سیاحت

با قلعه ایرج در تهران آشنا شوید

قلعه ایرج، یادگاری از دوران ساسانیان

مثبت زندگی: در نزدیکی‌های تهران دژ نظامی قرار دارد که با قدمتی حدود ۳ هزار سال، یادگاری از دوران ساسانیان است. قلعه ایرج یا «قلعه گبری» بزرگترین قلعه خشت خام در تهران، ایران و جهان است. نشان این قلعه را در شاهنامه فردوسی به عنوان محل تولد فریدون می‌توان یافت. در ادامه شما را با این قلعه تاریخی بیشتر آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

قلعه ایرج طول و عرضی معادل ۱۴۴۰ در ۱۲۸۰ کتر دارد، پهنای دیوارها ۱۷ تا ۲۲ متر است و مصالحی که در ساخت قلعه استفاده شده است، خشت و گل است.

این قلعه مستطیل شکل در گذشته در ضلع شمالی دارای ۳۴ برج، ضلع جنوبی ۴۲ برج و ضلع‌های شرقی و غربی ۳۶ برج بوده است که امروز از آن تنها دو برج به فاصله ۳۰ متری از هم باقی مانده است. قلعه چهار دروازه دارد که دروازه شمالی آن رو به قله کوه دماوند است و چشم‌انداز زیبایی دارد. بین برج‌های دیدبانی راهرویی درون دیوارها قرار داشته است و امکان رفت و آمد سربازها و ارابه‌ها وجود داشته است بدون آنکه این انتقال از بیرون قلعه احساس شود.

قلعه ایرج

از دیگر ویژگی‌های این قلعه وجود خندق‌هایی در اطراف آن است که به منظور محافظت از قلعه در برابر دشمنان ساخته شده بود.

قلعه ایرج در سال ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۸۳۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای دسترسی به این قلعه باید به شهرستان پیشوا و ورامین در استان تهران سر بزنید. این قلعه در شمال جاده ارتباطی ورامین به پیشوا قرار گرفته است.

این نوشته را از دست ندهید  تا به حال در کویر آب‌تنی کرده‌اید؟
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا