تغذیه

با خواص جوانه گندم آشنا شوید

مثبت زندگی: جوانه گندم سرشار از خاصیت است. برای همین امروزه این ماده غذایی مفید جای خود را در میان‌وعده‌ها و سالادها جا کرده و شده پای ثابت سفره‌های ایرانی. همراه ما باشید تا در این مقاله همه چیز را درباره خواص جوانه گندم و خواصش برای شما بگوییم.

جوانه گندم قسمتی از هسته گندم است و مسئولیت آن، کمک کردن به گیاه برای تولید گندم جدید است. با اینکه جوانه گندم در طول بسیاری از فرآیندهای تولید آرد حذف می‌شود، یک جزء اصلی تغذیه از گندم کامل به حساب می‌آید. این جوانه به همراه پوسته، در فرآیند تولید آرد تصفیه شده حذف می‌شود تا طول عمر محصول نهایی افزایش پیدا کند. جوانه گندم، به صورت خام نیز موجود است و آن را در بعضی محصولات نیز به کار می‌برند. این جوانه روی ماست، بستنی، پای میوه و غلات سرد و گرم استفاده می‌شود. همچنین در درست کردن توپ‌های گوشتی و در کل پخت گوشت، جایگزین مناسبی برای پودر سوخاری به حساب می‌آید.

جوانه گندم چه کاری می‌تواند برایم بکند؟ 

جوانه به عنوان یک مکمل غذا، مواد مغذی با ارزشی دارد. همچنین منبعی عالی از پروتئین گیاهی در کنار فیبر و چربی‌های سالم، منیزیم، زینک، تیامین، فولات، پتاسیم و فسفر است. جوانه سرشار از ویتامین E – یک ماده مغذی ضروری با خواص آنتی اکسیدانی- است. متخصصان بر این باورند که آنتی اکسیدان‌ها، مقدار رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش می‌دهند و تحقیقات نشان داده منابع طبیعی آنتی اکسیدان برای پیشگیری از بیماری‌ها بهتر هستند. برخی متخصصان بر این عقیده‌اند که جوانه به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و باعث سالم ماندن قلب و سیستم قلبی عروقی می‌شود. محققان ادعا می‌کنند جوانه می‌تواند موجب کاهش خطر بیماری‌های قلبی شود و به تثبیت وزن سالم کمک کند.

همچنین روغن جوانه می‌تواند به کنترل سطح کلسترول کمک کند. اما هنوز شواهد کافی برای اثبات دیگر ادعاها از جمله محافظت از پوست در برابر پیری زودرس، کمک به فشار خون، کمک به عملکردهای مغزی یا کمک به هضم غذا وجود ندارد. جوانه و بذر کتان هر دو، به حفظ سلامت قلب در خانم‌های یائسه کمک می‌کنند. برخی تحقیقات نشان داده جوانه می‌تواند به از بین رفتن علائم یائسگی نیز کمک کند اما برای اثباتش همچنان به تحقیقات جامع‌تری نیاز است.

این نوشته را از دست ندهید  خوش اخلاقی مردها با مصرف گردو

آیا عوارض جانبی هم دارد؟ 

افرادی که به مشکل عدم تحمل گلوتن مبتلا هستند و یا به گلوتن آلرژی دارند بهتر است از خوردن جوانه بپرهیزند چون حاوی گلوتن است. افرادی هم که برنامه غذاییشان کم کربوهیدرات است، باید در مقدار استفاده خود از جوانه دقت کنند. چون یک فنجان جوانه حاوی حدود ۶۰ گرم کربوهیدرات است. روغن جوانه سرشار از تری گلیسیرید است. افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند و آن‌هایی که در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند، باید مواظب مقدار استفاده خود از این روغن باشند چون مقدار بالای آن می‌تواند روی سلامتشان تاثیر بگذارد. اگر از بیماری خاصی رنج می‌برید بهتر است قبل از استفاده، با پزشک خود صحبت کنید.

خواص جوانه گندم

روش تهیه جوانه گندم 

مقدار ۲۰۰ گرم گندم را بعد از تمیز کردن خیس کرده و به مدت ۲ روز و هر روز آب آن را عوض کنید سپس داخل یک ظرف مانند آبکش ریخته و یک پارچه نمدار روی آن قرار دهید در گوشه از آشپزخانه قرار داده و تا زمانی که تمام گندم‌ها جوانه بزنند به پارچه با آب بپاشید تا نمدار بماند بعد از اینکه حدود ۵ میلی متر جوانه زدند داخل یخچال نگهداری کنید.

سلامت پوست 

جوانه در درمان مشکلات پوستی تأثیر بسیار دارد. توصیه می‌شود که تا پایان درمان از مصرف روزانه جوانه در غذا و سالاد و از نوع خشک آن به صورت ماسک استفاده کنید. برای درست کردن ماسک، مقداری از پودر جوانه را به همراه مقداری شیر کم چرب روی صورت قرار داده و قبل از خشک شدن ماسک پوست را شست وشو دهید.

این نوشته را از دست ندهید  مصرف کشمش موثرترین راه برای لاغری است

ماسک جوانه گندم 

گندم جوانه زده را بعد از خشک کردن پودر کرده و به مصرف ماسک برسانید به این صورت که پودر جوانه را با ماست تازه خمیر کرده و روی پوست صورت بگذارید و پس از گذشت ۵ الی ۱۰ دقیقه پوست را کاملاً شستشو کنید.

درمان ضعف تخمک گذاری 

جوانه سرشار از ویتامین E است که برای اختلالات قاعدگی و ضعف تخمک گذاری زنان مفید است و می‌توان برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن جوانه را در رژیم غذایی افراد گنجانده شود.

پیشگیری از سرطان روده 

گندم جوانه زده به مقدار زیادی دارای فیبر و آب است که باعث دفع کامل مدفوع شده، همچنین مانع از سرطان روده می‌شوند. مصرف آن یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ سلامت بدن است.

جوانه گندم و رفع خستگی 

ویتامین B1 موجود در جوانه موجب رفع خستگی مفرط، ضعف و بی‌حالی می‌شود.

جوانه گندم و تقویت قوای جنسی 

ویتامین E موجود در جوانه تقویت کننده قوای جنسی و به عنوان معجزه گر و اکسیر جوانی معرفی می‌شود و برای درمان ضعف جنسی مردان از آن استفاده می‌شود.

جوانه گندم و تقویت عمومی بدن 

در سنین بالا که بدن نیاز کمتری به انرژی داشته و نیاز بیشتری به پروتئین‌ها و ویتامین‌های گروه ب دارد می‌توان از جوانه در سالاد، غذاهای روزمره، و حتی نوشیدنی‌ها استفاده کرد.

جوانه گندم و تقویت بینایی 

از آنجایی که جذب ویتامین آ در روده انجام می‌پذیرد جوانه به دلیل هضم غذا را در معده و روده آسان می‌سازد باعث جذب بهتر ویتامین آ در روده شده و همچنین خود دارای مقدار قابل توجهی ویتامین آ نیز هست و به سیستم بینایی و پوست کمک فراوانی می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  هفت غذای چربی سوز
خواص جوانه گندم

جوانه گندم و بی خوابی و تقویت حافظه 

مصرف روزانه و مرتب جوانه به رفع کم خوابی و تقویت حافظه کمک می‌کند جوانه تازه را هر روز صبح ناشتا به صورت ۱ قاشق غذاخوری خوب جویده و فرو دهید.

جوانه‌ی گندم برای لاغر شدن و چاق شدن 

اگر می‌خواهید لاغر شوید، پودر جوانه را همراه با ماست یا سالاد کاهو ۱۰ دقیقه قبل از صرف غذا و اگر می‌خواهید چاق شوید، آن را ۱۰ دقیقه بعد از غذا میل کنید.

طرز تهیه پودر جوانه گندم در منزل 

برای تهیه پودر جوانه گندم در منزل به مقدار مورد نیاز خود، دانه گندم را خریداری و بعد از تمیز کردن آن‌ها را خیس کنید.

اجازه دهید گندم‌ها به مدت دو روز در آب ولرم باقی بمانند و هرشب آب آن را عوض کنید تا از گندیدن و بدبو شدن آن پیشگیری شود.

سپس داخل یک ظرف مانند آبکش ریخته و یک پارچه نمدار روی آن قرار دهید و آن را در محلی گرم قرار دهید.

روزانه تا هنگامی که تمام گندم‌ها جوانه بزنند با کمک اسپری سطح پارچه را مرطوب نگه دارید.

زمانی که اندازه جوانه‌ها به ۳ تا ۵ میلیمتر رسید آن‌ها را از ظرف خارج کرده و داخل یخچال نگهداری کنید.

برای تهیه پودر جوانه گندم، جوانه‌های آماده شده رو روی یک سینی یا پارچه تمیز پهن کنید و در محیطی سایه قرار دهید تا خشک شوند.

بعد از دو تا سه روز که کل جوانه‌ها خشک شدند، آن‌ها را توسط آسیاب پودر کرده و در ظرف بسته داخل یخچال نگهداری کنید.

این نوشته را از دست ندهید  رژیم لاغری با سرکه سیب؛ آیا سرکه‌سیب باعث لاغری می‌شود؟
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =

دکمه بازگشت به بالا