آخرین نوشته هاتغذیهکرونا

این غذاها در ماه رمضان شما را مستعد ابتلا به کرونا می‌کند

مثبت زندگی: رعایت اصول تغذیه‌ای صحیح در افطار و سحر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و باعث پیشگیری از بیماری کرونا هم شود. گفتگویی با دکتر زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت انجام دادیم و در خصوص شرایط خاص تغذیه‌ای برای روزه‌داران در ایام شیوع کرونا صحبت کردند.

روزه‌داری باعث افزایش ابتلا به کرونا می‌شود؟

روزه‌داری نقش مهمی در سلامت بدن دارد و رعایت اصول صحیح تغذیه در وعده‌های سحر و افطار و پس از افطار به عملکرد طبیعی بدن، تنظیم سطح قند و چربی‌های خون، کنترل فشارخون و بطور کلی تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند.

حتی در بیماری‌هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند، روزه‌داری مفید است. امسال ایام ماه مبارک رمضان همزمان با شیوع بیماری کروناویروس یا کووید 19 هست و بعضا نگرانی‌هایی در خصوص روزه داری در این شرایط مطرح می‌شود.

روزه‌داری صحیح و پیشگیری از کووید ۱۹!

افرادی که سالم هستند و بیمار نشده‌اند، اگر اصول تغذیه صحیح را در وعده افطار و سحر رعایت کنند، اصلا نباید نگران این مسأله باشند که روزه داری باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به کرونا ویروس کووید 19 می‌شود.

حتی می‌توان گفت رعایت اصول تغذیه‌ای صحیح در افطار و سحر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و باعث پیشگیری از بیماری کرونا هم می‌شود.

مواد غذایی مؤثر بر تقویت سیستم ایمنی بدن

روزه داران باید در وعده سحر و افطار از گروه‌های غذایی اصلی یعنی گروه سبزیجات و میوه‌جات، شیر و لبنیات، منابع پروتئینی و نان و غلات سبوس دار به طور متنوع بهره ببرند تا آن ترکیباتی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری‌ها از جمله کرونا لازمند مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، سلنیم، آهن و روی مورد نیاز بدن در طول روزه داری تأمین شود.

این نوشته را از دست ندهید  حساسیت چشم به نور، علل و روش‌های درمان

در وعده ی سحر، روزه داران حتما از سبزی‌ها و صیفی‌جات که آب بیشتری دارند مانند کاهو، خیار و گوجه استفاده کنند. این مواد غذایی از کم آبی بدن و خشکی گلو و دهان در طول روز جلوگیری می‌کنند، زیرا می‌دانیم که خشکی دهان و گلو می تواند احتمال ابتلا به کرونا را بیشتر کند.

استفاده افراطی از مواد قندی در افطار و سحر

در وعده سحر از مصرف زیاد مواد قندی و و نوشیدنی‌های خیلی شیرین مانند نوشابه و شربت‌های شیرین خوداری کنید! زیرا اگر چه مواد قندی و شیرین منبع تولید انرژی در طول روزه‌داری هستند ولی باید توجه داشت که مصرف زیاد قند با بالارفتن سطح قند خون و تحریک تولید انسولین در نهایت موجب افت قند و ضعف و بی حالی می‌شود. همچنین مصرف افراطی مواد قندی، موجب تشنگی و خشکی گلو در طول روز می‌شوند که این مسأله هم برای جلوگیری از کرونا مهم است و باید رعایت شود.

سحری‌هایی که گلوی شما را خشک می‌کند

غذاهای پر پروتئین، خشک، چرب و پر ادویه مانند کباب، کتلت، کوکو و ماهی را در وعده سحر توصیه نمی‌کنیم زیرا این‌ها نیز باعث افزایش تشنگی و خشکی گلو در طول روز می‌‌شود. همان پلو خورشتی که در روزهای معمول در ناهار خورده می‌شود می‌تواند در سحر هم استفاده شود.

همچنین غذاهای سرخ کرده، چرب و پر ادویه ممکن است باعث سوء هاضمه و نفخ هم شود و بهتر است غذاها ساده و سبک باشد. در وعده افطار روزه را با خوردن مایعات گرم مانند چای کم رنگ و آب گرم یا شیر گرم به همراه 3-2 دانه خرما و یا مقداری عسل شروع کنید.

این نوشته را از دست ندهید  هفت غذای چربی سوز

افطاریهای ساده و شام‌های کم نمک و کم چرب

غذاهای سبک مانند سوپ و آش ساده و کم چرب، فرنی و چند لقمه نان و پنیر و سبزی هم در وعده افطار توصیه می‌شود. یک ساعت بعد از افطار هم روزه داران می‌توانند شام بخوردند البته شامی که کم نمک و کم چرب باشد.

در خوردن مواد قندی و شیرین مانند زولبیا، بامیه، شله زرد و حلوا در وعده افطاری نباید افراط شود زیرا غذاهای شیرین علاوه بر اینکه باعث افزایش کالری و اضافه وزن و چاقی و دیابت می‌شوند، در شرایط حال حاضر که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده، باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و مستعد شدن فرد برای ابتلا به کرونا هم می‌شوند.

مصرف مایعات و غذاهای فیبردار برای پیشگیری از کم آبی بدن

اصولا در ایام ماه مبارک رمضان در وعده افطار، بین افطار و سحر و وعده سحری، برای پیشگیری از کم آب شدن بدن و عملکرد طبیعی دستگاه گوارش، مصرف کافی منابع فیبری مانند سبزی، میوه، حبوبات، نان و غلات سبوس دار و مایعات فراوان توصیه می‌شود. مصرف حداقل 8 لیوان آب و مایعات در فاصله افطار تا سحر و هم چنین مصرف میوه برای تأمین آب و جبران کم آبی بدن کمک می‌کند.

افراد مبتلا به کرونا نباید روزه بگیرند/ افراد بهبود یافته هم ترجیحا روزه نگیرند

افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی هستند برای روزه داری حتما باید با پزشک مشورت کنند. بیماران مبتلا به کرونا نباید روزه بگیرند. هم چنین گروهی از افراد نیز به بیماری کرونا مبتلا شده و بهبود پیدا کرده‌اند و یا در دوره نقاهت بیماری هستند، با توجه به اینکه احتمال برگشت و یا عود مجدد کرونا در این افراد تا شش هفته بعد از بیماری وجود دارد، لازم است حتما با پزشک خود مشورت نمایند و ترجیحا روزه نگیرند.

این نوشته را از دست ندهید  مزاج سرد و تر چیست و این افراد چه ویژگی‌هایی دارند؟
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا