سالمندان

ایده‌هایی برای تفریح و سرگرمی پدربزرگ، مادر بزرگ‌ها

مثبت زندگی: شاید اسم تفریح سالمندان که به گوش‌تان بخورد، یاد بوستان‌های محله‌هایتان بیفتید. جایی که سالمندان، چه مردان و چه زنان دور هم جمع می‌شوند. جوان‌ترهای هر محله به یک قسمت از بوستان محله‌ خود می‌گویند: خانه سالمندان!

اما اینکه تفریح سالمندان به بوستان‌های هر محله محدود شود، اصلا شایسته نیست. هر چه باشد سالمندان عمری کار و تلاش و دوندگی کرده‌اند تا در روزهای پیری سادمان باشند و در آسایش. حالا باید فقط در بوستان دور هم بنشینند و از خاطراتشان تعریف کنند؟

همراه ما باشید تا در این مقاله درباره تفریح سالمندان و استاندارهای جهانی آن بیشتر بدانید. ایده‌های خوبی هم برای تفریح آن‌ها داریم. مثبت زندگی را دنبال کنید.

برنامه‌های فراغت برای سالمندان

برنامه های مختلفی می تواند برای پر کردن اوقات فراغت سالمندان در نظر گرفته شود که با پر کردن ساعات خالی در طول روز موجب می شود تا این افراد دارای سطح بالایی از سلامت جسمی و روحی باشند. در ادامه با برخی از این برنامه های اوقات فراغت آشنا خواهید شد.

انجام دادن کارهای خیر

باید توجه داشته باشید که بر اساس نظریه رشد مرحله اریکسون انسان‌ها در مراحل مختلف زندگی با یک حالت روحی رشد پیدا می‌کنند و در دوران میانسالی نیز این رشد خود را با نوعی سرخوردگی روحی نشان می‌دهد. در این دوران فرد با خود تصور می‌کند که در زندگی چه کارهای درست و غلطی انجام داده است و در طول این مدت زندگی، فایده‌ای برای خود و دیگران داشته است؟ و با یافتن پاسخ این سوال نوعی احساس سرخوردگی در او ایجاد می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  اهمیت روابط زناشویی در دوران سالمندی

به همین دلیل در اوقات فراغت سالمندان انجام فعالیت‌های او در زمینه خیر رساندن به دیگران به شکل‌های مختلف مالی و عاطفی موجب می‌شود تا او احساس مفید بودن در زندگی خود داشته باشد. به عنوان مثال می‌توانید به جوان‌هایی که در تشکیل زندگی به مشکل خورده‌اند کمک کند تا این مشکلات را به حداقل برسانند.

تفریح-سالمندان

کتاب خواندن

یکی از فعالیت‌های فرهنگی که سالمندان می‌توانند انجام دهند کتاب خواندن به شکل فردی و گروهی است این افراد می‌توانند با تشکیل گروه‌های همکاران و دوستان روزهای خاصی در هفته را با یکدیگر کتاب بخوانند. کتاب صوتی هم پیشنهاد خوبی است. به شرط اینکه سالمند، مشکل شنوایی نداشته باشد.

تماشای فیلم

بالطبع بهتر است سراغ فیلم‌های طنز بروند. برای این کار هم بهتر است قسمتی از خانه خود را به سینمای خانگی تبدیل کنند و از دوستان میانسال خود بخواهند با هم به تماشای فیلم بنشینند.

ورزش کردن

خوشبختانه در همه محل‌ها باشگاه هست. باشگاه هم نباشد بوستان هست. بوستان‌هایی که وسایل ورزشی دارند. پس به سالمندان بگویید اگر به بوستان می‌روید تنوع داشته باشید و به جای حرف زدن و درددل کردن ورزش هم کنید. پیاده‌روی هم پیشنهاد خوبی برای سالمندان است. به این شرط که کفش مناسب به پا کرده باشند. دوچرخه سواری هم به شرط سلامت قلب و زانوها، گزینه خوبی به شمار می‌رود.

داشتن برنامه‌های مذهبی

رفتن به مساجد و مکان‌های مذهبی مانند دوره‌های خودگردان قرآنی و… می‌تواند از دیگر عواملی باشد که به پر کردن اوقات فراغت سالمندان کمک می‌کند.

گل‌کاری

یکی از فعالیت‌های جذاب برای سالمندان گل‌کاری و باغبانی است. رسیدن به گل و گیاه هم، شکلی از این فعالیت است. برای سرگرم کردن سالمند بخشی از خانه را پر از گل و گلدان کنید. اگر حیاط و تراس دارید که چه بهتر. هم فضا برای این کار دارید هم سرسبزی را به خانه خود هدیه می‌دهید هم برای سالمند سرگرمی درست می‌کنید.

این نوشته را از دست ندهید  زنانه شدن چهره سالمندی در ایران

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا