سلامتعمومی

افزايش نرخ ابتلا به سرطان ريه در بين زنان و افراد غيرسيگاري

 مثبت زندگی: یک‌ چهارم سرطان‌ ریه در سطح جهان برای افرادی اتفاق می‌افتد که هرگز سیگار نکشیده‌اند. محققان معتقدند سرطان ریه در غیرسیگاری‌ها در حال افزایش است. براساس گزارش آماری‌ که اخیرا منتشر شده، در دهه اخیر میزان سرطان ریه  دربین زنان و افرادی رو به افزایش گذاشته که هیچ‌وقت سیگار نکشیده‌اند؛ درحالی‌که این رقم در بین زنان سیگاری به نسبت ثابت مانده و در مردان سیگاری حتی کمتر هم شده است.

محققان فرانسوی 7610 بیمار مبتلا به سرطان ریه و نیز 7610 بیماری را که در سال 2010 به سرطان ریه مبتلا شده بوده‌‌اند، بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که درصد افراد غیرسیگاری که به سرطان ریه مبتلا شده‌اند، از حدود 9/7 درصد در سال2000 به 9/11 درصد رسیده است. همچنین درصد زنان مبتلا به سرطان ریه از 16 درصد در یک دهه به 4/24 درصد رسیده است. این در حالی است که در مورد زنانی که سابقه مصرف سیگارداشته‌اند، در این 10 سال، درصد ابتلا به سرطان ریه چندان تغییر نکرده و در حد همان 65 درصد باقی مانده است.

در عین حال، این رقم در بین مردان ثابت نبوده و حتی کاهش یافته؛ اما در مورد مردانی که هیچ‌وقت سیگار نکشیده‌اند،‌ نتیجه برعکس است و میزان سرطان ریه در آنها رو به افزایش است. این همه ماجرا نیست. این مطالعه نشان می‌دهد که وخامت سرطان در زمان تشخیص هم تغییراتی داشته است. دکتر «کریستل لوشر» که سرپرستی این تحقیق را بر عهده داشته است، می‌گوید: «نه‌ تنها تعداد زنان و افراد غیرسیگاری‌ بالاتررفته که به این سرطان مبتلا شده‌اند، بلکه تعداد بیمارانی که در زمان تشخیص در مرحله 4 بیماری قرار دارند، هم بیشتر شده است.» در سال 2000،‌ تعداد بیمارانی که در زمان تشخیص در مرحله 4 سرطان بودند، 43 درصد بود، ‌اما در سال 2010 این رقم به 58 درصد رسیده است. به گفته محققان، این تغییر شاید بازتابی از طبقه‌بندی‌های جدید برای مراحل مختلف بیماری باشد.

آنها همچنین متوجه تغییر بزرگی در نوع سرطان تشخیص‌ داده شده شدند. دراین دهه، تعداد افرادی که مبتلا به ادنوکارسینوما تشخیص داده شده‌اند (نوعی از سرطان سلول‌های غیرکوچک ریه) از 8/35درصد به 5/53درصد رسیده است. به اعتقاد «لوشر»، برای پی‌بردن به اینکه چه عاملی باعث افزایش میزان سرطان ریه در بین غیرسیگاری‌ها شده، به مطالعات بیشتری نیاز داریم؛ اما او دود اگزوز موتورهایی را یکی از عوامل احتمالی می‌داند که با سوخت فسیلی کار می‌کنند. (سازمان بهداشت جهانی اخیرا دود این موتورها را در دسته مواد سرطان‌زا قرار داده است.)

این نوشته را از دست ندهید  ۱۵ بیماری که گوشی و لپ‌تاپ مسبب آن هستند

مطالعه قبلی که در سال 2010 در کنفرانس انجمن آمریکایی مطالعات سرطان ارائه شده بود، نشان می‌داد که سرطان ریه در بین سیگاری‌ها و غیرسیگاری‌ها متفاوت است. بدین شکل که در سرطان ریه غیرسیگاری‌ها، میزان تغییرات DNA تومورها بیش از دوبرابر سیگاری‌هاست. «لوشر» بر این باور است که نهادها و رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی نقش عمده‌ای در مبارزه با افزایش میزان سرطان در بین غیرسیگاری‌ها بازی می‌کنند.  او می‌گوید: «کمپین‌های مبارزه با استعمال دخانیات باید زنان را به طور خاص در نظر داشته باشند؛ زيرا می‌بینیم میزان سرطان ریه به واسطه سیگار کشیدن در بین خانم‌ها تغییرات کمی داشته است.»

گرد آورنده
مینو دست‌ بلارکی
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + سیزده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا