آخرین نوشته هاسلامتسلامت روانعمومی

اندر فواید اهدای خون!

از فواید اهدای خون تمامی شهروندان کم وبیش اطلاعاتی دارند. تمامی ما بارها این جمله را شنیده‌ایم که اهدای خون، همان اهدای زندگی است.

طبق گزارش صلیب سرخ جهانی، روزانه تقریبا 36 هزار واحد گلبول قرمز در ایالات متحده مورد نیاز است. حال بهتر است بدانیم که هر فرد با هر بار اهدا می‌تواند به سه بیمار کمک کند.

تاکنون با وجود تلاش‌های فراوان، دانشمندان موفق به یافتن جایگزین مناسبی برای خون نشده‌اند. این در حالی است که از دست دادن بخش عظیمی از خون، هر فردی را ممکن است به کام مرگ بکشاند. و تنها راه‌حل موجود برای نجات جان انسان‌ها، جایگزین کردن خون از دست‌رفته با خون فرد دیگری است.

اهدای خون نه تنها یک اقدام خیرخواهانه و شرافتمندانه برای نجات جان انسان‌ها و کمک به بیماران نیازمند است، بلکه به سلامت فرد اهداکننده نیز کمک می‌کند.

کمک به دیگران در نخستین مرحله کاهش استرس را به دنبال دارد و روحیه فردی را بهبود می‌بخشد.

اما در گام نخست هدیه‌ دادن بخشی از خون به ایجاد سلول‌های خونی جدید کمک می‌کند. خطر حمله قلبی و بیماری‌های کبدی را کاهش می‌دهد. از میزان کلسترول خون می‌کاهد و حتی روند پیری را به تاخیر می‌اندازد.

پژوهشگران از این فرآیند به‌عنوان راهی برای کاهش ذخایر آهن اضافی بدن یاد می‌کنند. به این ترتیب که در هر بار اهدا حدود ۲۲۵ میلی‌گرم یا ۲۵۰ میلی‌گرم آهن اضافی از بدن خارج می‌شود.

دکتر رامش سی ‌خوارنا، رئیس بخش بانک خون در موسسه فورتیس اسکورت هند، در این‌باره می‌گوید: از دست‌دادن خون ممکن است در تصادف جاده‌ای رخ بدهد. همچنین ممکن است در جراحی‌های بزرگ از جمله پیوند قلب، کبد، کلیه ما به تزریق منظم خون احتیاج داشته باشیم.

این نوشته را از دست ندهید  کرونا در «کودکان» به چه شکل بروز می‌کند؟

او ادامه می‌دهد که همچنین افراد مبتلا به بیمارهای مانند کم‌خونی، تالاسمی و لوسمی همواره به خون نیاز دارند.

چه کسانی می‌توانند خون اهدا کنند؟

زنان و مردان سالم در گروه سنی بین 18 تا 65 سال که سطح هموگلوبین آنان بالای 12.5 گرم در دسی لیتر باشد، می‌توانند خون اهدا کنند. ولی اهداکنندگان مستمر خون می‌توانند با نظر پزشک تا 65 سالگی خون اهدا کنند.

اهداکننده مستمر، فردی است که سالانه 2 بار خون اهدا کرده باشد. اگر اهدا منظم، دائمی و داوطلبانه باشد، ایمن‌تر خواهد بود.

مزایای اهدای خون:

‌دکتر خوارنا می‌گوید که بیش از هرچیزی اهدای خون برای سلامت روحی افراد مفید است.

بر اساس گزارش بنیاد سلامت روان، کمک به دیگران استرس را کاهش می‌دهد و به سلامت جسمانی‌تان کمک می‌کند. از سوی دیگر با کمک به دیگران از شر احساسات منفی رهایی می‌یابید و از انزوا خارج می‌شوید.

اما اهدای خون به غیر از سلامتی روان، مزایای دیگری نیز دارد. از جمله:

  • خطر حمله قلبی و بیماری‌های کبدی کاهش می‌یابد.
  • سلول‌های خونی جدید تشکیل می‌شود.
  • به حفظ وزن کمک می‌کند.
  • از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.
  • روند بهبود را تسریع می‌کند.
  • از سطح کلسترول خون می‌کاهد.
  • خطر ابتلا به هموکروماتوز را به حداقل می‌رساند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

دکمه بازگشت به بالا