ورزش

با خطرات وسایل ورزشی در باشگاه آشنا شوید

مثبت زندگی: شاید فکر کنید تمرین با وسایل ورزشی داخل باشگاه، ایمن‌ترین سبک ورزش در دنیا است و دیگر هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد، اما لازم است که با این حقیقت روبه‌رو شوید، بسیاری از آسیب‌های ورزشی در حین استفاده از وسایل ورزشی داخل باشگاه‌ها اتفاق می‌افتد. بعضی از دستگاه‌های متداول باشگاهی، سالیانه عده زیادی را روانه بیمارستان کرده و گاهی اوقات حتی منجر به فوت افراد می‌شود! در نتیجه بهتر است با علم و آگاهی کامل از وسایل ورزشی استفاده کنید. همراه ما باشید تا با خطرناک‌ترین وسیله ورزشی باشگاه‌ها و آسیب‌های ناشی از استفادۀ وسایل ورزشی در باشگاه و خانه آشنا شوید.

خطرناک‌ترین وسیله ورزشی باشگاه‌ها

طبق گزارشات و آمارهای به‌دست آمده از سراسر جهان، دستگاه تردمیل یکی از پُرآسیب‌ترین دستگاه‌های دنیاست! احتمالاً حسابی جا خورده‌اید، زیرا با خودتان فکر می‌کردید، ایمن‌ترین دستگاه باید همین تردمیل باشد و همیشه از آن به‌عنوان بهترین دستگاه ورزشی یاد می‌کرده‌اید. بله، باید به شما بگوییم که تصورتان اشتباه بوده و دویدن‌هایتان روی این دستگاه، بدون آگاهیِ کامل، بازی با دم شیر بوده است! اما نگران نباشید، این آسیب‌ها تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که شما آگاهیِ کامل در مورد این دستگاه نداشته باشید و به اشتباه روی آن تمرین کنید.

آسیب‌های ناشی از تردمیل

خب، حالا که فهمیدیم با دستگاهی سر و کار داریم که شوخی‌بردار نیست، بهتر است با آسیب‌های احتمالی که ممکن است با تردمیل پیش بیاید نیز آشنا شویم. قطعاً این بهترین راه برای جلوگیری از بروز این حوادث است.

آسیب‌های ناحیه پا و مچ

بیشترین آسیب گزارش‌شده: نیام کف پایی یا فاشیای پلانتار (Plantar fascia)

این نوشته را از دست ندهید  فواید رقص برای لاغری و سلامتی

بیشتر گزارش مربوط به آسیب‌دیدگی با تردمیل، مربوط به ناحیه پا و مچ پا می‌شود؛ زیرا در حین قدم‌زدن و دویدن روی این دستگاه، معمولاً پایتان را روی تردمیل می‌کوبید. اینجاست که نوع تردمیلِ خریداری شده اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند؛ زیرا تردمیل‌های امروزی و پیشرفته، از تسمه نقاله‌هایی بر روی تردمیل استفاده می‌کنند که فشار وارد شده از پا به تردمیل را دفع می‌کند. در نتیجه اگر تردمیل شما قدیمی است و از سمساری آن را خریداری کرده‌اید، بهتر است تجدید نظر کرده و با پرداخت هزینه بیشتر، هزینه‌های درمانیِ خود را کاهش دهید.

آسیب‌دیدگی لگن

به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده که بعد از دویدن روی تردمیل، احساس درد خفیفی در ناحیه لگن داشته باشید. علت این مشکل تنظیم‌ کردنِ تردمیل روی شیب زیاد است که به ناحیه لگن فشار آورده و در طولانی‌ مدت به لگن آسیب خواهد رساند. اگر می‌خواهید با شیب تردمیل کار کنید، بهتر است خیالتان از نحوه قدم برداشتن و پرونیشن پا راحت باشد.

افتادن از روی تردمیل

قطعاً شما هم تصاویر خنده‌دار افتادن دیگران حین استفاده از تردمیل را دیده‌اید که در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شود، اما همین افتادن‌های به ظاهر ساده و خنده‌دار می‌تواند، آسیب‌های جدی یا حتی مرگ به دنبال داشته باشد. بله، درست متوجه شدید. در حالی‌که بسیاری از آسیب‌ها مربوط به استفاده ناصحیح و بیش‌ازحد از تردمیل است.

خیلی اوقات، افتادن از تردمیل هم نقش به‌سزایی دارد. شاید باورتان نشود، ولی طبق آمار به‌دست آمده از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱، ۳۰ مورد فوتی در آمریکا در اثر استفاده اشتباه از تردمیل گزارش شده است. آسیب‌دیدگی‌های ناشی از افتادن نیز ۲۴,۴۰۰ مورد در یک سال بوده که این تعداد آسیب‌دیدگی جای تأمل دارد. به‌طور کلی دو سوم آسیب‌دیدگی‌های ورزشی، مختص استفاده از تردمیل است.

این نوشته را از دست ندهید  آرایش مجلسی شب، بایدها و نبایدهای زناشویی، تقویت الکتریکی عضلات، مرغ سوخاری و...

مشکلات قلبی

در کنار استفاده از هر دستگاه هوازی، احتمال آسیب‌دیدگی و مشکلات قلبی نیز وجود دارد، اما این مورد برای تردمیل بیشتر اتفاق افتاده است. اگر بخواهید با تردمیل، بیش‌ازحد به قلبتان فشار بیاورید و حد و مرزهای قبلی را به یک‌باره و بدون گرم‌کردنِ بدن بشکنید، بدون شک در معرض آسیب جدی خواهید بود. گاهی اوقات ورزشکاران در حین استفاده از تردمیل دچار ایست و حمله قلبی می‌شوند که بدون شک این مشکل ناشی از در نظر نگرفتن آمادگیِ بدنی و گرم‌نکردن پیش از تمرین است.

چگونه از آسیب‌دیدگی تردمیل در امان بمانیم؟

لباس و کفش‌های مناسب

یکی از نکات بسیار مهم برای جلوگیری از آسیب، پوشیدن لباس و کفش مناسب است. باید کفش پیاده‌روی و لباس مناسب ورزشی بپوشید؛ با این کار احتمال آسیب‌دیدگیِ مچ پا یا زمین خوردن را به حداقل خواهید رساند.

بند کفش‌تان‌ را محکم ببندید

خیلی از تردمیل‌‌ دوستانِ بی‌حوصله هنگام استفاده از این دستگاه، بند کفش‌شان را نمی‌بندند، که این کار بسیار خطرناک است. یک لحظه با خودتان تصور کنید که بند کفشتان زیر کفش برود و از روی تردمیل سُر بخورید و سرتان به لبه تردمیل بخورد! بستن بند کفش کار چندان وقت‌گیری نیست و بدون شک ارزشش را دارد.

روی تردمیل روشن نروید

یکی دیگر از دلایل آسیب‌دیدگیِ ورزشکارانی که از تردمیل استفاده‌ می‌کنند، روشن‌بودنِ تردمیل است. ابتدا باید روی تسمه نقاله تردمیل بروید، سپس آن را روشن کنید. بعضی از افراد ابتدا سرعت تردمیل را زیاد می‌کنند و سپس روی آن می‌دوند که این کار، بسیار خطرناک است. توصیه می‌شود که از گیره تردمیل استفاده کنید.

این نوشته را از دست ندهید  ورزش زومبا ؛ برقص تا لاغر شی!

با تلفن بازی نکنید

طبق گزارشات اورژانس، بسیاری از افراد در حین جستجو برای پیدا کردن آهنگ مورد علاقه‌شان روی تردمیل دچار مشکل و آسیب شده‌اند. سعی کنید اصلاً گوشی‌تان را روی تردمیل نبرید.

همیشه از دستگیره‌ها استفاده نکنید

اگر می‌خواهید با شدت بالا تمرین کنید، حواستان باشد که در حین تمرین و دویدن با سرعت زیاد، به صورت ناگهانی دستتان را به میله‌های کنار تردمیل نگیرید، چون با این سرعت، احتمال آسیب‌دیدگی‌تان زیاد است.

قبل از تمرین بدنتان را گرم کنید

برای پیشگیری از آسیب، قبل از تمرین بدنتان را گرم کنید و سپس روی تردمیل بروید. حرکات کششی نیز احتمال آسیب‌دیدگی‌تان را به حداقل خواهد رساند.

تلویزیون را جلوی تردمیل نصب نکنید

یکی دیگر از اشتباهات ورزشی روی تردمیل، تماشای تلویزیون در حین ورزش است. این کار باعث حواس پرتی و افتادن شما خواهد شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =

دکمه بازگشت به بالا