انتخاب سردبیر

مراقب ابتلا به تب کریمه ‌کنگو باشید

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان از افزایش مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو خبر داد.

از ابتدای سال جاری تاکنون، 18 نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند و یک نفر نیز جان خود را از دست داده است. این درحالی است که در کل سال گذشته تنها ۱۳ مورد ابتلا گزارش شده بود و دو نفر نیز جان خود را از دست داده‌ بودند.

راه‌های انتقال بیماری تب کریمه ‌کنگو:

  • از طریق گزش نیش کنه است که یا ممکن است خود کنه انسان را نیش بزند یا اینکه کنه روی بدن باشد و انسان دانسته یا ندانسته آن را لِه کند.
  • تب کریمه کنگو از طریق خون و ترشحات آلوده دام به انسان نیز منتقل می‌شود. این انتقال ممکن است در زمان ذبح دام یا انتقال امعاء و احشاء دام اتفاق بیافتد.
  • تب کریمه کنگو مانند کرونا انتقال تنفسی ندارد.

مواردی که باید به آن توجه شود:

  • عدم خرید گوشت از کناره جاده‌ها و مراکز غیربهداشتی
  • عدم خرید دام زنده از میادین غیرمجاز
  • ذبح‌نکردن دام در منازل، معابر و خیابان‌ها
  • مصرف جگر و سایر احشاء دام پس از فریز کردن به مدت 48 ساعت

همچنین رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان به حجاج تاکید می‌کند که حجاج کار ذبح را انجام ندهند و با تامین وجه آن، ذبح دام تحت نظارت سازمان دامپزشکی عربستان صورت ‌گیرد.

او در ادامه توصیه می‌کند: بخشی از این گوشت‌ها در اطراف چادر حجاج به‌صورت کباب‌شده به فروش می‌سد. توصیه اکید ما این است که به هیچ وجه از این گوشت‌ها خریداری و مصرف نکنند. زیرا صحت و سلامت آن مورد تایید ما نیست.

این نوشته را از دست ندهید  فواید گلف برای سلامتی!

از سوی دیگر، به حجاج توصیه‌شده تا زمانی که مُحرِم نشدند، از اسپری یا قلم دورکننده‌ حشرات استفاده کنند. همچنین زائران لباس‌های روشن و بلند بپوشند. این لباس‌ها از گزش حشرات و کنه‌ها دور باشند. در صورت مشاهده کنه به هیچ وجه آن را له نکنند و با یک پنس آن را از بدن خود جدا کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 14 =

دکمه بازگشت به بالا