سیاحت

با روستای امامه آشنا شوید

مثبت زندگی: همیشه آخر هفته‌ها یا وقتی چند روز پشت سر هم تعطیل است، اهل خانواده سوالی مشترک دارند؛ کجا برویم؟ خیلی‌ها از بس برای مسافرت به دریا و ساحل رفته‌اند دیگر از سفر به این مناطق لذت نمی‌برند و در جست‌وجوی جای جدیدی برای سفر هستند. در این مقاله از مثبت زندگی می‌خواهیم شما را با روستایی خوش آب و هوا در نزدیکی‌های تهران آشنا کنیم که شاید اسمش را هم نشنیده باشید. «روستای امامه».

سال ۱۳۸۰ روستای امامه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به شماره ۳۹۷۲ به ثبت رسید. اگر می‌خواهید بدانید این اثر ملی کجاست و چگونه است، همراه ما باشید.

شرق تهران نرسیده به فشم!

روستای امامه در ۵ کیلومتری شرق تهران نرسیده به فشم قرار دارد. این روستا از خوش آب و هواترین روستاهای اطراف تهران است و در خود قلعه‌ای جای داده است به نام «قلعه امامه» یا «قلعه مازیار» که بیش از هزار سال قدمت دارد.

بر اساس مستندات تاریخی قلعه مازیار توسط مردآویج یا همان مازیار یکی از حاکمان سلطنت زیاریان ساخته شده است. از موقعیت این روستا اگر بخواهید، باید به استراتژیک بودنش اشاره کنیم.

روستای امامه به دلیل صعب‌العبور بودن پناهگاه بسیاری از حاکمان و تبعیدگاهی برای مبارزان مازندرانی و گرجستانی بوده است. معروف است ناصرالدین شاه نیز در زمان پادشاهی خود تابستان‌ها به این روستا می‌رفته؛ چون یکی از همسران و در واقع سوگلی او انیس‌الدوله از اهالی این روستا بوده است.

محاصره شده و زیبا

این روستا از چهار طرف توسط کوه‌ها محاصره شده است، به همین خاطر آب و هوای معتدل و آب گوارایی دارد. آب روستا از رود محلی و قنات و چشمه‌های نزدیک روستا تامین می‌شود. روستای امامه دو قسمت محله بالا و محله پایین دارد. خانه‌های قدیمی و تاریخی روستا، سقف‌های مسطح چوبی و معماری اعیانی دارند و دارای ورودی‌های زیبا و هشتی‌های سنتی مخصوص خانه‌های سنتی هستند.

این نوشته را از دست ندهید  مهم‌ترین بناهای باستانی ترکیه را بشناسید

در اینجای مقاله روی صحبت‌مان با تهرانی‌هاست؛ چیزی که برای دیدن یا عکس گرفتن و گذاشتن در اینستاگرام تا کاشان و اصفهان می‌روید، همین بغل گوش خودتان هست! درست به همان زیبایی و عظمت.

در ساخت قلعه مازیار از سنگ لاشه، ساروج، ملات و گچ سنتی استفاده شده است. گرچه قسمت‌های زیادی از این قلعه تخریب شده است اما اتاق‌ها، برج و بارو، حصار دفاعی، غار، قنات، ارگ و جایگاه حاکم‌نشین آن باقی مانده است.

آدرس دقیق اگر می‌خواهید…

دور بودن و صعب‌العبور بودن این روستا، آن را از آلودگی‌ها مصون داشته است. اگر می‌خواهید از این روستای تاریخی و خوش آب و هوا دیدن کنید، از بزرگراه شهید بابایی به سمت شرق حرکت کنید و پس از گذشتن از میدان لشکرک و قائم، وارد جاده فشم شوید و بعد از ۱۵ کیلومتر رانندگی، پس از سه راهی اوشان، تابلوی روستای امامه را خواهید دید و حدود ۷ متر بالای جاده کوهستانی به قلعه خواهید رسید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا