سلامت

این مواد غذایی را نباید ۲ بار گرم کنید

مثبت زندگی: با گرم کردن دوباره غذا، درصدی از مواد مغذی موجود در آن از بین می‌رود و در بعضی موارد، مضراتی هم برای بدن در پی خواهد داشت. باید دانست همه مواد غذایی به حرارت دهی مجدد و دوباره گرم کردن به خوبی پاسخ نمی‌دهند.

از جمله این غذاها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برنج پخته شده

اگر برنج پخته شده در دمای اتاق قرار داده شود، اسپورها می‌تواند در آن چند برابر شود و سم تولید کند که ممکن است موجب بروز تهوع یا اسهال شود. از طرفی حرارت دهی مجدد هم اغلب باعث خلاصی از این سموم نمی‌شود.

مرغ

حرارت دهی مجدد مرغ عموما توصیه نمی‌شود، زیرا چگالی پروتئینی بیشتری نسبت به گوشت قرمز دارد و زمانی که دوباره گرم شود، پروتئین‌های آن به طور متفاوتی شکسته می‌شود و می‌تواند موجب بروز ناراحتی معده شود.

ماکیان

ماکیان هم می‌تواند حاوی مقدار قابل توجهی آلودگی سالمونلایی باشد، این موضوع می‌تواند با حرارت دهی مجدد در مایکروویو مشکل‌ساز باشد، زیرا حرارت به همه سطوح ماده غذایی یکسان نفوذ نمی‌کند و بعضی از بخش‌های غذا زودتر از دیگر بخش‌ها می‌پزد.

در این مورد به خصوص باید گوشت مرغ را مرتب بچرخانیم تا مطمئن شویم که درون و بیرون آن به خوبی حرارت دیده باشد.

قارچ پخته

قارچ از آن دسته از غذاهایی است که بهتر است بلافاصله پس از پخت مصرف شود و اگر اضافه آمد آن را سرد مصرف کنید. این در مورد سوپ‌ها و”ریزوتو”(نوعی برنج ایتالیایی) که در تهیه آن از قارچ استفاده می‌شود نیز صدق می‌کند. با گرم کردن قارچ تغییراتی در ترکیب پروتئین وحتی مزه این غذا ایجاد می‌شود که بسیاری از مشکلات گوارشی را سبب شده و خاصیت خودرا از دست می‌دهد.

این نوشته را از دست ندهید  مقاومت به انسولین چیست؟

چنانچه قارچ پخته در یخچال به مدت کمتر از ۲۴ ساعت نگهداری شود، مشکلی برای گرم کردن دوباره در دمای پیشنهادی ۷۰ درجه سانتی گراد نخواهد داشت.

سیب زمینی 

سیب زمینی از آن دسته مواد غذایی است که ارزش غذایی زیادی دارد و با گرم کردن مجدد خواص غذایی آن از بین می‌رود ویا حتی سمی می‌شود. بلافاصله پس از پخت آن را مصرف کنید و یا اینکه آن را سرد سرو کنید. سیب زمینی سرشار از نشاسته است. این ماده مغذی به مدت طولانی شما را سیر نگه می دارد. اگر می‌خواهید برای چند روز تاس کباب درست کنید، سیب زمینی آن را در همان روز که مصرف می‌کنید اضافه کنید. 

اسفناج 

اسفناج حاوی درصد بسیار بالایی نیترات است که گرم کردن مجدد این غذا نیترات موجود آن را به نیتریت تبدیل می‌کند. که ماده‌ای سرطان زا است. بنابراین اسفناج را تازه تازه و بلافاصله پس از پخت مصرف کنید. 

چغندر 

چغندر هم مانند اسفناج حاوی نیترات است که با گرم کردن دوباره تبدیل به ماده‌ای خطرناک می‌شود. البته به این معنا نیست که شما نمی‌توانید دوباره آن را مصرف کنید فقط می‌گوییم دوباره آن را گرم نکنید. 

کرفس 

از کرفس اغلب در تهیه سوپ استفاده می‌شود و باید این سبزی را تازه تازه مصرف کنید. کرفس هم حاوی نیترات است. اگر می‌خواهید سوپ را دوباره گرم کنید بعد از پخت، کرفس وهویج آن را جدا کنید. 

تخم مرغ 

تخم مرغ یکی از پر خطرترین مواد غذایی است که اگر آن را ب ادرجه حرارت زیاد گرم کنید سمی می‌شود. این در مورد مواد غذایی مثل سس که در آن تخم مرغ به کار رفته صدق نمی‌کند. و شامل غذاهایی می‌شود که تخم مرغ پخته و یا سرخ شده در آن به کار رفته است. 

این نوشته را از دست ندهید  ۸ عادت بد والدین که سلامت کودکان را به‌خطر می‌اندازد
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − چهار =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا