کیلومتر مربعی، در آمریکای مرکزی واقع شده و پایتخت آن شهر سان خوزه (کاستاریکا) است. جمعیت این کشور بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده، ۴ میلیون ۳۰۰ هزار نفر و زبان رسمی آن نیز اسپانیایی است.

در سال 1948 و پس از پیروزی در جنگ داخلی، کشور کاستاریکا فعالیت تمام نیروهای مسلح خود را پایان داد. هر سال، مردم این کشور در روز اول دسامبر به مناسبت روز لغو ارتش جشن می‌گیرند. در حال حاضر، تنها نیروهای پلیس امنیت داخلی کشور را کنترل می‌کنند.

گرنادا

کشور بدون ارتش

گرنادا کشوری جزیره‌ای است که در دریای کارائیب و شمال ترینیداد و توباگو واقع شده است. پایتخت این کشور شهر سنت جورجز (Saint George’s) با 33 هزار نفر جمعیت است. مساحت گرنادا 344 کیلومتر مربع است و جمعیتی 110 هزار نفری در آن سکونت دارند. دقت داشته باشید که گرنادا را با گرانادا که شهر و مرکز استان گرانادای اسپانیا است، اشتباه نگیرید.

این نوشته را از دست ندهید  سفری به دنیای خوش عطر و طعم شکلات سوئیسی

گرنادا در سال 1983 توسط ایالات متحده مورد حمله قرار گرفت و از آن به بعد، این کشور فاقد ارتش مستقل بوده است. البته یک نیروی شبه نظامی به عنوان بخشی از نیروی پلیس سلطنتی گرنادا وظیفه تأمین امنیت داخلی این کشور را بر عهده دارد.

کیریباتی

کشور بدون ارتش

جمهوری کیریباتی کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام است که در پایین‌ترین نقطه زمین نسبت به سطح دریا قرار دارد و پایتخت آن تاراوای جنوبی است. مساحت این کشور 811 کیلومتر مربع بوده و از نظر وسعت رتبه 186 را در بین کشورهای جهان دارد. جمعیت کیریباتی بر اساس آمار سال 2015، حدود 110 هزار نفر برآورد شده‌ است. یک نکته جالب در مورد کیریباتی این است که به گفته کارشناسان، با ادامه روند گرم‌شدن زمین، اولین کشوری که بر روی زمین به زیر آب خواهد رفت، کریباتی است.

کیریباتی به عنوان یک کشور متشکل از سه مجمع الجزایر، یکی دیگر از کشورهای فاقد ارتش در جهان است. این کشور از سوی استرالیا و نیوزیلند حمایت می‌شود و اداره پلیس آن نیز تأمین امنیت داخلی کشور را بر عهده دارد.

آندورا

کشور بدون ارتش

آندورا با نام رسمی شاهزاده‌نشین آندورا، کشور کوچک و مستقلی است که در کوه‌های پیرنه قرار گرفته و میان دو کشور فرانسه (از شمال) و اسپانیا (از جنوب) محصور است. پایتخت این کشور آندورا لاولا است و جمعیت کل آن نیز چیزی در حدود 85 هزار نفر برآورد شده است. آندورا تنها 468 کیلومتر مربع مساحت دارد.

آندورا بر اساس معاهدات نظامی جداگانه از طرف دولت‌های اسپانیا و فرانسه حمایت می‌شود، اما نیروی نظامی مستقلی ندارد. البته این کشور یک ارتش بسیار کوچک دارد که تنها برای اجرای مراسم‌های خاص در نظر گرفته شده است. نظارت بر اجرای قوانین و جلوگیری از تخلفات نیز بر عهده نیروهای پلیس ملی این کشور است.

این نوشته را از دست ندهید  ۹ ترفند برای تایپ سریع در گوشی اندروید

شهر واتیکان

کشور بدون ارتش

واتیکان با نام رسمی دولت‌شهر واتیکان، دولت‌شهری مستقل است که در درون شهر رم در کشور ایتالیا جای گرفته و محل اقامت پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان و مرکز کلیسای کاتولیک است. این کشور با مساحتی در حدود 0.44 کیلومتر مربع، کوچکترین کشور دنیا و با جمعیتی حدود 800 نفر، کم‌جمعیت‌ترین کشور مستقل دنیا محسوب می‌شود.

واتیکان پیش‌تر دارای نیروهای مسلح زیادی برای محافظت از پاپ و کشور بود. اما پاپ پل ششم تمام نیروهای نظامی را در سال 1970 منحل کرد. با این وجود، از آنجا که شهر واتیکان در رم واقع شده است، ایتالیا از این کشور کوچک در برابر حملات خارجی و تروریستی محافظت می‌کند.

ایسلند

کشور بدون ارتش

ایسلند با نام رسمی جمهوری ایسلند شمالی‌ترین کشور اروپا و کشوری جزیره‌ای در شمال اقیانوس اطلس است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن ریکیاویک و جمعیت این کشور بر اساس آمار سال 2018 حدود 350 هزار نفر است. کشور ایسلند با مساحتی حدود 103 هزار کیلومتر مربع هجدهمین جزیرهٔ بزرگ جهان و دومین جزیرهٔ بزرگ اروپا، پس از بریتانیای کبیر محسوب می‌شود.

این کشور در سال 1869 یک ارتش داشت اما پس از آن، تفاهم نامه‌ای دفاعی با ایالات متحده به امضاء رساند تا نیرویی موسوم به نیروی دفاع ایسلند (Iceland Defense Force) را در این کشور مستقر کند. نیروی دفاع ایسلند از سال 1951 تا 2006 به فعالیت خود ادامه داد، اما در سال 2006، آمریکا اعلام کرد که حمایت نظامی از ایسلند را بدون استقرار نیروی نظامی در این کشور، بر عهده خواهد داشت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − نه =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا